Gå til innhold

Er bøtesatsene i Norge økonomisk rettferdig?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

knutinh skrev (31 minutter siden):

Hvor mye er «litt»?

I Danmark så kan du få inndratt Ferrarien din hvis du kjører i 200km/t i 130-sonen. Det er vel i samme størrelsesorden som mange utleieboliger? Faktisk kan kompisen din få inndratt Porschen sin hvis du låner den for å plukke opp pizza og har det litt travelt…

200km/t er ikke «oisann, jeg glemte å sjekke speedometeret», eller «jeg bare fulgte flyten». Det er «dæggern, denne bilen er kul. Det er sikkert ingen kontroll i dag…»

-k

Hvis jeg har tolket tråden riktig, så ønskes det av enkelte en rettferdig bøtesats basert på inntekt/formue på de fartsovertredelsene jeg har ringet rundt, 4-5000kr i bot for en liten fartsovertredelse kan velte tobarnsmorens økonomi, og derfor bør det svi like mye for milliardærene. 

image.png.1d5d5e1c55278ed019e6c6d3cf1e71ef.png

Påstanden er at fattige kan få sin økonomi veltet (savner kilder på at det faktisk skjer) så da bør det være rettferdig at også millionærer og milliardærers økonomi også virkelig får svi. 

Når det gjelder temaet om å feks kjøre 150km/t i 50 sona, så er ikke det omfattet av forenklede forelegg, og dermed ikke en del av diskusjonen. I slike tilfeller, må gjerne bilen eller utleieenhet inndras. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
neglesprett skrev (11 minutter siden):

Økte bøtesatser er endel av statens generelle behov for økte inntekter, slik var der ved forrige justering også.

Bøter er nå så, men det som funker best er prikkbelastningen - hvis formålet er å luke ut syndere. 
 

Ellers er bøtenivået for trafikkforselser med motoriserte kjøretøy hinsides alt annet her i norge - men man må som sagt se på det som en inntekstkilde for staten og da gir det mening.

Ja, vi har verdens høyeste trafikkbøter tror jeg, tror ikke det hadde skadet å senke de litt, og kanskje vært mer restriktive på prikkene. Enten kan man ha sinnsykt høye bøter så folk virkelig passer på farta, eller så kan man ha lavere bøter og ta de som synder gang på gang. Jeg er inneforstått med at alle kan bomme av og til, selvom det lett kan unngås også. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Hvis jeg har tolket tråden riktig, så ønskes det av enkelte en rettferdig bøtesats basert på inntekt/formue på de fartsovertredelsene jeg har ringet rundt, 4-5000kr i bot for en liten fartsovertredelse kan velte tobarnsmorens økonomi, og derfor bør det svi like mye for milliardærene. 

Påstanden er at fattige kan få sin økonomi veltet (savner kilder på at det faktisk skjer) så da bør det være rettferdig at også millionærer og milliardærers økonomi også virkelig får svi. 

Det vil alltids finnes noen som har en økonomi som gjør at en ekstra utgift på 50,- velter hele lasset, de må gå fra huset, mister jobben og livet blir ruinert. Mens noen har en million eller mer disponibelt hvert år som de kan bruke på ferietur, bil eller bøter.

Hvis man vil at bøter/straff skal svi like mye for alle som de gjør for de som blir rammet verst så blir det slik den andre gruppen må få en økonomisk straff som gjør at de må gå fra hus og grunn.

Men da bør man også se på hva det gjør med en yrkessjåfør å miste lappen (f.eks pga fyllekjøring med elsparkesykkel). Hvis to halvlitere og 750 meter på en elsparkesykkel gjør at en lastebilsjåfør blir uten inntekt i 12 mnd så er det vel rettferdig at den samme "straffen"/konsekvensen pålegges sykepleiere, lærere og aksjemeglere?

 

Jeg er helt åpen for en diskusjon om hva som er rimelig og rettferdig, og har ingen illusjoner om at dagens system er perfekt. Men jeg tror ikke at man bedrer ting ved å øke antall personer som rammes urimelig. Det er kanskje bedre å diskutere hva som er en "fornuftig" straff enn hva som er en "rettferdig" straff. Hva må samfunnet påføre meg/deg/.... for at vi skal slutte å kjøre på en måte som setter andre i urimelig stor fare?

-k 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 20.11.2022 den 0.48):

Ja, det er et stort nok problem at rike mennesker råkjører med de følger det kan ha.

De fleste milliardærer i Norge har vel privatsjåfør, så om de råkjører så er det sjåføren som får ansvaret. Det samme har skjedd med politikere, der de har blitt tatt for råkjøring, men siden de sitter i en regjering og har tilgang på offentlig bil med sjåfør, slipper de unna. Mange av sjåførene i disse myndighetsbilene er jo også politifolk som samtidig jobber som livvakter. I antall drepte og hardt skadde hvert år, vil jeg tippe at det er få milliardærer og at inntekten til de fleste i denne statistikken har en inntekt som reflekterer resten av samfunnet ellers.

