Gå til innhold

Er bøtesatsene i Norge økonomisk rettferdig?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (På 8.11.2022 den 16.24):

Bøter utifrå månadslønn er nok meir sosialt rettferdig, men denne metoden har to vesentlege ulempar. Den fyrste er at også denne metoden kan slå feil ut dersom den som blir straffa ikkje har vanleg A4 liv med fast månedleg utbetaling. Enkelte kan leve på renteinntekter og dermed ha 0 i lønn medan andre kanskje får inn nesten heile inntekta si i løpet av nokre få månadar.
Den andre ulempen er at ein slik bøtesats både må fastsettast og kontrollerast, så det er også nokon kostnadar knytt til fastsetting og innkreving.
Dei bøtesatsane som er foreslått endra er dei forenkla forelegga, altså dei forelegga som ein enkelt kan vedta på staden utan noko meir arbeid. Sjølv om ein får tilbod om forenkla forelegg så kan ein takke nei og heller ta saka til rettsleg behandling. Retten kan fastsette anna straff, ofte fastsett retten ei høgare bot dersom ein blir dømt, men dei kan også fastsette i mildare straff om det er grunnlag for det.

Så lenge vi på trafikksaker også har prikksystemet så har vi eit system som gjer at uansett kor rik du er så kan du ikkje berre ignorere fartsgrensene, blir du stoppa 3 gongar på 2 år så blir du fotgjengar i eit halvt år sjølv om bøtene berre er lommerusk for deg.

Med tanke på at den minste trygda du kan få er 254 168 kr i året om du har sambuar/ektefelle, og dette utgjer ei brutto månedslønn på 21 180 kr så burde det være mogleg for sjølv dei med veldig lav lønn å klare å handtere ei bot på 5400 kr om dei tek sjangsen på å køyre for fort.
På den andre sida så er det heller ikkje rettferdig at ein riking med mykje pengar skal få fleire titusenar i bot fordi akkurat i dag bestemte UP seg for å stoppe og bøtlegge dei som vart målt til 51 km/t i 50 sona. Det er ikkje vanleg å bøtlegge så små overtredingar, men ettersom det er ein eigen sats for 0-5 km/t for fort så er det heilt klart lagt opp til at også slike små overtredingar skal kunne straffast med forelegg.

Hva om vi hadde innført ett system der både hvor rik du er eller fattig, heller får samfunnsstraffer ? Da hadde det ikke spilt noen rolle om man er rik eller fattig. Med dette så tenker jeg på bøter opptil 10.000 kr. Og de rike får også føle straff for det de har gjort istedenfor å betale seg bort. Dessverre tror jeg dette aldri kommer til å skje i Norge da det er altfor mange kriminelle/rike på Stortinget. Men det er lov å håpe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

118 personer omkom i trafikken 2022

Sammenligner en med 80 i 2021 så er det høyt, men en skal ikke gå så mange år tilbake før det var høyere tall.

2013    2014    2015    2016    2017    2018    2019    2020    2021  2022
187     147       117      135      106      108      108      93        80       118

Myndighetene har ensidig fokusert på ulykker '22 vs '21. Ulikeheten er grunnet Covid og endret reiseaktivitet, men dette taes ut av kontekst for å bygge dette narrativet som de vel har mast om siden sommeren at vi har økt antall ulykker - mens det faktiske målet er å bringe mer inntekter inn til statskassen.

Det politiske har blitt utrolig utspekulert og når spiller de til og med på dødsfall for å sope mer penger inn. Vi ser det lignende kommunikasjonsstrategier rundt vindkraft, strøm og annet. Desverre evner ikke media å kritisere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (3 timer siden):

Skal visst være på grunn av det store antallet dødsulykker i fjor. Sånn sett en panikkreaksjon.

