Gå til innhold

Snedige duppeditter og saker "alle" hadde før i tiden


Sidekick

Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (På 4.12.2022 den 19.45):

Jeg er nysgjerrig på hva du kan fortelle meg om gjennomsiktig, grønn caps. Hvorfor var dette en greie?

Jeg gjenkjenner den fra en populær Fleksnes-episode. Han bruker gjennomsiktig, grønn caps når han teller penger. Så kommer en fetter fra Lyngdal, og Fleksnes blir paranoid for at fetteren skal myrde ham og ta pengene.

Grundige undersøkelser viser at disse grønne skjermene (green visors) hadde en funksjon på 1800-tallet. Kontorarbeidere hadde behov for å beskytte øynene fra datidas glødelamper. Det kunne være sterkt eller flakkende lys. 

accountant-green-visor3.jpg

Servitriser, flyvertinner, sykesøstre, og andre hadde disse små hodeplaggene til 1970-tallet. De skulle se velkledde ut og det var tradisjon. Kunne også hindre enkelte hårstrå i å falle ned. Men ikke som i dag, der kjøkkenarbeidere går med store plasthetter på hodet. Er vel ikke bra for hodebunnen å ha plasthette hver dag, og hvor fjongt var det ikke med tøylue og stor hvit krage. 

1950s-waitress-in-diner.25897.jpg

I den verste perioden med store dunjakker, kunne tennisball brukes i vaskemaskinen sammen med dunjakken. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg driver fortsatt å pludrer i boet. Det er masse der jeg ikke har tatt bilde av, men jeg fant noe jeg syntes jeg måtte dele....

Esken på første bildet var spennende nok i seg selv, men det var ingenting mot det som var inni. Der var det masse gamle aviser og papirer - og blant disse lå NS sin propagandaavis "Fritt folk" fra 11 og 12 April 1940 (+ flere noen dager utover). Den fra 12 April er muligens den første dagen/utgaven som ble trykket i Aftenposten sitt trykkeri (som i følge google ble tatt av NS 11 April). Bare å lese disse får det til å gå kaldt nedover ryggen på deg.....

I tillegg var det også diverse andre dokumenter - de legger jeg kanskje ut mer om senere.

IMG20230228105522.jpg

IMG20230228150410.jpg

IMG20230228150946.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det var vel egentlig ikke så mange som hadde minidisc? De fleste i vennekretsen min klarte seg med discman. Jeg hadde vært så lur å kjøpe discman uten "antishock" støtbeskyttelse, så jeg gikk over til minidisc. Jeg brukte den mye. Husker jeg satt mange kvelder og overførte cd'er til minidisc, enten hele album eller mixtapes. Det tok like lang tid å overføre som å spille av, men det var bare sånn det var. En trist dag knakk lokket til batteriskuffen, og da var det over og ut for den spilleren. Kjøpte en liten mp3 sak i stedet. 

Lenke til kommentar
Thor. skrev (På 1.3.2023 den 18.41):

Jeg hadde en slik. Ble mye brukt, men den floppet jo egentlig på markedet. Lagde mine egne discer som kunne inneholde flere CD-er med musikk.

14 Minidisc Player Stock Video Footage - 4K and HD Video Clips |  Shutterstock

 

Disse kosta en god del, og var ikke før rundt 2000 at man hadde nok til å kjøpe en, og ble brukt jevnt og trutt til å overføre og lage hjemmesnekra album med, og fine var jo at i motsetning til Discmanen/CD formatet, kunne en stadig lage nye album over de gamle, uten å måtte kjøpe inn nye Minidisc kassetter.

Det kjipe var jo at en fikk vel ikke mer plass en maks 74-80 minutter med spilletid, og selv enkelte av mine vanlige kassetter, kunne fint bikke over 80-90 med ledig spilletid. 

Men selvsagt var Minidiscen overlegen både kassett og Discmanen i at man måtte virkelig jobbe hardt for at det skulle oppstå hakking i plata, om en var ute å gikk eller løp. Så utmerket treningskompis som motiverte meg  til å løpe mil etter mil i skog og mark. Mye juling tålte dem også, noen falt i asfalten så det smalt, og noe slik ville mest sannsynlig tatt livet av hvert fall Discmanen, som tålte knapt null og niks.

