Gå til innhold

Nå blir det lønnsomt å «harryhandle»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (6 timer siden):

Nå var det ett innslag på NRK i dag hvor det ble sagt av sjefen for en butikk i Svinesund at de solgte norsk ost 40kr billigere over grensen. Det blir litt vulgært synes jeg.

Som andre nevner, så er det ikke sikkert det er norsk ost selv om det er en norsk merkevare. Og så tar jo disse grensehandel-butikkene ofte å setter kunstig lave priser på slike "trekkplaster-produkter" som får nordmenn til å strømme til Sverige. 

Ellers tviler jeg ikke på at det er mye som er billigere i Sverige enn i Norge. Men det er også mye som er billigere i Norge enn i Sverige. Det jeg mener er at om man reiser til Sverige og kjøper dagligvarer av samme kvalitet som man finner i Norge, så er det ikke nok penger å spare til å forsvare reisen. Og om man er flittig og bruker kundeavisene, så kan man like gjerne droppe hele Sverige-turen.

Men jo flere som tror de sparer kjempemye penger på svenskehandel og stikker over grensen hver uke, jo større press blir det på norske matvareforretninger til å sette ned prisene. Så det er jo bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

Abigor skrev (53 minutter siden):

Tulip er da dansk? 


Det er korrekt, men det er nå likevel en merkevare som selges over hele Sverige, selv om bacon fra Tulip hos grensebutikkene ser ut til å være særdeles populært blant nordmenn.

Det samme gjelder produkter fra GØL, som også er eiet av Danish Crown, og som er populære blant grensehandlere, men som også selges over hele Sverige, og store deler av Norge.

Poenget var kun at de fleste "svenske" produktene som selges på grensebutikkene, også selges i resten av Sverige.
Det er ikke slik at de produserer bare skrot for å selge det på Svinesund til dumme nordmenn.
 

Kajac skrev (25 minutter siden):

Kjøttdeig f.eks. Billigkjøttdeigen på Nordby kan ikke sammenlignes med norsk kjøttdeig kvalitetsmessig. 


Fersk karbonedeig på Nordby er dog mye mye bedre enn det du får på f.eks. Rema av deres egne merkevarer.

Sammenligner du derimot den aller billigste kjøttdeigen på Nordby, fra ukjent "EU-land", og med høyt fettinnhold, med for eksempel produkter fra Gilde, så er sistnevnte åpenbart bedre, og dyrere.
  

Kajac skrev (35 minutter siden):

Det jeg mener er at om man reiser til Sverige og kjøper dagligvarer av samme kvalitet som man finner i Norge, så er det ikke nok penger å spare til å forsvare reisen. Og om man er flittig og bruker kundeavisene, så kan man like gjerne droppe hele Sverige-turen.


Det kommer vel an på hvor mye man handler, og hvilke produkter man forbruker.

Kjøper man en kilo ost, å sparer en hundrings, noen kilo karbonedeig, og sparer noen hundringser, storpack med Lambi dasspapir og tørkerull til halve prisen, og 4-5 store plater med sjokolade til halve prisen, så har man fort spart minst en femhundrelapp, og dette er jo bare småtteri i forhold til hva de fleste handler.

Dersom man drikker og røyker, så er vel reisen spart inn bare der.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Kajac skrev (23 minutter siden):

Kjøttdeig f.eks. Billigkjøttdeigen på Nordby kan ikke sammenlignes med norsk kjøttdeig kvalitetsmessig. Men mange ser ikke lenger enn prislappen

Det er bare å kjøpe den svenske kjøttdeigen. Sist jeg dro med meg ti kilo hjem var den fortsatt billigere enn den norske kjøttdeigen. Kvernet i Sverige, av kjøtt fra svenske kuer. Og de hadde importert kjøttdeig som var enda billigere - fra Irland. Begge deler godt merket.

PS de selger billig kjøtt fra afrikanske kuer i norske butikker til de som vil spare penger..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
43 minutes ago, 0laf said:

  Det er korrekt, men det er nå likevel en merkevare som selges over hele Sverige, selv om bacon fra Tulip hos grensebutikkene ser ut til å være særdeles populært blant nordmenn.

Det selges da over hele Norge også... og sikkert resten av EU, er jo litt av poenget med den unionen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, 0laf said:

  Kjøper man en kilo ost, å sparer en hundrings, noen kilo karbonedeig, og sparer noen hundringser, storpack med Lambi dasspapir og tørkerull til halve prisen, og 4-5 store plater med sjokolade til halve prisen, så har man fort spart minst en femhundrelapp, og dette er jo bare småtteri i forhold til hva de fleste handler.