 

Rart att dødsfallene i trafikken i fjor var så mange med tanke på alle de nye bilene man ser med kamera både foran og bak + bipelyder om man kommer for nærme den gule linja eller bilen foran ? Kan det være all den teknologien på Dashbordet/midtkonsollen ? Mye å trykke på der🚗

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (2 timer siden):

Er mer fan av de land som gir bøter basert på inntekt slik at de svir for de som tjener mer og mindre for de som tjener mindre.
Ser finland har det https://www.tv2.no/broom/fikk-12-millioner-kroner-i-fartsbot/10714649/

Så hvor mye skal Øystein Stray Spetalen få i bøter, når han står uten inntekt? Ingenting?  Da må man vel heller se på formue, men det er heller ikke særlig enkelt.. Hva med minstepensjonisten som bor i nedbetalt hus til en verdi av 8mill? Hva blir riktig?  Og hva med alle andre tilfeller av inntekt vs formue, hvilke summer skal man gi i bot, hvilket åpner for problematikken rundt byråkratiet rundt dette; 

FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Unnskyldningen til regjeringen er i følge statssekretæren fra Sp som deltok på debatten i går byråkrati, fordi man da må utrede hver sak opp mot andre etater som NAV og Skatteetaten.

Selvfølgelig blir det byråkrati uten like, og rettsaker i hue og ræva for å avgjøre hva som blir riktig beløp i alle saker. Forenklet forelegg og prikker er den rette veien å gå, så må vi tåle at for noen så er ikke det å få en bot noen utfordring, og så får man heller jobbe rundt å ha litt mer edruelige bøter, som ikke setter folk i vanskelige økonomiske situasjoner. 

 

Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja det er veldig tragisk for de svakeste! Alle kan gjøre en glipp, en skal ikke bli gjeldsslave av den grunn. Og motsatt skal ikke rikingene gjøre som de vill for det er småpenger uansett.

Du blir ikke gjeldslave av bøter fra staten, selv ikke promillebøter, som er 1.5 ganger inntekta di. Bøter kan deles opp i avdrag over 2 år, det vil si at 10.000 i bot koster deg 416 i mnd. Hvis man ikke har råd til det, så har du heller ikke råd til å ha bil. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (17 minutter siden):

Så hvor mye skal Øystein Stray Spetalen få i bøter, når han står uten inntekt? Ingenting?  Da må man vel heller se på formue, men det er heller ikke særlig enkelt.. Hva med minstepensjonisten som bor i nedbetalt hus til en verdi av 8mill? Hva blir riktig?  Og hva med alle andre tilfeller av inntekt vs formue, hvilke summer skal man gi i bot, hvilket åpner for problematikken rundt byråkratiet rundt dette; 

Selvfølgelig blir det byråkrati uten like, og rettsaker i hue og ræva for å avgjøre hva som blir riktig beløp i alle saker. Forenklet forelegg og prikker er den rette veien å gå, så må vi tåle at for noen så er ikke det å få en bot noen utfordring, og så får man heller jobbe rundt å ha litt mer edruelige bøter, som ikke setter folk i vanskelige økonomiske situasjoner. 

 

Du blir ikke gjeldslave av bøter fra staten, selv ikke promillebøter, som er 1.5 ganger inntekta di. Bøter kan deles opp i avdrag over 2 år, det vil si at 10.000 i bot koster deg 416 i mnd. Hvis man ikke har råd til det, så har du heller ikke råd til å ha bil. 

Men hva om man fått ekstra høy strøm regning ? Eller en annen utforutsett regning kommer ? Da blir 416 kr ett ganske stort problem. 

Lenke til kommentar

Nå må folk også huske at man kan dele opp bota og betale 500kr i mnd til boten er gjort opp (maks 2 år). Så det trenger ikke være så ille, så sant man ikke drar på seg flere bøter i tillegg. Bøtesatsene er likevel helt hinsides fornuft, men om man er uheldig så skal man kunne få det til likevel :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 minutter siden):

Hvis uforutsette regninger skal bli et problem, så er vel bil det aller siste du bør eie.... 

