Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var på Rema 1000 i går kveld og kjøpte tre små, grove brød med mye frø til 17. mai til 50%. Ikke verst. Jeg fikk kr. 73.35 i rabatt!

Skrevet
Subara skrev (1 time siden):

Var på Rema 1000 i går kveld og kjøpte tre små, grove brød med mye frø til 17. mai til 50%. Ikke verst. Jeg fikk kr. 73.35 i rabatt!

Mandag til fredag etter 22 og lørdag etter 20 så er det 50% på brød og bakervarer. 

• Liker 2
Skrevet

For mye makt fra dagligvare kjedene. Hemmelighet skal være for å sikre konkuranse men det er ingen måte å dobbelt sjekke det.

• Liker 2
Skrevet

Trygve Slagsvold Vedum og Senterpartiet vil sette ned matmomsen med 5 prosentpoeng - fra 15 til 10 prosent.

- Slik situasjonen er nå er det fullt mulig å redusere den fra 15 til 10 prosent, sier Vedum under en pressekonferanse der Sp presenterer sitt forslag til Revidert nasjonalbudsjett.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (33 minutter siden):

De 5%-ene havner nok rett i lomma på bondekartellet (prior, nortura, tine).

ja er vel fare for at det drukner temmelig fort i generelle prisøkninger etc. og tilslutt vet man ikke hva som er hva.

fins det noe smartere måte man evt. kunne brukt 5% kuttet på? øremerke til noen få varer? og f.eks. kreve prislås fra produsentene/butikker i et viss tidsrom?

btw, matmomsen utgjør visstnok 17,5 milliarder (2024) så ca. 6 milliarder i kutt med Vedum-forslaget.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Ja er stygt redd for det samme selv, FRP har vell maset om dette en stund og jeg har tenkt det samme hver gang. 

Det beste er nok mer styring i bransjen, kanskje til og med en nasjonal kjede ala vinmonopolet(som en konkurent, ikke ett monopol) som rett og slett styrer prisingen basert på konkuranse. Enten handler alle billig på den nasjonale butikken ellers justerer resten seg etter for å få kunder. 

Men det blir litt diktatur tendenser så jeg er skeptisk også

Skrevet

Jeg tror bedre konkurranse er løsningen. Det vil si bort med monopoliseringen og heller utarbeide konsesjoner, anbudsprinsipper og ikke minst transparens om leverandørkjedenes avtaler seg i mellom. I hvert fall åpenhet mot et konkurransetilsyn.

Skrevet

Kan man bare vedta bedre konkurranse da? Hvem er det som skal konkurrere når kartellene styrer alt fra produsent til butikkhylle, og tollmurene går til himmels? Det er et falskt spill når regjeringen later som de kan endre på noe som helst. Eller det vil si, selvfølgelig kan de. Men de vil ikke.

Skrevet
6 hours ago, Simen1 said:

Og dette er noe som vises på regnskapet? Noen av disse har hatt hundrevis av millioner i året i underskudd i mange år, mens andre har klart seg bedre / drevet bedre. Mange av disse blir skviset av kjedenes EMV. Og Rema sin bedrift Norsk Kylling kutter ut hele dette leddet når de driver det selv, og sitter dermed med total kontroll over alt fra produksjon, distribusjon til salg og overskudd / profitt. 

Man må gjerne kritisere. Men tradisjonelt er det vel ikke dette leddet som akkurat har stukket av med de største gevinstene. 

• Liker 1
Skrevet

Det er trolig ikke noe annet enn politikersnakk, tomprat og valgflesk.

Dagligvareekspert: – Jeg har hørt alt før, og jeg har hørt det på cirka samme tidspunkt før et stortingsvalg

– Første gang jeg leverte innsikt om dagligvaremarkedet til norske myndigheter, var det et utvalg som skulle undersøke konkurransesituasjonen. Det er nå 15 år siden. Myrseth er den åttende næringsministeren i rekken som skal fikse konkurransen i norsk dagligvare. Nye innspill, høringssvar, dialogmøter … det er en ubegripelig mengde spørsmål som allerede er blitt stilt, og blitt besvart.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Bare tøv det kommer nada ut av. Politikerne mener bransjen er dysfunksjonell fordi det er så åpenbart at de ikke kan late som noe annet og vil derfor ta et oppgjør, dagligvarebransjen raser mot innblanding, alt fortsetter som før for politikken forblir den samme.

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som en glimrende ide, men hvorfor stoppe der.
Hvorfor ikke statlige klesbutikker, statlige håndtverkerbedrifter, statlige bilverksteder osv også

Hvis en først skal gjøre noe idiotisk er det like greit å gjøre det 100%. Få alle over i offentlig sektor

• Liker 3
Skrevet
27 minutes ago, wampster said:

Det høres ut som en glimrende ide, men hvorfor stoppe der.
Hvorfor ikke statlige klesbutikker, statlige håndtverkerbedrifter, statlige bilverksteder osv også

Hvis en først skal gjøre noe idiotisk er det like greit å gjøre det 100%. Få alle over i offentlig sektor

Hvorfor er det idiotisk? Konkurransen bør være på produktnivå, ikke mellom butikkene som det er nå. 

• Liker 2
Skrevet
Curuion skrev (14 minutter siden):

Hvorfor er det idiotisk? Konkurransen bør være på produktnivå, ikke mellom butikkene som det er nå. 

image.jpeg.8c5dd0fd04c5e19430f32e736e414d56.jpeg

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

er ikke COOP virksomheten nærmeste en kommer den visjonen? (i alle fall på papiret)

intensjonen var å selge varer billigst mulig slik at medlemmene skulle komme bedre ut av det enn andre.

Sitat

Vår form for verdiskaping handler ikke om å gjøre noen få personer rike, men å skape verdier for de mange.

Historien om forbrukersamvirkelagene i Norge starter på 1840-tallet. En viktig målsetning for samvirkelagene den gangen var å skaffe medlemmene varer til fornuftige priser. 150 år etter stiftelsen av Arne Forbrugsforening jobber Coop fortsatt mot samme mål – basert på de samme verdiene.

https://www.coop.no/om-coop/virksomheten

jeg handler i ny og ne på Coop, men har ikke inntrykk av at de er absolutt billigst, sammenlignet med de øvrige matkjeder.

Jeg mistenker at en statlig mat-kjede ville møtt på samme konkurranse-utfordringer som alle andre i dagens marked?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mr.M skrev (4 timer siden):

Jeg mistenker at en statlig mat-kjede ville møtt på samme konkurranse-utfordringer som alle andre i dagens marked?

Sannsynligvis vil de møte på flere utfordringer enn de etablerte. Det å etablere noe nytt er en utfordring i seg selv. Det skal investeres i lokaler, utvikles logistikk, etableres merkevarer osv. Det kommer ikke av seg selv. Det blir som å starte på et maraton utrent, i samme klasse som de godt trente og tro at man kan gjøre det bra med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...