Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

For min del synes jeg det er temmelig avslørende at denne typen mat øker sultfølelsen og demper metthetsfølelsen som også ble dokumentert på slutten i den grad dette var unormalt for legen i forhold til normal diett som er 20% ultraprossesert mat.

Det at en diett med 80% slik "mat" har på 30 dager er mildt sakt skremmende.

Det som er litt interessant er at det finnes medisin mot denne typen mat i form av Ozempic (semaglutid) som går inn å motvirker de egenskapene denne maten har ved å etterligne et metthetshormon. Medisinen er en evighetsmedisin som fungerer så lenge den tas. Slutter man med den så går alt tilbake til slik det var, så eneste alternativet er å kutte ut slik velsmakende søppelmat. En av måtene industrien oppnår å få dårlige råvarer til å smake godt er f.eks å tilsette MSG som demper bitterheten.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (5 minutter siden):

For min del synes jeg det er temmelig avslørende at denne typen mat øker sultfølelsen og demper metthetsfølelsen som også ble dokumentert på slutten i den grad dette var unormalt for legen i forhold til normal diett som er 20% ultraprossesert mat.

Hvilken type mat? Sekkebetegnelsen eller tenker du på noe spesifikt?

Det blir litt som å si at "kjemikalier er usunt" - joda, sikkert sant for noen typer kjemikalier. Andre igjen er sunne, livsviktige, gjør ingenting eller er dødelige. Sekkebetegnelsen er for vid til at det går an å peke ut hva som er sunt og ei. Var det lasagnen hans eller kyllingen eller skorpa eller f.eks en bestemt ingrediens som var årsaken til 1. vektøkninga, 2. hormonforandringene osv osv. Sekkebetegnelsen peker ut syndere i alle retninger og krysspeker på en sekk av effekter. Et salig rot. Umulig å trekke ut hva som gjør hva.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, mannen spiste 50.000 ekstra kalorier på en måned.
Det er like mye ekstra kalorier som en voksen mann skal spise totalt på omtrent 20 dager..
Også skal det kun være maten han spiste, og ikke mengden man mener er grunnen til "forandringen" i kroppen hans?

 

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bare sitter her å tenker, de anbefaler nå maks 350g rødt kjøtt i uka. Hva med lammekjøtt da? Det er ikke rødt kjøtt vel?

Med dagens kjøttpriser så blir det uansett dyrt å spise mer en 1 kjøttdeigpakke pr uke eller en biff. 

Edit:

Et raskt søk ga meg dette resultatet : https://helseogmat.net/2021/03/16/hva-er-rodt-kjott/

Så lammekjøtt går tydeligvis under rødt kjøtt

Endret av Sidekick
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (7 timer siden):

Foreslår at du setter deg inn i det Marit Kolby har gått ut med om ultraprossesert mat og du genuint har noe interesse av det.

Critics, including Gibney, argue that the ultra-processed food category is too broad to be useful as a scientific concept. 

«Ultra-processed food as a concept is providing a simple, popular answer to what is a very complex question,” says Gibney.

https://time.com/6245237/ultra-processed-foods-diet-bad/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (13 minutter siden):

Jeg bare sitter her å tenker, de anbefaler nå maks 350g rødt kjøtt i uka. Hva med lammekjøtt da? Det er ikke rødt kjøtt vel?

Med dagens kjøttpriser så blir det uansett dyrt å spise mer en 1 kjøttdeigpakke pr uke eller en biff. 

Lam er rødt kjøtt. Mange mener vel at svin også er «rødt» helsemessig.

Jeg er veldig glad i rødt kjøtt. Jeg håper at jeg kan kompensere med å spise lite sukker og lite prosessert mat.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 timer siden):

Lam er rødt kjøtt. Mange mener vel at svin også er «rødt» helsemessig.

Jeg er veldig glad i rødt kjøtt. Jeg håper at jeg kan kompensere med å spise lite sukker og lite prosessert mat.

-k

Man kan ha et sunt kosthold selvom man spiser mye rødt kjøtt, jeg tror du skal overleve, man må bare sette seg litt inn i næringskjeden og hva som er bra og ikke bra for kroppen. Når det er sagt, så syns jeg selv det er veldig vanskelig å unngå kjøttprodukter. Når man går i butikken så er det lagt opp til at nesten alt må lages med kjøtt, kylling eller fisk. Alle gryteretter, alle kjøledisker og alle tilbud inneholder som regel kun produkter av animalsk opprinnelse. 

