Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte bilbatteri selv


forhelvete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett på noen youtube videoer om dette og det ser ikke så vanskelig ut.. er det bare å kjøpe et batteri på thansen og fikse dette selv? Ser at det er flere batterier som passer til min bil hvilken skal jeg velge, den billigste? Og vis jeg ikke klarer dette selv. Hvor mye tar et verksted å bytte batteri sånn ca?

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bare legg inn bilnummeret hos f.eks. Thansen eller Biltema, så finner du sannsynligvis riktig batteri. 

Det pleier å være rimelig enkelt å bytte,  vanligvis bare en eller to skruer å løsne + klemmene. Det kan jo være litt fastrustet på en så gammel bil, så litt rustløser er kjekt å ha. Pluss kanskje litt sinkspray for å fikse opp festet.

Du vil gjerne måtte resette klokke, radiostasjoner mm. Det er mulig å koble til et annet batteri mens man bytter, men neppe verdt bryet,

Endret av J-Å
Skrevet (endret)

Det er ikke en komplisert jobb å bytte dette selv. 

Selv om et batteri står som "kompatibelt" på Thansen eller andre steder, bør du også sjekke den fysiske størrelsen på batteriet. Det kan også være at du trenger ny termisk beskyttelse rundt batteriet hvis det er i en annen størrelse (hvor viktig denne beskyttelsen er, kan det sikkert være diskusjoner rundt og handler vel også litt om bruksmiljø og hvor nært batteriet er andre komponenter som blir veldig varme). Det kan være en "ramme" som batteriet skal inn i, hvor det blir visse maksstørrelser for at det skal passe. 

En annen ting jeg f.eks. så hos Thansen i forhold til min bil, var at selv om jeg skrev inn regnr, fikk man opp batterier som ikke var tiltenkt biler med start-stopp-funksjon.

Husk batteripolbeskyttelse (polfett/spray...). Og kan vel kanskje være greit å ta noen litt lengre turer etter at et ny batteri er satt inn, hvis du ikke har lader. Spesielt med tanke på at det begynner å bli litt lave temperaturer nå.

Endret av NULL
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Skrevet
NULL skrev (3 minutter siden):

 

Husk batteripolbeskyttelse (polfett/spray...). Og kan vel kanskje være greit å ta noen litt lengre turer etter at et ny batteri er satt inn, hvis du ikke har lader. Spesielt med tanke på at det begynner å bli litt lave temperaturer nå.

Vanlig Vaselin fungerer også utmerket…..

Skrevet (endret)
forhelvete skrev (21 timer siden):

Toyota 2010

Da er det bare kjøre på, den er såpass gammel så trenger ikke gjøre annet en og ta ut det gamle og inn med det nye

Endret av 3l33t3
  • Liker 1
Skrevet
56 minutes ago, 3l33t3 said:

Da er det bare kjøre på, den er såpass gammel så trenger ikke gjøre annet en og ta ut det gamle og inn med det nye

Sikker? På min 2006 BMW måtte batteribytte registreres med diagnoseverktøy.

Skrevet
sedsberg skrev (9 minutter siden):

Sikker? På min 2006 BMW måtte batteribytte registreres med diagnoseverktøy.

Stemmer på både 5 serie, x3 og x5 for min del også. Ladesyklus endres etter alder på batteriet så man får kortere levetid om en bytter uten å resette. Det vil nok virke lenge uansett. Hva Toyota gjør er jeg ikke sikker på, men det er vel mye enklere biler så de har gjerne ikke sånne finesser. 

Skrevet

Er det noe forskjell på et batteri som koster 1000 eller 1500kr ?

Batterikapasitet 74 Ah
Kaldstartstrøm EN 680 A

 

Batterikapasitet 77 Ah
Kaldstartstrøm EN 760 A
Skrevet
8 hours ago, forhelvete said:

Er det noe forskjell på et batteri som koster 1000 eller 1500kr ?

Batterikapasitet 74 Ah
Kaldstartstrøm EN 680 A

 

Batterikapasitet 77 Ah
Kaldstartstrøm EN 760 A

Kaldstartstrøm viser hvor mange ampere ett batteri kan gi i 30 sekunder i -18 grader, sikrer gode egenskaper i kaldt vær å ha ett som kan bite fra seg med høy kaldstartskapasitet.

Skrevet

Om bilen har IBS (Intelligent Battery sensor) må batteri kodes, ellers kan batteriet bli overladet.

Men dette bør stå i instruksjonsbok.

Og husk,  alltid plusspol på først og av sist.

Og nei, det er ikke sikkert det er store forskjellen på att batteri som koster 1000,- vs ett på 1500,- Biltema sine batteri har blant annet komt bra ut tidligere iallefall.

Skrevet

Kan ellers godt være at man får en drøss med feilkoder i dash etter at batteriet har vært koblet av en stund. Men at de forsvinner når bilen har fått summet seg litt  😉

Skrevet

Anbefaler biltema agm batteriene , fått bytta selv på min E220  2013 mercedes uten problem og uten noe trøbbel i etterkant. Kjørt vel 2 år nå med den 

Skrevet
Mr Pepe skrev (25 minutter siden):

Anbefaler biltema agm batteriene..


Har ikke prøvd AGM-batterier, men kjøpte vanlig batteri fra BIltema, som holdt i to år. Ble Varta etter det.

Skrevet
0laf skrev (3 timer siden):


Har ikke prøvd AGM-batterier, men kjøpte vanlig batteri fra BIltema, som holdt i to år. Ble Varta etter det.

Har kjøpt sølv/kalsium batteri jeg er godt fornøyd med

Skrevet

Jeg holder på med det samme.

Sønnak 640 A, 60 Ah kr 1900,- hos batteri24 . Merkeverkstedet bruker dette batteriet.

Exide 520 A, 60 Ah, kr 1199,- hos Thansen, nedsatt pris. Er dette like bra?Bilen står i uoppvarmet garsje.

På merkeverkstedet koster det å skifte batteri, kr 2760,- (1000 kr for arbeid, 1760 kr for batteriet).

På Snapdrive for et Varta batteri på 56 Ah ville de tatt kr 4310,- for jobben.

Skrevet (endret)

Exide og Sønnak er bra batterier ja.

Edit misforsto spørsmålet, Exide batteriet har en del mindre startstrøm, men kan være det er nok, du må nesten finne ut hvor mye du trenger, men jeg hadde nok Gått for Sønnak her.

Endret av Dragonlove
  • Liker 1
Skrevet

Thansen har 25% på batterier nå. Exide Excell batterier fungerer fint på Avensis 2010. Bytting er ganske rett frem, bare legg merke til hvor kroken på batterifestet sitter før du hekter det av.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...