WiiBoy skrev (På 20.11.2022 den 0.48):

 

Bøtesatser bør settes på et nivå at de virker preventivt og i forhold til hvor alvorlig lovbruddet er.

Helt enig, og de er per dags dato i så tilfelle alt for høye. En bot på over 5 000 kr kan jeg skjønne ved blind vold eller andre alvorlige forbrytelser, ikke en liten fartsovertredelse.

WiiBoy skrev (På 20.11.2022 den 0.48):

Fart er veldig farlig.

Det er det ikke. Da hadde alle dødsfall skjedd på 110-sonene i Norge. De fleste dødsfall skjer derimot på svingete landeveier av lav kvalitet og lavere fartsgrense.

WiiBoy skrev (På 20.11.2022 den 0.48):
  •  
  • Nesten alle ligger over fartsgrensen.

Det stemmer heller ikke. De aller fleste ligger faktisk ganske tett oppunder fartsgrensen, eller under. Dette er blant annet fordi nordmenn flest er lovlydige borgere og at de fleste biler viser for høy fart på speedometeret slik at man kjører saktere enn oppgitt. Alvorlige lovbrudd i trafikken er heldigvis ikke et stort samfunnsproblem.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 21.11.2022 den 10.46):

Hvis jeg har tolket tråden riktig, så ønskes det av enkelte en rettferdig bøtesats basert på inntekt/formue på de fartsovertredelsene jeg har ringet rundt, 4-5000kr i bot for en liten fartsovertredelse kan velte tobarnsmorens økonomi, og derfor bør det svi like mye for milliardærene. 

Det blir som å si at det er like viktig å bekjempe rikdom som det er å bekjempe fattigdom. Det er det jo ikke. Man kan straffe milliardærer på andre måte enn å gi dem 100 millioner kr i forenklet forelegg for en fartsovertredelse, feks ved å inndra kjøretøy eller andre metoder.

Bare fordi at bøtesatsene er urettferdig for noen, betyr ikke at vi løser dette ved å gjøre dem urettferdig for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Det blir som å si at det er like viktig å bekjempe rikdom som det er å bekjempe fattigdom. Det er det jo ikke. Man kan straffe milliardærer på andre måte enn å gi dem 100 millioner kr i forenklet forelegg for en fartsovertredelse, feks ved å inndra kjøretøy eller andre metoder.

Bare fordi at bøtesatsene er urettferdig for noen, betyr ikke at vi løser dette ved å gjøre dem urettferdig for alle.

En bot vil som regel aldri være urettferdig, siden man selv velger om man vil ha den, ved å bryte trafikkreglene. Jeg ser heller ikke hvorfor bøtesatsene må være rettferdige basert på inntekt slik du hevder, det høres ekstremt komplisert ut. Jeg savner også kilder på at fartsboter har satt alvorlige knekker i noens økonomi i det hele tatt. 

Så kan jeg si meg enig i at bøtesatsene til dels er for høye, eller at de ihvertfall ikke trenger å økes, men den laveste satsen er ganske rimelig, og så blir det dyrere jo mer man kjører over fartstgrensen, noe som man helt klart kan unngå å gjøre, hvis man vil 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Jeg savner også kilder på at fartsboter har satt alvorlige knekker i noens økonomi i det hele tatt. 

Det er det nok heller ikke forsket på eller kommet frem i media, men man kan jo ta andre eksempel, der folk kommer frem i media at de ikke har råd til strøm, mat eller klær. Jeg vil anta at disse heller ikke har råd til feks en bot på over 5 000 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 minutter siden):

Det er det nok heller ikke forsket på eller kommet frem i media, men man kan jo ta andre eksempel, der folk kommer frem i media at de ikke har råd til strøm, mat eller klær. Jeg vil anta at disse heller ikke har råd til feks en bot på over 5 000 kr.

Da er det ikke trafikkbøter som knekker deres økonomi. Jeg er ganske sikker på at vi hadde hørt om det i media dersom trafikkbøtene i Norge førte folk ut i økonomisk uføre, men jeg kan ikke huske å ha hørt om noen, ikke engang de som får den dyreste bota for feks fyllekjøring. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Da er det ikke trafikkbøter som knekker deres økonomi. Jeg er ganske sikker på at vi hadde hørt om det i media dersom trafikkbøtene i Norge førte folk ut i økonomisk uføre, men jeg kan ikke huske å ha hørt om noen, ikke engang de som får den dyreste bota for feks fyllekjøring. 

