Gå til innhold

Nå blir det lønnsomt å «harryhandle»


Anbefalte innlegg

onkel_jon skrev (1 time siden):

De får ta å sammenligne med en "ordentlig" svensk butikk og komme tilbake igjen. Tipper forskjellen er mye mindre da. Å sammenligne norske produkter med absolutt billigste importvarer som utelukkende selges for å lure nordmenn over grensen, blir feil i mine øyne.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (5 minutter siden):

De får ta å sammenligne med en "ordentlig" svensk butikk og komme tilbake igjen. Tipper forskjellen er mye mindre da. Å sammenligne norske produkter med absolutt billigste importvarer som utelukkende selges for å lure nordmenn over grensen, blir feil i mine øyne.

Nå var det ett innslag på NRK i dag hvor det ble sagt av sjefen for en butikk i Svinesund at de solgte norsk ost 40kr billigere over grensen. Det blir litt vulgært synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Nå var det ett innslag på NRK i dag hvor det ble sagt av sjefen for en butikk i Svinesund at de solgte norsk ost 40kr billigere over grensen. Det blir litt vulgært synes jeg.


Ja, ost er omtrent halv pris i Sverige, og det er oster som Jarlsberg, så å si helt lik den som selges i Norge.

Kjøper man svensk husmannsost, så er det vel ~70% billigere, og som hen over nevner, "absolutt billigste importvarer", er sikkert enda billigere.

Norsk sjokolade og vanlige merker av brus og den slags, er også omtrent halv pris i Sverige, på grunn av norsk sukkeravgift.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (38 minutter siden):

Så folk er ikke fattige på Møre?


Det er de helt sikkert, men det finnes som oftest fordeler og ulemper ved å bosette seg på forskjellige steder i vår verden.

En av fordelene folk på Østlandet, som bor i nærhet av Sverige har, er at de kan kjøre til Sverige for å handle billigere mat.

Så finnes det sikkert fordeler ved å bo på Møre også, selv om jeg ikke kommer på noen?

Lenke til kommentar

Folk flest har ikke dårlig råd, eller er idiotisk på egen økonomi.

Selv med dyrere strøm og mat skilte nordmenn seg ut i Europa med å brenne opp usedvanlig mye på fyrverkeri og gavehandel nå.

Mat kaster privathusholdninger tonnevis av. Kø for å kjøpe nye biler etc. Alt peker på et massivt overforbruk hos nordmen. Ikke rart økonomer og Europa ser vantro på oss i løpet av 2022 og nå.

Folk har jo penger langt opp i r..a... Eller bruker kredittkort for idiotiske vaner. Så størsteparten ser bare ut til å ville syte og klage.

Forøvrig har flere meierivarer vært likt ned Norge siste måneder. I et kand med mindre inntekt enn oss.

Vi burde jobbe for å stoppe lønnsveksten over flere år, så vi kommer oss ned på svenskt nivå i lønn. Da må også utgifter til velferd og  innvandrere legges på svensk nivå.

Endret av plankeby
  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 31.1.2023 den 16.05):

Osten er dog laget på lisens i Sverige, men Tine lager vel mesteparten av sin ost i Irland nå, så same shit.

Den "norske osten" du kjøper i Sverige kan være produsert i Irland (så vidt jeg vet er det KUN Jarlsberg, ingen andre merker, og i alle fall kun til det utenlandske (EU; Jarlsberg til USA produseres i USA) markedet som produseres der), den er defintivt ikke produsert i Sverige. (Det må i tilfelle være noe Q eller Synnøve driver med...)

Den Tine-osten du kjøper i Norge er lagd i Norge.

Lenke til kommentar

De selger akkurat samme matvarer på Nordby, som du får lengre sør i Sverige. Jeg er mye på besøk i Trelleborg. Og har handlet mye på butikker, strekningen Oslo-Trelleborg. Så de som som sier at det bare er "dårlig" mat, beregnet på oss Norske, vet ikke hva de snakker om. Og når det gjelder kylling, så står det merket hvilken kylling som er tilsatt saltvann. Den smaker selvfølgelig ikke så bra. Men den samme selges i Norge også. Om man klarer å kjøpe denne, for så å klage, ja da har man seg selv å takke. Kjøper man den som er 100% naturlig, som det står på pakken, får man skikkelig kyllingfilet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Tåkelys Men om du velger de tingene med høyere kvalitet på Nordby som er tilsvarende Norge er prisdiff. veldig mye større da? Prøvde en gang å kjøpe "billig bacon" i Sverige i fjor sommer og må faktisk si det var dårligere enn First Price i Norge, det smakte rett og slett ingenting. Personlig syns jeg f.eks Grøstad bacon er best, men det koster mer. Er det da verdt turen helt til Sverige for å kjøpe *billig billig* når man regner drivstoff, tiden det tar osv osv? Bacon var bare et eksempel, ikke ofte jeg harryhandler,  men du har kanskje bedre erfaringer enn meg? :) 

EDIT: skrev feil først

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (1 time siden):

... den er defintivt ikke produsert i Sverige. 


Svensk Jarlsberg produseres på lisens av Wernersson, enten i Sverige eller Danmark, tror det varierer litt.

Tidligere har det stått på pakken at den er produsert i Sverige, men kikket på en pakke ost i kjøleskapet nå, og det står kun "Wernersson" på den, og kontaktadresse, så det er en mulighet for at de får den fra Irland, men tviler sterkt da Wernersson har produsert TIne Jarlsberg for Sverige og Danmark i en mannsalder.

https://www.wernerssonost.se/produkt/236/jarlsberg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkelys skrev (1 time siden):

De selger akkurat samme matvarer på Nordby, som du får lengre sør i Sverige. 


Veeeel, du får neppe Toro Jegergryte, Mills majones, Freia Melkesjokolade, Nidar kremtopper, kjøtt fra Brødrene Ringstad og den slags, lengre sør i Sverige. Det er produkter som selges på grensen, for nordmenn.

Pussig nok dog, så selges Mills remulade over store deler av Sverige, men ikke majones, kaviar eller andre produkter.

Ellers enig, de svenske merkevarene, som Scan, Tulip m.fl. er selvfølgelig akkurat det samme som selges over hele Sverige.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt viktig å skille litt på kvaliteten også. F.eks. det som selges som karbonadedeig i Sverige er lik norsk kjøttdeig i kvalitet etc. Ikke for å snakke ned varer i Sverige, men man må se på forskjeller av vann og fettinnhold.

I Norge har man gått mer bort fra mye fett og vann, som man brukte før for å få prisen hyggeligere.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Inspector said:

Nå sutrer Coop fordi Kiwi har bedre innkjøpsbetingelser:  https://e24.no/naeringsliv/i/0QolgE/coop-hardt-ut-etter-prishopp-myndighetene-maa-gaa-i-seg-selv?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Konkurranse er fy fy når det blir for få aktører …….

En ting jeg ikke forstår er alt hemmeligholdet. For eksempel Kiwi lager hemmelig avtale om å kjøpe Freia sjokolade for ukjent pris, så gjør Rema 1000 og Coop det samme, så er forskjellsbehandlingen i gang. Hvorfor ikke påby alle å spille med åpne kort? Prisen er jo ikke hemmelig for sluttkjøper i butikken, hvorfor må den være det underveis?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
55 minutes ago, 0laf said:

Ellers enig, de svenske merkevarene, som Scan, Tulip m.fl. er selvfølgelig akkurat det samme som selges over hele Sverige.

Tulip er da dansk? Lukter dyreplageri og betong lang vei, men det er vel det man får når prisen skal ned.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...