Gå til innhold

Levestandard for "Ola Nordmann" Hvor mye skal vi føye oss


Gjest 78c88...34d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Musefella skrev (11 timer siden):

Trist hvordan folk hele tiden setter standarden på hvordan vi skal leve livet her i norge lavere og lavere, det er i hvert fall greit når man har dårlig råd å mene det.

Men når folk som sitter bra i det viser den samme moralismen da er det til å bli kvalm av.

Lavere og lavere? Levestandarden har aldri vært høyere. At vi midlertidig må redusere standarden litt pga. kriser hele verden lider av er ingen problem.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Musefella skrev (11 timer siden):

Trist hvordan folk hele tiden setter standarden på hvordan vi skal leve livet her i norge lavere og lavere, det er i hvert fall greit når man har dårlig råd å mene det.

Men når folk som sitter bra i det viser den samme moralismen da er det til å bli kvalm av.

Syns det er klaging fra de som sitter dårligst i det uansett jeg, det blir liksom aldri bra nok. Og så kan nok det stemme, er man fattig og/eller minstepensjonist så er nok hver dag langt fra noen fest, men sånn må det dessverre nesten være, også i verdens rikeste land. 

Så kommer spørsmålet... Hvilken levestandard skal man egentlig forvente å få i Norge, dersom man er en av de uheldigste? Det kan feks ikke være mer lukrativt å være ufør enn å være lavtlønnet. Det er heller ikke smart at minstepensjonister får mer penger enn de som har jobb ( folk pensjonerer seg da så tidlig som mulig). 

Statens pensjonsfond utland (oljefondet) har ikke nok penger til å dekke opp fremtidige pensjoner engang, det vil være utrolig håpløst å tappe dette for penger, for å så gi det i almisser til folket. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Musefella skrev (12 timer siden):

Trist hvordan folk hele tiden setter standarden på hvordan vi skal leve livet her i norge lavere og lavere, det er i hvert fall greit når man har dårlig råd å mene det.

Men når folk som sitter bra i det viser den samme moralismen da er det til å bli kvalm av.

Det er vel ingen som ønsker at folk flest skal ha dårligere levestandard? (ok, kanskje noen i MDG, men det synes som et marginalt ståsted).

Når levestandarden går opp og ned så handler det om hva vi produserer i Norge, hvor attraktiv hver enkelt er for arbeidsgivere, og hvordan staten omfordeler. Hvis Norge eksporterer varer og tjenester som er verdt 10% færre Samsung tv-er så er det neppe politikernes feil at vi må kjøpe færre Samsung tv-er? Dvs at tv-ene blir dyrere og jeg og du må jobbe flere timer før vi har råd til en tv. Det samme med impregnert trevirke, kreftmedisin, biler, Netflix og alle de andre varene og tjenestene som vi har blitt vant til å kjøpe.

Det er litt fristende å si at Norge har nok velstand - om vi bare fordeler den flatt. Problemet er bare at verden ikke funker sånn. Velstand motiverer på individ-nivå, og hvis alle har samme velstand så fjerner man noe av motivasjonen til individene. Det er dog verdt å stille spørsmål ved om større ulikhet er fornuftig, eller om den likheten vi har hatt i Norge i min levetid kanskje er et fornuftig arbeidspunkt.

Dette er nok litt forenklet, for staten gjør noen disponeringer som har andre målsettinger enn umiddelbar levestandard for dagens Norske borgere. F.eks forsvar og politi. Bistand. Oljefondet. Men i det store bildet så mener jeg at beskrivelsen min er rimelig: for å opprettholde og øke velstanden så må vi jobbe hardere og smartere sånn at våre timer gir produkter som verden vil bytte i ting vi trenger. Hvis vi greier det så vil vi generere velstand, og da får vi et overskudd som vi kan bruke på trygd og pensjon og skolegang og kreftbehandling. Greier vi ikke det så må vi ned i levestandard.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Det er vel ingen som ønsker at folk flest skal ha dårligere levestandard? (og, kanskje noen i MDG, men det synes som et marginalt ståsted).

Det er et skremmende vanlig synspunkt som jeg har sett mye her på forumet i forbindelse med strømpris-debatten. Vi har det visstnok altfor godt hvis vi har råd til å ha ovn i stua, kjøpe ny mobiltelefon annenhvert år eller disponerer hytte. Dette er kvalmende overforbruk, og må aktivt bekjempes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Det er et skremmende vanlig synspunkt som jeg har sett mye her på forumet i forbindelse med strømpris-debatten. Vi har det visstnok altfor godt hvis vi har råd til å ha ovn i stua, kjøpe ny mobiltelefon annenhvert år eller disponerer hytte. Dette er kvalmende overforbruk, og må aktivt bekjempes.

Jeg unner alle et godt liv med økonomisk handlingsrom.

