Gå til innhold

Posten gidder ikke levere - Hva kan man gjøre??


Leo_

Anbefalte innlegg

I syv år nå har jeg klagd og klagd til Posten på at de ikke gidder å levere pakkene mine. For å slippe å levere pakkene bare merker de forsendelsene med "Sendingen var for stor til å leveres i din postkasse. Du vil få en melding når sendingen kan hentes på ditt hentested." og så må jeg dra på post i butikk 3-4 dager etterpå for å hente. Jeg får ikke den tjenesten jeg har betalt for, men jeg forstår bare ikke hvilke virkemidler jeg kan ta i bruk. Hos en normal bedrift skulle jeg mene dette ville gi reklamasjonsrett, men opp mot Posten vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å få dem til å levere de tjenestene jeg betaler for! Jeg unngår nå selvfølgelig i det lengste å bruke Posten, utøver forbrukermakt som best jeg kan, men det har selvsagt ingen effekt, har dere noen ide om hva jeg kan gjøre?

Slik som dette ser det som oftest ut: 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bor du veldig kronglete til?

Får du vanlig post levert av de så skal normalt småpakker bli med. De som jeg har hatt som hjem levering kommer med annet postbud enn den vanlige posten, ihvertfall her jeg bor, men det er nokså sentralt. De pakkene går via en annen "hub" enn andre pakker.

De eneste som sikkert vil hjelpe er å ta kontakt med TV2 Hjelper Deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har tatt Posten i lignende en god del ganger. Bodde da relativt sentralt og kun kort vei fra hovedpostkontoret.

Som regel er de sløve når det gjelder utenlandspost. Innlandspost er de som regel bedre på.

Ganske typisk å få beskjed om at jeg ikke var hjemme når det skulle leveres når jeg har hatt hjemmekontor og vært tilgjengelig hele dagen på dør-ringeklokke, mobil og e-post.

Det kjipeste er når det er noe viktig som man må ha tak i raskest mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sendte en klage til Posten ( kundeservice (at) posten . no ) i juni i år etter å ha opplevd noe av det samme. I klagen opplyste jeg dimensjonene på postkassen min (litt større enn vanlig) og jeg la ved sporingslinker til de 3 siste pakkene som ikke ble levert i den (sporingssiden inneholder dimensjonene på pakkene). Jeg la også ved bildet av pakken jeg hadde hentet fra post-i-butikk samme dag - bildet viste den i postkassen med godt med luft rundt seg. Jeg avsluttet med å anmode om en forklaring på hvorfor ikke "Pakke i postkassen" fungerte for meg, og hva Postens definisjon av "pakke for stor for postkassen" var? Og fikk kanskje avsenderne helt unødvendig et pristillegg for "hentesendinger" som egentlig ikke var "hentesendinger"?

Jeg fikk egentlig ikke svar på mine konkrete spørsmål, men jeg fikk en beklagelse og beskjed om at saken ble "tatt videre med leder for distribusjonsavdelingen som leverer post til deg". Og det har funket for min del - jeg har ikke opplevd problem med dette etterpå :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Omtrent samme problemstillingen dukket opp i FB-feeden min for ikke så lenge siden. Dvs. spørsmålet var om det var flere som opplevde at selv små pakker som fint går i postkassen ble oppgitt å være for store og derfor måtte hentes. Det var flere som bekreftet samme opplevelse. I hvertfall spørsmålsstiller bor sentralt.
 

Hvis ikke du kommer igjennom hos Posten selv så er Forbrukertilsynet rette klageinstans ser det ut til, ref. Nkom (tidligere Post og teletilsynet) sine sider

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 timer siden):

For en aldeles absurd situasjon. Du har altså reklamert jevnt og trutt når dette skjer, og ingenting endrer seg? Hva svarer de på reklamasjonen din? 

Når jeg får svar er det som oftest helt generiske svar a-la beklager osv. Noen ganger får jeg lovnad om bot og bedring, men det skjer aldri noe i praksis.
image.png.2814fb15fd4ac348f70bf9ca9000acda.png

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (3 timer siden):

Bor du veldig kronglete til?

