Jump to content

smergel

Medlemmer
  • Content Count

    146
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

44 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

1338 profile views
  1. https://www.motor.no/aktuelt/jan-betalte-30-krkwt-dette-er-trolig-norges-hoyeste-ladepris-899-kr-totalt-for-295-kwt/224444 For noen dager siden så fikk alle El-bil eiere flere avgifter, inkludert meg. Norges regjering er eksperter på å dra så mye kr systematisk ut av oss som mulig.
  2. Eh, ja det er jo sant det. Men Om Airbags ikke hadde fungert så ville det kommet ett lys på dashbordet. Og det ville kommet frem under Eu kontrollen. Men når det er sagt så er det ingen tvil om att moderne biler er det sikreste .
  3. Ved å kjøpe seg en 1992 model med Airbags hadde jo vært ett fint valg . Da er den veteran og koster det samme som en moped i forsikring. Og er sikker på veien.
  4. https://dinside.dagbladet.no/motor/tok-10-000-pa-to-uker/76082340 Lurer på hvor lang tid før dette koster penger ? Og ja, jeg vet det er farlig å ligge for nærme.
  5. Er hydrogen bra for miljøet? Hydrogen har en rekke bruksområder, blant annet som drivstoff for kjøretøy, til rensing av industriprosesser, reservekraft til kritisk infrastruktur, m.m. Innen transportsektoren kan hydrogen minske miljø- og klimautslippene betydelig. Hydrogen som drivstoff har ikke andre utslipp enn ren vanndamp.
  6. https://motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729 Dette er ikke Tesla , men samme sak. Skal finne linken til Tesla også.
  7. For å komme tilbake til poenget så er det lite vits synes jeg når du allerede har gjort opp din mening. Dette er ikke komplisert. Enkle bensin/diesel biler vil være bedre for miljøet. Skal vi komme noen vei med denne miljø opprenskinga så må vi ofre luksus. Hva i all verden er man trenger alle de hjelpemidler og utstyr som nyere biler har ? Nei, enkle Hydrogen biler med det nødvendige utstyret burde være fremtiden. Men når mennesker vil ha alt av luksus og bling på bilene så kommer dette ikke til å være bærekraftig. Ville bare legge til att i forrige uke så var det ett vogntog som hadde kjørt ut og veibanen ble stengt i flere timer (Look it up). Da strekningen ble åpnet igjen så var det nesten bare bensin/diesel biler som kjørte da batteribilene hadde brukt opp batteriene til kjøring ved å holde kupeen varm. Og med alle disse bilene som må lades hver natt og noen ganger på dag så er det ikke rart att strømmen blir dyrere og dyrere. Har forøvrig en El.Bil som tilhører kona, mens jeg kjører en ekte bil. Og, om strømmen går så er vi tilbake i 1700 tallet da vi legger alle eggene i en kurv.
  8. Må innrømme att det er ditt problem i så fall. Og ikke skriv att jeg driver med Trolling ! Det blir bare dumt. Jeg Diskuterer med mennesker som deg ang batteri biler. Jeg refererte ikke til Mercedes EQC. Men til en Tesla der regningen kom på 375 tusen, ikke 378 tusen. Hater ikke Tesla men synes de er unødvendige utstyrt med masse hjelpemidler og tull man ikke trenger. Om man skulle laget en miljøvennlig bil så hadde det holdt med det mest nødvendige.
  9. Ja, blir nok dyrt å lade batteriet når det kostet 4.54 kr pr Kw i visse deler av landet. For å ikke snakke om når det blir 20 - utenfor som igjen tapper batterier. Og man må nesten ta med att vi legger alle eggene i samme kurv. Kommer det ett strømbrudd, så er vi tilbake i 1700 tallet igjen.
