Gå til innhold

EU tvinger vegvesen til å stenge Lærdalstunnelen. Hvorfor det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørt om EØS? Det medfølger visse forpliktelser å være medlem der!

Fra før kjenner du forhåpentligvis også til EU- kontroll? Gjett hvorfor vi fant på det navnet her til lands ...

 -- 

Nå som vi har kartlagt at vi selvfølgelig mottar en rekke krav, regler og føringer, er det kanskje mer betimelig å diskutere Lærdalstunellen konkret? 

Jeg er ikke i tvil om at vi i akkurat denne tunnelen må vurdere kost vs nytte, og innse at konsekvensene av stengt tunnel et for stor. Ergo må vi gå EU midt i mot, og fortelle de at vi ikke akter å etterkomme deres krav på akkurat denne tunell. De fleste andre tuneller tror jeg det er hensiktsmessig å oppgradere til gjeldene EU-krav. Men ikke denne! Uten reell omkjøringsvei, er ikke dette mulig. 

Et morsomt poeng er at denne tunnelen er svært viktig for å binde øst- og vestlandet sammen. Hvis vi så titter på kvaliteten på resten av E16 på vestsiden av tunnelen, vil de fleste innser at tunnelen på ingen måte er det verste strekket. Vi har mange strekninger langs E16 som er langt mer kritikkverdig og farligere. En ting er overhengende ras-fare, men i tillegg kommer uoversiktlig og svingete vei uten mulighet for trygg forbikjøring. (Derav skremmende mange dødsulykker, ofte pga farlig forbikjøring.)

Jeg ønsker langt bedre vei mellom Norges to største byer. Dagens trase er en skandale. Men tunnelen er grei nok. La oss begynne med de langt viktigere strekningene! Ja, også ser jeg gjerne at vi lager et ekstra løp på denne tunnelen en vakker dag, i stedet for total nedstengning. Selv om det jo blir dyrt!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Virker som det er enkelte ting Norge tillater seg å si nei til, som ubegrenset tapping av norske fjellvann i strømkrisen. Hvis presset er stort nok, våger Støre seg til å si nei. Men det er dessverre nesten alt de sier ja til. 

Det står i artikkelen at de ikke kan jobbe om natta, da de ikke vet helt når de kan åpne igjen på morgenene. Eller om de kan åpne igjen i det hele tatt. Innbyggerne blir kanskje da presset til å innrette seg slik de gjorde før tunnelen åpnet. De som har jobb på andre sida av tunnelen, må kanskje flytte dit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Et morsomt poeng er at denne tunnelen er svært viktig for å binde øst- og vestlandet sammen. Hvis vi så titter på kvaliteten på resten av E16 på vestsiden av tunnelen, vil de fleste innser at tunnelen på ingen måte er det verste strekket. Vi har mange strekninger langs E16 som er langt mer kritikkverdig og farligere. En ting er overhengende ras-fare, men i tillegg kommer uoversiktlig og svingete vei uten mulighet for trygg forbikjøring. (Derav skremmende mange dødsulykker, ofte pga farlig forbikjøring.)

Jeg ønsker langt bedre vei mellom Norges to største byer. Dagens trase er en skandale. Men tunnelen er grei nok. La oss begynne med de langt viktigere strekningene! Ja, også ser jeg gjerne at vi lager et ekstra løp på denne tunnelen en vakker dag, i stedet for total nedstengning. Selv om det jo blir dyrt!

Å sammenligne tunnelen med kvaliteten på resten av E16 på vestsiden av tunnelen er helt uvedkommende her. En tunnel har helt andre sikkerhetsmessige utfordringer enn vanlig vei. Tunnel-ulykker både i Norge og ellers i Europa har vist dette med all mulig tydelighet. Særlig ulykker som fører til branner har ført til store tap av liv. Lærdalstunnelen er  lang (24.5km), har for dårlig ventilasjon og mangler lommer. En hendelse inne i midten av tunnelen kunne føre til en katastrofe som ville gi rama-skrik om for dårlig sikkerhet. Du har sett Tunnelen, kanskje ?

Det er bedre å ta en utbedring nå, enn å vente til en ulykke skjer. Dette skulle vært gjort innen 2019, men med vanlig norsk nisselue-mentalitet har det bare blitt skjøvet på. Enig i at store deler av dagens trase burde vært utbedret, men Norge er et dyrt og vanskelig land å bygge vei i, og prioriteringer har ikke kommet denne veien til gode. Å finne en løsning på tunnel-oppgraderingen er ikke enkelt, Tror man like godt kan gå for et nytt løp først som sist. Dyrt, ja...men det vil tvinge seg frem før eller senere. Kan like godt ta det nå. fremfor å lappe på det som allerede fins, selv om lite fremtidsrettet lapping er den vanlige norske måten å gjøre ting på. At folk driver med farlige forbikjøringer på omkjøringsvei har lite med saken å gjøre...man får starte der risikoen er størst. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Oppgradering av tunnelen kan foregå om natten, sånn som de gjør i andre tunneler. 

