Gå til innhold

4 millioner skal deles ut til piggdekk på sykkel


Anbefalte innlegg

Sykle i veien er helt uaktuelt her, er det dårlig brøytet på sykkelstiene så er det dårlig brøytet på veien også. Og hva ligger da i veien? Jo, en solid "midtrabatt" av slaps som gjør det hasardiøst for bilene å skifte kjørefelt for å passere syklister. Så da ender man enten med at de passere syklistene så nærme at syklisten havner i grøfta, eller blir liggende bak i en evighet og dra på seg en enorm kø og dermed irritere alle andre som er på vei til jobb. 

Tilgang på dusjfasiliteter er vel kun viktig for de som ikke har elsykkel. Har man elsykkel er det ingen grunn til å tråkke så hardt at man svetter av betydning. 

Urørt snø på sykkelsti er for øvrig ikke et problem for elsykler. Spiller ingen rolle om det er 30cm lett nysnø eller 10cm slaps, man durer rett gjennom den uansett. Om veien derimot brøytes og alt slapset derfra havner på sykkelstien blir den uframkommelig. Om det i tillegg får fryse før det blir brøytet har man et bra stort problem. Men på en gjennomsnittlig vinter hadde jeg svært sjelden problemer med dette. I verste fall måtte jeg kanskje gå av sykkelen i 50-100 meter, på et par steder der sykkelstien lå helt inntil veien. Problemene kom ikke før de begynte med saltingen for å få bar asfalt istedenfor strødd snødekke. Veien saltes selvsagt også så det er ikke noe å hente på å sykle der isteden, når det er føremessig mulig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dassen skrev (14 timer siden):

Det er en etablert sannhet i de ytre høyrekretser at det bare er eliten som sykler til jobb. 

Det er vel en grunn til at det heter «tour de finance» og ikke «tour de trikkefører»?

Noe av dette kommer rett nok av at mange av finansfolka er 40+/-, har en lett gjenkjennelig påkledning, dyre sykler og stor hast. De er mao lett å sette fingeren på. Uten at det beviser at de er en stor andel av volumet

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Tilgang på dusjfasiliteter er vel kun viktig for de som ikke har elsykkel. Har man elsykkel er det ingen grunn til å tråkke så hardt at man svetter av betydning. 

Enig i innlegget ditt med unntak av dette. Dette er som regel en påstand fremmet av de som aldri har syklet på en elsykkel eller har under 10km til jobben eller har litt snevert syn på at "alle er som meg".

Quote

Urørt snø på sykkelsti er for øvrig ikke et problem for elsykler. Spiller ingen rolle om det er 30cm lett nysnø eller 10cm slaps, man durer rett gjennom den uanset

Her ser du ut til å endre premissene for det som  er sagt tidligere. lett nysnø er selvsagt ingen utfordring.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Sitat

Byråden opplyser om at 85 prosent av dem som fikk støtte, rapporterte om en endring i vanene sine og at de også syklet neste vinter. Tre av fire som mottok støtte hadde ikke syklet om vinteren før.

Dette vil jeg si er oppsiktsvekkende gode tall. Mer sykling gir store samfunnsøkonomiske helsegevinster, og kommer alle til gode i form av mindre kø og forurensning. Åpenbart et svært godt tiltak.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/RG5XMa/byraadet-aapner-felleskassen-for-at-syklister-i-oslo-skal-faa-sykkelpiggdekk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Takk for at du underbygde påstanden min.

»Navnet er tatt fra sykkelrittet Tour de France, og henspiller på at folk i finansbransjen blant mange er særlig kjent som jobbsyklister.»

Bokstavelig talt det første avsnittet i lenken:

«Tour de Finance oppsto som et kallenavn på tempo-sykling inn til Oslo sentrum om morgenen på arbeidsdager, og har festet seg som et navn på selve sykkelstrekningen, særlig vestfra inn mot sentrum.»

:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Det er veldig bra at eliten i Oslo endelig kan få betalte piggdekk for å sykle til jobben en gang i uka. Skulle bare mangle for alt de har ofret for landet.

Hvor har du det fra at det bare er «eliten» som sykler i Oslo? Hvem er denne eliten?

Det dreier seg om 50% avslag på piggdekk forresten. Ikke noe man «får betalt».

Er vel bra at alle samfunnslag sykler. Kanskje spesielt de som ellers ville brukt bil inn i sentrum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Bokstavelig talt det første avsnittet i lenken:

«Tour de Finance oppsto som et kallenavn på tempo-sykling inn til Oslo sentrum om morgenen på arbeidsdager, og har festet seg som et navn på selve sykkelstrekningen, særlig vestfra inn mot sentrum.»

:) 

Og grunnen til at den heter tour de finance og ikke tour de trikkefører er…. At folk i finans er velkjente sykkel-entusiaster. Du forstår det ikke sant? Eller leste du bare første setning i linken du selv bidro med?

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (13 minutter siden):

Ser ikke sånn ut her i nabolaget hvertfall, ryker fra de fleste piper. Med 7-8 minusgrader og 4-5 kroner kilowattimen blir det fort dyrt å varme opp et større hus.

Fordi folk har begynt å installere vedovner igjen.
Det er bestillingstid på vedovner, første gang på mange år.
Miljøtiltakene ble kastet ut av vinduet. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Det er veldig bra at eliten i Oslo endelig kan få betalte piggdekk for å sykle til jobben en gang i uka. Skulle bare mangle for alt de har ofret for landet.

Man kan ikke sette i gang fullt byråkrati for å dele ut en fillesum. Det er maks 1000 kr pr hode, og maks fire millioner totalt.
 

1 hour ago, Dubious said:

Er nok billistene som sponser denne ordningen.

Trafikkreduserende tiltak som dette er langt, langt billigere for bilistene enn å utvide veiene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 12/3/2022 at 10:22 PM, Theo343 (takk for meg) said:

For meg er ikke utførdringen gode nok piggdekk men at det ikke måkes der man sykler - før de fleste begynner på jobb om morningen. Piggdekk hjelper lite på 30cm slaps eller kram snø. Den andre utfordringen er ofte for dårlige dusjfasiliteter og mulighet til å henge klær og håndklær til tørk.

Som vanlig virker det som man angriper "tilrettelegging" hovedsaklig for de som allerede har alle muligheter. Sørg for at folk har gode steder (Hubs) å sette fra seg sykkelen trygt på, ta seg en ordentlig dusj og henge klær til tørk. Så skal de nok klare å kjøpe piggdekk selv. Og da tenker jeg ikke på steder hvor toppledelsen har sine egne dusjer og låsbare garderobeskap mens de 200 andre deler 1-2 dusjer.

Tja vet ikke jeg. Jeg pleide å sykle to timer hver dag i 20-30minus på vinteren da jeg jobbet på SFO i mine yngre dager, fordi jeg ikke hadde råd til bil. Hadde satt pris på å ha piggdekk på sykkelen, men det hadde jeg ikke råd til. Dette tiltaket hadde hjulpet meg.

Mangel på dusj og garderobe hindret meg ikke fra å sykle da og jeg tror ikke det hindrer andre fattige å sykle nå.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...