Hvorvidt det er _klokt_ å bytte telefon hver 24. mnd er et annet spørsmål. Når jeg ligger på dødsleiet, vil jeg angre på at jeg fremdeles i 2022 ringer med en 2019-modell iPhone? Og at jeg har ambisjoner om å beholde den i et par år til? Hvor mye tid med ungene eller ute i marka burde jeg ofre på å jobbe ekstra for å få en iPhone 14? Her og nå føles det kanskje som en stor greie. Litt som minidisk-opptakeren jeg kjøpte på tidlig 90-tall. Den gjorde meg ikke spesielt mye lykkeligere...

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørte på radioen her forleden at ekspertene forventer at prisveksten skal fortsette, fordi det som driver prisveksten først og fremst er økte kostnader som også rammer produsenter og butikkledd. Så da må også renten fortsette oppover. For å stanse prisveksten. Som skal fortsette. Fordi den drives av økte kostnader. Und so weiter.

Lenke til kommentar

Prisene øker fordi pengemengden konstant øker. Årlig lånevekst ligger på 5-6%. Det sier seg selv at kjøpekraften går ned for hvert eneste år. Det man ser er egentlig ikke noe annet enn en valuta kollaps. Fiat valuta har ingen som helst verdier bak seg. Banker skaper det i en datamaskin ut av ingenting.

Når mainstream media hele tiden hausser opp økte boligpriser er det ingenting annet enn valutaen som mister sin kjøpekraft. Boligpriser er ca doblet på 10 år og ca trippel på 20 år. Men konstant vekst i utlån krever lavere og lavere renter. Til slutt er man på 0. I Danmark var de negativ i flere år. Det er altså grenser for hvor langt opp man kan blåse en boble. 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, knutinh said:

Jeg unner alle et godt liv med økonomisk handlingsrom.

Absolutt alle eller de som gjør noe for å få det? Hva med en som stapper i seg dårlig mat, sløser bort pengene sine på tull i stedet for å betale på gjelden han har fra tidligere når han har kjøpt tull og aldri gjør noe konstruktivt? Er det ikke rimelig at man høster som man sår?

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Det er et skremmende vanlig synspunkt som jeg har sett mye her på forumet i forbindelse med strømpris-debatten. Vi har det visstnok altfor godt hvis vi har råd til å ha ovn i stua, kjøpe ny mobiltelefon annenhvert år eller disponerer hytte. Dette er kvalmende overforbruk, og må aktivt bekjempes.

Det er vel ingen som hevder at å ha ovn i stua er kvalmende overforbruk?  Det som skjer nå er en aldri så liten reality-check, der folk har tatt seg råd til større lån enn de trenger, fordi de skal ha hytte, ny bil eller mobilitelefon, som de egentlig ikke har råd til å betale for, dersom det skjer noe uforutsett som feks galloperende strømpriser, eller økende rente. 
Det er også rimelig naivt å låne seg opp masse penger, fordi man tenker at renta kommer til å være på ca 0% i all fremtid. 

Det er litt som å vinne 1 mill i pantelotteriet som minstepensjonist og kjøpe seg en bil til en million. Da er du i store problemer med en gang du må bytte dekk. 

Bør det være en "menneskerett" i Norge å kjøpe mobiltelefon hvert år og disponere hytte? Hvem skal betale for dette når kriser inntreffer? Staten? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Absolutt alle eller de som gjør noe for å få det? Hva med en som stapper i seg dårlig mat, sløser bort pengene sine på tull i stedet for å betale på gjelden han har fra tidligere når han har kjøpt tull og aldri gjør noe konstruktivt? Er det ikke rimelig at man høster som man sår?

Jeg får det ikke noe bedre av at naboen ikke kan betale regningene sine. Så ja, jeg unner absolutt alle et godt liv.

Selv de som gjør dårlige valg.

Jeg legger ikke dermed opp til at jeg skal dekke opp for andres dårlige disponeringer. Så hvis du bruker opp pengene dine på veddeløp eller dyr Champagne så vil jeg ikke gi deg halvparten av min sparekonto, men jeg unner deg likevel et godt liv.

-k

Lenke til kommentar
7 minutes ago, knutinh said:

Jeg får det ikke noe bedre av at naboen ikke kan betale regningene sine. Så ja, jeg unner absolutt alle et godt liv.

Selv de som gjør dårlige valg.

Jeg legger ikke dermed opp til at jeg skal dekke opp for andres dårlige disponeringer. Så hvis du bruker opp pengene dine på veddeløp eller dyr Champagne så vil jeg ikke gi deg halvparten av min sparekonto, men jeg unner deg likevel et godt liv.

-k

Du må nok sprette kontoen ellers blir det selvmotsigende. Dette står også i stil med norsk politikk. Hvis du gjør det god ved tanke, planlegging og utførelses skal du straffes ved å dra lasset til de som ikke gjør det. Jo bedre og mer fornuftig du er, desto strørre straff.

