Gå til innhold

Ris : Krydder for smak


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm
Ludvig86 skrev (På 28.1.2023 den 18.17):

Hei! 
 

Jeg er nyskjerrig på hvordan folk smaksetter risen. Det å bare koke risen med salt blir fort veldig kjedelig. 
 

Hva kan brukes til å smaksette risen litt mer? Noen som har noen tips å komme med? 
 

//

Garamasala eller madras krydder funker bra som smakstilsetning.

Ellers er jeg veldig fan av å ha noen dråper med soyasaus på risen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (8 minutter siden):

dette med fiskesaus skremmer meg, selv om du sier det ikke smaker fisk :D

men jeg har visst det er et eller annet proffene bruker under stekingen. Den stekte risen man får på "asia-sjapper/gatekjøkken" har litt farge/kulør så akkurat soyasaus har jeg mistenkt er en ingrediens.

Jeg må finne en mulig erstatning for fiskesausen, for det sitter langt inne å hive i kjenner jeg.

for ordens skyld, jeg er gald i fisk og spiser både torsk, makrell, sei, ørret, etc. men altså ikke som saus i ris.

Ansjons brukes som smaksforsterker i dressinger og lignende.

Det er ikke en "saus i ris" - fiskesausen fungerer som et krydder. Du sitter ikke å spiser krydder med skje. :) Så jeg syns du skal prøve dersom du har anledning. 

Fiskesausen kan du også tilsette i stekt kjøttdeig, da får du en "wow-faktor" på tacoen. Som kan gjøre deg til kongen av taco i vennegjengen, med den "hemmelige" ingrediensen ingen vet hva er. 😁

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (15 minutter siden):

Det er ikke en "saus i ris" - fiskesausen fungerer som et krydder. Du sitter ikke å spiser krydder med skje. :) Så jeg syns du skal prøve dersom du har anledning.

jeg har sett på tv hvordan en del sauser blir fremstilt, og er ikke alltid like delikat for å si det sånn.

tør nesten ikke tenke på en gang hvordan fiskesaus fremstiles, og attpå til et sted i Asia antar jeg.

nei det er ikke noe for meg, men takker selvsagt for velmenende råd.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (32 minutter siden):

Ansjons brukes som smaksforsterker i dressinger og lignende.

Det er ikke en "saus i ris" - fiskesausen fungerer som et krydder. Du sitter ikke å spiser krydder med skje. :) Så jeg syns du skal prøve dersom du har anledning. 

Fiskesausen kan du også tilsette i stekt kjøttdeig, da får du en "wow-faktor" på tacoen. Som kan gjøre deg til kongen av taco i vennegjengen, med den "hemmelige" ingrediensen ingen vet hva er. 😁

Takk for forslag om å bruke meir fiskesaus. Eg har brukt det, men lite. Er nok litt fordi eg tenker at fiskesaus smakar fisk, som eg ikkje vil ha smaken av i alt mogleg anna.

Må fikse meg ei flaske neste gang eg er kjem over ein eksotisk butikk.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (17 minutter siden):

jeg har sett på tv hvordan en del sauser blir fremstilt, og er ikke alltid like delikat for å si det sånn.

tør nesten ikke tenke på en gang hvordan fiskesaus fremstiles, og attpå til et sted i Asia antar jeg.

nei det er ikke noe for meg, men takker selvsagt for velmenende råd.

Det er mye bra mat fra Asia.

Fiskesaus som brukes som smaksforsterker er veldig enkelt fremstilt av ansjoskonsentrat, samt en lake av sukker, vann og salt som konservering. Jeg har sett fiskesauser med eddik også. 

Det å hive oppi en dæsj med fiskesaus er med andre ord nesten det samme som å finhakke en ansjos og hive oppi gryta. 

Kom på en annen ting også.

Miso. Det er en pasta laget av fermenterte bønner/ris som kan løses opp i vann. Det er også en ypperlig smakstilsetning. Finnes i mange ulike varianter. 

Så har du jo klassikeren kimchi. Det kan du lett lage selv også. Bare å la det modne på kjøkkenbenken en liten ukes tid. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mr.M skrev (30 minutter siden):

jeg har sett på tv hvordan en del sauser blir fremstilt, og er ikke alltid like delikat for å si det sånn.

tør nesten ikke tenke på en gang hvordan fiskesaus fremstiles, og attpå til et sted i Asia antar jeg.

nei det er ikke noe for meg, men takker selvsagt for velmenende råd.

Ikke forveksle saus med kraft.

Asiatisk "fiskesaus" kan du sammenligne med Norsk "fiskekraft".

Forskjellen er at de bruker soya eller soyaprodukter for å fremheve smaken.

Vi bruker meierismør eller fløte, og får den deilige myke smaken - basert på fiskeprodukter. 

Å fremstille kraft er å koke veske av ulike komponenter (ben, fett, hud, med mer) kombinert med ulike krydder.

Edit: og fett fra komponentene

 

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Katsuobushi er tørket røkt tunfisk i tynne flak og funker også som umami/smaksforsterker.

Soppsoya er sopp (feks storskjellpigg) som er saltet og lagt i press. Dette gir en veldig smaksrik saus.

Noe av det beste jeg har blitt servert var stekt skatevinge med en saus av søl (Islandsk tang/alge).

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 29.1.2023 den 3.51):

Bruker dere riskoker, og vasker balja hver gang?

