Gå til innhold

Høyre-bølgens talking points: "Bare fordi man har en annen mening"


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (5 timer siden):

Forøvrig fra en som står i midten men nok blir kalt høyreekstremist fordi jeg ikke er enig med venstreekstreme.

Ja det er blitt en god måte og identifisere en ekstremist på, jeg er selv ganske midt på midten, men høyrefolk anklager meg for å være venstreekstremist eller en wok eller noe annet lignende hele tiden, hvis jeg er en venstreekstrem wok dude så lurer jeg på hvor ekstremt langt til høyre de er. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De befinner seg så langt til høyre at de tror det finnes folk på venstresiden i Norge som bruker begrepet woke. Det er fordi der ute pågår det en propagandakrig og woke er den beste fienden de har klart å skape på flere tiår.

Bare en anelse kildekritikk så hadde begrepet forsvunnet helt fra diskusjonen. Det finnes bare en side i "woke"-krigen, og den styres fra St. Petersburg.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (7 minutter siden):

De befinner seg så langt til høyre at de tror det finnes folk på venstresiden i Norge som bruker begrepet woke. Det er fordi der ute pågår det en propagandakrig og woke er den beste fienden de har klart å skape på flere tiår.

Bare en anelse kildekritikk så hadde begrepet forsvunnet helt fra diskusjonen. Det finnes bare en side i "woke"-krigen, og den styres fra St. Petersburg.

Media har vel brukt begrepet "woke" en god stund nå.

Lenke til kommentar
2 hours ago, skaftetryne32 said:

Ja det er blitt en god måte og identifisere en ekstremist på, jeg er selv ganske midt på midten, men høyrefolk anklager meg for å være venstreekstremist eller en wok eller noe annet lignende hele tiden, hvis jeg er en venstreekstrem wok dude så lurer jeg på hvor ekstremt langt til høyre de er. 

haha, nettopp.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (9 timer siden):

Ideen om at venstresiden har blitt mer radikal, ideen om woke og sensur, er en del av denne propagandaen til radikale høyre og russland -- det er symptomet på radikalisering at man tror at woke og sensur (fra venstre side) har blitt samfunnsproblemer.

Du har fått dokumentasjon på problemer med woke. Jeg tror bare ikke at det passer inn med din radikale ideologi. Tanken om at noen kan se problemet med din ideologi uten å være styrt av Russland er muligens sjokkerende for deg, men det tyder på litt sviktende realitetsorientering.

Kanskje du har blitt hjernevasket av Putin til å tro at alle er fiender av den ene sanne rette troen? Kanskje en måned uten sosiale medier vil stabilisere følelsene dine?

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 10.2.2023 den 8.50):

Mener du at venstre-siden prøver å kontrollere akademia?

Det har jeg ikke sagt.

knutinh skrev (På 10.2.2023 den 8.50):

Mener du at det ville være bra eller dårlig om de fikk det til?

Mener du at det blir rettferdiggjort dersom høyre-siden prøver det samme?

Asteroide-analogien i første posten har allerede dekket dette argumentet.

Eller så kan du lese om det republikanske lovforslaget i Montana og bestemme selv om hvorvidt dette er en planet eller en asteroide.

https://www.iflscience.com/new-montana-bill-would-prevent-schools-teaching-scientific-theories-67451

DjSlayer skrev (14 timer siden):

Way to go, slippery slope falacy, du greide å plasere woke aktivister i samme kategori som jødene under andre verdenskrig.

"Woke" er en ganske så smart og praktisk "jøde" for høyresiden. Det er ingen spesifikk "jøde" som f.eks transpersoner i dagens høyrepolitiske klima, men en "jøde" som dekker et bredt spekter av det som utgjør en trussel for mange konservative og toppene av hierarkiet; feminisme, skeives rettigheter, klimakamp, kvinners rettigheter, anti-rasisme, anti-kapitalisme, anti-klasseskille, osv.

DjSlayer skrev (På 29.1.2023 den 18.40):

"Kjenn din plass" er ikke en ideologi

"kjenn din plass"-ideologi er Trumpisme, Putinisme, Bolsonairisme, Erdoganisme, rasisme, Modi og hans hindunasjonalisme, kristennasjonalismen og den patetiske tvangsfødsler-bevegelsen som fulgte. Det er kastesystemet i India, det er Taliban, ISIS og prestestyret i Iran. Det er Musks og hans likesinnedes kamp mot arbeiderbevegelser, det er Xi Jinping og hans overvåkingshelvete. Det er Hitlers regime, Napoleons imperialisme, britenes kolonialisering av ur-amerikaneres land. Det er den ideologien som altfor lenge har vært the default for menneskeheten.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (6 timer siden):

Det har jeg ikke sagt.

Asteroide-analogien i første posten har allerede dekket dette argumentet.

Eller så kan du lese om det republikanske lovforslaget i Montana og bestemme selv om hvorvidt dette er en planet eller en asteroide.

https://www.iflscience.com/new-montana-bill-would-prevent-schools-teaching-scientific-theories-67451

Det ble litt mye deflection for meg. Klarer du ikke å svare direkte på ganske enkle spørsmål?

Jeg prøver å finne ut om du mener at venstre-kontroll av akademia er en rimelig respons på det du oppfatter som forsøk på høyre-kontroll. Det vil i så fall si oss noe om polariseringen du står for.

For min egen del så står jeg for et fritt og liberalt akademia hvor professorer og lærerr står svært fritt til å forske på og publisere tanker jeg har lite til overs for. Som foreleseren jeg hadde som var kommunist så er det flott for samfunnet om disse deltar i debatten også «privat».

-k

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Jeg prøver å finne ut om du mener at venstre-kontroll av akademia er en rimelig respons på det du oppfatter som forsøk på høyre-kontroll.

Vi trenger egentlig ikke noe "venstre-kontroll" av akademia. Vi trenger bare å basere akademia på vitenskapens, sannhetens og historiens premisser. Den eneste måten venstresiden ønsker å "kontrollere" det på, er å motarbeide forhindring til dette. Høyresiden i USA prøver aktivt å forhindre dette. Og med milliardærer på sin side har de helt klart en fordel venstre-siden ikke kunne drømme om. Det er en grunn til at appelsinmannen sa at han elsker de uutdannede. Han elsker at de er uutdannede.

knutinh skrev (4 timer siden):

Det vil i så fall si oss noe om polariseringen du står for.