Jeg er ikke imot all form for omfordeling. 8% mva på luksus og 0%på mat hadde vært innenfor. 25% mva for å bruke penger man allerede har betalt skatt på flere ganger, det er alldeles ikke greit.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 minutter siden):

Du må nok sprette kontoen ellers blir det selvmotsigende.

Nei, det er bare du som misforstår hva jeg sier.

1. Jeg unner alle et godt liv

2. Jeg ønsker ikke å finansiere andres fjas og fest

Ingenting ved 2 forhindrer 1. Jeg unner deg en god middag i kveld, men jeg har ikke tenkt å komme og lage den til deg.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror man må sette inn et ord. "Jeg unner alle muligheten til et godt liv". Hvis de velger bort den muligheten så er det ikke din feil eller ansvar. Dette går i andre semmenhenger også. Kvinner burde ha like muligheter, men dette skal ikke gi særbehandling eller premie hvis man ikke tar muligheten. Nordmenn vil ha belønning fordi de er norsk og kvinner vil ha belønning fordi de er kvinne, ikke for at de tar mulighetene.

Jeg tror jeg var 3 eller 4 år da jeg lærte dette. Jeg tok ikke kake og brus mens det fremdeles var, så da fikk jeg være like fri da jeg ombestemte meg etter at det var tomt. Grip muligheten eller forbli tomhendt. Voksne burde skjønne såpass hvis barn kan.

Religiøs er jeg ikke, men i bibelen står det bra ting som at man skal høste som man sår og den som gjør lite ut av mulighetene skal miste alt.
 

Quote

For to every one who has will more be given, and he will have abundance; but from him who has not, even what he has will be taken away. — Matthew 25:29

I tell you, that to every one who has will more be given; but from him who has not, even what he has will be taken away. — Luke 19:26

I praksis hadde dette blittt. "Du disponerer trygden på en dårlig måte, nå blir den tatt bort." "Du disponerer trygden på en bra måte, nå skal du få 100k mer i året etter skatt." "Din bedrift gjør det godt, nå får dere mindre skatt." "Din bedreift gjør det dårlig, betal mer i skatt." 

Det står ikke at man ikke skal få men at det som ikke blir satt til fornuftig bruk skal tas bort. Alle får sin mulighet.                                                                                                     

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
On 11/5/2022 at 12:19 AM, Salvesen. said:

Lol, formueskatten var lik i 2013, hadde det vært eneste grunn hadde de flyttet for lengst.

 

Ja hvorfor flytte fra Norge hvis det ikke har sammenheng med økningen i formueskatten? Her må det tenkes klart.
 
Grunn 1. Totalt er det estimert ca 50% økning i formue og utbytteskatt for 2022 sammenlignet med 2021. Se Figur 5 i lenken nedenfor.
https://civita.no/notat/beskatningen-av-norske-eiere-har-okt-kraftig/

Grunn 2. De som flytter til utlandet og tar med seg urealiserte aksjegevinster vil etter 5 år i utlandet kunne returnere uten å betale skatt på realiserte gevinster. 
https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2022/februar/er-det-greit-at-fem-ar-utenlands-gir-skattefrihet-for-alltid/

Jeg gjetter derfor på at mange av de som nå har flyttet til utlandet vil komme tilbake etter 5 år...

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (3 minutter siden):

Ja hvorfor flytte fra Norge hvis det ikke har sammenheng med økningen i formueskatten? Her må det tenkes klart.
 
Grunn 1. Totalt er det estimert ca 50% økning i formue og utbytteskatt for 2022 sammenlignet med 2021. Se Figur 5 i lenken nedenfor.
https://civita.no/notat/beskatningen-av-norske-eiere-har-okt-kraftig/

Grunn 2. De som flytter til utlandet og tar med seg urealiserte aksjegevinster vil etter 5 år i utlandet kunne returnere uten å betale skatt på realiserte gevinster. 
https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2022/februar/er-det-greit-at-fem-ar-utenlands-gir-skattefrihet-for-alltid/

Jeg gjetter derfor på at mange av de som nå har flyttet til utlandet vil komme tilbake etter 5 år...

Hva med denne grunnen, det er bomberom til alle i Sveits?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, kremt said:

Prisene øker fordi pengemengden konstant øker. Årlig lånevekst ligger på 5-6%. Det sier seg selv at kjøpekraften går ned for hvert eneste år. Det man ser er egentlig ikke noe annet enn en valuta kollaps. Fiat valuta har ingen som helst verdier bak seg. Banker skaper det i en datamaskin ut av ingenting.

Husk og at verdien av Norske kronen er nesten halvert i forhold til US Dollar siste 10 årene.
Dette forklarer mye av "inflasjonen" i importerte varer og tjenester.
Dette forklarer også boomen i lakseindustrien og nå for olje og naturgass eksporten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...