Det er fordi det ikke er interessant for media. De skriver gjerne "mann tatt for fyllekjøring" eller "kvinne kjørte over fartsgrensen", ofte i lokale media, uten at økonomien til den personen blir nevnt. Dessuten er det mange som mener at folk fortjener høye fartsbøter, uansett hvor høye de er. Det er ikke like populært å argumentere for høye strømpriser eller matpriser som det er for bøter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Det er fordi det ikke er interessant for media. De skriver gjerne "mann tatt for fyllekjøring" eller "kvinne kjørte over fartsgrensen", ofte i lokale media, uten at økonomien til den personen blir nevnt. Dessuten er det mange som mener at folk fortjener høye fartsbøter, uansett hvor høye de er. Det er ikke like populært å argumentere for høye strømpriser eller matpriser som det er for bøter.

Nå er det vell fortsatt slik at en kan ta ett par dager i fengsel for å slippe de økonomiske konsekvensene?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Ja det var vell poenget her, mennesker som ikke har råd til bot.

Ja, hvis du rent fysisk ikke har midlene på konto og det ikke tikker inn nok midler over nedbetalingsplanen til innkrevingssentralen så tror jeg at du kan velge å gå i fengsel.

At økonomien er stram og du ikke vet hvordan du skal betale andre regninger er jeg ikke så sikker på om teller.

-k

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

Det samme med sosialen, du må selge unna alt før du får hjelp.

Så lenge du kan betale boten på avbetaling, uansett hvor lenge det tar, så må du betale boten.

Og derfor vil ikke en fartsbot velte noens økonomi. 

 

FrihetensRegn skrev (12 timer siden):

Det er fordi det ikke er interessant for media. De skriver gjerne "mann tatt for fyllekjøring" eller "kvinne kjørte over fartsgrensen", ofte i lokale media, uten at økonomien til den personen blir nevnt. Dessuten er det mange som mener at folk fortjener høye fartsbøter, uansett hvor høye de er. Det er ikke like populært å argumentere for høye strømpriser eller matpriser som det er for bøter.

Selvfølgelig ikke... mat og strøm MÅ du ha, fartsbøter er ingen livsnødvendighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):

Og derfor vil ikke en fartsbot velte noens økonomi

Jo, det velter økonomien din når du får en regning og du ikke har penger til å betale den. Bare fordi det finnes sosialstønad så betyr ikke det at økonomien din er reddet. Sosialstønad gir bare penger til mat og tak over hodet. Det betaler ikke regningene dine.

Baranladion skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig ikke... mat og strøm MÅ du ha, fartsbøter er ingen livsnødvendighet. 

Man må betale regninger. Det er slik økonomien fungerer, både makro og privatøkonomi. Betaler man ikke regningene, forsvinner de ikke av seg selv. Det blir et kontinuerlig problem for personøkonomien.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (16 minutter siden):

Jo, det velter økonomien din når du får en regning og du ikke har penger til å betale den. Bare fordi det finnes sosialstønad så betyr ikke det at økonomien din er reddet. Sosialstønad gir bare penger til mat og tak over hodet. Det betaler ikke regningene dine.

Man må betale regninger. Det er slik økonomien fungerer, både makro og privatøkonomi. Betaler man ikke regningene, forsvinner de ikke av seg selv. Det blir et kontinuerlig problem for personøkonomien.

Ikke når det gjelder fartsbøter... I verste fall, hvis du ikke har noen betalingsevne så havner du i spjelderet, men sannsynligvis så har de aller fleste økonomi til å betale en slik bot over 2 år. Jeg tror problemet med at folks privatøkonomi blir destruert pga fartsbøter er nær intet-eksisterende.   Hvis slike tifeller eksisterer, så er altså ikke problemet fartsbøter, men at folk på trygd, pensjon eller lignende allerede har for lite fra før- 

Så kan du veldig enkelt unngå denne ekstrautgiften, ved å forholde deg til fartsgrensene, og hvis du har en presset økonomi, så vil det selvsagt være ekstremt dumt å pådra seg ekstrautgifter for å kjøre for fort. 

 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Ikke når det gjelder fartsbøter

Det gjelder alle bøter eller andre uforutsette utgifter. Det er til og med lagt in i SIFOs kalkulering av levekostnader.

 

Baranladion skrev (1 time siden):

I verste fall, hvis du ikke har noen betalingsevne så havner du i spjelderet, men sannsynligvis så har de aller fleste økonomi til å betale en slik bot over 2 år.

Det er ikke sikkert. Man kan bli nødt til å kvitte seg med eiendeler for å betale regningene, ellers må man til slutt i fengsel. Og det er ikke sikkert at økonomien kommer seg igjen bare fordi vi putter folk i fengsel.

Baranladion skrev (1 time siden):

Hvis slike tifeller eksisterer, så er altså ikke problemet fartsbøter, men at folk på trygd, pensjon eller lignende allerede har for lite fra før

Det er jo det som er problemet - folk har i dag så dårlig råd at når de får en fartsbot som er på flere tusen kroner, vil det rasere økonomien deres. De vil kanskje klare å betale en bot på 50 kr, men ikke nødvendigvis en på over 5 000 kr.

