Neptun1 Skrevet torsdag kl 11:05 Skrevet torsdag kl 11:05 Thor. skrev (6 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/i/LMKpRx/dagligvaregiganten-norgesgruppen-kjoeper-norges-nest-stoerste-apotek-vitusapotek NorgesGruppen kjøper seg inn i apotekmarkedet Dagligvaregiganten NorgesGruppen har kjøpt seg inn i apotekbransjen, og blant annet kjøpt Norges nest største apotek, Vitusapotek. Blir ikke mindre monopol av slikt. Nei, vi kan regne med at all konkurranse forsvinner - og at prisene blir like skyhøye etterhvert når kartellet har kjøpt opp de andre apotekene også. Norge er virkelig annerledeslandet. Man må til gamle østblokken for å finne noe lignende som dagligvarebransjen. Tenk om det ikke var konkurranse i noen bransjer i Norge. Dobbel pris på det meste - som dagligvarer. 1
Mr.M Skrevet torsdag kl 20:06 Skrevet torsdag kl 20:06 Zeph skrev (9 timer siden): Er det nokon som handlar ein del på Europris eller har sjekka prisar mot dei andre kjedene? Av daglegvarer er det mykje dei ikkje har, men enkelte ting kan ein sikkert spare noko på. Det er ikkje så ofte eg er innom Europris, og kjem ofte ut av butikken med 18-pakk toalettpapir, chips, tannkrem og dusjsåpe. kjøper gjerne avfallposer (30 liter kr.10) papptallerkener (2x40 50 kr. MER Klubb tilbud) 3x Stabburet leverpostei bokser 25 kr. (MER Klubb tilbud) Colgate Mint munnskyll (stort sett 10-15 kr. billigere enn Kiwi), Universal rengjøring og Klor, 5 liter kanner (disse er stadig på tilbud, kan spare 10-15 kr. her forleden dumpet det plutselig ned en en gavesjekk på kr. 75 på epost fra Mer Klubb. Den uka var det bl.a. tilbud på Friele kaffe til kr. 40/pose, så kjøpte 8 stk., minus gavesjekken, da ble det 30/pose, og det er jo røverkjøp nå, med de prisene som er. er sikkert mye annet som lønner seg kjøpe, men vi er vel litt vanedyr når det kommer til Europris, og plukker med seg vante ting. Btw, tørkerull/toalett papir kjøpte mye før, men har gått over til Rusta på disse. 1
Subara Skrevet fredag kl 21:59 Skrevet fredag kl 21:59 https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/far-bakoversveis-av-norske-fiskepriser/o/5-95-2552029 Prissjokket som skaper nye klasseskiller Fersk ørretfilet har blitt 76 prosent dyrere siden 2018. Fersk torskefilet har blitt 60 prosent dyrere i samme periode. Og fersk laksefilet har steget med 45 prosent. Dyrere. Mye dyrere Til sammenligning har nordmenn i gjennomsnitt hatt en lønnsøkning på «bare» 22–23 prosent i samme periode. Det er altså ikke bare noe du føler, at fisk og sjømat har blitt dyrere. Det er dyrere. Mye dyrere. —— Nordmenn spiser nå i gjennomsnitt tre kilo mindre fisk per år enn for bare ti år siden. 1
vidor Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 15 hours ago, Subara said: Nordmenn spiser nå i gjennomsnitt tre kilo mindre fisk per år enn for bare ti år siden. Problemet med mye fisk er at en får i seg mye kvikksølv, og det er ikke så bra. Det at mange roer ned på matfisk har nok med dette å gjøre. Oppdrettslaks er jo full av negative ting slik som de blir produser, så det hopper i alle fall jeg greit over. Tunfisk akkumulerer f.eks kvikksølv veldig effektivt, så dem skippes i alle fall hos meg. Enn så lenge går det mest i kylling og lam. Skal jeg først spise fisk så går det gjerne i sei og torsk.
Simen1 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden vidor skrev (57 minutter siden): Problemet med mye fisk er at en får i seg mye kvikksølv, og det er ikke så bra. Det at mange roer ned på matfisk har nok med dette å gjøre. Oppdrettslaks er jo full av negative ting slik som de blir produser, så det hopper i alle fall jeg greit over. Tunfisk akkumulerer f.eks kvikksølv veldig effektivt, så dem skippes i alle fall hos meg. Dette er jo en fantastisk joker for å sable ned alle anbefalinger om å spise mer fisk - uten rot i virkeligheten. Fisk er i sum fortsatt sunt selv om det finnes noen (svake) negative sider. Jeg tror dette argumentet først og fremst er confirmation bias fra de som ikke liker, eller tror de ikke liker fisk. Men det er nok også noen innimellom som har økonomiske interesser av å svartmale fiskens sunnhet. F.eks kjøttbransjen hele veien fra bonden til kjøttdisken. Siden dette er et minefelt av interesser og psykologiske faktorer som selvbekreftelser så blir jeg nødt til å be om troverdig dokumentasjon på påstandene og et balansert forhold til de (ulike) negative sidene med kjøttforbruk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå