Gå til innhold

Er bøtesatsene i Norge økonomisk rettferdig?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (1 minutt siden):

Hva med to arbeidsdager med å plukke søppel langs motorveien? Jeg tenker at det treffer både millionærer og alenemødre.

Evt så kunne man få jobben med å rydde opp plast, olje og blod etter neste bilulykke i området?

-k

Liker den tanken bedre, men dette vil også bli dyrt og kreve enormt med organisering, så sant det ikke skal gjøres med frihet under ansvar

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest diverse poster her, er det lettere å forstå hvorfor bøter for fartsoverskridelser stort sett er skjematiske: Nærmest enhver annen løsning vil utløse byråkrati. Mener fortsatt at prikker bør være hovedregelen for bagatellmessige forseelser. En bot i størrelsesordenen 5-10000 er irriterende, men har ingen praktisk betydning for meg og sikkert mange andre, og det ville gitt politiet muligheten til kommunikasjon med publikum uten at det er snakk om straff.

Det samme gjelder ungdommer med moped: Hvis du har trimmet mopeden eller noe annet ikke er i orden, er det straff og pålegg. Det er kanskje første og eneste møte for mange ungdommer med politiet. Jeg tror respekt for lov og håndhever kunne fått en boost med mer kommunikasjon med publikum, snakke sikkerhet, og kanskje til og med hjelpe til med bytte av defekte lyspærer eller lignende.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Prikksystemet er greit nok, men det hadde vært bedre om en hadde sluppet bot når en har null prikker, og kun var opp til 10km over grensen, da alle kan trykke litt hardt på gassen innimellom.

Vi har også et problem med at folk stikker av etter ulykker, fordi politiet automatisk tar førerkortet, før de finner ut om de er skyldige.

I USA slipper de unna med advarsler hele tiden.  I Norge er det straff uansett om du er skyldig eller ikke. 

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (11 timer siden):

Det er jeg fullstendig klar over men det er riktig sted å begynne.

Riktig sted å begynne er å redusere bøtesatsene, for et par år siden ble jeg tatt i en fotoboks i Tyskland, og siden jeg hadde leiebil kom boten på leiebilregningen. 69 km/t i 60 sine, bot på € 20, etter den tids vekslingskurs litt under 200 kroner. 

Fartsbøter i Tyskland (for-driver.info)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (4 timer siden):

Riktig sted å begynne er å redusere bøtesatsene, for et par år siden ble jeg tatt i en fotoboks i Tyskland, og siden jeg hadde leiebil kom boten på leiebilregningen. 69 km/t i 60 sine, bot på € 20, etter den tids vekslingskurs litt under 200 kroner. 

Fartsbøter i Tyskland (for-driver.info)

Så brudd på loven skal ikke koste mer enn ett par pils på byen? Hvorfor skal en gidde å følge de da?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Så brudd på loven skal ikke koste mer enn ett par pils på byen? Hvorfor skal en gidde å følge de da?

Jeg har ikke hevder at det skal koste kr. 200 å kjøre 9 km/t over fartsgrensen.

Men det skal heller ikke koste kr. 4.150,- å kjøre 15 km/t over i en 60 sone,

Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker - Lovdata

Jeg ser der er mange forslag på strengen om å tilpasse boten etter inntekt osv. Hele poenget med forenklet forelegg er at botens skal gis på stedet uten noen ytterligere etterforskning eller innhenting av opplysninger.

Husk at ordningen med forenklet forelegg gjelder bare for de mildere fartsoverskridelser, når en eksempelvis kommer over 105 km/t i 70 sone blir det ordinær straffesak av det, og da blir bl.a. inntekten vurdert når botens størrelse fastsettes, dette i tillegg til mulig inndragning av førerkortet.

Mitt poeng er at bøtesatsene ikke er i overensstemmelse med folks rettsoppfatning og rettsfølelse, jeg kjenner ikke satsene i Sverige eller Danmark, men kr. 4.150,- vil for det fleste utgjøre en betydelig del av en månedslønn når en tar hensyn til at det ikke er skattefradrag for disse bøtene.

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke hevder at det skal koste kr. 200 å kjøre 9 km/t over fartsgrensen.

Men det skal heller ikke koste kr. 4.150,- å kjøre 15 km/t over i en 60 sone,

Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker - Lovdata

Jeg ser der er mange forslag på strengen om å tilpasse boten etter inntekt osv. Hele poenget med forenklet forelegg er at botens skal gis på stedet uten noen ytterligere etterforskning eller innhenting av opplysninger.

Husk at ordningen med forenklet forelegg gjelder bare for de mildere fartsoverskridelser, når en eksempelvis kommer over 105 km/t i 70 sone blir det ordinær straffesak av det, og da blir bl.a. inntekten vurdert når botens størrelse fastsettes, dette i tillegg til mulig inndragning av førerkortet.

