Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Funfact: De forente arabiske emirater dyrker hverken kakaobønner eller pistasjenøtter, siden de har inkompatibelt klima til det. Hvis man kjøper såkalt Dubai-sjokolade i Dubai, så er de utelukkende basert på råvarer som er importert til Dubai. Disse sjokoladene eksporteres i veldig liten grad til Europa. Det som kalles Dubai-sjokolade i Europa har nesten aldri hverken råvarer eller ferdig podukt som noen gang har vært i Dubai.

Dubai brukes som et stil-navn for å projisere luksus, et velkjent markedsføringstriks for å spille på hype og presse opp prisene og marginene. Et mer ærlig navn ville vært pistasjenøttkremsjokolade.

Endret av Simen1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://en.wikipedia.org/wiki/Dubai_chocolate

Sitat

It was created in 2021 by Nouel Catis Omamalin, a Filipino chef, and Sarah Hamouda, an Egyptian-British engineer, after she asked him to prepare a chocolate recipe similar to the sweet dish her mother used to make during her childhood.[1] Hamouda and her husband are the co-owners of Fix Dessert Chocolatier,[2] a chocolatier in Dubai.[3]

https://en.wikipedia.org/wiki/Kadayif

Skrevet
On 3/21/2026 at 4:28 PM, Simen1 said:

Ja, for min del så blir grensehandling en skjeldenhet jeg gjør i forbindelse med andre ting. I nær framtid skal jeg f.eks kjøre fra østlandet til Tromsø og da velger jeg å kjøre via Sverige både på grunn av drivstoffpriser og fylle opp bagasjerommet med mat.

Men det er litt bittert å tenke på at f.eks Haldensere handler i Sverige som standard, uten at det krever noe ekstra innsats, mens de som bor langt unna er praktisk talt tvunget til å kjøpe norsk mat.

Jeg grensehandler i nabokommunen. Det utgår å betale bompenger i egen by.

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 4/9/2026 at 3:48 PM, Subara said:

Synes at Rema begynner å bli veldig slunken i butikkhyllene.

Liker at det er bedre utvalg på Meny, men det er dyrere der, ja.

Tror Rema er temmelig skviset av NorgesGruppen og KIWI. De får bedre innpriser p.g.a volum og det går ut over konkurranse-kraften til Rema. Når man reduserer varelageret i butikken har man problemer.

Endret av vidor
  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, vidor said:

Tror Rema er temmelig skviset av NorgesGruppen og KIWI. De får bedre innpriser p.g.a volum og det går ut over konkurranse-kraften Rema. Når man reduserer varelagret i butikken har man problemer.

Kan være vi nærmer oss NorgesGruppen-monopol? Det hadde vært stas. Lenge leve bedritne små Kiwi-butikker over alt. Tror jeg har nærmere 10 stykker under 10 minutters kjøring hjemmefra 

Skrevet

Det som er positivt med Norgesgruppen er at jeg kan velge å få betalt ut Trumf bonusen til konto når som helst i løpet av året. Jeg ligger på ca 2500 kroner i året i Trumf bonuser, er det trangt en måned så tar jeg bare ut bonusen å handler det jeg vil

Skrevet
11 hours ago, Smule8o said:

Kan være vi nærmer oss NorgesGruppen-monopol? Det hadde vært stas. Lenge leve bedritne små Kiwi-butikker over alt. Tror jeg har nærmere 10 stykker under 10 minutters kjøring hjemmefra 

Enig, har to Kiwier og en meny i gå avstand fra der jeg bor, eneste andre butikken er en extra, nærmeste Rema er et stykke unna og bunnpris finnes ikke her.

Skrevet

Oscar's små tunfiskbokser har vært lenge  på 14 og 12 kr.  Så spratt prisen opp til 24 både hos Kiwi og Rema .

Noen butikker har kjørt videre med Thai-versjonen til 14 kr / evt satt ned igjen.

Jeg regner med at hverken Kiwi eller Rema driver veldedighet, så det er betenkelig at de tar ut 50% av prisen i ren profitt for de boksene som nå er priset 24,-

Det er også betenkelig at prisene gikk opp synkront hos både Kiwi og Rema  (kanskje andre butikker også...)  Det tyder på pris-samarbeide.

• Liker 1
Skrevet

Finnes det egentlig igjen noe som er billig?

Entrecotè har jo alltid vært som en luksusvare å anse, men min opplevelse nå er at alt har blitt dyrt. 

Selv kaffe og makrell i tomat har jo blitt en luksusvare. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Rema er sjanseløse. De har vært elendige siden før pandemien. Jalla har de alltid vært, men ikke elendige som nå.