Jeg hadde egentlig tenkt å lage en annen "høyrebølgens talking points"-tråd om polariserings-argumentet, men kan likegjerne komme med et svar her. Hvis noen vil låne dette, go ahead!

Den eneste måten man kan 100% unngå polarisering i et samfunn ang. menneskerettigheter, er det totale fraværet av mennesker som ønsker å redusere menneskerettigheter, eller det totale fraværet av ønsker om å redusere menneskerettigheter.

Den eneste måten man kan 100% unngå polarisering i et samfunn ang. homofiles rettigheter, er det totale fraværet av mennesker som ønsker å redusere homofiles rettigheter, eller det totale fraværet av ønsker om å redusere homofiles rettigheter.

Den eneste måten man kan 100% unngå polarisering i et samfunn ang. kvinners rettigheter inkl. rettigheter over egen kropp, er det totale fraværet av mennesker som ønsker å redusere kvinners rettigheter inkl. rettigheter over egen kropp, eller det totale fraværet av ønsker om å redusere kvinners rettigheter inkl. rettigheter over egen kropp.

Den eneste måten man kan 100% unngå polarisering i et samfunn ang. transpersoners rettigheter, er det totale fraværet av mennesker som ønsker å redusere transpersoners rettigheter, eller det totale fraværet av ønsker om å redusere transpersoners rettigheter. Og så videre...

Og så vet jeg at det ikke er sånn verden fungerer, så det beste er å informere, organisere og starte debatt. Men det vil alltid være en eller annen form for polarisering, eller "polarisering". Spesielt i de delene av verden som baserer seg på hierarki. Hierarki er selve defaulten for polarisering. Polarisering mellom de som sitter på makten og de som er lengre nede på rangstigen.

Når man utfordrer dette hierarkiet, vil de som sitter på makten selvfølgelig føle seg polarisert, eller iallefall hevde at de føler seg polarisert. Å gjøre ingenting vil også øke polarisering. Mellom de som er lengre nede på rangstigen.

De som er lengre nede på rangstigen, men som sympatiserer med, og drømmer om en dag å være en del av de på toppen av hierarkiet kan også føle seg polarisert når hierarkiet utfordres. Da gjelder det å informere dem om hvorfor de kaster bort tiden og egentlig blir lurt til å kjempe mot sine egne interesser.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 7
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (17 timer siden):

Ja det er blitt en god måte og identifisere en ekstremist på, jeg er selv ganske midt på midten, men høyrefolk anklager meg for å være venstreekstremist eller en wok eller noe annet lignende hele tiden, hvis jeg er en venstreekstrem wok dude så lurer jeg på hvor ekstremt langt til høyre de er. 

Høres ut som om dere har møtt på denne personen her:

 

direction brain.png

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 2/8/2023 at 8:36 PM, AtterEnBruker said:

Den reaksjonen hadde kommet uansett hvor "sivile" og "høflige" venstresiden hadde vært. Det er derfor det heter reaksjonisme. Høyresiden i USA har planlagt dette lenge. Det er ikke sånn at de ikke hadde tenkt å gjøre noe med undervisningen i det hele tatt, og deretter plutselig ombestemte seg når de hørte om Professor X bli kansellert på Universitet Y. Frøene har blitt plantet lenge. Fra McCarthyismen på 50-tallet (som nå gjør et comeback, yay!), Reaganismen på 80-tallet og trickle-down økonomimodellen, grunnleggelsen av propagandamaskinen til Roger Ailes på midten av 90-tallet, 9/11/01-angrepet, The Patriot Act og den voksende nasjonaliemen som fulgte (Noen som har hørt om da Dixie Chicks ble "kansellert"?: https://en.wikipedia.org/wiki/Dixie_Chicks_controversy ), den pyrrhiske stemningen etter at Obama ble valgt, noe som skapte en slags lure-konsensus om at høyresiden ikke lenger hadde noen institusjonell makt. Kan hande det var derfor det ikke lenger ble ansett som kult eller rebellsk blandt skeptiker-miljøet på youtube å kritisere høyresiden.

Jeg er ikke i tvil om at det finnes høyreekstreme som kun vil skape kaos og som ser etter muligheter for å få makt/innflytelse. Men hvis disse opportunistene lykkes, vil det være fordi de tar opp et problem som bekymrer publikum, men som lenge har blitt ignorert av etableringspartiene. Det beste ville være å tilby seriøse alternativer.

Leste en artikkel for ikke så lenge siden om at det er flere liberale i New York som hevder at hvis valget i 2024 står mellom DeSantis og Biden, ville de stemme på DeSantis uten å nøle. Dette er basert på at mange skoler på Manhattan har startet med kritisk raseteori, en tankegang som vanligvis fører til dårligere skoleresultater for de elevene det gjelder. Hvis det var en demokrat som ønsket å stoppe denne radikale indoktrineringen, ville det være lett å vinne en stor seier i mange stater. Nå ser det kommende valget ut til å bli mye jevnere.

Inkluderer her en oversatt artikkel fra SvD (eid av Schibsted!) skrevet av avisens NY-korrespondent Malin Ekman. Artikkelen går litt dypere inn i hva kristen raseteori betyr og hvordan den påvirker mennesker generelt.

 

Quote

Ord som jente, gutt, mor og far bør unngås. Selvtest for å vurdere barns «arvede rasisme». Lære at det ikke er rett eller galt i matematikk. Mens Manhattans privatskoler endrer fokus, raser foreldrene mot læreplaner de sier indoktrinerer elever til en radikal venstreorientert kultur.

To kvartaler øst for Guggenheim-museet huser Dalton privatskole. Diskret plassert i et byhus i murstein i 89th street, passer det inn i bygningene. Kunne like gjerne huset kunst eller en ambassade som skoleelever. I et århundre har det vært en av Manhattans mest kjente skoler. Den Wisconsin-fødte læreren Helen Parkhurst startet skolen i 1919 etter et studiebesøk i Europa. Med sin «The Dalton Plan» bygde hun på prinsippene til sin gamle veileder Maria Montessori. Kombinert barnas «individuelle frihet med samarbeid» etter en progressiv modell.

