Gå til innhold

Posten gidder ikke levere - Hva kan man gjøre??


Leo_

Anbefalte innlegg

Gjest Baardsen skrev (6 timer siden):

At Posten "ikke gidder" synes jeg er en ganske dårlig og lite gjennomtenkt framstilling så her er du langt unna kjernen i problemet. Er du den eneste i dette borettslaget som opplever dette problemet? Den postkassa der ligner mer på en bossbøtte. Er det lås på den? Kanskje postbudet ikke leverer pakkene der hvis det ikke er lås på postkassen. Har du snakket med postbudet selv? Det må jo finnes en god grunn til at dette er blitt et problem. Det er heller ikke noe poeng i seg selv at pakken er "for stor" for postkassen så legg heller ikke noe vekt på dette.

Den postkassa der ligner mer på en bossbøtte De klarer å levere brev i postkassen min, om en pakke gjør at postkassa plutselig begynner å se ut som en søppelkasse, der den henger på veggen slik som den gjør på alle de andre rekkehusene her jeg bor også så er det noen som har problemer som trolig kan medisineres.

Er det lås på den? Det er ikke påkrevd.

Har du snakket med postbudet selv? Nei, jeg er på jobb når posten leveres. Jeg betaler for å få posten levert, men jeg betaler ikke budet, jeg betaler firmaet.

Det er heller ikke noe poeng i seg selv at pakken er "for stor" for postkassen så legg heller ikke noe vekt på dette. Dette er grunnen de oppgir for at de ikke leverer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Laserbeam (tidligere Sarcoex) skrev (6 timer siden):

Har skjedd med meg flere ganger, spesielt med typisk "brevpost" bestilt til levering i postkasse via en eller annen nettbutikk (Elkjøp, Power, Komplett, Netonnet, Dustin, Multicom etc, altså "vanlige" nettbutikker). Har nøyaktig samme erfaring med Posten og PostNord.
De har til og med skrevet på hentemeldingen at dem har prøvd å levert, men postkassen var for stor. Problemet er at det er en felles hage her jeg bor, postkassene er godt synlig, og jeg har ofte sittet ute i sola, da hentemeldingen har tikket inn på sms / app.
Ingen Posten/PostNord bil har kjørt inn, heller ingen i selveste gata engang. Litt vanskelig for dem å "ha prøvd å levert", når dem ikke engang har giddet å kjøre innom og faktisk prøve.
Henter så brevposten på Post i butikk, som er ca 5-10 minutter å gå. Sjekker om den passer i postkassa, og den gjør.
De på postkontoret har ofte fått beskjed at den enten ikke passer, eller at postkassen er full. Problemet er at dem ofte ikke kjører innom og sjekker.

Men enkelte klarer å putte pakker som i hvert fall ikke passer og trykker den ned i postkassen, som knuser selvsagt alt av brev og evt fakturaer, og egen eske i samme slengen.

Har for så vidt også hatt de samme problemene med hjem levering; får plutselig melding om at det er forsøkt levert, men mottaker var ikke hjemme. Men som vanlig, så har det ikke engang vært en eneste bil innom en gang.

For noen år siden så fikk jeg faktisk kjeft av en postmann som måtte bruke 2 timer over arbeidstiden sin, for å faktisk levere til meg som han egentlig skulle ha gjort forrige dag (jeg var hjemme, han gadd bare ikke å kjøre innom for å sikkert spare noen timer på arbeidstiden sin). Sendte inn klage via support chatten til Posten, da pakken var for stor til å levere til postkontoret, og den ble heller sendt tilbake til sorteringsterminalen. Det var siste dagen jeg så han leverte post her i bygda. Var en litt eldre kar, så burde kanskje å pensjonert seg (fra postjobb) for en stund siden.

Fantastisk..!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må vel dels dreier seg om avtalerett og dels om dels om Lov om posttjenester.

Hvis vi nå forutsetter at Postens informasjonsside og den avtale som man har inngått med Posten oppfyller de rettsregler som gjelder, så står det jo her hva man kan kreve å få levert hjem, og hva som er riktig framgangsmåte:

https://www.posten.no/motta/fleksibelt/hjemlevering

Den korte vesjonen må vel være at man har krav på den tjeneste som det har blitt betalt for, ut i fra det regelverket som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder utenlandspakker, særlig fra Kina, så har de sporingsnummer. Vet ikke om det er det samme som Rek. sending lengre, men okke som skal man vel strengt tatt faktisk hente slike over skranke? Sånn sett er det vel heller at hvis Posten "allikevel" leverer slike i rett hjem i postkasse som er feil?

Fikk en senest i går, -jeg sjekket sporing (før jeg oppdaget at pakken allerede lå i kassa) og det stod "utlevert". Begrepet "utlevert" tolker jeg først og fremst som noe man har signert på, så er vel ikke helt stuerent den praksisen med å legge rett i kassa? (selv om enkelte kanskje foretrekker den løsningen)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 minutter siden):

Det er litt merkelig, men jeg har sluttet å bestille hjemlevering.

samme her.

hvis jeg kan unngå det, foretrekker å hente i butikken når det passer meg.

helst vil jeg ikke ha pakker hjem enten jeg har betalt for det eller ei. 

 men vi er forskjellige da. noen/mange synes hjemlevering er greit/best.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Betyr bare at du kan spore sendingen.

det koster vel litt ekstra vs. vanlig brevsending som ikke er sporbar?

og, hvis avsender koster på sporing, så er vel formålet med det å kunne dokumentere hvorvidt sendingen er mottatt eller ei?

men jeg skal ta forbehold om hvorvidt "disse Kina-sporingsnr." er fullgodt med det vi vanligvis kjenner som Rekommandert sending, som krever signatur.

Lenke til kommentar

Kjempet med nebb og klør mot å få verdipost, pakker og bankkort levert i en postkasse ut mot gata og med null sikkehet.

Løsningen ble å registrere ny postadresse i Folkeregisteret med postboks i butikk. Etter dette så har jeg ikke vært plaget med uønskede leveranser i postboksen på veggen. 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

det koster vel litt ekstra vs. vanlig brevsending som ikke er sporbar?

og, hvis avsender koster på sporing, så er vel formålet med det å kunne dokumentere hvorvidt sendingen er mottatt eller ei?

men jeg skal ta forbehold om hvorvidt "disse Kina-sporingsnr." er fullgodt med det vi vanligvis kjenner som Rekommandert sending, som krever signatur.

Ofte når jeg bestiller fra Ebay, så er det sporing til pakken kommer inn til Norge. Hvis det kommer i postkassen så får jeg som regel ikke melding at den har blitt levert i postkasse, men kun "ankommet mottakerlandet" (eller lignende). Og hentemelding når den har kommet postkontoret/Post i butikk.
Amazon har som oftest sporing helt fram til postkassen eller utleveringstedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...