Får du vanlig post levert av de så skal normalt småpakker bli med. De som jeg har hatt som hjem levering kommer med annet postbud enn den vanlige posten, ihvertfall her jeg bor, men det er nokså sentralt. De pakkene går via en annen "hub" enn andre pakker.

De eneste som sikkert vil hjelpe er å ta kontakt med TV2 Hjelper Deg.

Nei, jeg bor forholdsvis sentralt i Trondheim i et borettslag med drøyt 200 enheter. Jeg har prøvd å kontakte TV2 men fikk ikke noen respons derfra, de hadde vel mer sexy saker antar jeg. 

Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

Har tatt Posten i lignende en god del ganger. Bodde da relativt sentralt og kun kort vei fra hovedpostkontoret.

Som regel er de sløve når det gjelder utenlandspost. Innlandspost er de som regel bedre på.

Ganske typisk å få beskjed om at jeg ikke var hjemme når det skulle leveres når jeg har hatt hjemmekontor og vært tilgjengelig hele dagen på dør-ringeklokke, mobil og e-post.

Det kjipeste er når det er noe viktig som man må ha tak i raskest mulig.

Jepp, oftest på utenlandspost. Har supplert med at jeg har kamera som viser at det ikke har vært leveringsforsøk, uten at det hjalp nevneverdig. 

Lenke til kommentar
a_aa skrev (1 time siden):

Jeg sendte en klage til Posten ( kundeservice (at) posten . no ) i juni i år etter å ha opplevd noe av det samme. I klagen opplyste jeg dimensjonene på postkassen min (litt større enn vanlig) og jeg la ved sporingslinker til de 3 siste pakkene som ikke ble levert i den (sporingssiden inneholder dimensjonene på pakkene). Jeg la også ved bildet av pakken jeg hadde hentet fra post-i-butikk samme dag - bildet viste den i postkassen med godt med luft rundt seg. Jeg avsluttet med å anmode om en forklaring på hvorfor ikke "Pakke i postkassen" fungerte for meg, og hva Postens definisjon av "pakke for stor for postkassen" var? Og fikk kanskje avsenderne helt unødvendig et pristillegg for "hentesendinger" som egentlig ikke var "hentesendinger"?

Jeg fikk egentlig ikke svar på mine konkrete spørsmål, men jeg fikk en beklagelse og beskjed om at saken ble "tatt videre med leder for distribusjonsavdelingen som leverer post til deg". Og det har funket for min del - jeg har ikke opplevd problem med dette etterpå :)

Heldig du, har fått de samme beskjedene men det blir ikke bedre her. 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (18 minutter siden):

Omtrent samme problemstillingen dukket opp i FB-feeden min for ikke så lenge siden. Dvs. spørsmålet var om det var flere som opplevde at selv små pakker som fint går i postkassen ble oppgitt å være for store og derfor måtte hentes. Det var flere som bekreftet samme opplevelse. I hvertfall spørsmålsstiller bor sentralt.
 

Hvis ikke du kommer igjennom hos Posten selv så er Forbrukertilsynet rette klageinstans ser det ut til, ref. Nkom (tidligere Post og teletilsynet) sine sider

 

Takker, den skal jeg se nærmere på!

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Har du betalt for hjemlevering?

Koster som regel mer å få noe levert hjem, og om du ikke er på ruten til Posten så kjører de ikke innom deg.

De klarer å levere brev og reklame, men småpakker som skal leveres i postkasse gidder de ikke ta med seg. 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (6 timer siden):

For å slippe å levere pakkene bare merker de forsendelsene med "Sendingen var for stor til å leveres i din postkasse. Du vil få en melding når sendingen kan hentes på ditt hentested." og så må jeg dra på post i butikk 3-4 dager etterpå for å hente.

Jeg bor sentralt, nær Oslo, og dette var et gjentagende problem tidligere. De siste årene har Posten skjerpet seg, nå får jeg som regel pakkene levert direkte i postkassen (de det er plass til).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter med det motsatte. Er ofte på hytta en uke i slengen og vil ikke ha postkassen fylt opp av pakker som blir liggende lenge og ta opp plassen. Foretrekker å hente de når jeg uansett er på butikken og handler. Men det ser dessverre ikke ut til at de har noen form for reservasjonsrett mot pakker i postkassen, slik det er for reklame. 