I 1939 begynte Dalton å ta imot jenter da skolen fusjonerte med Todhunter Girls' School. En avgjørelse heiet på av venn og første kone Eleanor Roosevelt. Skolens alumner inkluderer USAs utenriksminister Antony Blinken, CNN-programleder Anderson Cooper og skuespiller Claire Danes. Skolehistorien er en del av attraksjonen. Men grunnen til at velstående foreldre betaler 55 210 dollar, rundt 465 000 svenske kroner, per barn og skoleår handler ikke så mye om nysgjerrighet som strategisk fremtidsplanlegging.

I New Yorks skolesystem er kvalitetsforskjellen mellom offentlige og private skoler generelt stor. Et sted på Dalton, eller en av dets ekvivalenter på Manhattan, gir barna en statistisk større sjanse til å komme inn på et prestisjefylt Ivy League-universitet i fremtiden. For mange foreldre er det et mål i seg selv. En forelder jeg snakker med kaller Dalton «en enhjørning blant private skoler, en gyllen billett til en fremtid ved Harvard eller Yale». Likevel har forelderen bestemt seg for å ta barnet ut av skolen. – Jeg er ateist og vil ikke at barnet mitt skal indoktrineres. Dette er en religion og vi er ikke tilhengere. Dalton-forelderen mener at skolen har blitt en kult og at dens antirasistiske innsats de facto har resultert i rasisme.

– Hovedårsaken er at jeg mener at retningen på skolen er skadelig for ikke-hvite barn. Jeg mener alt de sier de gjør for å hjelpe barna, skader dem. Jeg tror de formidler at de ikke er i stand til å gjøre det deres hvite venner gjør. Det andre er at jeg ikke lenger tror de tilbyr den eliteutdanningen de hevder å tilby. I likhet med andre foreldre jeg intervjuer, ønsker forelderen å være anonym. – Hvis det kommer tydelig frem i teksten din hvem jeg er, vil jeg jage deg resten av livet, sier han. I januar i år fikk flere Dalton-foreldre nok. I et åpent brev raset de mot skoleledelsens reviderte læreplan: "Hvert emne i år har hatt et besettende fokus på rase og identitet, 'rasistisk politi'-rollespill i vitenskapen, 'hvithet avkodet' i kunsttimer, læring om 'hvit overherredømme og seksualitet' i helsetimer. Dypt upassende ser disse leksjonene ut til å ha mer til felles med bedriftens 'sensitivitetstrening' enn Daltons intellektuelle læreplan.»

Året 2020 er ulikt noe annet i moderne Amerika. Koronapandemien sjokkerte landet og George Floyds død tvang USA til å konfrontere sin samtid og sin historie. Landet, med en mørk fortid med slavearbeid og segregering, ble konfrontert med spørsmålet om hvordan rasisme vedvarer. Ut av indignasjonen etter Floyds død, fikk Black Lives Matter-bevegelsen ny glød. Sommeren 2020 erklærte folk sin støtte til det antirasistiske budskapet. Men bevegelsens politisk radikale dimensjoner hadde også innvirkning. Nabolag ble okkupert, politibudsjetter ble kuttet, aktivister mobilisert. I bunnen lå et nasjonalt traume. Et uhelt sår som ble forverret av at ikke-hvite ble uforholdsmessig rammet i kjølvannet av pandemien. Tragedien førte til introspeksjon. Institusjonene gjennomgikk sin virksomhet fundamentalt. Manhattans privatskoler fornyet læreplanene sine. Rase og identitet ble bærende elementer i undervisningen. Den progressive orienteringen var ikke ukjent. I motsetning til mange europeiske eliteskoler, er de amerikanske kjent for en liberal kultur og verdigrunnlag. The Upper East Side, nabolaget som har blitt synonymt med New York-samfunnet, er hjemsted for flere av dem. I det første året av pandemien skapte de overskrifter for, ifølge kritikere, å indoktrinere barn i venstreorientert ideologi.

Utviklingen gikk hånd i hånd med det politiske klimaet. Demokratenes presidentkandidat Joe Biden, som inntil da drev valgkamp som en samlende sentrumskandidat, begynte i kjølvannet av krisen å gå inn for en skarpere venstrepolitikk. Store selskaper ble pålagt å ta et standpunkt og ta avstand, og begynte å praktisere en mer politisk kultur. I skolemiljøet handlet det hovedsakelig om antirasisme og identitet. For Daltons lærerstab var sommeren transformerende. Det var ikke mulig, mente lærerhøyskolen, å fortsette som før En ny læreplan ble utviklet. Den var basert på en liste over krav som lærerne krevde å bli oppfylt for å komme tilbake til skolen fra den første fjernundervisningen av pandemien. Kravene var spesifikke: utvide avdelingen for mangfold, likestilling og inkludering med 12 nye heltidsansatte, oppmuntre svarte og ikke-hvite studenter til å rapportere klager, betale ned studielån til nyansatte svarte ansatte, sikre antirasistisk undervisning, eliminere programmer som rangerer elevenes kunnskap om svarte elever presterer dårligere enn ikke-svarte, krever antirasistiske uttalelser fra alle skoleansatte, donerer halvparten av skolens legatinntekter til kommunale skoler dersom Dalton ikke leverer målene. Dokumentene ble senere sirkulert blant Dalton-foreldrene. Noen satte pris på tilnærmingen, andre ble opprørt av den. Da andre private skoler valgte å åpne mens Dalton fortsatte å holde stengt, økte frustrasjonen i den allerede kritiske falangen. Foreldres sinne over å betale mer enn 55 000 dollar i året "for Zoom-instruksjon" skapte nasjonale overskrifter på finansnettstedet Bloomberg. Noen mente at hele bildet ikke kom frem.

De henvendte seg til Scott Johnston, en tidligere teknologigründer i Westchester, upstate New York, som, etter å ha solgt to selskaper, trakk seg tilbake til et liv som forfatter. I 2019 debuterte han med "Campusland", en satirisk roman om identitetspolitikk løst basert på hans gamle universitet, Yale. Hans opptreden på Fox-vert Tucker Carlson så tittelen klatre på Amazons bestselgerliste. På bloggen sin The Naked Dollar skrev Scott Johnston også sporadiske innlegg med en konservativ kant. Innleggene fikk i beste fall noen tusen treff, men vanligvis et par hundre. Rett før jul offentliggjorde han fakultetets nye krav. Innlegget nådde en halv million. – Noen på skolen avfeide bloggen som uviktig med få lesere og det kan være sant. Men hva fikk en halv million til å lese akkurat det innlegget? Det var fordi det traff en nerve. Scott Johnston sier han kjemper mot det han kaller «våknet galskap». «Woke» er et amerikansk begrep for bevissthet om rase, kjønn og sosial rettferdighet.