Det kommer jo veldig an på hvor du bor da . Om man bor 3 mil unna sin mor og far som er i 80 årene f,eks som trenger pleie, da er jo ett kjøretøy viktig. Og man kan jo ikke stole på offentlig transport . Togene er aldri i tide eller de kommer ikke i det hele tatt. Vet ikke hvor mange ganger jeg har stått på Oslo S og skal hjem da det ropes over høyttaler att toget er innstilt.  Og skal man ta buss istedenfor tog så er køen km lang. Du må jo forstå att de aller fleste trenger ett frem kostmiddel i disse tider ? Skulle alle ha tatt tog under Covid krisen ? Eller bare sitte der alene og gammel, isolere seg uten en sjanse å komme seg ut ? Det er mange som ikke har familie til å hjelpe dem. Så da er bilen ett meget godt alternativ. Så Bil er en ting mange trenger av helse årsaker f,eks eller andre ting. Har du en familie på 5 så må man ha bil, eller bo rett ved jobb og skolen. Om det hadde vært en mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

regjeringa lette etter ting som kunne dra inn penger pga. statsbudsjettet, og så slo de til med dette, som de sjøl beregner til å håve inn 240 millioner ekstra i statskassa. At de liksom først og fremst er opptatt av trafikk-sikkerhet er bare vikarierende motiv og ikke troverdig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Så hvor mye skal Øystein Stray Spetalen få i bøter, når han står uten inntekt? Ingenting?  Da må man vel heller se på formue, men det er heller ikke særlig enkelt.. Hva med minstepensjonisten som bor i nedbetalt hus til en verdi av 8mill? Hva blir riktig?  Og hva med alle andre tilfeller av inntekt vs formue, hvilke summer skal man gi i bot, hvilket åpner for problematikken rundt byråkratiet rundt dette; 

Selvfølgelig blir det byråkrati uten like, og rettsaker i hue og ræva for å avgjøre hva som blir riktig beløp i alle saker. Forenklet forelegg og prikker er den rette veien å gå, så må vi tåle at for noen så er ikke det å få en bot noen utfordring, og så får man heller jobbe rundt å ha litt mer edruelige bøter, som ikke setter folk i vanskelige økonomiske situasjoner. 

 

Du blir ikke gjeldslave av bøter fra staten, selv ikke promillebøter, som er 1.5 ganger inntekta di. Bøter kan deles opp i avdrag over 2 år, det vil si at 10.000 i bot koster deg 416 i mnd. Hvis man ikke har råd til det, så har du heller ikke råd til å ha bil. 

Sist jeg sjekket var dette med oppdeling ikke rett frem? Og en måtte vise til økonomiske problemer. Og om problemene starter her så er det ikke så lett..

Lenke til kommentar
smergel skrev (49 minutter siden):

Det kommer jo veldig an på hvor du bor da . Om man bor 3 mil unna sin mor og far som er i 80 årene f,eks som trenger pleie, da er jo ett kjøretøy viktig. Og man kan jo ikke stole på offentlig transport . Togene er aldri i tide eller de kommer ikke i det hele tatt. Vet ikke hvor mange ganger jeg har stått på Oslo S og skal hjem da det ropes over høyttaler att toget er innstilt.  Og skal man ta buss istedenfor tog så er køen km lang. Du må jo forstå att de aller fleste trenger ett frem kostmiddel i disse tider ? Skulle alle ha tatt tog under Covid krisen ? Eller bare sitte der alene og gammel, isolere seg uten en sjanse å komme seg ut ? Det er mange som ikke har familie til å hjelpe dem. Så da er bilen ett meget godt alternativ. Så Bil er en ting mange trenger av helse årsaker f,eks eller andre ting. Har du en familie på 5 så må man ha bil, eller bo rett ved jobb og skolen. Om det hadde vært en mulighet.

Det er jo totalt irrelevant? I en situasjon der en trafikkbot på 10.000, som kan betales over flere år setter deg sjakk mat økonomisk, så er det bare et spørsmål om tid før du er satt ut av spill dersom du eier bil. Neste EU kontroll vil da føre deg inn i akkurat samme problem. En ødelagt varmtvannsbereder det samme. 

