Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høye kostnader ved maskinskade uten forsikring?


Momus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Momus said:

Jeg har en bil som blir 12 år i 2025. Forsikringen dekker ikke maskinskade etter 12 år. Hvor dyrt kan en eventuell maskinskade bli? Snakker vi 10 000vis av kroner?

Spørsmålet er jo hvor dyrt ting kan bli på en 12 år gammel bil. Selv det som var dyre premiumbiler på det tidspunktet er jo ikke spesielt dyre i dag.

Jeg hadde aldri giddet fullkasko på en såpass gammel bil - langt mindre maskinskadeforsikring. Hadde motoren gått til helvete på en 2011-modell Toyota Corolla hadde jeg neppe tenkt på å bytte motor, for å si det slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Momus skrev (43 minutter siden):

Jeg har en bil som blir 12 år i 2025. Forsikringen dekker ikke maskinskade etter 12 år. Hvor dyrt kan en eventuell maskinskade bli? Snakker vi 10 000vis av kroner?

Ja, og 100 vis av tusen også. Hele motoren kan rase med registerreim problem etc. Ny motor koster flesk, samme med gir, turbo, eksossystem osv.

Mye av dette dekkes nok ikke av maskin delen av en forsikring heller. Er mye liten skrift i de avtalene da risikoen er høy for problemer. 

Lenke til kommentar

Som @kremt nevner, flere både i Norge og Europa som selger byttemotorer og evt også fabrikkoverhalte 

https://www.autoparts-24.no/motor/  Tittet på Mercedes W205 ca 55K, og Skoda Octavia II fra 20K->55K

Maskinforsikring koster generelt så mye at det ikke blir interessant.  Men det er jo sjelden med motorhavari - mest om den skulle gå tom for olje, men da er det gjerne regelmessig oljeskift og service som er billigste forsikring.

Evt har vel gjerne lokale verksteder kontakt med bilopphuggeri og kan sjekke om de har aktuell motor og gi et prisoverslag - blir jo endel timer jobb i tillegg til deleprisen.

Lenke til kommentar
Momus skrev (1 minutt siden):

Takk for mange svar. 

Så anbefalingen er å enten satse på å skaffe gamle deler fra vrakede biler, eller å kvitte seg med bilen.

Har du fått en maskinskade?

En må huske på at maskinskade ikke bare er mekanisk, men også rådyre datakomponenter. 

Alt kommer jo ann på om det er en eldre liten bil eller en større luksusbil.

Forsikringen er også sterkt variabel av bonus, biltype med mer. 

Ofte dropper man full kasko på gammel bil, men har den gått lite, er premium og man har rimelig forsikring.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På en bil som er mer enn 12 år er det fullt mulig med så dyrt motorhavari at det ikke gir mening å reparere bilen, spesielt om man er i den store majoritet som ikke kan gjøre den reparasjonen selv eller har familie/venner som kan skru langt billigere enn markedspris. Jeg måtte selv gi slipp på en bil som var bare 13 år da motoren takket for seg pga en skjult feil som ikke gav noe forvarsel og uavhengig av komplett servicehistorikk. Jeg fikk et grovt anslag på rundt 40,000 kr for å hente en tilsvarende brukt motor fra utlandet og å få den montert, og til den prisen kunne jeg like gjerne kjøpe en fullt fungerende bruktbil av samme modell, uten risikoen for at verkstedet etter hvert oppdager/finner på grunner til å skru opp prisen.

 

Lenke til kommentar
On 1/3/2023 at 10:57 AM, Momus said:

Jeg har en bil som blir 12 år i 2025. Forsikringen dekker ikke maskinskade etter 12 år. Hvor dyrt kan en eventuell maskinskade bli? Snakker vi 10 000vis av kroner?

Det er veldig avhengig av biltypen.
Kjører du en Porsche 911 som er kjent for sylinderhavari så ligger delemotor inkl komplett overhaling på 200k.
Til noe mer hverdagslig hvor man finner delemotorer til normale priser https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=126811800

Det er også veldig avhengig av hva annenhåndsverdien på bilen din er og hva det vil koste å feks bytte motoren.
Sannsynligvis vil bilen også få en verdiøkning dersom det er en kjent feil som utbedres, og hvis man feks bruker en motor som har garanti fra leverandøren.

Ikke at jeg skal ta fra deg nattesøvnen, men på nyere biler kan til og med en defekt hovedlykt komme opp i 10 000 vis av kroner som ikke dekkes av forsikringen så risiko er det alltid med eldre biler.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...