Gå til innhold

Nå blir det lønnsomt å «harryhandle»


Anbefalte innlegg

Nå skal jeg gjenoppta min månedlige «bunkring» i Sverige, noe som døde ut under pandemien.
Her er det penger å spare hvis man handler smart og stort, til og med når transportutgiftene tas med i regnestykket !

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/foler-seg-tvunget-til-svenskehandel-helt-horribelt/15461842/

Hvis «dagligvarekrøsusene» tror at nordmenn er avvendt fra grensehandel, må de tro om igjen.

Pell dere hjem fra Sveits og bidra til fellesskapet som alle andre !

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en svensk kollega som sier at dagligvare-prisene mellom Norge og Sverige egentlig er ganske små. Det er bare at disse harryhandel-butikkene primært selger billigste drit det er mulig å oppdrive til oss nordmenn slik at vi strømmer dit. Svenskene selv styrer langt unna disse varene. Det er egentlig dagligvarebransjens svar på disse juggel-kjøpesentrene i syden som alltid har "special price for you".

En vanlig svensk matbutikk, som selger varer til vanlige svensker, har priser som ligner overraskende mye på norske.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (16 minutter siden):

 


Håper du ser ironien

Ingen ironi, pengene går ut av landet uansett. Rett til Sveits. Har du sett hvordan det har gått med rema1000 Norge de siste årene? Aldri bedre. Men de øker prisene og stikker til Sveits. Patetisk. Personlig skal jeg handle mer på 'innvandrer' sjapper fremover, og lokale bønder. Det er ikke nødvendigvis billigere, men pengene går til folk i landet. Mye bedre deal.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (22 minutter siden):

Har en svensk kollega som sier at dagligvare-prisene mellom Norge og Sverige egentlig er ganske små. Det er bare at disse harryhandel-butikkene primært selger billigste drit det er mulig å oppdrive til oss nordmenn ..


Både ja og nei.
Mange ting er åpenbart mye billigere i Sverige, mens mesteparten av de ordinære dagligvarerene, i vanlige butikk, nok er ganske likt.

Sigaretter er nesten tre ganger dyrere i Norge, brennevin, vin, øl osv. er mye dyrere i Norge.

Grensebutikkene har ofte et litt annet utvalg enn andre svenske butikker også, for eksempel får man kjøpt norsk ost til halv pris.
Osten er dog laget på lisens i Sverige, men Tine lager vel mesteparten av sin ost i Irland nå, så same shit.

Det selges en rekke norske produkter fra Toro, Stabburet, Mills m.fl. på Nordby, ofte til lavere pris.
Brus, godteri og andre sukkervarer er åpenbart veldig mye billigere i Sverige.

Når det kommer til kjøtt, så mener jeg at prisene ikke er så annerledes, dersom man sammenligner lignende produkter, i lignende butikker.

Jeg handler en del mat i Sverige, fordi jeg er der mye på jobb, og også kjøtt handles det mye av, men kjøper nesten bare Kustkött, fra lokale bønder i Bohuslän, og prisene er omtrent som i Norge, faktisk noe høyere på enkelte produkter.

Australsk kjøtt, selv på Nordy, er dyrere enn norsk kjøtt. Nå og da har de Kobe fra Japan også, til noen tusenlapper for kiloen, men kvaliteten er noe annet enn det rælet som selges på Rema.

Svenske produsenter som Scan, Tulip m.fl. holder jeg meg unna. Kjøper heller bacon i Norge enn den dritten.

Kjøper man ekte irsk Creutzfeldt-Jakob kjøtt på grensesjappene i Sverige, så er det latterlig billig, men av dårlig kvalitet.
Ta for eksempel juleribba, den billigste i Sverige koster bare noen tiere for kiloen, men er ofte fra "EU land", ingen vet dog hvilket.
Noe mer for dansk svin, og svensk svin er en god del dyrere (og bedre), men fremdeles halve prisen av norsk ribbe i Norge.

Personlig kjøper jeg nå og da svinekjøtt av en økologisk svineprodusent i Tanumshede i Sverige, og betaler da minst like mye for svinekjøttet i Sverige, som det koster på Rema i Norge.
Dog handler jeg generelt ikke kjøtt på Rema, Rimi, Kiwi og disse, rett og slett fordi det meste er elendige greier, med noen unntak, de har jo også enkelte merkevarer som holder god kvalitet, slik som Stange Kylling hos Rema m.m.

Man får det man betaler for, uansett hvilket land man er i !

Likevel er det enkelte produkter som er ilagt enorme avgifter og tollmurer i Norge, eller som produsenter skor seg grovt på, som er mye billigere i Sverige, men det gjelder langt fra alt.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Flere ting er utrolig nok billigere. Mye frukt blant annet. IMF her slår kiwi på frukt & grønt.

Ja det er utrolig! Rekoringen tilbyr vell billigere kjøtt en kjedene snart. Selv med lavproduksjon. Kjedene er ekstremt grådige og pandemien og økt inntekter har gjort  grådigheten verre. Personlig synes jeg regjeringen bør sette foten ned.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (38 minutter siden):

Har en svensk kollega som sier at dagligvare-prisene mellom Norge og Sverige egentlig er ganske små. Det er bare at disse harryhandel-butikkene primært selger billigste drit det er mulig å oppdrive til oss nordmenn slik at vi strømmer dit. Svenskene selv styrer langt unna disse varene. Det er egentlig dagligvarebransjens svar på disse juggel-kjøpesentrene i syden som alltid har "special price for you".