Antirasisme handler ifølge Johnston ikke om å ikke være rasist, men om å prøve å politisere samfunnet i en slags marxistisk retning. På bloggen sin stiller han spørsmål ved tankegangen bak begreper som kritisk raseteori og strukturell rasisme. Beskriver tidsånden som en repetisjon av historien. – Dette er ikke noe nytt. Alle progressive eller marxistiske bevegelser prøver å slette historien eller i det minste lage en som passer deres fortelling. Det er det vi ser når bevegelsen ikke bare river ned statuer av konfødererte generaler, men også statuer av Lincoln. Hvis han er en del av amerikansk historie, er han en del av en undertrykkende og rasistisk konstruksjon og må rives ned. Dette læres skolebarn og de tror på det. Og ungene som ikke kjøper dette har lært seg å tie. Effekten mener han er at hele samfunnet beveger seg i en retning «der vi er delt inn etter hudfargen i stedet for hvem vi er som individer». – Jeg tror ingen synes det er en god idé bortsett fra de gale menneskene men det er de som bestemmer og alle andre er redde for å si fra. Etter det første blogginnlegget tok flere Dalton-foreldre kontakt og ønsket å finne likesinnede. De hadde vanskelig for å finne hverandre fordi de var redde for å åpne munnen. Det er som under sovjettiden, sier han. De kritiske foreldrene fant til slutt hverandre og skrev sitt – innledningsvis nevnte – åpne brev. I følge de anonyme brevskriverne var Daltons "ønske om å lære og undervise blitt forlatt til fordel for en antirasistisk agenda".

Hvite og ikke-hvite foreldre følte at skolens innsats mot rasisme resulterte i for mye fokus på hudfarge: "Denne ideologien er ekstremt ekskluderende mot de familiene som ikke identifiserer seg som en del av en forenklet rasemessig dikotomi i en vakker og mangfoldig verden, eller de som velger å ikke gjøre sin raseidentitet til midtpunktet i familiens liv eller barnas utdanning." – Før var barna venner fordi de likte de samme videospillene og ikke fordi de hadde samme hudfarge eller samme postnummer. Nå har de blitt tvunget til å laserfokusere på hudfarge, sier Dalton-forelderen. Hun mener den nye læreplanen og skolekulturen til dels handler om en endret dynamikk mellom skole og foreldre. – Hvis jeg var lærer, ville jeg aldri ønsket å undervise på Dalton fordi jeg ikke ville ha med foreldrene å gjøre. De er rike, ubehagelige, privilegerte og vant til å få det de vil ha. Jeg tror dette delvis var en mulighet for lærerne til å slå tilbake. Brevskriverne sa at de ville vurdere å ta barna ut av skolen, som forelderen sitert ovenfor.

Flere Manhattan-foreldre jeg snakker med er plaget av det de beskriver som en intoleranse overfor meninger som beveger seg selv det minste utenfor en ny, radikal norm. – Det er nesten som en hemmelighetsfull klubb... Man ser seg rundt for å se hvordan folk har det og når man får signaler om det åpner man seg. Du aner hvor folk står før du sier noe, sier en mor med to barn på privatskole på Upper East Side. Selv vokste hun opp i forstedene med foreldre som immigrerte til USA. I motsetning til barna sine gikk hun på kommunal skole. Hun vil ikke ha navnet sitt publisert, men sier at jeg kan kalle henne «Victoria». – Jeg synes det er forferdelig. De samme menneskene som forkynner at man skal være tolerant og inkluderende har en veldig intolerant holdning. Det er mangel på empati. De sier «dette er riktig og alt annet er galt og rasistisk» og tar dermed avstand fra folk som absolutt ønsker å lære mer og vurdere seg selv, sier hun.

Trebarnsfaren «Peter» med døtre på en skole i samme bydel gir uttrykk for lignende erfaringer. – Det er bare rom for progressive ideer og hvis du tenker noe annet enn det, bør du holde det for deg selv, sier han. Han snakker om en venn og kollega hvis foreldre immigrerte fra India. Hun vokste opp i det amerikanske søren, men det var ikke før hun begynte å studere ved et eliteuniversitet og ble bedt om å bli med i foreninger for studenter med indisk opprinnelse at hun begynte å føle seg annerledes. Nå føler hun at sønnen blir behandlet på lignende måte på privatskolen på Manhattan der han går. Peter snakker om en ny «segregering», hvor menneskers etnisitet settes i sentrum med gode intensjoner, men negative konsekvenser. Problemstillingene er komplekse. Mange setter også pris på at spørsmål om raseidentitet som tidligere ofte ble neglisjert kommer til overflaten. Vurderer at det er viktig å diskutere, måle, telle. Dalton skilte seg ut i rapporteringen, men var ikke alene.

Tvers over Central Park skapte den prestisjetunge Upper West Side-skolen Collegiate, der et skoleår koster 55 900 dollar, overskrifter da tidligere Fox-anker Megyn Kelly fikk nok og kalte barna sine hjem. Ifølge medieoppslag var det et internt brev som, med henvisning til George Floyds død, hevdet at «hvite skoledistrikter er fulle av fremtidige morderpolitifolk» som førte til avgjørelsen. I sin egen podcast "The Megyn Kelly Show" sa hun: – Etter å ha motstått det i flere år, forlater vi byen. Skolene har alltid vært langt til venstre, noe som ikke stemmer overens med min egen ideologi, men jeg bryr meg ikke, de fleste av vennene mine er liberale og det er helt greit. Jeg kommer fra en demokratisk familie. Jeg blir ikke fornærmet av ideologi, og lener meg til venstre for midten i noen saker. Men det har gått for langt. Jeg mener, de har mistet kontrollen. På det sørlige Manhattan valgte prestisjetunge Grace Church School, som koster 57 330 dollar, tilsvarende cirka 480 000 SEK, per år pluss kostnader til skoleturer og bøker, å tilby et nytt skolespråk. I det nye vokabularet ble ord som «jente», «gutt», «mor», «far», «damer» og «herrer» forkastet for mer inkluderende alternativer.

