Gå til innhold

Levestandard for "Ola Nordmann" Hvor mye skal vi føye oss


Gjest 78c88...34d

Anbefalte innlegg

Woff skrev (1 minutt siden):

Penger er penger, når du lever på eller under streken så MÅ du nok velge. Frikortgrensa bare øker, jeg husker ikke hvor høy den er, men jeg har heldigvis oppnådd grensa i løpet av et par mnd i år. Men det er mye viktige varer som IKKE dekkes av frikort. For meg muligens en livsviktig vaksine kostet kr 200 nå, skal etter sigende forhindre influensa som KAN være livstruende.
Hvor mange som frøys ihjel har jeg ikke oversikt over lenger, men det var endel personer ja. Beklageligvis ingen som kan taes for drap her da det ikke er veldig greit å dokumentere hva vedkommende døde av. Det er ofte et resultat av flere årsaker som nevnt (Medisinmangel, sult, feil & manglende behandling..).
At tallet vil øke i vinter er nok garantert.

Finner ingen tall ved googling, altså hvor mange som frøs i hel i 2021 vs 20,19,18 osv. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Dette med medisin forstår jeg ikke, man får jo dette på blå resept? Og hva er frikort, 3000? Så noen hundrelapper pr måend er maks. 

Hvor mange frøys i hel sist vinter? 

Det er vanskelig å forstå fattigdom. Du bruker deg selv som eksempel i flere saker, og da kommer man ikke så mye lenger.

Du har ræva bankordninger som fattig, neon ganger er man bundet til banken sin og kjipe tjenester. Ting som er billig for deg og meg fordi vi kjøper det for penger vi har.

Jeg hadde på et tidspunkt 450k i bakleksa, jeg festa bort langt over millionen et år. Når dette skulle ryddes opp var det umulig for meg å finne en god deal. Det er billig å være rik (jeg er ikke rik, har masse gjeld) 💋

Endret av DrAlban3000
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Det er vanskelig å forstå fattigdom. Du bruker deg selv som eksempel i flere saker, og da kommer man ikke så mye lenger.

Du har ræva bankordninger som fattig, neon ganger er man bundet til banken sin og kjipe tjenester. Ting som er billig for deg og meg fordi vi kjøper det for penger vi har.

Jeg hadde på et tidspunkt 450k i bakleksa, jeg festa bort langt over millionen et år. Når dette skulle ryddes opp var det umulig for meg å finne en god deal. Det er billig å være rik (jeg er ikke rik, har masse gjeld) 💋

Såklart koster det å ha gjeld... Det viste du før du tok opp gjelden også, av og til må en se på seg selv og ta ansvar i elendigheten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror at mange nordmenn, i lang tid har levd langt over evne, selv de fattige. I tillegg er vi et av verdens mest gjeldstyngende folk. 
Selvom vi bor ustrategisk til, så har vi hatt billig mat, billig elektronikk, billig strøm og lav rente og mye penger å rutte med i en lang periode.

For folk, og regjering og alt annet egentlig, så er vi inne i den perfekte storm, der ingen vet helt hvordan problemet best løses. Renta skyter i været, daglivareprisene skyter i været, energiprisen skyter i været, og folket vender seg til staten for å få bukt med problemene. Staten, den øser ut i hytt og gevær, samtidig som de sier at nå må det spares, ellers blir det verre. 

Aller mest, syns jeg synd på de gamle og de fattige, de har i hele perioden uansett måtte spinke og spare og har ikke mye til overs, de med bedre inntekt vil kunne gjøre omstillinger, selvom det medfører en del sutring i startfasen. 

Kan trøste oss med, at neste år sannsynligvis blir enda verre. 

Litt pessimisme på en fredag får være greit

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Såklart koster det å ha gjeld... Det viste du før du tok opp gjelden også, av og til må en se på seg selv og ta ansvar i elendigheten. 

Det var ikke helt poenget mitt, Poenget var at det var selvvalgt i mitt tilfelle, men trenger ikke være det i alle tilfeller. Noen har levd med små marginer, de marginene kan fint være den økte levekosten siste årene. Da må man kutte, og også her kan det være kjipt for folk, til tross for den generelt gode levestandarden. Det trenger ikke være så vanskelig å forstå.

Jeg sa Ikke at gjeld er dyrt, jeg sa det er billig å være rik. Da kan det også være vanskelig å se andres behov, eller verdien av etpar hundre kroner i måneden som du brukte som eksempel.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (2 timer siden):

Rett å slett pga nordmenn er noen økonomiske imbesiler.

f.eks det med formueskatten, mange mener at denne skatten er en god ide.

