Gå til innhold

Tråden om The last of us [bruk spoiler]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kost meg med de to første episodene av Last of Us. Innhold/historie er imidlertid kjent for meg, da jeg har spilt alt av spillene - og det har fått meg til å tenke. 
Når jeg kom til Game of Thrones på TV, fikk jeg som hadde lest bøkene se noen andres tolkning av hva de hadde lest. Noen ganger husket jeg min "fremføring" i mitt hode bedre, andre ganger var det gøy å se TV-produsenter tolke/bruke budsjettet/vise det mer kreativt og spennende. (Det gikk til h.. senere, men det lar jeg ligge)
Last of Us (TV) går langt i å gjenskape spillets scener og kameravinkler; de har jo alt visuelt materiale de trenger hvis de ønsker 1:1 fremstilling. Etter tiår med dårlige spill->film adapsjoner, er det blitt en en gjenganger i media i år å si "gaming film/TV har blitt voksen" o.l. om denne serien - men nå som vi er så nære, vet jeg ikke helt.
En historie med en fantastiske lokasjoner og figurer- vanlig i spill, men lages med CG i film/TV. Det gir seg selv at såkalte spillmotorer nå brukes  direkte produksjonen av film og TV
Hvis alt vi får er den samme grafikken, men med "ekte" skuespillere lagt oppå; da ender disse produksjonene opp i en blindgate, etter min mening.

TLDR: Hvis du tenker å spille spillet etter å ha sett serien, er det ikke sikkert det blir like gøy. Det samme kan man egentlig si motsatt vei.

 

EDIT: Episode 3 motbeviser alle mine antagelser, LOL!

Endret av alws_br00d
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler meg kanskje litt skuffet etter The Last of Us episode 3..

 

Edit: Spoiler også for delen av spillet som har med episoden å gjøre. 

 

Var egentlig veldig fornøyd med hvordan vi fikk mye "påfyll" til historien bak Bill og Frank, og hadde ikke noe i mot at de gikk vekk fra spillet slik sett, i hvordan Frank døde og hvordan slutten for dem var. Men, når begge drakk vin og gikk til sengs, trodde jeg helt ærlig at Bill skulle våkne opp og hadde overlevd tross alt, mens Frank være død. Men, det skjedde aldri. Det skuffet meg en del at vi aldri fikk scenene med Bill, Ellie og Joel. Så selv om historien og episoden var vakker i seg selv, så føltes den plutselig kanskje litt meningsløs i forhold til historien om Joel og Ellie. Nå ble det bare sidehistorien til en som Joel og Tess møtte litt nå og da, og ikke så mye mer. Jeg var helt sikker på at dette skulle gi litt bakgrunn til hvorfor Bill var som han var når han møtte de og fylde til karakteren, og gledet meg veldig over dette. Men, han døde. Han møtte dem/han aldri. Jeg vet at Neil & Co har blitt veldig kritisert av diverse nettfolk for å presse frem en "woke agenda", spesielt i part 2. Dette er noe jeg aldri har vært plaget av. Men, nå føltes episoden litt som om kun det var poenget, å vise kjærlighet mellom like kjønn i en apokalyptisk verden. Og den føles kun slik, for meg, fordi historien ble plutselig så langt vekk fra historien til Joel og Ellie, ved at de aldri møttes.. Som en enkeltstående episode og historie, var den dog fantastisk

 

Mine første tanker. Må la det synke litt. 

Endret av Bone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat den biten her tok en helt annen vinkling enn i spillet og jeg syntes det fungerte veldig bra. Kunne kanskje for noen oppfattes som en "filler" episode eller transportetappe, men jeg satt ikke igjen med det inntrykket. VI har sett fortvilelse, ødeleggelse og desperasjon og jeg syntes den episoden her la fokus på det mellommenneskelige.

Bella Ramsey har 110% overbevist meg for lenge sida at ho ER Ellie. Mener å ha lest et sted at ho ikke har spilt spillene, og blei bedt om å ikke gjøre det heller for å ikke la det styre åssen ho kom til å framstille karakteren. Bellas versjon av Ellie er altså så sassy, veslevoksen, frekk og oppsternasig, men samtidig nysgjerrig som bare unge tenåringer kan være - og jeg liker det veldig godt.

image.png.1e4143322d18c5a4f5207845b9ca8512.png

Det er derfor jeg mener at brukerscore er ubrukelig. Det er altså over 11 tusen som har sett episoden som ikke likte hverken musikk, regi, skuespill, kulisser, effekter, kostymer eller produksjon. Likeledes så er det 30 tusen stykker som ikke har noenting å pirke på som mener absolutt alt er perfekt. Vi får aldri vite om 1'erene kommer fordi "DET VAR IKKE SÅNN I SPILLET" eller "ÆSJ! HOMOGREIER!". Det er helt innafor å ikke like episoden men å gi den en 1'er uten å ta hensyn til noe av det som utgjør en episode mener jeg blir feil.