Baranladion skrev (1 time siden):

Så kan du veldig enkelt unngå denne ekstrautgiften, ved å forholde deg til fartsgrensene, og hvis du har en presset økonomi, så vil det selvsagt være ekstremt dumt å pådra seg ekstrautgifter for å kjøre for fort. 

Det er ingen her som har hevdet at det er en genistrek å pådra seg bøter, men det er altså ikke uvanlig at folk får fartsbøter, selv de som 99.99% av tiden kjører under fartsgrensen, men en eller annen sjelden gang er uoppmerksom og kommer over.

Jeg kjenner en kvinne som alltid ligger under fartsgrensen fordi hun hevder at det er gratis å kjøre ti km/t under enn det er å kjøre 10 km/t over. Og det er jo sant, selv om hun er en fare i trafikken fordi hun skaper farlige forbikjøringer. Men en dag fikk hun ikke med seg at de hadde satt ned fartsgrensen i hennes nærområde fra 80 km/t til 60 km/t, og hun ble tatt for å kjøre i 70 km/t i 60 sonen. Så hvem som helst kan altså få fartsbøter, selv om de vanligvis prøver å være under fartsgrensen.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Det gjelder alle bøter eller andre uforutsette utgifter. Det er til og med lagt in i SIFOs kalkulering av levekostnader.

 

Det er ikke sikkert. Man kan bli nødt til å kvitte seg med eiendeler for å betale regningene, ellers må man til slutt i fengsel. Og det er ikke sikkert at økonomien kommer seg igjen bare fordi vi putter folk i fengsel.

Det er jo det som er problemet - folk har i dag så dårlig råd at når de får en fartsbot som er på flere tusen kroner, vil det rasere økonomien deres. De vil kanskje klare å betale en bot på 50 kr, men ikke nødvendigvis en på over 5 000 kr.

Det er ingen her som har hevdet at det er en genistrek å pådra seg bøter, men det er altså ikke uvanlig at folk får fartsbøter, selv de som 99.99% av tiden kjører under fartsgrensen, men en eller annen sjelden gang er uoppmerksom og kommer over.

Jeg kjenner en kvinne som alltid ligger under fartsgrensen fordi hun hevder at det er gratis å kjøre ti km/t under enn det er å kjøre 10 km/t over. Og det er jo sant, selv om hun er en fare i trafikken fordi hun skaper farlige forbikjøringer. Men en dag fikk hun ikke med seg at de hadde satt ned fartsgrensen i hennes nærområde fra 80 km/t til 60 km/t, og hun ble tatt for å kjøre i 70 km/t i 60 sonen. Så hvem som helst kan altså få fartsbøter, selv om de vanligvis prøver å være under fartsgrensen.

Dersom det er et problem i dag, at folk har så dårlig råd at fartsbøter raserer økonomien deres, så vil jeg helst ha noen kilder på at det skjer. Har man så dårlig råd, at man ikke klarer å betale en bot på feks 5000,- med de betalingsløsninger som finnes, så har du faktisk ikke råd til å ha bil i det hele tatt.  Jeg tror problemet med rasering av økonomi pga fartsbøter er en konstruert og fiktiv problemstilling. 

Historien om din venninne forteller meg egentlig bare at vedkommende tydeligvis ikke er oppmerksom nok i trafikken, det er ganske vesentlig at man får med seg en slik reduksjon i fartsgrensen. Det er direkte sløvt, og potensielt farlig. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Dersom det er et problem i dag, at folk har så dårlig råd at fartsbøter raserer økonomien deres, så vil jeg helst ha noen kilder på at det skjer. Har man så dårlig råd, at man ikke klarer å betale en bot på feks 5000,- med de betalingsløsninger som finnes, så har du faktisk ikke råd til å ha bil i det hele tatt.  Jeg tror problemet med rasering av økonomi pga fartsbøter er en konstruert og fiktiv problemstilling. 

Da har du ikke fulgt med på nyhetene i det siste. Det står mange saker i media der folk har tom konto etter at de har betalt for leie, strøm og mat. Noen av dem har små beløp som feks ti kroner igjen på konto. Hvordan tror du de skal kunne betale for å bot på 5 000 kr?

Baranladion skrev (5 minutter siden):

Historien om din venninne forteller meg egentlig bare at vedkommende tydeligvis ikke er oppmerksom nok i trafikken, det er ganske vesentlig at man får med seg en slik reduksjon i fartsgrensen. Det er direkte sløvt, og potensielt farlig. 

Så du tror at alle som kjører på veien er 100% oppmerksomme til en hver tid og aldri gjør feil? Så naiv tror jeg ikke du er. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...