I programforklaringen til «Graces inkluderende språkguide» skrev forfatterne at uttrykk som fremmer rasisme, kvinnehat og homofobi allerede tas opp i skolehåndbøker, men at dette kan gjøre mer «enn å forby hatefullt språk» ved å «skape et innbydende og inkluderende språk». rom". Skolen skapte nye overskrifter da lærer Paul Rossi valgte å skrive et åpent brev der han anklager skolen for indoktrinering. "Jeg vet at ved å signere dette risikerer jeg ikke bare min nåværende jobb, men min karriere som pedagog, ettersom de fleste skoler, både offentlig finansierte og private, er fanget i denne regressive ideologien."

I brevet tegner han et portrett av en skole der ytringsfriheten ikke lenger eksisterer. Han beskriver hvordan elever tvinges til å signere kontrakter der de bekjenner seg til skolens syn på verden, anerkjenner sine privilegier og aksepterer å bli stilt til ansvar dersom de ikke lever opp til avtalen. Hvor stille elever blir presset av lærere til å bekjenne farger og hvordan kritiske elever oppmuntres til å ombestemme seg. Hvordan skolen tvinger elevene til først og fremst å identifisere seg med sin rase før deres individuelle identiteter har rukket å ta form. Hvordan elever deles inn etter hudfarge og undervises ved separate anledninger. «Antrasistisk trening høres rettferdig ut, men sannheten er motsatt. Det krever at lærere behandler elever forskjellig basert på rase», skriver Rossi. På andre skoler har elevene måttet anslå sin «arvede rasisme» i en gitt skala. Hvite barn har blitt lært om deres raseprivilegier. Svarte og ikke-hvite barn har blitt lært at de er undertrykt. På Manhattan er reflekterende essays om Black Lives Matter vanlig i mange søknadsprosesser.

Tiltaket reiser spørsmålet om forskjellen i å lære skolebarn hva de skal tenke og hvordan de skal tenke. – Skolene må lære barn å tenke kritisk og analysere ting. Hvor kan man ha åpne diskusjoner om ting? På skolen! Og det er det siste stedet det skjer nå. Det gjør meg rasende, sier Scott Johnston. Det er ikke bare humanistiske fag som har fått et nytt utseende. Konseptet «equitable math» har vunnet terreng. I følge doktrinen er skillet mellom riktige og gale svar problematisk og et uttrykk for «hvit overherredømme». – Det er mange innen kritisk raseteori som sier at riktige svar er en del av et undertrykkende system. To pluss to er ikke nødvendigvis lik fire. Det er en undertrykkende konstruksjon fra vår undertrykkende historie, fortsetter Scott Johnston.

En far som SvD snakket med valgte å ta barna sine ut av en veletablert privatskole på nedre Manhattan som følge av matematikktimene til hans åtte år gamle datter. – Det viste seg at de hadde en ny læreplan, som handlet om å «konseptualisere tall». Hun kunne få svaret feil, men så lenge hun tenkte riktig fikk hun fortsatt full karakter. For meg er det det motsatte av matematikk, sier han. Da han meldte datteren på et sommerkurs i matematikk og hun strøk på den nasjonale eksamenen for elever på hennes alder, fikk han nok. Han mener at det hele startet med Trumps valgseier. Morgenen etter valgdagen 2016 holdt skolen en samling der «halvparten av lærerne og mødrene» gråt åpenlyst. Det skapte, mener han, en skolekultur som gjennom årene har gått alt for langt. Eldre elever i allianse med lærere endret skolen i aktivistisk retning og tok med seg ledelsen. – Skolene som også har videregående skole er langt mer radikale fordi de er påvirket av eldre elever, sier han.

Utover de mest ekstreme eksemplene er vanskeligere grensedragninger. Er det for eksempel ikke fornuftig at barn som vokser opp i privilegerte miljøer lærer at mennesker er født med ulike forutsetninger? Scott Johnston mener det blir gjort på feil måte. – Jeg synes at barn bør ha innsikt i sine klasseprivilegier fremfor raseprivilegier. Hvis du er en rik New Yorker, vil du ikke oppdra barna dine til å bli små hauger med dritt. Du vil at de skal forstå at de har en privilegert oppvekst og at de skal være sensitive og behandle andre godt, spesielt de som ikke er født med samme skjebne. Men jeg har vanskelig for å basere det på rase. Hvordan behandler du en veldig rik svart person? Ifølge kritisk raseteori er Michael Jordan undertrykt, sier han og fremhever at mange familier i USA og spesielt New York er heterogene og ikke helt enkle å definere når det kommer til sosial bakgrunn og etnisitet. Progressiv undervisning er ikke unik for private skoler. Kanskje særlig oppmerksomheten de har fått er et resultat av sterke foreldrereaksjoner og stor medieinteresse.

Kulturell forskyvning er ikke nytt. Det begynte ved verdens mest prestisjefylte læringsinstitusjoner: American Ivy League-universitetene. De er der mange av USAs fremste makthavere, bedriftsledere og intellektuelle kommer fra. Mens de i flere tiår har blitt beskrevet som liberale, ser det ut til at de nylig har blitt mer konforme. Mer ideologisk tilpasset og mindre kritisk testende. Elever har fått avslag på sine søknader for å ha gitt uttrykk for synspunkter på sosiale medier tidligere som ikke stemmer overens med skolens. Gjesteforedragsholdere har blitt kansellert etter press fra studenter som ikke delte deres synspunkter. Professorer har blitt tilkalt og noen ganger tvunget til å trekke seg etter studentprotester. Det er innført egne konfirmasjonsseremonier for studenter som identifiserer seg som ikke-hvite. For syv år siden, i 2014, holdt den tidligere New York-ordføreren og senere demokratiske presidentkandidat Michael «Mike» Bloomberg konfirmasjonstalen ved Harvard, hvor han studerte økonomi i ungdommen.