Hadde totalt 3-4 ulike fra vår 2000 til og med sommer 2009, hvor en til slutt måtte gi opp, ettersom de ble vanskeligere å få tak i, og innså at MP3 spillerne tok overlegent mer lagringsplass osv, men lyden var visst i følge mange mye bedre på Minidisc enn både MP3 og Ipodene. 

Rart hvorfor det gikk så lang tid før den kom til Norge, for var ikke før høst 1999 en begynte å se den sprette opp blant ungdom på ulike skoler, og deretter hadde enkelte musikksjapper egne hyller hvor de solgte innspilte Minidisc utgaver av kjente artister og samle skiver ala Britney Spears, Jennifer Lopez, Absolute Music osv.

I ettertid har jeg sett spilleren dukke opp filmer så tidlig som 1992-93, blant annet i Last Action Hero (1993). 

tumblr_ot0gyrFY7M1r6lrdfo1_500.png

Lenke til kommentar

fc57d844-e229-4f06-b6c4-3fd8da5c9e0c.jpg

Av en eller annen grunn, havna man på ei side om 80-talls leketøysroboter, og kom på at under ei juleaften på tampen av 80-tallet, så fikk man ei lignende slik svart gående robot, med antenner, klyper samt ei tv-skjerm i magen. Men virker som et produkt der gikk helt tilbake til tidlig 80-tallet, og kanskje ei slags daværende "Furby", og det flommet sikkert over at utallige knocks-offs.

Kan ikke ha vært gamle karen på den tid, men hadde et bilde av den, og tror ikke roboten maktet å overleve lenger enn til første juledag, ettersom den forsvant fort ut av minnet og leketøyssamlingen min. Tvilsomt en der tålte for mye leking fra de aller minste.

Kan ikke huske at den kunne skyte missiler, men tv-skjermen, klypenevene, antennene og de røde øynene ja, de er ikke lette å glemme.

Lenke til kommentar
Daisy 🌸 skrev (På 14.11.2022 den 13.17):

Boksåpner, flaskeåpner, vinopptrekker…

Særlig de siste er nok enda i bruk, men inntrykket mitt er at disse er på vei ut og erstattes av funksjoner på produktet som skal åpnes.

Snart er vel også nøkler byttet ut med koder, etc.

Forsøkte å finne bilde av boksåpner i brun plast, som henger på en vegg - men fant det ikke. Kanskje dere kan se det for dere :) 

518_338729319.jpg

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=213586518

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 16.11.2022 den 18.09):

På barnebursdager på 70-tallet fikk vi ofte se tegnefilmer i "kinoformat" på stativ lerret på en slik
image.png.b96f403f70d67db81c454f25260713b0.png

Vi fikk se både sort/hvitt og farger. Jeg husker ikke helt hva formatet het.

Eg hugsar slike teiknefilmar frå barneskulen på siste del av 80-talet, og eg meiner at det var ein liknande framvisar som vart brukt. Det kan vere at eg hugsar feil, men inneheldt ikkje desse "Rudolf er rød på nesen" sunge av Arne Bendixen osv?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Til minne om fortida.. Siden Harry Belafonte nylig gikk bort, oppdaget jeg at han hadde en sang som het Day-O. Som kan karakteriseres som en banansang. Virker som denne hadde sterk innflytelse på Fleksnes sitt rop "Dæjå!" (ofte med bildet av en hånd som dæljer til en TV). 

Her synger Fleksnes banansangen, han er også litt inne på "Island in the Sun" med Harry Belafonte. Noen har sikkert visst om denne sammenhengen. Andre ikke. 

https://www.youtube.com/watch?v=UWh1SqQs1NY

1wefnj.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Theo343 skrev (På 3.12.2022 den 1:11 PM):

Man bruker kanskje ikke denne så mye lenger? Vi brukte den både til innføring med kulepenn samt skrivemaskin uten rettetape.
image.png.ed70fc8e26b4f9f58b7623cd33c3435a.png
Før vi fikk kulepenn lærte vi å skrive med slike i skolen
image.png.2f1ef7cdc49b68e9d097a05b716ca322.png


Mange barn hadde slike leselamper over senga på 70-tallet.
image.png.81a3fb08860869bba085bc9be0aeda7d.png
image.thumb.png.8148797a2a83265e94114c4c22d68ba3.png

Pappa hadde sånn på veggen på gamlehjemmet han bodde før 😀 der han bor nå er det er rund lampe over senga 😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...