Men man ser jo konsekvensene, dvs at de rike flytter ut.
Og da er ikke de tapte skatteinntektene det største problem, men snarer de enorme verdiene som forlater landet. Det påvirker hele økonomien, ja til å med kronekursen.

Det ahr ingenting med formueskatt å gjøre. Det har ene og alene med at de som flytter er noen egoistiske og utakknemlige rasshøl. Og i såfall har ikke norge som nasjon lidd noe stort tap.

Den skatten som burde innføres er at all inntekt fra norske ressurser burde skattlegges 95% ved eksport.
Så kan de sitte i Sveits og stirre på egen navlelo.

Inntektene fra norske ressurser tillhører norske borgere, ikke rike laks-, strøm- og oljebaroner. Heldigvis var vi på ballen når oljen tok av. Hadde vi bare vært like på med vinnkraft og sjøbruk.
 

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

De som tar sjanser, satser kapital, skaper arbeidsplasser og lykkes i stor grad skal skattes ihjel. Sitter du på sofaen hele livet blir du belønnet med trygd fra NAV og klapp på skulderen. Landet har blitt svært destruktivt mot de som skaper noe. Jeg skjønner godt at de rømmer fra pottit-landet. Staten Norge koster 3 ganger så mye å drifte som vårt naboland Finland, og de har mest sannsynlig både bedre utdanning og offentlige tjenester. Uten oljepenger ville ikke dette gått. Men det er mye pynting på statistikk. Uten massiv offentlig sløsing ville det ikke vært særlig pene tall på GDP, unemployment rate, etc etc.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (21 minutter siden):

Det ahr ingenting med formueskatt å gjøre. Det har ene og alene med at de som flytter er noen egoistiske og utakknemlige rasshøl. Og i såfall har ikke norge som nasjon lidd noe stort tap.

Den skatten som burde innføres er at all inntekt fra norske ressurser burde skattlegges 95% ved eksport.
Så kan de sitte i Sveits og stirre på egen navlelo.

Inntektene fra norske ressurser tillhører norske borgere, ikke rike laks-, strøm- og oljebaroner. Heldigvis var vi på ballen når oljen tok av. Hadde vi bare vært like på med vinnkraft og sjøbruk.
 

Enig, spyr når jeg ser barnehage milliardærer flytte ut av landet! Er så flaut! Håper de aldri vender nesen tilbake.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (39 minutter siden):

Det ahr ingenting med formueskatt å gjøre. Det har ene og alene med at de som flytter er noen egoistiske og utakknemlige rasshøl. Og i såfall har ikke norge som nasjon lidd noe stort tap.

Den skatten som burde innføres er at all inntekt fra norske ressurser burde skattlegges 95% ved eksport.
Så kan de sitte i Sveits og stirre på egen navlelo.

Inntektene fra norske ressurser tillhører norske borgere, ikke rike laks-, strøm- og oljebaroner. Heldigvis var vi på ballen når oljen tok av. Hadde vi bare vært like på med vinnkraft og sjøbruk.
 

Vindkraft? det er en meget dyr metode å produsere strøm og kommer til bli en stor kostand og ulempe i internasjonal konkurranse der billig energi er en forutsetning. Og da spesielt havvind

 

Lov å ha forskjellige meninger

Men jeg vil påpeke de tingene jeg mener er problemet og hvorfor vi i norge spesielt har en negativ utvikling(dette ser man man på inntektsutvikling og valutakurser):

Ideen om at det er en fordel at det hele tiden skal være et stort overskudd av arbeidskraft
Sosial dumping ifra Øst-Europa, Afrika og andre mena land.
Skattlegging som gjør at omtrent alt av eksport drevet virksomhet her i landet har fått utenlandsk eierskap
Dette inkluderer også at folk ikke velger å satse her i Norge, vi har pga formueskatten en stor manko på store privateide bedrifter

 Jeg er også skeptisk til at så mye av de enorme pengene vi tjener på olja, ja gjerne det eneste som holder dette korthuset av en økonomi sammen vil jeg si er investert i aksjer. Dette er ekstremt risikabelt.
Man kunne fint ha brukt en del av disse pengene på fremtidsrettede investeringer her i Norge

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Vei, jernbane, vann og avløp, skoler og annen infrastruktur forfaller.

Våre barn vil ikke trenge å arve handlegater i London, de vil trenge infrastruktur.

 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/4oBl1G/godstog-sporet-av-etter-steinras-i-natt-soerlandsbanen-er-stengt

Denne strekningen har vært diskutert i flere tiår, men pengene brukes ikke på ting vi trenger.