Men igjen. det er og blir subjektivt og det beste er vel å ikke bry seg om hva andre måtte mene og la det styre ens egen oppfatning. Flott episode syntes jeg. Liker serien bedre og bedre. Har tilogmed slått meg til ro med at det er helt greit med ukentlige episoder. Tror kanskje den hadde føltes litt tung å binge mange av i slengen, ihvertfall for min del.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Sydvest said:

Tydelig at mange her ikke har spilt spillene. Tror det mest musikalske er å legge det i spoilertag

Ja, ihvertfall hvis det omhandler hendelser i historien som TV-serien ikke har kommet til enda, og siden en sesong 2 er bekrefta så kanskje greit å legge hendelser fra Part II av spillet i spoiler også. Just in case.

Lenke til kommentar
Bone skrev (5 timer siden):

Føler meg kanskje litt skuffet etter The Last of Us episode 3..

 

Edit: Spoiler også for delen av spillet som har med episoden å gjøre. 

  Skjul innhold

Var egentlig veldig fornøyd med hvordan vi fikk mye "påfyll" til historien bak Bill og Frank, og hadde ikke noe i mot at de gikk vekk fra spillet slik sett, i hvordan Frank døde og hvordan slutten for dem var. Men, når begge drakk vin og gikk til sengs, trodde jeg helt ærlig at Bill skulle våkne opp og hadde overlevd tross alt, mens Frank være død. Men, det skjedde aldri. Det skuffet meg en del at vi aldri fikk scenene med Bill, Ellie og Joel. Så selv om historien og episoden var vakker i seg selv, så føltes den plutselig kanskje litt meningsløs i forhold til historien om Joel og Ellie. Nå ble det bare sidehistorien til en som Joel og Tess møtte litt nå og da, og ikke så mye mer. Jeg var helt sikker på at dette skulle gi litt bakgrunn til hvorfor Bill var som han var når han møtte de og fylde til karakteren, og gledet meg veldig over dette. Men, han døde. Han møtte dem/han aldri. Jeg vet at Neil & Co har blitt veldig kritisert av diverse nettfolk for å presse frem en "woke agenda", spesielt i part 2. Dette er noe jeg aldri har vært plaget av. Men, nå føltes episoden litt som om kun det var poenget, å vise kjærlighet mellom like kjønn i en apokalyptisk verden. Og den føles kun slik, for meg, fordi historien ble plutselig så langt vekk fra historien til Joel og Ellie, ved at de aldri møttes.. Som en enkeltstående episode og historie, var den dog fantastisk

 

Mine første tanker. Må la det synke litt. 

Er i stor grad einig, om eg skal pirke i noko i episode 3 så er det at eg personleg kunne ha tenkt meg at serieskaparane hadde tatt eit litt tydelegare kreativt valg.

Utan å spoile noko som helst frå spelet så meiner eg at enten så burde dei ha køyrt dette som ein heilt uavhengig "minifilm" satt i the Last of Us universet men heilt utan Joel og Ellie, eller så ville eg likt å sjå meir interaksjon når dei fyrst brukar så mykje serie-tid på Bill.
Personleg så kunne vi godt fokusert utelukkande på Bill og Frank, og så kunne Joel og Ellie komt fram og oppdaga kva som hadde skjedd i episode 4. Eg synes at the Last of Us settinga er såpass god at eg hadde tålt fleire bakgrunnshistorier som ikkje nødvendigvis er henta frå spelet. 
Eg hadde nok ikkje klaga om eg fekk f.eks. historia om mora og barnet som møtte opp på evakueringspunktet men som det ikkje var plass til i karantenesona som ei full enkeltståande episode og ikkje berre som nokre få scener.

Samtidig synes eg at Nick Offerman gjorde ein så god jobb at eg gjerne vil ha meir frå Bill og Frank, kanskje vil eg også få det i form av flashbacks? Har ikkje lest nokon spoilere frå TV-serien men tenker at det er ikkje utenkeleg at Ellie vil spørre og grave i vennskapet mellom Joel og Bill og på den måten få nye historier når ho no har lovd å ikkje snakke om Tess.

