Gå til innhold

Biltema sin versjon av Wago-klemmer - noen som har testet ?


Anbefalte innlegg

Biltema har noen klemmer som ved første øyenkast kan se ut som en konkurrent til de mer kjente Wago-klemmene:

https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/monteringsdetaljer/koblingsklemme-med-hurtiglas-2000036646

Finner ingen info om disse annet enn bilde og at de heter "koblingsklemme med hurtiglås". Er det noen som har testet disse? Kan de brukes flere ganger på samme måte som Wago-klemmer eller er disse for engangsbruk?

Disclaimer: Har på ingen måte tenkt å bruke dette på elektrisk installasjonn(tror jeg uansett ikke er så smart da omtrent null teknisk dokumentasjon ser ut til å finnes).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (3 minutter siden):

Alle slike klemmer kan brukes flere ganger. Men det er vesentlig lettere med de som har hendel for åpning,  med den gamle typen må man dra i lederen og vrikke rundt til det løsner.

Forøvrig får man wago klemmer for 3 ledninger til ca 4 kroner per stykk.

 

Er de uten hendel godkjent for mer enn engangsbruk? 

Har alltid brukt de som engangs klemmer, men vet at det er mulig å bruke de igjen. Men har alltids følt feil, så lurer på hva dokumentasjonen sier.

Bruker alltid wago med hendel nå

Lenke til kommentar

Jeg ser det står om en av Wago sine at den kan gjenbrukes selv om den ikke har hendel. De kan også brukes med flerkordeler i motsetning til den fra Biltema som kun er for entrådskabel.

https://www.kjell.com//no/produkter/elektro-og-verktoy/elektrisk-installasjon/kobling-bokser-lister/wago-773-toppklemme-10-pk.-4-tilkoblinger-p36904?gclid=Cj0KCQjwk5ibBhDqARIsACzmgLTgArmCjUPphEFQoJmItKVxd4IEp66V0hKMgO962r2mazQeCL2dt8caAo8uEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

De uten hendel kan som oftest brukes om igjen men dette tar tid så elektrikere pleier stort sett bare å kutte de av og bruke nye.

Jeg har også hørt om elektrikere som sverger til ekte Wago og som har hatt dårlige erfaringer med billige kopier. Men dette er folk som bruker hundrevis, om ikke tusenvis av de i året. De hadde noen reklamasjoner på kopiene men ikke der de brukte originale.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Jeg ser det står om en av Wago sine at den kan gjenbrukes selv om den ikke har hendel. De kan også brukes med flerkordeler i motsetning til den fra Biltema som kun er for entrådskabel.

Det er nok der svaret ligger kan brukes på PR og PN kabel, men må påpeke at mangekordeller "type RK" kan ikke brukes i koblingklemmer uten hendel "mangekordeller er typisk kabel som bruker til 12/24 volt" og i lampett-kabel.

Bruker personlig aldri koblingklemme uten hendel til andre type kabel en 1trådet, er det PN eller RK kabel bruker jeg koblingklemme med hendel

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Eg brukar Wago med hendel på alt. Etter at dagens versjon kom, som tar mindre plass enn sist modell, er ikkje det heller eit problem. Eit fabelaktig produkt. Det er ikkje så alt for mange år sidan vrihylser var vanleg.

Det er ikkje det store forbruket, men skal eg først koble noko på 230V så brukar eg det eg veit er bra. Godt mogleg Biltema sine fungerer greit, men risikoen er for stor til at eg tar sjansen. Er ei klemme først montert kan den bli ståande der i fleire tiår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (7 timer siden):

Eg brukar Wago med hendel på alt. Etter at dagens versjon kom, som tar mindre plass enn sist modell, er ikkje det heller eit problem. Eit fabelaktig produkt. Det er ikkje så alt for mange år sidan vrihylser var vanleg.

Det er ikkje det store forbruket, men skal eg først koble noko på 230V så brukar eg det eg veit er bra. Godt mogleg Biltema sine fungerer greit, men risikoen er for stor til at eg tar sjansen. Er ei klemme først montert kan den bli ståande der i fleire tiår.

Har fordelen med IR-kamera på telefonen og utrolig mye elektrisk som avgir varme, kjøpe et par kontakter m/lokk på biltema, vel de tålte ikke mye belastning før de ble knall røde/gule på kameraet.

Kjøpte en ny støvsuger og slipemaskin fra Mirka, glemte og ta ut støpslet over natta om morgen etter skulle jeg flytte støvsugeren, den var glovarm på toppen, en dårlig montert overgang innvendig.