Hensikten med talen var ikke så mye å gratulere studentene med den prestisjetunge utdanningen de hadde fullført som å advare dem om konsekvensene av det samme. Alumnen innrømmet at mangfold når det gjelder kjønn og etnisitet er viktig, men at et universitet ikke kan utmerke seg dersom fakultetet er politisk homogent. Å kreve at lærere skal rette seg etter den rådende meningsstandarden undergraver hele formålet med universitetssystemet, påpekte han. Hvis det amerikanske samfunnet, i likhet med universitetssystemet, tidligere var preget av en paranoid frykt for kontakt med kommunismen og ideer som kunne bringe tanker til den, er mange amerikanske institusjoner så vel som store selskaper i dag preget av liberale og progressive verdier. På 1950-tallet ga Wisconsin republikanske senator Joe McCarthy kommunismens redsel et ansikt. Senatoren forsøkte å tie og kriminalisere folk som sympatiserte med systemet. Svartelister ble etablert. Universitetene var blant institusjonene McCarthy anklaget for å være infiltrert av sovjetiske interesser. Å bli forlatt vakte mistanker.

I dag er det som regel de med konservative synspunkter som risikerer å bli stilnet eller diskvalifisert. Michael Bloomberg beskriver det i sin tale som en slags omvendt, moderne McCarthyisme. – Det er en idé som florerer rundt campus – inkludert her på Harvard – om at forskere bare skal finansieres dersom forskningen deres er i samsvar med et spesifikt syn på rettferdighet. Det er et ord for den ideen: sensur. Han fortsatte: – Tenk på ironien: På 50-tallet forsøkte høyresiden å undertrykke venstresidens ideer. I dag, på mange universiteter, prøver liberale å undertrykke konservative ideer, selv om konservative fakultetsmedlemmer er i ferd med å bli en truet art. Det er kanskje mest sant her ved Ivy League-universiteter. Han tok forrige valg i 2012 som eksempel. 96 prosent av Ivy League-giverne ga penger til Barack Obamas gjenvalgskampanje. Et forhold som førte til at Bloomberg, selv en bidragsyter til Obama-kampanjen, stilte spørsmål ved om Ivy League-studenter virkelig ble utsatt for mangfoldet av perspektiver som et prestisjefylt universitet skal tilby. – Ingen av partene har monopol på sannheten eller Gud på sin side, sa han foran avgangselevene.

Bloomberg har det som i usofistikerte amerikanske termer vanligvis kalles «fuck off capital». Nok makt og penger til å trosse etablissementet og gjøre som det vil. I de riktignok både velstående og privilegerte kretsene som utgjør foreldrekollektivet til Manhattans privatskoler, er motet mindre. Ingen av foreldrene som SvD snakker med ønsker å delta med navn. «Victoria» er redd for at det skal slå tilbake. Likevel har hun mye godt å si om barneskolen. – Etter George Floyd og Black Lives Matter-bevegelsen valgte de å endre læreplanen og involvere foreldrene i hvordan de kan oppdra barna til å bli antirasister. Heldigvis tror jeg at skolen vår har valgt den rette veien, som er en ikke-aktivistisk måte som respekterer foreldrerollen. Andre skoler har hatt en aktivistisk agenda hvor man ikke kan tenke litt annerledes. Hun forteller om frivillige foredrag og antirasistiske workshops med rollespill. Sier at hun valgte å delta i et par.

Andre skoler hvor hun har søkt barna sine har oppmuntret elever til å bli aktivister og lobbye for strengere våpenlover i konservative stater. Samtaler som går for langt, mener hun. Samtidig mener Victoria at rettferdighetsarbeid er en slags kimær. Et løpende poeng er at skolene som jobber for inkludering i seg selv er ekskluderende. I 2019 var medianinntekten i USA rundt 35.000 dollar, i underkant av 300.000 kroner. Det dekker ikke engang et skoleår ved de fleste private skoler i New York. – Disse skolene er veldig dyre og har store ressurser. Selv barneskolene har flere 3D-printere for å ta et eksempel. Det er et slags skyldkompleks. De koster 56 000 dollar og må overkompensere for å sende de riktige signalene.

Ville det ikke vært bedre å ta opp studenter med annen sosioøkonomisk bakgrunn? - Det gjør det. De har stipendmidler og lignende. Men det tar ikke unna at de er eliteinstitusjoner. De kretser rundt en bestemt type mennesker med mye penger som ønsker at barna deres skal få en bedre utdannelse enn de ville fått på en offentlig skole. Den ulikheten vil alltid være der, sier hun. Trebarnsfaren «Peter» kommer med et lignende resonnement. Han mener den virkelige urettferdigheten består i ulik tilgang til god utdanning. – Ikke-hvite i USA har en enorm ulempe. Mange bor i byer hvor det er fattigdom og dårlige muligheter. Den virkelige strukturelle rasismen som rammer svarte er ulikhet i utdanning. Klarer vi å fikse det, ordner alt annet seg selv, mener han. Skolene tar problemene på alvor. Flere universiteter prøver å løse dem gjennom ukonvensjonelle metoder. Et par har fjernet krav til opptaksprøve fordi det er en sammenheng mellom testresultater og foreldres inntekt.

Scott Johnston ser på hendelsene som et uttrykk for en suksessiv og stadig pågående revolusjon snarere enn et arbeid mot konkrete mål å krysse av. Reisen er målet, spekulerer han. – Det er en «lov» som jeg har oppdaget holder gang på gang: alle institusjoner som ikke har startet med et utpreget konservativt formål, beveger seg i liberal retning over tid. En annen ting med progressive bevegelser er at revolusjonen aldri tar slutt. Det andre som skjer, mister du hele hensikten.

Mens arbeidet med denne rapporten har pågått, har overskrifter om skolene avløst hverandre. Den tidligere The New York Times-journalisten Bari Weiss, som forlot oppdraget som skribent og redaktør for meningssidene i protest mot avisens journalistikk og arbeidsmiljø, har publisert flere nyhetsbrev. Daltons rektor James Best har erklært at han forlater oppdraget. Siden hans åpne brev ble publisert, og gikk viralt, har Grace Church School-lærer Paul Rossi blitt fritatt fra sine undervisningsoppgaver frem til nyttår. Studenter sa at de følte seg "ukomfortable" og truet med å boikotte klassene hans. Dalton-forelderen beskriver en epoke hvor eldre generasjoner har begynt å beklage utviklingen. – Både mine foreldre og svigerforeldre sier at de skulle ønske de visste da de var yngre at de levde i det beste øyeblikket i amerikansk historie. De er lei seg for barnebarna og verden de skal arve. Dette er forresten mennesker som vokste opp på 60-tallet med å brenne bh-ene sine og kjempe for menneskerettigheter. De er ikke Trump-republikanere.

