Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stikk kontakt tilgang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener du startbatteriet eller det store (større) el-bil-batteriet? For elbil eller hybrider (dersom du gidder å lade de små batteriene) så har man noe som heter ladestasjoner. Dersom startbatteriet ditt er elendig så må du nesten finne på noe kreativt som å kjøpe en booster (f.eks. NOCO sine), eller få byttet startbatteriet, eller ringe viking/falken/NAF og høre om de vil komme med sine boosterpacker og gi deg starthjelp (og så la bilens startbatteri lade seg av dynamoen imens bilens fossilmotor går)

Lenke til kommentar
forhelvete skrev (2 minutter siden):

Det blir jo mer jobb hvis man skal ta ut batteriet.. fins det ikke annet alternativt? Hvor lang tid tar det ca å lade  batteriet? 

Kjøp/lån en booster, start bilen og kjør til det er ladet opp. Om dynamo fungerer som den skal er dette en fin måte å ordne problemet på.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Alt funker. Men etter at jeg bytta til nytt batteri, hver gang jeg starter opp på morgenen så starter den veldig dårlig, man hører den sliter å starte.. fikk tips at jeg kunne prøve å lade batteriet…. Vetta faen hva som  kan være geernt.. er farn meg et helt nytt batteri jeg bytta til og… alt funker helt fint når jeg har starta den opp og kjørt den til jobb og når jeg skal hjem igjen så funker det helt fint å starte ikke noe problem, er sikkert fordi jeg parkerer i en kald parkeringskjeller på jobb… men når det er kaldt ute og man parkerer ute så sliter den å starte.. hva faen kan være problemet?

Lenke til kommentar

Nytt batteri og tungstartet kan bety ett av følgende:

Det er mye dritt mellom batteripoler og kabel
Dynamoen er død og lader ikke batteriet
Du kjører mange korte turer så batteriet lader seg mer ut enn inn
Batteriprodusenten har tatt snarveier og ikke ladet opp batteriet særlig mye før det havnet i butikkhylla
Eller batteriet har ligget så lenge ubrukt at det har blitt utladet før du kjøpte det
 

Du kan sjekke batteriet med multimeter FØR du prøver å starte bilen. Når du vrir over nøkkelen og bruker batteriet så faller spennningen litt, du ønsker å måle hvilespenning.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, forhelvete said:

Hvorfor er du så ubrukelig???

?

36 minutes ago, forhelvete said:

Det blir jo mer jobb hvis man skal ta ut batteriet.. fins det ikke annet alternativt? Hvor lang tid tar det ca å lade  batteriet? 

Generelt så er det sånn at hvis trådstarter åpner med en ubrukelig post (dvs. relevante forhold som åpenbart burde vært inkludert i innlegget gitt problemstillingen) må en regne med å få svar som ikke treffer blink (ref. trådstarters ikke lesbare tanker) eller at tråder med oppfølgingsspørsmål stilles.

Da pleier det å være god skikk å korrigere løsningsforslag ved å supplementere med de faktiske forhold som ingen andre enn trådstarter kunne vite på forhånd.

Her ville det vært naturlig at trådstarter sier litt om hva slags bil det dreier seg om, om batteriet er gammelt eller nytt, etc.

For å si det sånn - trådstarter må nesten gå mer i detalj om lokale forhold - før jeg velger å fortelle hvordan strømmen kan transporteres trådløst ut til bilen 🤪 🤠

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke noe sted å låne kontakt? Det er jo bare for å lade batteri. Altså ikke noen stor kostnad. Beregn 4-6 timer lading på små 4A ladere. 

Gamnel bil? Olje skiftes årlig i riktig type olje? Gammel olje gir mer motstand ved start av bil i kulde og bruker da mer strøm ved start.

Som nevnt kan det være flere andre årsaker/feil som gjør at batteriet tappes for strøm. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
forhelvete skrev (5 timer siden):

Hva skjer med folk som bor i leilighet som har gateparkering ikke har tilgang til en stikkkontakt hvis man skal lade bilbatteriet?? Hva skal man finne på fins fet noe tips?