Det finnes utrolig mye god plantebasert mat, altså det er en hel verden av digg mat der ute, problemet er at det ikke er enkelt nok, siden man må lage det aller meste fra bunnen. Folk har rett og slett ikke tid til det. 

Folk må få spise hva de vil, men jeg skulle ønske de la litt mer til rette for at det skulle bli enklere å spise og lage veganske alternativer. Det hadde vært bra for folkehelsa, klimaet og for lommeboka. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag var første gangen på lenge jeg tok i mot kvitteringen i butikken og ble stående og lese litt på den. Grønnsaker har blitt ganske drøyt dyrt nå. Betalte 50 kr for en pakke tomater, ikke noe fancy økologisk eller noe sånt. Bare, tomater. Bør nok bli litt mer bevisst på hva jeg plukker med meg.

Som vanlig er det tilbud på sjokolade og andre godsaker. Det irriterer litt. Når alt skal være så håpløst dyrt, hvorfor kan de ikke kjøre tilbud på de sunne varene og la godteriet koste mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prosessert mat er ikke farlig. Det som er at kroppen lettere opptar kaloriene fra ultraprossesert mat fordi celleveggene i maten er allerede brutt ned før den kommer i kroppen. Hvis man spiser lik mengde kan man få et kalorioverskudd. I tillegg inneholder den prosesserte unødvendige stoffer og fyllstoff.

Når det kommer til kjøtt kan man velge hvilken det av dyret man vil ha og man kan skjære bort det som er mindre ønsket. Dette forutsetter at man har penger selvsagt, men det er mulig.

Man bør ikke spise mindre rødt kjøtt, man bør spise renere mat(mindre behandlet) og mindre av alt. Det er ikke mengden kjøtt som er problemet, det er mengden mat og mengden dritt i maten.

Jenny Klinge har en bra kroppsfasong for sin alder så budskapet er høyst troverdig. Kjøttproduksjonen skal ikke ned. Folk flest spiser ikke kjøtt, de spiser ferdigmat og i beste fall  halvfabrikat. Det må mer rent kjøtt inn i maten og mindre fyllstoff. For de aller fleste forsvant mat fra bunnen med bestemor som kom 6 fot under. Finn frem kokeboka hennes og sett i gang.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
9 hours ago, knutinh said:

Critics, including Gibney, argue that the ultra-processed food category is too broad to be useful as a scientific concept. 

«Ultra-processed food as a concept is providing a simple, popular answer to what is a very complex question,” says Gibney.

https://time.com/6245237/ultra-processed-foods-diet-bad/

Enig der, hele greia er for vag.

Noen gang kokt en potet og spist den? Gratulerer, du har konsumert prosessert mat.

Quote

Prosessert mat er alt fra frosne grønnsaksblandinger til potetgull.

https://magasinet.roede.com/kosthold-ernaering/hva-er-prosessert-mat/108413

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (27 minutter siden):

Jeg tenkte litt på dette med First Price og tilsvarende lavprismerke. Nå når varer blir dyrere så blir sikkert større andel av salget over på lavprismerker. Og selv om prisforskjellen skulle bli lavere enn før så er nok de mer populære nå fordi folk vil spare.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Jeg tenkte litt på dette med First Price og tilsvarende lavprismerke. Nå når varer blir dyrere så blir sikkert større andel av salget over på lavprismerker. Og selv om prisforskjellen skulle bli lavere enn før så er nok de mer populære nå fordi folk vil spare.

Ja, folk tvinges til å handle billigere nå, så det er gode tider for egne merkevarer. Så stiger prisene på disse nå, unnskyldes med lav kronekurs og økning i kostnader fra leverandør. JEg tipper det er en liten blanding av at butikkene vil tjene inn mer på disse og faktisk økte kostnader. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Baranladion said:

Ja, folk tvinges til å handle billigere nå, så det er gode tider for egne merkevarer. Så stiger prisene på disse nå, unnskyldes med lav kronekurs og økning i kostnader fra leverandør. JEg tipper det er en liten blanding av at butikkene vil tjene inn mer på disse og faktisk økte kostnader. 

allerede i gang

https://www.nrk.no/norge/prishopp-pa-first-price-varer-hos-kiwi-1.16385121

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...