Unngår av samme grunn alltid å bruke Helthjem. Foretrekker PostNord, de leverer alt til butikken. 

Lenke til kommentar

Samme skjedde meg senest i går. En pakke som fint passer i en postkasse blir bare merket «for stor for postkassen». Hentet den på PIB i dag.

Til deres forsvar når jeg normalt bestiller er pakkene for store, men rart de ikke en gang prøver bare gir beskjed med en gang at pakken er for stor, for akkurat denne passet fint.

Som regel får jeg pakken dagen etterpå hvis den var for stor, så det er et pluss. Bortsett fra hvis leveringen skulle skje på en fredag, da må jeg vente til over helgen som er noe drit med produkter som helst kanskje bør oppbevares kjølig.

Lenke til kommentar

Du sier du har betalt for tjenesten, har du da betalt ekstra til avsender i Kina? Som regel når jeg kjøper noe fra Kina så er det billigst mulig og jeg vil ikke da si at jeg har betalt posten noe ekstra.

Når det er sagt så skal vel brevpost normalt leveres i postkasse ja, men om det er en annen prioritering på pakker/brev fra utlandet det vet jeg ikke, selv får jeg stort sett det meste levert i postkassen, om det er litt for stort så kan det hende at det stikker litt utenfor toppen av postkassa også, ikke noe problem egentlig da det er tak over postkassene her, vi er heller ikke plage med noe tyveri her.

Lenke til kommentar

At Posten "ikke gidder" synes jeg er en ganske dårlig og lite gjennomtenkt framstilling så her er du langt unna kjernen i problemet. Er du den eneste i dette borettslaget som opplever dette problemet? Den postkassa der ligner mer på en bossbøtte. Er det lås på den? Kanskje postbudet ikke leverer pakkene der hvis det ikke er lås på postkassen. Har du snakket med postbudet selv? Det må jo finnes en god grunn til at dette er blitt et problem. Det er heller ikke noe poeng i seg selv at pakken er "for stor" for postkassen så legg heller ikke noe vekt på dette.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Har skjedd med meg flere ganger, spesielt med typisk "brevpost" bestilt til levering i postkasse via en eller annen nettbutikk (Elkjøp, Power, Komplett, Netonnet, Dustin, Multicom etc, altså "vanlige" nettbutikker). Har nøyaktig samme erfaring med Posten og PostNord.
De har til og med skrevet på hentemeldingen at dem har prøvd å levert, men postkassen var for stor. Problemet er at det er en felles hage her jeg bor, postkassene er godt synlig, og jeg har ofte sittet ute i sola, da hentemeldingen har tikket inn på sms / app.
Ingen Posten/PostNord bil har kjørt inn, heller ingen i selveste gata engang. Litt vanskelig for dem å "ha prøvd å levert", når dem ikke engang har giddet å kjøre innom og faktisk prøve.
Henter så brevposten på Post i butikk, som er ca 5-10 minutter å gå. Sjekker om den passer i postkassa, og den gjør.
De på postkontoret har ofte fått beskjed at den enten ikke passer, eller at postkassen er full. Problemet er at dem ofte ikke kjører innom og sjekker.

Men enkelte klarer å putte pakker som i hvert fall ikke passer og trykker den ned i postkassen, som knuser selvsagt alt av brev og evt fakturaer, og egen eske i samme slengen.

Har for så vidt også hatt de samme problemene med hjem levering; får plutselig melding om at det er forsøkt levert, men mottaker var ikke hjemme. Men som vanlig, så har det ikke engang vært en eneste bil innom en gang.

For noen år siden så fikk jeg faktisk kjeft av en postmann som måtte bruke 2 timer over arbeidstiden sin, for å faktisk levere til meg som han egentlig skulle ha gjort forrige dag (jeg var hjemme, han gadd bare ikke å kjøre innom for å sikkert spare noen timer på arbeidstiden sin). Sendte inn klage via support chatten til Posten, da pakken var for stor til å levere til postkontoret, og den ble heller sendt tilbake til sorteringsterminalen. Det var siste dagen jeg så han leverte post her i bygda. Var en litt eldre kar, så burde kanskje å pensjonert seg (fra postjobb) for en stund siden.

Endret av Laserbeam (tidligere Sarcoex)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...