Dersom man drikker og røyker, så er vel reisen spart inn bare der.

Problemet mitt er med storhandel kommer storforbruket. Da blir det å knaske sjoko mye oftere enn vanlig. Vet ikke om det bare er meg med dårlig selvkontroll.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 time siden):

Det selges da over hele Norge også... og sikkert resten av EU, er jo litt av poenget med den unionen.


Det er godt mulig, jeg kjøper ikke kjøtt fra Tulip, så jeg aner ikke, har kun registrert at det er populært blant svenskehandlere.

Det var altså opprinnelig et svar til en som mente butikkene på grensen solgte kun ræl svenskene ikke ville ha, som man ikke fikk i butikker lengre inn i Sverige, og jeg brukte bacon fra Tulip som et eksempel, skulle kanskje brukt fransyska fra Scan i stedet, men Scan er vel opprinnelig finsk, så like langt.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 timer siden):

Som andre nevner, så er det ikke sikkert det er norsk ost selv om det er en norsk merkevare. Og så tar jo disse grensehandel-butikkene ofte å setter kunstig lave priser på slike "trekkplaster-produkter" som får nordmenn til å strømme til Sverige. 

Det var ett innslag på NRK. De intervjuet en sjef for et varehus rett over grensen. Han tok opp en ost og sa den egentlig var produsert av en norsk produsent, tror det va norvegia. Reporteren spør han: og den kan du selge billigere i Sverige? Vsrehussjefen svarer: ja, den er 40kr billigere per kilo i Sverige. Det ble solgt under ett annet merke. Det er bare å sjekke NRK om det er så utrolig vanskelig å forstå. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (37 minutter siden):

Det var ett innslag på NRK. De intervjuet en sjef for et varehus rett over grensen. Han tok opp en ost og sa den egentlig var produsert av en norsk produsent, tror det va norvegia. Reporteren spør han: og den kan du selge billigere i Sverige? Vsrehussjefen svarer: ja, den er 40kr billigere per kilo i Sverige. Det ble solgt under ett annet merke. Det er bare å sjekke NRK om det er så utrolig vanskelig å forstå. 

Den ble solgt under et annet merke da. Litt som at Coops Xtra-ost og Firstprice-osten er akkurat samme som Synnøve Findens Gulost, men koster flere tiere mindre pr. kilo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler ikke bare om å spare, men om en helhets-pakke når det kommer til "harryhandel".
Turen, opplevelsen, forventningene, andre mennesker, andre merker enn her hjemme og .. utvalg?
Kjøper som regel snus og bare det gjør turen mer lønnsomt. Har dog kommet nye regler for det i år men likevel er det mer lønnsomt for min del, men så har jeg jo gjort dette i noen ti år og det funker for meg som bor noe nært grensen.
 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (16 timer siden):

Folk flest har ikke dårlig råd, eller er idiotisk på egen økonomi.

Selv med dyrere strøm og mat skilte nordmenn seg ut i Europa med å brenne opp usedvanlig mye på fyrverkeri og gavehandel nå.

Mat kaster privathusholdninger tonnevis av. Kø for å kjøpe nye biler etc. Alt peker på et massivt overforbruk hos nordmen. Ikke rart økonomer og Europa ser vantro på oss i løpet av 2022 og nå.

Folk har jo penger langt opp i r..a... Eller bruker kredittkort for idiotiske vaner. Så størsteparten ser bare ut til å ville syte og klage.

Hehe, dette er jo et godt poeng. Istedenfor å klage på prisene burde nordmenn bli flinkere til å ta vare på maten vi kjøper. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 timer siden):

Smaken er som baken.

Jeg bruker bønner, da kjøttdeigen i Norge er dyr, og smaken er ikke sånn som den var før, men det kan jo bare være meg også. 

Poenget var bare at det nødvendigvis ikke er slikt at alt som er norsk er «ræva» som enkelte skal ha det til her inne. Jeg har reist verden rundt, både med jobb og privat og jeg kan ikke annet enn å si at jeg syns råvarene vi har her i Norge er ganske ålreit. Det gjelder kjøtt også. Faktisk er jeg ganske glad for den maten vi har og hvor sikker den er

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...