Dette er grunnen for jeg alltid gjør ting strømløst når de ikke er i bruk, hvis jeg husker på det :)

unnamed.thumb.jpg.0bc8dbdefa3d2951c95e2a83144b58ee.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 timer siden):

Husk at IR-kameraene kan lure deg. Det trenger ikke være varmt selv om bildet viser rødt, gult eller lysegult. Du må se på selve temperaturen.

Så jeg burde ikke bekymre meg på at støvsugeren har en løs kobling som avgir varme, er det det du mener ?

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (17 timer siden):

Det er nok der svaret ligger kan brukes på PR og PN kabel, men må påpeke at mangekordeller "type RK" kan ikke brukes i koblingklemmer uten hendel "mangekordeller er typisk kabel som bruker til 12/24 volt" og i lampett-kabel.

Nja, ikke nå lengre. RV-K / MR-Flex /PowerFlex (kjært barn har mange navn) holder på å ta helt over for PFSP og PFXP. MR-Flex er mangetrådet akkurat som RK.

Men klart, denne typen kabel kobles sjelden med Wago-klemmer, den går normalt rett fra sikring/jordfeilautomat til forbruker (type ladestasjon, inverter for solcelleanlegg osv.). 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nautica said:

Så jeg burde ikke bekymre meg på at støvsugeren har en løs kobling som avgir varme, er det det du mener ?

Du må jo sjekke den faktiske temperaturen og evt. selve koblingen hvis den er unormalt høy. Men det at bildet er gult eller hvitt betyr ikke nødvendigvis at noe er unormalt varmt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (25 minutter siden):

Du må jo sjekke den faktiske temperaturen og evt. selve koblingen hvis den er unormalt høy. Men det at bildet er gult eller hvitt betyr ikke nødvendigvis at noe er unormalt varmt.

Så det kan være normalt at en elektrisk støvsuger tilkoblet 220 volt avgir varme når den overhode ikke er i bruk og har stått ubrukt over natten ?

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Nautica said:

Så det kan være normalt at en elektrisk støvsuger tilkoblet 220 volt avgir varme når den overhode ikke er i bruk og har stått ubrukt over natten ?

Det jeg skrev var et generelt tips. Ikke noe helt spesifikt for din personlige støvsuger. Og ja, ting kan faktisk trekke strøm selv om de er skrudd av. Tro det eller ei.

Og hvis du har et IR-kamera med auto-range så kan det se helt hvitt ut selv om temperaturen bare er et par grader over omgivelsene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (20 timer siden):

Det jeg skrev var et generelt tips. Ikke noe helt spesifikt for din personlige støvsuger. Og ja, ting kan faktisk trekke strøm selv om de er skrudd av. Tro det eller ei.

Og hvis du har et IR-kamera med auto-range så kan det se helt hvitt ut selv om temperaturen bare er et par grader over omgivelsene.

Vel ifølge IR-tempraturmåler jeg har lå støvsugeren på ca. 55 grader på den varmeste plassen "målt på utsiden" så at du anbefaler å ikke bry seg hvis et produkt er over normal varm synes jeg ikke er bra. Selv om det ikke er fare for brann akkurat i dag kan det fort utvikle seg over tiden.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nautica said:

Vel ifølge IR-tempraturmåler jeg har lå støvsugeren på ca. 55 grader på den varmeste plassen "målt på utsiden" så at du anbefaler å ikke bry seg hvis et produkt er over normal varm synes jeg ikke er bra. Selv om det ikke er fare for brann akkurat i dag kan det fort utvikle seg over tiden.

Var jo overhodet ikke det han skrev. Det er korrekt som han sier, med auto range kan plutselig 1-2 grader over omgivelsene blir gule og røde, du må se på faktisk temperatur. Det er en grei huskeregel. At din spesifikke støvsuger er 55 grader over omgivelsene er jo selvfølgelig ikke greit når den står avslått, men det kom ikke frem av bildet du postet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (9 minutter siden):

Var jo overhodet ikke det han skrev. Det er korrekt som han sier, med auto range kan plutselig 1-2 grader over omgivelsene blir gule og røde, du må se på faktisk temperatur. Det er en grei huskeregel. At din spesifikke støvsuger er 55 grader over omgivelsene er jo selvfølgelig ikke greit når den står avslått, men det kom ikke frem av bildet du postet.

Vel, jeg skrev følgende i første post "den var glovarm på toppen, en dårlig montert overgang innvendig."

Burde kanskje spesifisert bedre siden "glovarmt" ikke har egen temp-preferanse men kan være individuelt utifra personlige referanser.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...