Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Øke turtallet innimellom for å få ut sot..


dan83

Anbefalte innlegg

Kjører dieselbil og hørt at det innimellom lønner seg å gass opp til 3000+ omdreininger når man skal gire opp, for å få ut sot osv

Jeg har hatt bilen i ett år og egentlig stort sett giret opp når bilen ber meg om det, ved ca 2000 omdreininger, men kjører derimot en del lange turer på e18.

Spørsmålet er: vill lange turer på e18 hvor man ligger på ca 2000 omdreininger være nok til å "rense" ut sot osv, eller bør jeg begynne å få den opp på 3000 i ny og ne(når jeg feks girer opp til 3 giret eller 4 giret?)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger mer turtall og belastning over lengre tid for å virkelig rense opp. Gjerne med å kjøre 150-200 kmt i tyskland f.eks et par timer. Etterpå kan man kombinere det med bruk av motorvask før man tar oljeskift igjen. Hvis du girer opp på 2000 rpm bruker du knapt halvparten av motorens krefter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, dan83 said:

Kjører dieselbil og hørt at det innimellom lønner seg å gass opp til 3000+ omdreininger når man skal gire opp, for å få ut sot osv

Jeg har hatt bilen i ett år og egentlig stort sett giret opp når bilen ber meg om det, ved ca 2000 omdreininger, men kjører derimot en del lange turer på e18.

Spørsmålet er: vill lange turer på e18 hvor man ligger på ca 2000 omdreininger være nok til å "rense" ut sot osv, eller bør jeg begynne å få den opp på 3000 i ny og ne(når jeg feks girer opp til 3 giret eller 4 giret?)

Broren ble rådet til å kjøre lange turer i 4. gir i en Subaru og han gjorde det en stund til han ble lei motorstøyen og byttet den inn i en bensin-variant...

Selv kjører jeg en bil med automatgir, så det er ikke så lett å få til, men jeg hadde ikke tatt meg bryet med det uansett.  Bare aksepter at du kanskje må bytte partikkelfilter hvert 5. år hvis du mest kjører småturer og ikke bruker motorvarmer om vinteren.  Jeg fikk selv byttet partikkelfilter rett før 5. året og var heldig de tok det på garantien, men neste gang må jeg punge ut.  

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Moderne dieselbiler har filtre og ventiler som gror fort igjen ved småkjøring. Det er mye verre og dyrere enn å sørge for at motoren en sjelden gang faktisk får litt belastning.

Hvis du stort sett kjører lange turer så er ikke problemet så stort, men hvis du har mange småturer så bør du sørge for at motoren får arbeide med litt belastning og temperatur en gang iblant.

Endret av TAC-2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg kjører en del lange turer, kjørt 20 000km på ett år. Spørsmålet er om disse lange turene er nok til å rense opp. Syntes det er mye forskjellige meninger på dette temaet. En mekaniker på toyota sa det var nok med noen lange turer i ny og ne, mens her skrives det jo at jeg må kjøre langt i 4 gir på 3000 rpm. 

Så blir litt forvirret og lurer på hva som er riktig?

Lenke til kommentar
1 minute ago, dan83 said:

Jeg kjører en del lange turer, kjørt 20 000km på ett år. Spørsmålet er om disse lange turene er nok til å rense opp. Syntes det er mye forskjellige meninger på dette temaet. En mekaniker på toyota sa det var nok med noen lange turer i ny og ne, mens her skrives det jo at jeg må kjøre langt i 4 gir på 3000 rpm. 

Så blir litt forvirret og lurer på hva som er riktig?

Det er litt forskjell på om du vanligvis kjører korte turer og skal ta en tur for å renske opp eller om du daglig kjører lange turer så det ikke bygger seg opp så mye. En tur med lavt turtall vil ikke blåse rent så mye som hvis du finner en bakke og drar på litt mer, men det vil heller ikke bygge seg opp så mye hvis du ikke kjører mange småturer med kald motor.

Jeg måtte ta ut EGR-ventilen og vaske den på bilen min i fjor. Hvis du må inn på verkstedet for å ordne det så ender du nok opp med å betale for ny ventil i tillegg til tidsbruk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så lenge motoren har fått driftstemperatur trenger du ikke bry deg om at bilen ber deg gire opp. Bruk gjerne mesteparten av turtallsregisteret frem til du nærmer deg rødlinja eller at du kjenner motoren dabber av når du akselerere ut av kryss, påkjøringsramper, forbikjøringer eller andre plasser der du gir gass. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 time siden):

Litt avhengig av biltype så kan det være at din bil har noe som kalles regenerering, dvs at det sprøytes ekstra diesel inn i motor som skal gjøre at det brenner ut av DPF, det er iallefall slik på min BMW 550D er nok flere fabrikanter som har tilsvarende system også.

Ingen anelse, er en rav4 2013 modell, manuelt gir.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har kjørt 260K nå med en 2007 vw 1.9tdi motor. Har aldri byttet pdf eller egr. Den varsler innimellom om feil på egr, men det er sensoren det er noe galt med. Bilen har hovedsakelig gått på motorvei og langkjøring. Ca 2/3 har vært ca 10mil i 100-110kmt. Har aldri drevet med noe rusing eller kjøring på for lavt gir. Har kjørt økonomisk og helt normalt. Edit: Bytter olje hver 6mnd, 15K km. Koster 800kr for olje og filter samt litt egentid i garasjen.

Endret av Femtekolonne
Tillegg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dan83 skrev (På 26.11.2022 den 12.00):

Kjører dieselbil og hørt at det innimellom lønner seg å gass opp til 3000+ omdreininger når man skal gire opp, for å få ut sot osv

Jeg har hatt bilen i ett år og egentlig stort sett giret opp når bilen ber meg om det, ved ca 2000 omdreininger, men kjører derimot en del lange turer på e18.

Spørsmålet er: vill lange turer på e18 hvor man ligger på ca 2000 omdreininger være nok til å "rense" ut sot osv, eller bør jeg begynne å få den opp på 3000 i ny og ne(når jeg feks girer opp til 3 giret eller 4 giret?)

 

Finn lange motbakker, gjerne med tung last og hold 3-4000rpm. Sparer deg for dyre turborens og lignende.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...