  10. Refererer bla,annet til Top Gear og James May. Har lagt ut en artikkel om du har lest den. Og med tanke på strømprisene og meget lave temperaturer som drar strøm ut av batterier og den utrolige skjøre elektronikken som sitter i disse Tesla bilene så er det logisk å kjøpe bensin/diesel bil, eller Hydrogen når det kommer for fullt. Leste for få dager siden om en Tesla eier som skulle rygge. Og bak bilen hadde vegvesenet fjernet en lyktestolpe. De hadde da gjort en dårlig jobb da det stakk opp ca 20 cm av denne stolpen fremdeles. Så da han rygget så kjørte han over denne resten av lyktestolpen. Han fikk da beskjed fra verksted om att den ene motoren hadde gått i stykker + noe annet og dette ville koste 375 000 kr. Hadde dette vært en bensin/diesel bil så hadde det antageligvis bare vært å bytte dekk og felg, Look it up. Det er ikke bare å Google vettu. Det ligger så mye feil info på nett att det er til å le av. Jeg holder meg til papir utgaver.
  11. Hele batteriet kan resirkuleres ?? Batteriet i seg selv ja. "Beholderen" Men den syren som er inni de mange tusen batteriene pr bil kan Ikke resirkuleres gang på gang. Så hvor skal vi lagre de mange 1000 tonn med giftig avfall som batterier alltid har vært ? Kan ikke lagre det på en søppelfylling. Hydrogenbiler har vært på veiene en god del år nå. Og jeg er enig dette med eksplosjonsfaren Men, det som er poenget litt her da er att om man hadde tatt f, eks 50% av forskning på batterier og brukt de midlene til å videre utvikle Hydrogen biler så hadde vi vært i mål for lenge siden. Skulle ikke forundre meg ett sekund om Norges regjering begynner for alvor med Hydrogen biler når alle eier El-Biler . Da tjener Norges regjering mest over en lang periode ved å til slutt Utfase El-biler for så å gå til Hydrogen. Og ja, Hydrogen biler forurenser ikke i det hele tatt. Den renser luften som dras inn i motoren, og det eneste som kommer ut av eksosanlegget er Vann. Ingen vil ha Hydrogen bil ??? Hva snakker du om da ??? Jeg vil gjerne ha en hydrogen bil ihvertfall, og de jeg har snakket med om dette i klubben er stort sett enige i det. Og en siste ting som bør tas med her er att i fjor vinter så var det ett massivt strømbrudd i Amerika, tror det var delstaten Texas der mange tusen mistet strømmen i flere uker med sprengkulde som resulterte i att folk døde. Så da stiller jeg det spørsmålet videre. Hva om strømmen går i 1 uke ? Ingen El-Bil som starter da, ingen Mobil. Da er vi bokstavelig tilbake til 1700 tallet. Og med disse strømprisene så er jeg veeeeeldig glad jeg ikke har El-Bil. Kan ikke forvente att alle har ett Diesel aggregat stående heller.
  12. 1,35 ? Ok, Hvor er dette i landet ? Vil veldig gjerne bosette meg der i så fall 😀
  13. Hydrogen er fremtiden til våres barn. Om det er noe igjen av denne planeten da. Er jo uenig i att Hydrogen er en flopp. Hydrogen biler fås kjøpt nå og kan brukes. Dette er lov. Men jeg tenker også på eksplosjons faren ved disse Hydrogen bilene. Men igjen, hvorfor legger vi ikke mer forskning inn i dette slik att det blir da helt trygt ved en kræsj for eksempel. Noe de sier de allerede er, men dette er jeg ikke enig i da. Kunne f,eks tatt 50% av forskning som vi har hatt på batterier og forsket videre på Hydrogen for å gjøre de bombesikre. Dette er veldig enkelt. El-Biler forurenser, Hydrogen bil renser luften. Batterier kan resirkuleres, men til slutt så kan man ikke det lenger heller. Så da må vi lagre alle disse batteriene som ikke lengre lar seg resirkulere(da tenker jeg på syren som er inni batteriene) Hvor skal vi lagre dette uten att det kommer ett utslipp ned i jorden etter kanskje 5,10,15 år ? Selge det til Afrika for 2000 kr pr stk som vi allerede gjør med Toyota Hi Ace`r stappet fulle av gammelt It produkter ?? Når det kommer til sikkerhet så er jo El-biler også livsfarlige da de ikke slukker ved å bruke skum el vann når de begynner å brenne. Så en Tesla som sto i full fyr, og den eneste som da hjalp var å senke hele bilen ned i en kontainer fylt opp med skum. Bilen lå inni der i flere timer før den slukket. Dette sto i Vg og Dagbladet. Tenk om man kolliderer og ikke kommer seg ut ? Tenk om bilen begynner å brenne i en lang tunnel ? Om du tar ett vanlig batteri