Jeg har riskoker, og jeg bare skyller den etter bruk. 
Tviler på at det går om jeg skal tilsette alt mulig rart mens den koker. 

jeg har vanlig kjele, og har gått over til boil-in-bag ris.

holder å skylle kjelen med litt varmt vann og tørke av med papir, i motsetning til før når du må sette kjelen i bløt og gjerne bruke skrubb også.

 

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 28.1.2023 den 21.21):

Toro hadde før i butikkene Meksikansk buljong som var perfekt til ris. Tror den finnes enda, men ikke i vanlige butikker.

Edit: Finner den ikke nå lengre, men den eksisterte før til storkjøkken sist jeg sjekket. Pleide å tilsette en kube til jasminris og det var som å spise et fullverdig måltid smaksmessig.

mener du å ha i kokevannet, eller knuser/drysser du det over den ferdigkokte risen?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Mr.M said:

mener du å ha i kokevannet, eller knuser/drysser du det over den ferdigkokte risen?

Buljong smaker så kraftig og er veldig dehydrert at det lønner seg å blande den ut i vannet og varme det opp før en har i risen. Det gir den beste og mest avrunda smaken.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

denne har jeg fått smaken på, Folkets strimlet svinekjøtt, marinert i løk og paprika.

y0S1ZUV.png

hatt til kokt ris, men ser for meg det blir enda bedre combo med stekt ris, men forsiktig krydret, siden kjøttet er temmelig smakfullt i seg sjøl.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (22 timer siden):

kan la fatet/bollen (med avkjølt ferdigkokt ris) stå på benken uten lokk noen timer, da bør den miste en del fuktighet. prøve det neste gang.

NEI!! Dette må du overhodet ikke finne på. Kokt ris skal IKKE stå timesvis på kjøkkenbenken. Da kan det vokse sporer som fører til alvorlig forgiftning. Disse sporene overlever ny koking og tilberedning på høy varme.

Det enkleste du gjør hvis du skal ha instant fried rice og ikke har planlagt og har leftover rice fra dagen før, er å spre det utover på et tynt stekebrett og hive ca 30 min i frysen. Det funker fint til fried rice.

Støtter fiskesaus, det er the shit. Du hadde merket stor smaksforskjell på en bolognese med og uten fiskesaus (hvis ingen hadde fortalt deg hvilken det var fiskesaus i, så hadde du merket det på mye bedre smak). Fiskesaus-lukten fordamper ut i luften, og så er det bare ren umami, så bare hiv vekk skepsisen og prøv. Du finner veldig småe flasker, så er bare til å prøve. 

Bruk også solsikkeolje, som foreslått ovenfor. Bra smokepoint (tåler høy varme) og er smakløs. Gå på youtube og søk opp biryani. Da får du mye inspirasjon til diverse typer krydret ris.

 

 

 

Lenke til kommentar
Neonex skrev (15 minutter siden):

NEI!! Dette må du overhodet ikke finne på. Kokt ris skal IKKE stå timesvis på kjøkkenbenken. Da kan det vokse sporer som fører til alvorlig forgiftning. Disse sporene overlever ny koking og tilberedning på høy varme.

Det enkleste du gjør hvis du skal ha instant fried rice og ikke har planlagt og har leftover rice fra dagen før, er å spre det utover på et tynt stekebrett og hive ca 30 min i frysen. Det funker fint til fried rice.

jøss, er det såpass farlig altså.

takker for andre tipsene :yes:

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (38 minutter siden):

jøss, er det såpass farlig altså.

takker for andre tipsene :yes:

Både og. 😜

Det har vært en evig diskusjon mellom meg og min kjæreste fra Latin-Amerika / Colombia. Der spiser de MYE ris, og har ikke kultur for å hive risen inn i kjøleskapet. De lar den bare ligge i riskokeren til den er spist opp, og det kan ta flere dager. 

Jeg kjenner til de kraftige advarslene - og passer selv på å avkjøle ris så kjapt det lar seg gjøre. På grunn av risikoen for Bacillus cereus. Mens min kjæreste nekter for at det gjør noe som helst. 

Men med alle artiklene i norske ukeblader, DinSide, Dagbla og tabloide medier og mer.... så får man jo inntrykk av at det er livsfarlig å gjøre noe som helst annet enn kjapp nedkjøling. Men så lever vi i et nokså sterilt samfunn også. Der vi tåler lite. (Sammenliknet med mange Latin-Amerikanske land).

Fun fact...

Mellom 2006 og 2018 var det totalt 34 registrerte utbrudd av Bacillus cereus i Norge. 
Til sammenlikning blir ca 1000 personer syke i Norge av salmonella hvert eneste år. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (33 minutter siden):

Fun fact...

Mellom 2006 og 2018 var det totalt 34 registrerte utbrudd av Bacillus cereus i Norge. 
Til sammenlikning blir ca 1000 personer syke i Norge av salmonella hvert eneste år. 

Enig, det er lurt å være forsiktig men faten er nok overdreven. I tillegg til sjelden forekomst så vil det for dei aller fleste formane seg som mild matforgifting, du skal være ganske uheldig eller ha nedsatt immunforsvar før dette er veldig farlig. 

Utan å ha tal på det så er eg ganske sikker på at det er mange rundt om i dei tusen hjem som lar maten stå på kokeplata til avkjøling der den får "godgjere" seg rundt kroppstemperatur som er ideell temperatur for bakterievekst. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...