Hun kastet og snudde beslutningen om å fjerne barnet sitt fra skolen "på den ellevte time", men bestemte seg for å holde fast ved det. – Det er ingen vei tilbake. Når folk innser at det ikke er noen vei tilbake, vil det være for sent. Mange tror at det handler om en pendel som skal svinge tilbake. Det er ikke. Dette er en "wrecking ball" (rød anm.). FOTNOTTE: SvD har kontaktet Daltons ledelse, som nekter å kommentere.

Interessant at du nevner McCarthyism, for ikke så lenge siden snakket en statsviter om at det i Sverige foregår like mye selvsensur akkurat nå som det var i USA på 50-tallet. Selv om de som selvsensurerer hovedsakelig er fra høyresiden. Det er en lengre rapport om fenomenet utgitt av Gøteborgs universitet.

Politisk tolerans och självcensur i orostider (gu.se)

 

On 2/8/2023 at 8:36 PM, AtterEnBruker said:

Selve den høyrepolitiske reaksjonen blir også finansiert i mye større grad enn den venstrepolitiske progresjonen. Amerika er så anti-fagforening at verden blir opp-ned. Det er tilfeller av folk på Starbucks som får fyken fordi de melder seg inn i fagforeninger. Storbedriftene ser ikke progresjon eller fremming av progressive verdier som særlig profitabelt. Så de finansierer og sponser div. konservative og høyrepolitiske medier, særlig de som tar for seg kulturkrig for å skifte fokuset til arbeiderklassen vekk fra de virkelige problemene, så arbeiderklassen fortsatt blir fanget i den onde sirkelen i å stemme mot sine egne interesser.

At fagforeningene ble knust på 1920- og 30-tallet er en av mange tragedier i USA, tror jeg. Kapital har en tendens til å få det de vil til slutt. Derfor håpet jeg at Bernie Sanders ville bli nominert ved forrige valg. I stedet ble det Hilrey Clinton, en person som i bunn og grunn personifiserer kapital. Hun kunne ha snakket om arbeidsforhold og en fattig families evne til å få endene til å møtes. I stedet endte fokuset på vage slagord som ''ned med rasisme'' og ''alle menneskers like verdi''. En leppetjeneste som kapitalen lett kunne stå bak.

Så jeg er enig i at kulturkrigen er ekstremt skadelig. Men å hevde at det kun er høyreekstreme som står bak, synes jeg er misvisende. Et stort ansvar kan legges på den liberale østkyseliten.

On 2/8/2023 at 8:36 PM, AtterEnBruker said:

For å ta et eksempel; Hvis jeg hypotetisk sett deltok i en masse"kansellering" av professorer på universiteter, med doxxing og det hele, og deretter kom med argumentet "Det handler ikke om å kansellere, det handler om etikk i akademia". Høres det kjent ut? Ringer det en bjelle ang. en viss hendelse fra august 2014 som oppfyller alle kriteriene for å kunne kalles en "kansellering" ifølge forfektere av begrepet?

Jeg kan ikke svare på hva som skjedde i august for ni år siden, men vær så snill å opplyse meg.

On 2/8/2023 at 8:36 PM, AtterEnBruker said:

Utrolig kjipt å høre. Håper det går bra der borte.

Takk, jeg håper det! Tidligere var det kun i utsatte områder denne typen alvorlig kriminalitet skjedde, men nå har den spredt seg til mer velstående kommuner. Politiet sier det vil ta 10-15 år å bryte denne utviklingen. Personlig tror jeg det vil ta lengre tid. Italia har kjempet i over et århundre for å overvinne klanbaserte mafiastrukturer med marginal suksess. Men du må håpe på det beste.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 11.2.2023 den 21.35):

Du har fått dokumentasjon på problemer med woke.

Nei, kun anekdoter som av og til du selv har misforstått.

Husker du da en jente sa:

DERSOM det er slik at professoren DELER Jordan Peterson sine synspunkter... -- altså, kun DERSOM -- SÅ fant hun det problematisk?
Det er de kvalifiserende DERSOM og SÅ, som har blitt oversett.
Og/eller at det hun henviser til er misinformasjon. Det er åpenbart problematisk om professorer tror på misinformasjon, har meninger fundert på hva propaganda fra fascister ønsker at han skal tro.

Misinformasjon er radikalt annerledes enn meninger; meninger bør være fundert på ens forståelse av fakta.
Om de er fundert på løgn, så er man et offer for misinformasjon.

Jordan Peterson følger konspirasjonsnettsteder, sprer innhold fra disse og tar til seg informasjon fra disse, og har ikke satt seg inn i flere tema han uttaler seg om ovenfor kongressen i Canada.
Vi har visst siden ~2009 at  transpersoner er reelle og ikke mentalt syke -- har kjønnsidentitet tilsvarende måten homofile har legning.  
https://torontoist.com/2017/05/room-jordan-peterson-senators-debated-human-rights/

...

Det neste problemet her er at Woke ikke faktisk er en ting -- det er et samlebegrep som sauser sammen flere individuelle og unike grupper til en, i hensikt å la en annen gruppe, kristenkonservative (og dem som støtter dem) male et bredest mulig fiendebilde.

Dette har jeg postet informasjon om flere ganger -- måten ideen om Woke har vært en bevisst strategi å lure inn i propaganda i medier, og hvem som finansierer propagandaen.

https://fivethirtyeight.com/features/why-attacking-cancel-culture-and-woke-people-is-becoming-the-gops-new-political-strategy/

https://www.realcleardefense.com/2022/11/10/russia_vows_to_defend_traditional_values_against_gay_propaganda_864147.html

Hvis du genuint var interessert, så ville du også vært klar over at disse falske anklagene om sensur og at woke er en trussel er en del av flere vestlige og anti-vestlige autoritæres planer for å oppnå økt innflytelse og med det, evnen til å drive undertrykkelsen de søker.
C-pac og Russland og republikanere for øvrig bruker bevisst denne formen for propaganda for å begå politisk sensur. 
https://www.conservative.org/actions/fight-back-against-the-woke-agenda/

Og det får allerede alt for virkelige konsekvenser.
Kuppforsøk og et radikalt parti i maktposisjoner i USA, Hviterussland er et diktatur, Polen og Tyskland og Frankrike sliter med høyreradikalisme fundert på samme propagandaplatform -- alle med støtte fra Russland.
Krigen i Ukraina er sågar også et resultat av at Putin opplever en suksess i å påvirke vesten de siste 15 årene.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (På 12.2.2023 den 11.11):

Vi trenger egentlig ikke noe "venstre-kontroll" av akademia. Vi trenger bare å basere akademia på vitenskapens, sannhetens og historiens premisser. Den eneste måten venstresiden ønsker å "kontrollere" det på, er å motarbeide forhindring til dette.