Fantasien strekker ikke til når man skal forestille seg hvor ille det er hos Rema. Virkeligheta overgår fantasien. 

Når man går inn på butikken, får man inntrykk av at det ikke har vært ansatte der på fjorten dager. Varer mangler eller er plasser feil. Varer er satt inn i hylla så det ligner et takras. Svært lite er på stell, om noe.IMG_20260411_195446981_HDR.thumb.jpg.7c87ddba7549bbb3d61ba015e1f028f1.jpg

Flere kunder snur i døra.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet
Rune_says skrev (7 timer siden):

Oscar's små tunfiskbokser har vært lenge  på 14 og 12 kr.  Så spratt prisen opp til 24 både hos Kiwi og Rema .

Noen butikker har kjørt videre med Thai-versjonen til 14 kr / evt satt ned igjen.

med tunfiskboksene "får man (i høy grad) det man betaler for" har jeg inntrykk av.

eks. Eldorado Tunfisk i olje, kr. 24 (Kiwi) den har har ganske store fine biter som "henger sammen"

mens billigste variantene bokser minner mer eller mindre bare om skav og produksjonsavfall/rester som er stuver sammen.

verste jeg har vært borti i var en Coop tunfiskboks borte i Sverige (Maximat) som var regelrett søppel.

Den Oscar boksen nevnt, har jeg ikke prøvd.

Skrevet
BadCat skrev (4 minutter siden):

Fantasien strekker ikke til når man skal forestille seg hvor ille det er hos Rema. Virkeligheta overgår fantasien. 

🤣

"vis meg pant og retur området så skal jeg si hvem dere er"

den lokale her har "slitt med" dårlig oppfølging av kroken der man leverer returflasker/bokser og brukte batterier/lyspærer etc. Det er mer enn overfylt å tyter ut på alle kanter, og området er seigt som fy etter diverse søl, man hører "klistre-lyd" under skosålene. Slike soner burde vel ideelt sett vært rengjort 1-2 ganger i løpet av dagen men tiden strekker muligens ikke til da, i prioriterings-rekkefølgen mot varepåfyll, lager, etc. 

• Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (12 minutter siden):

Det eneste som er positivt med Rema er selvskanning med mobilen.

:p

er det virkelig så helsvart eller har du bare tatt frem det tunge skytset i kveld?:D

tror det kan variere alt etter hvilken butikk, den jeg var innom i dag var veldig ren & ryddig + hyllene var propp fulle i alle kategorier varer. Jeg ble faktisk positivt overrasket, siden sist jeg var innen den.

Hvordan de fremstår henger vel også sammen med sammensetning av personale og butikksjef. Er det for mange som ikke vil ta i et tak, men bare gjøre minst mulig, så forfaller det over tid.

• Liker 2
Skrevet
BadCat skrev (27 minutter siden):

Det eneste som er positivt med Rema er selvskanning med mobilen. Det hjelper uansett ikke når de mangler atskillige varer.

Hvorfor er det positivt? 

Coop har egne  håndskannere og andre butikker har selvskanning kassen. 
Hos Rema må du bruke egen mobil, og appen må åpnes utendørs, jeg fikk ihvertfall ikke GPS signal inne og det går ikke an å velge  butikk manuelt.  Jeg hadde gått inn porten til butikken. De har sånmn kode, utenfor porten, finnes ikke inne i butikken. 

• Liker 2
Skrevet
vidor skrev (17 minutter siden):

Tunfisk har mye kvikksølv siden de er så høyt i næringskjeden og lever ganske lenge. Spiser du mye av det bør du få målt deg.

går det an å nevne en eneste type matvare/produkt som du ikke har advarsler om? :p

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, Mr.M said:

går det an å nevne en eneste type matvare/produkt som du ikke har advarsler om? :p

En bør respektere kvikksølv. Litt mer alvorlig enn f.eks poteter og appelsiner.

Tungmetaller er mye mer skadelig.

• Liker 1
Skrevet
vidor skrev (46 minutter siden):

En bør respektere kvikksølv. Litt mer alvorlig enn f.eks poteter og appelsiner.

Tungmetaller er mye mer skadelig.

greit nok, men hvor mye tunfisk må man spise før det blir et helseproblem? For egen del går det kanskje med 3-4 bokser pr. måned, er jeg da blitt et vandrende termometer eller fortsatt trygg?

• Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, Mr.M said:

greit nok, men hvor mye tunfisk må man spise før det blir et helseproblem? For egen del går det kanskje med 3-4 bokser pr. måned, er jeg da blitt et vandrende termometer eller fortsatt trygg?

Moderate menger burde gå greit for majoriteten. Det finnes folk som spiser det daglig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...