Gå til innhold

Ris : Krydder for smak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Toro hadde før i butikkene Meksikansk buljong som var perfekt til ris. Tror den finnes enda, men ikke i vanlige butikker.

Edit: Finner den ikke nå lengre, men den eksisterte før til storkjøkken sist jeg sjekket. Pleide å tilsette en kube til jasminris og det var som å spise et fullverdig måltid smaksmessig.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til ris bruker jeg stort sett Herbamare.
https://matlevering.coop.no/middag-og-tilbehor/krydder-salt-og-eddik/herbamare-urtesalt-125g

...Karri og Tandoori Masala.
https://matlevering.coop.no/middag-og-tilbehor/krydder-salt-og-eddik/toro-karri-65g
https://toro.no/produkter/tandoori-masala/

Herbamare som salt og litt "frisk" smak, karri mest til farge og tandoori som smak (gir ganske "tørr", men kraftig smak så ikke bruk for mye).

For å variere hender det også at jeg erstatter herbamare med en smørklatt og "det gule" (karri og tandoori) med hvitløkssalt.
Koker først risen med seltin mineralsalt, og etter at risen er silt har i litt smør og hvitløkssalt samt litt Urtegårdskrydder for litt farge og pyntegrønt.
https://allematpriser.no/tilbud/coop:product:5119003/
https://www.santamariaworld.com/no/produkter/urtegardskrydder/

Hvilken ris som brukes har også mye å si, men selv sverger jeg til "Rema 1000 middagsris" (jasminris).

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Freser først sjalottløk og kvitløk i olivenolje før risen (basmati) blir varma litt i lag med resten. Så på med salt og ei kanelstang eller to, fersk ingefær, kajennepepper og malt koriander. Etter den er ferdig kokt kan du ha oppi ein klatt smør og ev. andre saker du har ståande. Mandler, cashewnøtter, fiken, dadler pistasjnøtter osv.

Oppskrifta kjem frå Hellstrøm og ligg ute på Instagram: https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE3ODkxNTUyMzg2NDg1MzM4?story_media_id=2285798702165393847&igshid=YmMyMTA2M2Y=

Me er blitt veldig glad i denne metoden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gordon Ramsey smakstilsatte ris rimelig enkelt med tre kardemomme pods som var enkelt knekt opp (uten å smuldre opp) og 2 hele stjerneanis og lot det være med i kokeprosessen. Dette er nok tilpasset at risen er en del av et måltid og neppe for å spise den alene.

Basmati ris er velegnet til dette, men en kan sikkert bruke andre typer også.

Trikset er å bruke 1,5 del vann til 1 del ris, så sette blandingen på høy varme og så slå ned varmen.

Lenke til kommentar

hvordan tilbereder dere stekt ris?

først prøvde jeg å steke risen rett etter den var ferdigkokt. andre forsøket var å la risen avkjøle seg natta over, før jeg heiv den i panna med en klatt margarin.

ble ikke noe greie på det. Risen fikk liksom stekeskorpe og ble ekkel.

må må vel ikke nødvendigvis ha wok-panne for å få til dette? Men mulig man må ha olje istedenfor margarin?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 29.1.2023 den 3.51):

Bruker dere riskoker, og vasker balja hver gang?

Jeg har riskoker, og jeg bare skyller den etter bruk. 
Tviler på at det går om jeg skal tilsette alt mulig rart mens den koker. 

En god sautepanne som er tykk i bunn, eller har et antislipp-belegg fungerer bra.

Litt olje, kanskje litt løk - og det å frese risen litt før man begynner å koke inn vann, gir et godt utgangspunkt til videre smakstilsetning. De mest kjente rettene med smaktilsatt ris må vel være risotto og pilaff. 

Men også i riskokeren kan du tilsette litt olje, sitrongress, en hvitløksbåt med skall, eller litt safran. Det er utrolig hvor lite som skal til før risen får et ganske stort hopp rent smaksmessig. Men skal man servere hvit kokt ris med en smaksrik saus, blir det bare surr dersom man også har en veldig krydderrik saus ved siden av.

Når det gjelder stekt ris, så tar du ferdigkokt ris og freser opp med en saus - så det blir noe helt annet i mine øyne. 