 

 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Jeg ser ofte politikere i Rødt og MDG sier vi skal redusere forbruket vårt. Hvorfor skal absolutt vi redde verden? Om vi bruker færre ressurser betyr det bare at andre land som Kina og India får bruke mer. Og andre land som ikke påtvinger sitt eget folk høyere skatter og avgifter og flere forbud og påbud for å endre adferd, drar i fra oss i levestandard.

Om norske politikere innfører en skatt på la oss si 200% på alle charterturer for å få ned utslippene, betyr det bare at nordmenn får lavere levestandard mens verden fortsetter som ellers.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

De som tar sjanser, satser kapital, skaper arbeidsplasser og lykkes i stor grad skal skattes ihjel. Sitter du på sofaen hele livet blir du belønnet med trygd fra NAV og klapp på skulderen. Landet har blitt svært destruktivt mot de som skaper noe. Jeg skjønner godt at de rømmer fra pottit-landet. Staten Norge koster 3 ganger så mye å drifte som vårt naboland Finland, og de har mest sannsynlig både bedre utdanning og offentlige tjenester. Uten oljepenger ville ikke dette gått. Men det er mye pynting på statistikk. Uten massiv offentlig sløsing ville det ikke vært særlig pene tall på GDP, unemployment rate, etc etc.

Jeg så et Facebook innlegg fra Moxnes i Rødt der han da at alle lakse-milliardærene i Norge kan reise til Sveits og det ville ikke være noe problem fordi merdene og fjordene forblir i Norge. Snakk om å være naiv. Norge blir fort til Venezuela om Rødt får viljen sin. Da Chavez fikk makta, nasjonaliserte han mange av de viktigste selskapene i landet og ga alle ansatte sparken og erstattet de med partimedlemmer. Resten er en tragisk historie.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (7 timer siden):

Vi kan ha gått litt for langt i egoverden.

Det er ikke en grunnleggende menneskerett å: Reise på chartertur hvert år. Bytte til nyeste mobil hvert 2. år. Bytte velfungerende TV ofte fordi man vil ha nyere modell. Bruke enorme penger til russetid. Handle dyre merkeklær ofte. Osv. 

Reiser, opplevelser, selvrealisere seg selv, hva verden kan gjøre for meg. 

Det er en utfordring at svært mange er overmaterialistiske og selvsentriske. Shopping og forbruk totalt bak mål. 

Ja, mange unge er jævlig materialistisk bortskjemt. Derfor mener noen man kan ha godt av å roe forbruket. Sette pris på mat på bordet og andre verdier en det som kan kjøpes. 

Det betyr ikke at andre vil deg vondt. Har du mat på bordet, tak over hodet, ok med varme og noen kroner til annet, så har man det faktisk ganske så bra.

Lever annerledes nå selv, følger strømpris time for time og holder mindre forbruk på annet. 

Skikkelig digg

https://www.nrk.no/sorlandet/dobbelt-sa-lange-matkoer_-_-flere-pappaer-og-mammaer-legger-seg-sultne-1.16096501

Skjermbilde 2022-11-05 005845.png

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 78c88...34d

Skum-leste de siste svarene, men poenget mitt står jo. Og blir bevist her i tråden veldig godt.

VI tar oss til takke fordi "vi har det jo så bra"  

Hva så om dagens unge er bortskjemte? Vi lever i et land som tillater oss å leve sånn. Og for de som kan makro/mikroøkonomi. Så vet man at Norge hadde klart seg helt fint uten alt det ekstra som skjer nå.. 

Materialistiske ting, reiser og dyre ting som kapitalismen har skapt er hva som gjør at folk nå har det bra med seg selv, ingen vil ha det verre da.   Ikke les det som at jeg skriver at ingen kan ha godt av noe av det som skjer, for det kan godt være.  Det er ikke snakk om å droppe en ferie eller en telefon. Det er for veldig mange nå snakk om å velge mellom strøm eller mat, og for noen enda færre..medisiner.   De må velge mellom å bo rundt familie og venner, til å starte et helt nytt sted alene med muligens dårligere jobb. ( Oppskrift på mentale helseproblemer?  Yes please )   Man skjønner at det gjelder ikke alle, men det kan komme til å gjelde så altfor mange.   Skjønner folk hva konsekvensen er for de som nå låner til maks bare for å komme inn på markedet, for så å ta et verditap på 20% på under 6 mnd ?  I noen tilfeller verre tall.     ALT har påvirkning, og det skjer fordi man sitter å rettferdiggjør at igjen skal noen få mennesker kunne få berike seg selv, på bekostning av Ola og Kari Nordmann.