Du har fått mange svar som omhandler 12-volts batteriet alle biler har. Dette er et batteri som normalt aldri trenger å lades opp. Det lades nemlig under kjøring (fra bensinmotor).

Hvorfor ingen svarer på det åpenbare problemet (hvordan kunne eie elbil) forstår jeg ikke. For meg er det åpenbart at spørsmålet gjelder elbil, da ingen har behov for jevnlig lading av 12-volts batteriet!?

Derfor svarer jeg nå rundt elbil. Selv om det er godt mulig du egentlig ønsker å lade et 12-volts batteri på en fossildrevet Toyota. (I så fall: ta batteriet under armen og lad det opp hjemme.)

 

Så; hvordan eie og bruke elbil uten parkering på egen tomt? 

Nei - det er ikke det mest ideelle. Derfor tar det også mye lenger tid å få elektrifisert beboere i bygårder uten ladeplass, enn eneboliger med privat gårdsplass. 

Er du så heldig å ha parkeringsmulighet med lading hos arbeidsgiver, så vil det fungere godt. Men langt fra alle har det slik..

Noen steder har kommunen satt opp ladestolper. Her får man strøm til en rimelig penge. Jeg vil tro det finnes alt for få stolper, i forhold til behov ..!

Siste veien ut er vel å oppsøke ladestasjoner? Dette er riktignok dyrt, med mindre man inngår månedsavtaler eller lignende. Kanskje det kan fungere? 

Sørg hvertfall for litt ekstra romslig batteri. Høres grusomt ut med «liten trilling» og behov for daglig påfyll. Bil med god rekkevidde trenger kanskje bare å svinge innom ladestasjoner en gang i uka? Sjeldnere? 

Allikevel; skal vi elektrifisere 100% av bilparken trengs bedre løsninger. Kommunen (som eier gateparkeringen) må nok på banen. Men infrastruktur koster — og det er jo til syvende og sist mine og dine skattepenger! Hvor mange ladestolper skal settes opp i hver bidige sentrumsgate?

659A527B-AB34-41F7-A355-ADB4220CDA2D.jpeg.92ccaef850a150f0e4e981fbef25f667.jpeg

9A634601-EB85-4793-92CB-705D17A85022.jpeg.ae3fe646b37a841ba95bc2a13a0da458.jpeg

Bilder stjålet fra elbil.no

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ingen svarer på det åpenbare problemet (hvordan kunne eie elbil) forstår jeg ikke. For meg er det åpenbart at spørsmålet gjelder elbil, da ingen har behov for jevnlig lading av 12-volts batteriet!

Nei, det er veldig åpenbart at det gjelder 12 volts batteri.

TS har skrevet at det er tungvindt å ta ut batteriet og at hen har kjøpt nytt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det der med at man ikke skal starte motoren med én gang? Leste i manualen eller på internett at man skal skru nøkkelen halveis slik at alle varsellamper lyser opp i et par sekunder. Når de har skrudd seg av igjen kan du starte motoren uten å slite for mye på startmotoren.

Vil det ha noe å si på slitasje på batteriet eller hvor raskt det blir utladet? Gjelder kanskje ikke på nye biler...
 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, kote said:

Hvordan er det der med at man ikke skal starte motoren med én gang? Leste i manualen eller på internett at man skal skru nøkkelen halveis slik at alle varsellamper lyser opp i et par sekunder. Når de har skrudd seg av igjen kan du starte motoren uten å slite for mye på startmotoren.

Vil det ha noe å si på slitasje på batteriet eller hvor raskt det blir utladet? Gjelder kanskje ikke på nye biler...
 

På dieselbiler er en av tingene som går på glødepluggene. Uten gløding blir det verre å starte og batteriet lades mer ut, spesielt i kulde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...