Det er også stor forskjell på ris. Den beste risen får du ikke på Kiwi for å si det mildt. 

@Mr.M Ja, du må bruke olje. Margarin gir en ubehagelig bismak. En plantebasert olje, type solsikke eller raps er best. Sterk varme - og røre konstant. Det tar ikke mer enn et minutt å lage stekt ris. Du KAN bruke olivenolje slik som @Zeph er inne på. Men da må man bruke en svakere varme, og det gir en ganske særegen smak som er vanskeligere å balansere - og er vel i mitt syn for viderekommende og ikke glade amatørkokker. (Med mindre du har en spesifikk oppskrift du er flink til å følge).

Et par kokketips til slutt:

En liten skje med fiskesaus i wok-panna, sammen med soyasaus eller hva du måtte finne på - gir et helt latterlig stort smaksløft. Men ikke misforstå, retten kommer ikke til å smake fisk. Fiskesaus får du til 20 kroner på internasjonale matforretninger og varer i en evighet. Den har en ganske sterk lukt, spesielt når du freser den i panna.

Jeg er like godt å finhakke litt mint og blande inn i risen. Kanskje litt spesielt. Men kombinasjonen ris, chili, mint og soya (med litt fiskesaus) er noe av det beste jeg vet, personlig. 

Sausene du får på Kiwi er ikke det helt store. Det beste er dersom du går til en asiatisk matforretning. Du kan spørre dem om sauser til stekt ris eller lignende. Så får du prima vare. Men; ikke bland masse ulike sauser. Det blir det fort rot av. 

Men det beste tipset....... fiskesaus !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (22 minutter siden):

hvordan tilbereder dere stekt ris?

først prøvde jeg å steke risen rett etter den var ferdigkokt. andre forsøket var å la risen avkjøle seg natta over, før jeg heiv den i panna med en klatt margarin.

Risen bør være tørr, så det bør helst være ris som er kokt på førehand. Nykokt ris har mykje fuktigheit og du får mest damp og lite steiking. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (32 minutter siden):

hvordan tilbereder dere stekt ris?

først prøvde jeg å steke risen rett etter den var ferdigkokt. andre forsøket var å la risen avkjøle seg natta over, før jeg heiv den i panna med en klatt margarin.

ble ikke noe greie på det. Risen fikk liksom stekeskorpe og ble ekkel.

må må vel ikke nødvendigvis ha wok-panne for å få til dette? Men mulig man må ha olje istedenfor margarin?

Olje ja. Litt krydder (soyasaus, ingefær, hvitløk, lime og sånt). Rør ut et par egg. Jeg foretrekker at egget er litt separert fra risen, så drar risen til en side av woken og lar egget koagulere litt på den andre siden før jeg rører sammen.

Godt med cashew, broccoli, gulrot oppi. Evt søt chilisaus.

Bruker fersk elle resteris. Risen skal bli varm men ikke stekeskorpe.

Lunken ris er visstnok en bakteriebombe.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (9 minutter siden):

Risen bør være tørr, så det bør helst være ris som er kokt på førehand. Nykokt ris har mykje fuktigheit og du får mest damp og lite steiking. 

kan la fatet/bollen (med avkjølt ferdigkokt ris) stå på benken uten lokk noen timer, da bør den miste en del fuktighet. prøve det neste gang.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (26 minutter siden):

Et par kokketips til slutt:

En liten skje med fiskesaus i wok-panna, sammen med soyasaus eller hva du måtte finne på - gir et helt latterlig stort smaksløft. Men ikke misforstå, retten kommer ikke til å smake fisk. Fiskesaus får du til 20 kroner på internasjonale matforretninger og varer i en evighet. Den har en ganske sterk lukt, spesielt når du freser den i panna.

dette med fiskesaus skremmer meg, selv om du sier det ikke smaker fisk :D

men jeg har visst det er et eller annet proffene bruker under stekingen. Den stekte risen man får på "asia-sjapper/gatekjøkken" har litt farge/kulør så akkurat soyasaus har jeg mistenkt er en ingrediens.

Jeg må finne en mulig erstatning for fiskesausen, for det sitter langt inne å hive i kjenner jeg.

for ordens skyld, jeg er gald i fisk og spiser både torsk, makrell, sei, ørret, etc. men altså ikke som saus i ris.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...