 

Om eg skal pirke på ein mindre detalj som eg ikkje syntest fungerte så godt så er det tidshoppinga. Episode 3 utspant seg vel over 20 år trur eg det var? Dette syns eg kom litt utydeleg fram reint visuelt sett, det var litt fleire grå hår og eit litt tjukkare lag med støv men eg syntes at det var litt krevande å henge med på at det hadde gått mange mange år mellom dei ulike scenene.
Etter min meining burde klær, sminke og kulliser vært brukt meir aktivt til å tydeleggjere kor mykje tid som hadde passert, eller så burde ein kanskje dra saman historia til å spenne over eit kortare tidsrom.
Heile handlinga i episode 3 kunne nok like gjerne ha skjedd for 10 år sidan. Joel og Bill var aldri nære vennar så det hadde ikkje vært urealistisk om det var mange år sidan sist dei møttes.
Slik som eg oppfatta det så kjem Joel og Ellie til Bill og Frank berre nokre veker, kanskje også berre nokre dagar etterpå. Eg har berre sett episoda ein gong men så vidt eg huskar så inneholdt blomsterkrukka utanfor huset inntørka blomster og ikkje berre tørre kvistar som vi vel burde kunne forvente om det hadde gått lang tid?

 

 

Spoiler frå episode 3:
Og for å kommentere dette med at serien er "woke". Ja kanskje er det ein agenda med å skulle vise mangfald, men det kjennes på ingen måte påpressa, og det gir ei betre dramaturgisk meining når ein fortel ei historie om ein einstøing som enten gjennom fortrenging av eigne behov eller kanskje aller mest på grunn av andre prioriteringar på kva som er viktig i livet har fokusert så mykje på overleving og ivareta alt det praktiske at han har gløymt å ivareta sitt eige kjensleliv og mentale helse. Dette gir ein heilt anna dimensjon til historia om han som plutseleg og utan å ha oppsøkt den finn kjærleiken, og at den er så sterk at sjølv overlevingsinstinktet som han heilt tydeleg har brukt all tid og energi på gjennom heile livet blir ubetydeleg og uvesentleg.
Eg trur ikkje denne historia hadde engasjert fullt like mykje om det var ei ung dame som kom vandrande inn og ramla i gropa til Bill.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Episode 3 viste meg at de HAR tenkt å "fylle på" med story man ikke fikk i spillene, og det likte jeg. Detaljer ned på spesifikke, 20 år gamle datoer er kult for nerder som meg. Så er jeg litt skuffet over at vi ikke fikk se "spill-Bill"s mest crazy feller (der han bruker "live" zombier som ville vakthunder). Kan være de ønsker å la zombiene være ukjente og skumle litt lenger.
Edit: Ser mange kaller episoden "beste noen sinne o.l." og det er jeg ikke helt med på fordi den var et hvileskjær i hele historiefortellingen. Beklager spillreferanse nå igjen, men er dette en ide Naughty Dog hadde til DLC? Forhistorien til Ellie er jo en utgitt DLC, "Left Behind" som noen tolker som en kjærlighetshistorie mellom to mindreårige barn. Ukens kjærlighetshistorie er mye mer politisk korrekt.

Sidekommentar: Der var han igjen! Den skuespilleren som klarte å spille i to serier jeg så nesten samtidig, White Lotus og Welcome to Chippendales, uten at jeg kjente ham igjen. (Emmyvinner Murray Bartlett)

Endret av alws_br00d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (7 timer siden):

 

image.png.1e4143322d18c5a4f5207845b9ca8512.png

Det er derfor jeg mener at brukerscore er ubrukelig. Det er altså over 11 tusen som har sett episoden som ikke likte hverken musikk, regi, skuespill, kulisser, effekter, kostymer eller produksjon. Likeledes så er det 30 tusen stykker som ikke har noenting å pirke på som mener absolutt alt er perfekt. Vi får aldri vite om 1'erene kommer fordi "DET VAR IKKE SÅNN I SPILLET" eller "ÆSJ! HOMOGREIER!". Det er helt innafor å ikke like episoden men å gi den en 1'er uten å ta hensyn til noe av det som utgjør en episode mener jeg blir feil.

Det er veldig fortellende at episode 3 har langt flere anmeldelser enn de to første, selv om den er rykende fersk. Jeg vil tippe at mange av 1/10-anmeldelsene kommer fra «anti-woke» folk som ikke en gang har sett episoden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har aldri spilt spillet og har ikke noe forhold til det, men jeg forstår meg ikke på spillerne som ønsker at TV-serien skal være helt klokketro mot spillet. Dersom den var det så ville det kun være en miniserie. Dessuten kan man se playthrough av spillet på YouTube, eller spille det på nytt. Det er tilsynelatende lite eller ingenting i serien som går imot spillets ånd.

Jeg forstår dog kritikken av at LGBT på død og liv skal presses inn overalt. Bella Ramsey hauses opp som ikke-binær, Ellie er lesbisk, Bill er plutselig homo osv. Whatever.

Faktum er alikevel at det var en meget bra episode - til tross for politikken og ikke på grunn av den. Jeg blir dermed like irritert over alle de amerikanske aggregatsidene (Buzzfeed, Polygon, Vox og all den andre søpla) som genierklærer homoplottet som noe revolusjonerende (enda det tross alt ikke var poenget med episoden), som jeg blir folk som mener episoden og serien er dritt pga. det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...