Mitt poeng er at bøtesatsene ikke er i overensstemmelse med folks rettsoppfatning og rettsfølelse, jeg kjenner ikke satsene i Sverige eller Danmark, men kr. 4.150,- vil for det fleste utgjøre en betydelig del av en månedslønn når en tar hensyn til at det ikke er skattefradrag for disse bøtene.

Joda, det er dyrt. Jeg er enig i det. Men i tillegg er jeg enig i at det skal svi litt. Vanskelig å finne en god balanse. Men det svir ikke for milliardæren uansett om det er 400 eller 4000. Det irriterer nesten mer spør du meg. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Joda, det er dyrt. Jeg er enig i det. Men i tillegg er jeg enig i at det skal svi litt. Vanskelig å finne en god balanse. Men det svir ikke for milliardæren uansett om det er 400 eller 4000. Det irriterer nesten mer spør du meg. 

Det svir akkurat like lite for milliardæren å få en parkeringsbot på kr. 850,-, eller for den del å kjøpe seg en halvliter som vel nå ligger på over 100 kroner.

Det blir en svært komplisert økonomi hvis alle skal betale etter evne for alt mulig. Derfor gir ordningen med forenklet forelegg enkle og oversiktlige regler. Men hvis en millionær og en kassadame på Rema 1000 begge blir tatt i 122 km/t i en 80 sone, blir straffen (botens størrelse) svært ulik.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Jeg har ikke hevder at det skal koste kr. 200 å kjøre 9 km/t over fartsgrensen.

Men det skal heller ikke koste kr. 4.150,- å kjøre 15 km/t over i en 60 sone,

Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker - Lovdata

Jeg ser der er mange forslag på strengen om å tilpasse boten etter inntekt osv. Hele poenget med forenklet forelegg er at botens skal gis på stedet uten noen ytterligere etterforskning eller innhenting av opplysninger.

Husk at ordningen med forenklet forelegg gjelder bare for de mildere fartsoverskridelser, når en eksempelvis kommer over 105 km/t i 70 sone blir det ordinær straffesak av det, og da blir bl.a. inntekten vurdert når botens størrelse fastsettes, dette i tillegg til mulig inndragning av førerkortet.

Mitt poeng er at bøtesatsene ikke er i overensstemmelse med folks rettsoppfatning og rettsfølelse, jeg kjenner ikke satsene i Sverige eller Danmark, men kr. 4.150,- vil for det fleste utgjøre en betydelig del av en månedslønn når en tar hensyn til at det ikke er skattefradrag for disse bøtene.

Mener vi har de dyreste fartsbøtene, og Estland er vist nummer to (!) 
https://dinside.dagbladet.no/motor/vi-har-verdens-suverent-hoyeste-fartsboter/70918946

Så er det jo litt forskjellige regler rundt omkring, i Nederland, Danmark og Sveits kan de beslaglegge bilen din og selge din dersom du drar på hinsides over farstgrensene
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2022/05/04/195843674/tatt-i-159-km-t-i-50-sonen-da-ble-bilen-beslaglagt

Men ja, jeg er enig, bøtesatsene er litt for høye, med unntak av den laveste som er 850kr dersom du såvidt vipper over over fartsgrensen. Kanskje den beste løsningen er å ha forholdsvis lave bøter på overtredelser som "lett kan skje alle", og deretter ha høye bøter for de overtredelser du absolutt burde klart å unngå. 

Å kjøre i 75-80km i 60 sona er faktisk potensielt ganske farlig, og det er jo grunner til at grensa er slik den . Det er å forvente at man ikke "bommer" på det, synes ikke 4150 er for galt for den overtredelsen. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Joda, det er dyrt. Jeg er enig i det. Men i tillegg er jeg enig i at det skal svi litt. Vanskelig å finne en god balanse. Men det svir ikke for milliardæren uansett om det er 400 eller 4000. Det irriterer nesten mer spør du meg. 

Danmark har vel innført en lov om inndragelse av bil ved veldig store overtredelser.

Tror det var en sak i sommer om en Nordmann som kjøpte seg Ferrari i Tyskland og fikk kjørt den et par timer før Danske myndigheter inndro hele greia.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

En kamerat av meg ble tatt i 66 km/t i 60 sonen på en mørk torsdagskveld denne uken. Ingen andre biler eller andre former for trafikanter på veien, klar sikt, fint vær og tørr veibane.

Det resulterte i 2300 kr i forenklet. Politimannen sa at "i kveld skulle alle tas uansett overtredelse" og de bruker heller ikke skjønn, når han spurte om han ikke kunne få slippe med en advarsel mtp på de gode kjøreforholdene. Man sitter igjen med følelsen at det er et lovlig landeveisrøveri eller en ekstra skatt, på samme måten som om det like gjerne kunne stått en skattefut langs veien.