Jeg savner også kilder på at noen i det hele tatt har havnet på dypt vann økonomisk pga en trafikkbot, jeg tror det er et konstruert scenario. At bøtene er for høye kan man argumentere mot på andre måter. 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Sist jeg sjekket var dette med oppdeling ikke rett frem? Og en måtte vise til økonomiske problemer. Og om problemene starter her så er det ikke så lett..

Det virker ikke som det er særlig komplisert? Det som er komplisert er å få subsidiert bota med fengelsstraff, da skal du kunne vise til veldig store betalingsproblemer, eller aller helst ikke ha en inntekt de kan stikke sugerøret ned i. 

Lenke til kommentar

Oppdeling av beløp er igrunn et sidespor, bøtene er uansett altfor høye. Og ja, 500 kroner ekstra i måneden kan fint velte økonomien til mange som ikke har så mye, men kanskje akkurat råd til å holde liv i et gammelt vrak av en bil. Men det hele dette med nedbetaling er uinteressant egentlig. 

Men hva sjer når man ikke klarer å betale dette beløpet, kanskje fordi man ikke hadde disse kronene akkurat den måneden - jo da sendes kravet rett til statens innkrevingssentral - og de har omtrent ingen grense for hva de kan gjøre. SI kan ta omtrent alt du har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (8 minutter siden):

Oppdeling av beløp er igrunn et sidespor, bøtene er uansett altfor høye. Og ja, 500 kroner ekstra i måneden kan fint velte økonomien til mange som ikke har så mye, men kanskje akkurat råd til å holde liv i et gammelt vrak av en bil. Men det hele dette med nedbetaling er uinteressant egentlig. 

Men hva sjer når man ikke klarer å betale dette beløpet, kanskje fordi man ikke hadde disse kronene akkurat den måneden - jo da sendes kravet rett til statens innkrevingssentral - og de har omtrent ingen grense for hva de kan gjøre. SI kan ta omtrent alt du har.

Og et veldig hoeyt gebyr, for aa gjoere det ogsaa, kanskje?

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (6 minutter siden):

Oppdeling av beløp er igrunn et sidespor, bøtene er uansett altfor høye. Og ja, 500 kroner ekstra i måneden kan fint velte økonomien til mange som ikke har så mye, men kanskje akkurat råd til å holde liv i et gammelt vrak av en bil. Men det hele dette med nedbetaling er uinteressant egentlig. 

Men hva sjer når man ikke klarer å betale dette beløpet, kanskje fordi man ikke hadde disse kronene akkurat den måneden - jo da sendes kravet rett til statens innkrevingssentral - og de har omtrent ingen grense for hva de kan gjøre. SI kan ta omtrent alt du har.

Hele problemstillingen med personlige konkurser pga fartsbøter er et sidespor og egentlig uinteressant, jeg tror ikke det er reelt, og savner kilder på at det i det hele tatt forekommer. At det gjør vondt å få en bot på 10.000 er helt opplagt, i tillegg så rettferdiggjør det ikke forbrytelsen som er gjort. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):

Det er jo totalt irrelevant? I en situasjon der en trafikkbot på 10.000, som kan betales over flere år setter deg sjakk mat økonomisk, så er det bare et spørsmål om tid før du er satt ut av spill dersom du eier bil. Neste EU kontroll vil da føre deg inn i akkurat samme problem. En ødelagt varmtvannsbereder det samme. 

Jeg savner også kilder på at noen i det hele tatt har havnet på dypt vann økonomisk pga en trafikkbot, jeg tror det er et konstruert scenario. At bøtene er for høye kan man argumentere mot på andre måter. 

 

De du snakker om som vil få ekstra utgifter til neste EU-kontroll eller ny varmtvannsbereder, vil få disse utgiftene uansett. De 10 000 kommer i tillegg. Setter man av 500 i måneden til uforutsette utgifter, bør man jo ikke ha andre uforutsette utgifter de neste 20 månedene om man får en trafikkbot på 10 000. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...