(Prøv å se andre sin situasjon, ikke bare din egen.. Det er alfa omega for å forstå det jeg skriver ) 
 

Så hvorfor er privatpersoner så iherdig på å gi seg hen?  Det snakkes om å opprette krisefond på krisefond for andre land som sliter. Beredskapslageret til Sykehusinnkjøp er et kaos uten like, med milliarder bokstavelig talt kastet etter importører bare så man ikke får en negativ VG artikkel ved neste pandemi. Sluttpakker blir gitt, Regnskap blir trikset med for å bedre tallene... Altså.. Gud jeg har bare lyst å eksplodere over hvor arrogante og naive nordmenn er.. Vi forventer at alt løser seg, men så ser vi at folk fucker for oss rett foran trynet og alt man kan si er " Vi har det godt i Norge, takk og lov for at vi ikke bor i Ukrainia"    Whataboutism er en stygg ting, men akkurat nå føler jeg treffer godt for mange av oss..

The list is endless med sløsingen staten har holdt på med siste årene ( var først da jeg fikk mulighet til å se litt hva tallene faktisk betyr og gjør )   Klart Ola Nordmann får ikke vite alt, men vi får et godt utgangspunkt også via medier.

 

I kort, Renta i norge har ikke hatt behov for å bli dobbelthevet, ( jada, vi som vet vi vet, men for alle "normale" der ute er dette basisen de skulle fått vite og evt prøvd å gjøre noe)

Strømkostnader trenger ikke løpe løpsk, ei trenger det heller å være store prisforskjeller mellom Nord og Sør ( De som vet om hvordan infrastrukteren er, og kan gjøres om. De skjønner dette... De normale..Not so much.. De får beskjed om at en "kabel" fra nord til sør er for kostbart og gjør ingen godt ) 

Har vi skapt unødvendige arbeidsplasser? Ja absolutt. Og dette er i mine øyne en av de større "syndene"    Vi har rett å slett gjort det for lett for noen å tjene penger på lite verdiskapning, kontra hva som kunne vært da altså.    Det blir for voldsomt å forklare i detalj, så les litt mellom linjene du som forstår.

 

#Dagensrant

Anonymous poster hash: 78c88...34d

Lenke til kommentar
Gjest 78c88...34d
plankeby skrev (På 4.11.2022 den 17.10):

Vi kan ha gått litt for langt i egoverden.

Det er ikke en grunnleggende menneskerett å: Reise på chartertur hvert år. Bytte til nyeste mobil hvert 2. år. Bytte velfungerende TV ofte fordi man vil ha nyere modell. Bruke enorme penger til russetid. Handle dyre merkeklær ofte. Osv. 

Reiser, opplevelser, selvrealisere seg selv, hva verden kan gjøre for meg. 

Det er en utfordring at svært mange er overmaterialistiske og selvsentriske. Shopping og forbruk totalt bak mål. 

Ja, mange unge er jævlig materialistisk bortskjemt. Derfor mener noen man kan ha godt av å roe forbruket. Sette pris på mat på bordet og andre verdier en det som kan kjøpes. 

Det betyr ikke at andre vil deg vondt. Har du mat på bordet, tak over hodet, ok med varme og noen kroner til annet, så har man det faktisk ganske så bra.

Lever annerledes nå selv, følger strømpris time for time og holder mindre forbruk på annet. 

 

Vi har gått for langt i egoverden, helt klart.. Men hva er galt med det.  

Å ha mentaliteten du har mtp mat og tak over hodet.. At man skal være fornøyd..  Så stusselig.  ( andre kan helt fint mene noe annet) 

Er det det livet skal ned til? Å være fornøyd, eller skal man gjøre det man elsker her i verden, og samtidig gjøre noe for samfunnet rundt deg i nyttig forstand?

For slik det er nå, sitter altfor mange av oss bak en skjem å svarer på mailer om åpenbare ting som ikke trenger å bli snakket om, ( ironisk ikkesant 😅) Eller rett å slett lever på det andre gjør for at verden går videre. ( Nei sykdom er sykdom og gjelder ikke her)

 

Jeg skulle gjerne snudd det hele mot å si at det ikke er en rett å ha jobber hvor man vet man ikke gjør noe samfunnsnyttig.. Men likevel skaper vi de jobbene og lar de blir skapt hver dag, hver time, hvert sekund.

 

Forstå den som kan.

Anonymous poster hash: 78c88...34d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...