fra en mobil og stikker kniven i den så smeller det ganske så høyt og brenner ved meget høy temperatur. Og da tenker du kanskje att hva om en Hydrogen bil eksploderer i en tunnel ? Mer Forskning på de er svaret der for å gjøre de så sikre att det ikke er lenger noe fare ved en eventuell krasj 💥. Men som sagt, de er allerede lovlige. Tenker når alle i Norge har byttet ut bensin/Diesel til batteri så vil vel denne regjeringen som er veldig flinke på å skatte i hjel folket og lure oss da begynne å reklamere for Hydrogen biler. Samme opplegget da de drev med den Svindelen om Diesel partikkel filteret som skulle være så flott for natur og klode. Etter en god stund når alle hadde det, da sa staten att de er miljø skadelige. Norges regjering = Svindlere. Ved å utnytte brenselcellen til å produsere strøm og batteriet bare for overskudd (som ved rekuperering), trenger man et mye mindre batteri enn det som kreves i en tradisjonell elbil, som får all sin energi fra batterier. Dette er en fordel, siden batterier er svært tunge å frakte på. Vi Må nå for våres barn og barnebarn dra huet opp av sanden. Denne kloden gir sterkere og sterkere signaler om att nå er det nok. Skal vi forflytte oss så må vi også tenke på att det må gjøres på en mest miljøvennlig måte , og det er Hydrogen biler. Deler av denne teksten bygger på tekstene våre “Hydrogen”, som tar for seg hvorfor det er ønskelig å bruke hydrogen og hvordan man fremstiller det, og “Lagring og bruk av hydrogen”, som ser nærmere på hvordan man lagrer hydrogenet og utnytter energien i det. I dag bruker over 90 prosent kjøretøy i Norge ulike former for fossile drivstoff som energibærer. På grunn av flere nasjonale mål om lavere utslipp i transportsektoren har den batteri-elektriske bilen vokst i popularitet de siste årene. Nå ser mange på hydrogenbilen som en god løsning for å redusere utslippene ytterligere. Sammendrag Hydrogenbil. Illustrasjon: UngEnergi Hvordan virker en hydrogenbil? En hydrogenbil får sin elektriske energi fra brenselcellen. Du kan lese mer om hvordan den fungerer i vår tekst om lagring og bruk av hydrogen, men kort fortalt fungerer den slik: Hydrogen fra en egen tank reagerer med oksygen fra luften og danner vann. I brenselcellen blir oksidasjonen og reduksjonen i denne reaksjonen adskilt med en membran, og elektroner blir dermed tvunget til å ta en omvei gjennom en elektrisk krets. Det er dette som er elektrisiteten bilen går på. Som nevnt, resulterer reaksjonen bare i energi og vann, noe som vil si at det eneste som kommer ut av “eksosrøret” på bilen er vann. Foruten brenselcellen virker en hydrogenbil svært likt en ordinær elbil. Elektrisiteten produsert i brenselcellen driver en elektrisk motor, men kan, i perioder der den lager et overskudd av elektrisitet, gå til å lade opp et batteri. Ved å utnytte brenselcellen til å produsere strøm og batteriet bare for overskudd (som ved rekuperering), trenger man et mye mindre batteri enn det som kreves i en tradisjonell elbil, som får all sin energi fra batterier. Dette er en fordel, siden batterier er svært tunge å frakte på. Hydrogenets egenskaper gjør det krevende å lagre gassen i personbiler på en god måte. Gassen har lav tetthet, og må komprimeres på en trygg og effektiv måte. I personbiler lagres hydrogengassen i tanker med svært høyt trykk (ofte 700 bar).
  14. https://www.tv2.no/nyheter/14391660/ Nå ble det dyrere å lade bil enn å kjøpe bensin/Diesel
  15. Teslaen var ett morsomt innslag fra de ja. Ikke noe seriøs med den nei. Men når de tok opp Hydrogen bilen Honda Accord så var det ett litt mer seriøst innslag. Og jeg har ikke bare info fra Top Gear. Har snakket med god del folk om dette her, alt ifra mekanikere og på nett og det er ingen tvil om att Hydrogen er veien å gå. Dette er sunn fornuft og logisk.
×
×
  • Create New...