Dette er for øvrig en mann med lavtlønnet inntekt på godt under 400 000 kr brutto i året, men jeg forstod det slik at han hadde noen sparepenger han kunne ta av.

knutinh skrev (40 minutter siden):

Danmark har vel innført en lov om inndragelse av bil ved veldig store overtredelser.

Tror det var en sak i sommer om en Nordmann som kjøpte seg Ferrari i Tyskland og fikk kjørt den et par timer før Danske myndigheter inndro hele greia.

-k

Hvordan blir dette juridisk om det er en leiebil eller en bil som er lånt?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Baranladion said:

Kanskje en annen løsning kan være at dersom man blir tatt i 107kmt i 80 sona, og skulle betalt 9300,- og fått 3 prikker, så kunne man heller velge 5 prikker og fått boten på nivå 3 eller no. På den måten kan den fattige tobarnsmoren avskrekkes med prikker istedenfor økonomisk uføre. 
image.png.4b89d66e730a7b51caf70c47fd7ed62d.png
 

Så milliardæren skal kjøpe seg fri fra prikker da?

Bøtesatsene er ikke et problem, så lenge man følger loven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Så milliardæren skal kjøpe seg fri fra prikker da?

Ja, hvorfor ikke? Er det et stort samfunnsproblem at milliardærer råkjører og skader mennesker i trafikken?

WiiBoy skrev (3 minutter siden):

 

Bøtesatsene er ikke et problem, så lenge man følger loven.

De er et problem, når de blir urimelig høye og folk risikerer å få privatøkonomien sin veltet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, FrihetensRegn said:

Ja, hvorfor ikke? Er det et stort samfunnsproblem at milliardærer råkjører og skader mennesker i trafikken?

De er et problem, når de blir urimelig høye og folk risikerer å få privatøkonomien sin veltet.

Ja, det er et stort nok problem at rike mennesker råkjører med de følger det kan ha.

Bøtesatser bør settes på et nivå at de virker preventivt og i forhold til hvor alvorlig lovbruddet er.

  • Fart er veldig farlig.
  • Nesten alle ligger over fartsgrensen.

Det tilsier ikke at bøtesatsene er for høye.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Man sitter igjen med følelsen at det er et lovlig landeveisrøveri eller en ekstra skatt,

Er nettopp det det er. 
Altså begge deler. 

Fotobokser er ofte plassert i nedoverbakke, og andre plasser hvor en kan være uheldig å ha litt høy fart.

UP får nytt utstyr hele tiden, siden de skaffer masse penger til staten. 

Lenke til kommentar

Jeg kunne ha tenkt meg at bøter ble erstattet med Social Credit Score. Da hadde man ikke kunne betale seg fri fra "fengsel" sånn som i monopol. Social Credit Score hadde blitt nedjustert helt til man eventuelt gjorde noe konstruktivt for å få den opp igjen. Dårlige egg bør få mindre tilgang på samfunnets goder. Fengselsstraff for annet enn mord og grov vold, voldtekt, overgrep kunne ha blitt erstattet med lav SCS i X år. Besparende for samfunnet ved å slippe å ha folk i flengsel i årevis for mindre alvorlige forhold og mere kapasitet til å fengsle folk som har gjort større lovbrudd.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
knutinh skrev (10 timer siden):

Danmark har vel innført en lov om inndragelse av bil ved veldig store overtredelser.

Tror det var en sak i sommer om en Nordmann som kjøpte seg Ferrari i Tyskland og fikk kjørt den et par timer før Danske myndigheter inndro hele greia.

-k

Synes jeg egentlig er litt rart, er jo ikke bile  sin feil 😅

Lenke til kommentar

 

The Avatar skrev (På 8.11.2022 den 16.24):

Bøter utifrå månadslønn er nok meir sosialt rettferdig, men denne metoden har to vesentlege ulempar. Den fyrste er at også denne metoden kan slå feil ut dersom den som blir straffa ikkje har vanleg A4 liv med fast månedleg utbetaling. Enkelte kan leve på renteinntekter og dermed ha 0 i lønn medan andre kanskje får inn nesten heile inntekta si i løpet av nokre få månadar.

Det koster lite å få skatteetaten til å automatisk utregne et nytt tall basert på inntekt, uansett kilde, og formue, og for politikerene å vedta vekting.

Folk som er unntak kan ta saken sin til retten.
 

Baranladion skrev (På 8.11.2022 den 16.28):

Uansett system, så vil rikfolk ikke ha noen problemer med bøter, men for de aller fleste, så vil det å få en saftig fartsbot være en stor bidragsyter til å holde seg til fartsgrensene i fremtiden, noe som egentlig er positivt. 

Trusler om å inndra førerkortet er nok langt mer effektivt enn bøter i så måte -- det er det eneste som hindrer rike å råkjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...