En vanlig svensk matbutikk, som selger varer til vanlige svensker, har priser som ligner overraskende mye på norske.

En myte som norske dagligvarekjeder «selger» til norske forbrukere.

Øl, vin, brennevin, snus, tobakk, ost er allerede nevnt. Dette er hovedsaklig merkevarer. 
Nevner også i fleng kjøtt, pålegg, pepsimax, egg, sild, kylling, tapas osv osv. Mange spennende varianter der også…..

Kjøpte for moro skyld både svensk og (3 ganger så dyr) norsk ribbe til julemiddagen.  Kresne middagsgjester klarte ikke å merke forskjellen…..

Nå har krøsusene gått for langt…..

Lenke til kommentar
Inspector skrev (43 minutter siden):

En myte som norske dagligvarekjeder «selger» til norske forbrukere.

Øl, vin, brennevin, snus, tobakk, ost er allerede nevnt. Dette er hovedsaklig merkevarer. 
Nevner også i fleng kjøtt, pålegg, pepsimax, egg, sild, kylling, tapas osv osv. Mange spennende varianter der også…..

Kjøpte for moro skyld både svensk og (3 ganger så dyr) norsk ribbe til julemiddagen.  Kresne middagsgjester klarte ikke å merke forskjellen…..

Nå har krøsusene gått for langt…..

En myte fra norske dagligvarekjeder? Som nevnt, dette har jeg hørt fra svensker selv, og folk som har vært i "ekte" svenske butikker. Men har aldri hørt det fra noen dagligvarekjeder ironisk nok... Enig i at ting som alkohol og tobakk er mye billigere i Sverige (og de fleste andre land), og de har sikkert gode tilbud på merkevarer på Nordby også. Men om man følger med i kundeavisene littegrann, så får man de samme tilbudene uten å måtte krysse grensen. Unntatt alkohol og tobakk, selvfølgelig. Og varene som "alltid" er billig rett over grensen er typisk lavkvalitets-produkter som svenskene selv styrer unna. 

Poenget mitt er at nordmenn blir lurt til å kjøpe billig "ræl" i Sverige som svenskene ikke vil ha. Om du er fornøyd er jo det topp, men det er ikke "samme varer, bare billigere" som i Norge. Altså, om du kjøper en klokke eller solbriller på "Norsk Butikk Heia Norge" i Magaluf, som koster en tiendedel av lignende varer i Norge, så har du neppe gjort et godt kjøp likevel.

Endret av Kajac
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (44 minutter siden):

Jada, selvfølgelig. Hvor mange milliarder er handelslekkasjen til Sverige? 

I 2019 var den iflg ssb ca 16 mrd og vi er snart tilbake på det nivået og vel så det…..https://e24.no/naeringsliv/i/WOknxj/stup-i-grensehandelen-nordmenn-harryhandlet-for-14-milliarder-kroner-mindre-i-fjor-enn-i-2019

Sannsynlig at mørketallene kommer i tillegg……

Lenke til kommentar
Inspector skrev (31 minutter siden):

I 2019 var den iflg ssb ca 16 mrd og vi er snart tilbake på det nivået og vel så det…..https://e24.no/naeringsliv/i/WOknxj/stup-i-grensehandelen-nordmenn-harryhandlet-for-14-milliarder-kroner-mindre-i-fjor-enn-i-2019

Sannsynlig at mørketallene kommer i tillegg……

Så handelslekkasjen som du og andre bidrar med tilsvarer like mye i skatt som skatteflyktningene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (21 timer siden):

Nå skal jeg gjenoppta min månedlige «bunkring» i Sverige, noe som døde ut under pandemien.
Her er det penger å spare hvis man handler smart og stort, til og med når transportutgiftene tas med i regnestykket !

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/foler-seg-tvunget-til-svenskehandel-helt-horribelt/15461842/

Hvis «dagligvarekrøsusene» tror at nordmenn er avvendt fra grensehandel, må de tro om igjen.

Pell dere hjem fra Sveits og bidra til fellesskapet som alle andre !

Skamløst er vel en god beskrivelse: https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/63da50743a265b125e11e106

Det virker som det meste av det politiske landskapet er enige. Sp i regjering derimot sitter stille og holder seg fast……

Lenke til kommentar

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/derfor-dropper-kiwi-prisokningen-na/15468268/

Nesten halv pris å spare på svenskegrensen nå

 

Quote

TV 2 har også besøkt billigkjeden Hypermat i svenske Charlottenberg.

Korrigert for mengde og valuta er den samme handlekurven over 47 prosent billigere i Sverige enn på Rema 1000.

De samme varene som i listen overfor, koster hele 424,66 kroner mindre.

 

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev i en annen relatert tråd for noen dager siden at det var billigere nok å handle i Sverige til at det lønte seg for oss i huset. Jeg slipper reisekostnadene pga firmabil så dette regnestykket var for oss svært gunstig for noen dager siden. Etter 10-12% prisøkning er dette en nobrainer. Jeg forventer at vi sparer rundt 45% på å handle i Sverige, deriblant en stor del norske merkevarer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...