Hva tenker du om akademikere som opplever at den akademiske friheten har skrumpet inn, og at «politisk korrekte» ståsteder står i veien for sannhetssøken?

Er det en rimelig pris å betale for å stagge sånt man ikke liker eller er det uheldig i seg selv?

https://khrono.no/da-onsket-om-scenenekt-kom-til-sapmi/753179

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne "woke" trenden er som de nye brunskjortene. De starter nok snart med bokbrenning om de ikke allerede har gjort det. Trist at man ikke ser farene i dette. Et ekstremt og seggregerende meningspoliti som ødelegger liv med tøvete kanselleringer. Som om de har glemt hvor viktig ytringsfrihet og mangfold faktisk er, virker de å ønske å homogenisere alle til å ha samme mening. Et samfunn bestående av neddummede tankeroboter uten egne meninger håper jeg virkelig ingen oppegående mennesker ønsker.

De oppfører seg som en generasjon som ikke har noen faktiske utfordringer i livet eller ikke føler de kan bidra med noe meningsfult og dermed konstruerer problemer for å ha noe å samles rundt - for å hate. Eller for dermed å føle at de har noen reell innvirkning på samfunnet. Litt som pøbler som driver med hærverk og vold fordi de kjeder seg og ikke finner noe meningsfult i tilværelsen.

At man alltid har vist at transpersoner er reelle (med unntak av ordboka i chrome) har vel sjelden blitt fornektet.  Nettoppt fordi vi i moderne tid har vært mye utsatt for hormonendrende substanser helt fra fosterstadiet. Vitenskap har alltid dokumentert farene ved dette og vi opplever stadig forbud mot enkelte substanser i næringsmidler m.m. Det er den delen av debatten om at vi skal kansellere, endre vokabular, ha x-antall kjønnsbetegnelser i pass og pålegge andre å følge dem hvor stridens kjerne nok er.

Kanskje dette er resultatet av at man i vesten har hatt det for godt for lenge. Dermed onstruerer man stadig nye absurde problemstillinger for å ha noe å skape splid og drama om. Ren kjedsommelighet.

Med situasjonen i verden akkurat nå er det virkelig absurd at dette er hva man bruker engasjementet sitt på. Men greit, la pøbelen rive ned alt det etablerte for så å oppdage hva de blir stående igjen med. Det vil være lærdom siden man ikke evner å lære av historien.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (24 minutter siden):

De starter nok snart med bokbrenning

Hogwarts legacy. Ikke akkurat en bokstavelig bok.

Bastu skrev (På 12.2.2023 den 18.58):

At fagforeningene ble knust på 1920- og 30-tallet er en av mange tragedier i USA,

De var mafiastyrte, og ikke reelle arbeiderrettsorganisasjoner. Selvfølgelig kan dette også være propaganda, men da burde man heller ta en nøytral possisjon i saken og erkjenne at man ikke vet.

AtterEnBruker skrev (På 12.2.2023 den 0.10):

feminisme

Jeg vet at jeg aldri kan forandre dine meninger, du er alt for ideologiskt begravd att uansett hva av data, argumenter og bevis jeg kan presentere til deg (og dine likesinnede) vil ikke få deg til å forandre mening, men for andre som leser denne kommentaren vil kanskje få et bredere perspektiv. Feminister hater menn, og maskulinitet.

Det var et ganske så stort jordskjelv nå nylig i Tyrkia og Syria og hvem er det som går ut i farlige områder for å redde overlevende, jo menn og det er sterke menn som gjør dette. Etter en tid så vil sjangsen for å finne overlevende synke og jobben vil gå over i å rydde jorden for å bygge nytt og begrave de menneskene som de finner mens de gjør denne jobben. Kvinnenes jobb i denne situasjonen er å bidra med mat, drikke, og støtte og trøst til menn som er så slitne etter å ha funnet enda et barnelik. Dette gjelder ikke bare jordskjelvet i Tyrkia/ Syria, det gjelder ALLE slike katastrofer. Dette er ett utrykk av maskulinitet, men feminister hater maskulinitet. Jeg må inrømme at dette var bedre formulert i hodet mitt før jeg prøvde å skrive det ned, men med tankene mine vandret til de som jobber i ruinene og finner lik av barn, kvinner og menn (30000 sist jeg hørte noe) og fremdeles jobber dag ut og dag inn. Dette må slite enormt på psyken til disse heltene. Ingen plass på denne jorden er trygg for en katastrofe som vil ødelegge infrastrukturen til en slik grad at normale utrykkningsmetoder blir gjort udugelige, og når det skjer så er det menns oppgave å redde mennesker, rydde og bygge opp ny infrastruktur.

Feminister hater menn og vil forandre de til babblende femboys, udugelige i slike situasjoner.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, DjSlayer said:

Jeg vet ikke hva du tolker min post som, men forøvrig så kan ikke jeg se at du nevner Hogwarts legacy i posten din. Jeg nevner ikke spillet for å starte en diskusjon.

Du skriver "Hogwarts legacy. Ikke akkurat en bokstavelig bok.". Som svar på at jeg skriver "De starter nok snart med bokbrenning". Jeg forstod ikke helt sammenhengen eller logikken der. Men samme det :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Du skriver "Hogwarts legacy. Ikke akkurat en bokstavelig bok.". Som svar på at jeg skriver "De starter nok snart med bokbrenning". Jeg forstod ikke helt sammenhengen eller logikken der. Men samme det :)

Det var mer en metaforisk bok i mine tanker, det er personer som har kjøpt spillet og ødelagt det, men samtidig etter nærmere ettertanke så har de nok også "brent" et par Harry Potter bøker også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...