Det vil nok være mulig men det er vurdert slik at det vil koste veldig myke til liten nytte. 

Ein ting er at arbeidet vil ta minst 3x lengre med berre nattjobbing i staden for 24/7. Men i tillegg må mykje av tidagå med på ryddig av vegbana til kvar morgon, både fjerning av steinmassar og rigging av midlertidige lys vil ta mykje tid. 

Då blir dette fort eit 5+ års prosjekt med tilhøyrande kostnadar. 

 

Då er det nok meir realistisk å bygge eit nytt tunnelløp fyrst, deretter bruke den nye samtidig som ein stenger den gamle tunnelen. Til slutt får ein då moderne to-løpstunnel, ei løysing som vil være mykje betre. Eg stiller eigentleg litt spørsmålsteikn ved formålet med å lappe på denne tunnelen, dei store sikkerheitsutfordringane vil tunnelen fortsette å ha også etter å ha fått nokre snu-nisjer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (10 timer siden):

Å sammenligne tunnelen med kvaliteten på resten av E16 på vestsiden av tunnelen er helt uvedkommende her. En tunnel har helt andre sikkerhetsmessige utfordringer enn vanlig vei. Tunnel-ulykker både i Norge og ellers i Europa har vist dette med all mulig tydelighet. Særlig ulykker som fører til branner har ført til store tap av liv. Lærdalstunnelen er  lang (24.5km), har for dårlig ventilasjon og mangler lommer. En hendelse inne i midten av tunnelen kunne føre til en katastrofe som ville gi rama-skrik om for dårlig sikkerhet. Du har sett Tunnelen, kanskje ?

Det er bedre å ta en utbedring nå, enn å vente til en ulykke skjer. Dette skulle vært gjort innen 2019, men med vanlig norsk nisselue-mentalitet har det bare blitt skjøvet på. Enig i at store deler av dagens trase burde vært utbedret, men Norge er et dyrt og vanskelig land å bygge vei i, og prioriteringer har ikke kommet denne veien til gode. Å finne en løsning på tunnel-oppgraderingen er ikke enkelt, Tror man like godt kan gå for et nytt løp først som sist. Dyrt, ja...men det vil tvinge seg frem før eller senere. Kan like godt ta det nå. fremfor å lappe på det som allerede fins, selv om lite fremtidsrettet lapping er den vanlige norske måten å gjøre ting på. At folk driver med farlige forbikjøringer på omkjøringsvei har lite med saken å gjøre...man får starte der risikoen er størst. 

> Du har sett Tunnelen, kanskje ? 

Ja, jeg har kjørt gjennom den årlig i ca 10 år. Ikke veldig mange passeringer hvert år, men hvertfall et par gjennomkjøringer. 

Tunnelen er lang, men med lav relativt flat profil (lite behov for nedbremsning), gjennomsnittsmåling som gjør at de aller fleste holder jevn og trygg fart, samt den er tre store snuplasser i tunnelen (stor nok til større kjøretøy også!). Den er lys og fin, slake svinger, ikke for trange kjørebaner, etc.

Andre tuneller langs samme vei er både brattere, smalere, dårligere kurvatur, helning m.m. Mange tunneler er også svært mørke og gufsne. Denne er ikke det. Så av alle tunneler med oppgraderings-behov langs E16, er denne virkelig ikke den mest prekære. Grunnet lengden, vil selvfølgelig risiko og alvorlighet gå noe opp. Men gitt alle de andre momentene, er det langt større sjans for brann fra lastebil-bremser fra en tunnel med stor helning. 

Hvis vi absolutt skal gjøre noe, ser jeg ingen annen reell løsning enn å lage et ekstra løp. Selv om det blir svært dyrt.

Å stenge ned veien er helt katastrofe, både for lokalsamfunnene på begge sider, men også for nyttekjøring! 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 minutt siden):

Andre tuneller langs samme vei er både brattere, smalere, dårligere kurvatur, helning m.m. Mange tunneler er også svært mørke og gufsne. Denne er ikke det. Så av alle tunneler med oppgraderings-behov langs E16, er denne virkelig ikke den mest prekære. Grunnet lengden, vil selvfølgelig risiko og alvorlighet gå noe opp. Men gitt alle de andre momentene, er det langt større sjans for brann fra lastebil-bremser fra en tunnel med stor helning. 

Den store faren med ein lang tunnel er at dersom det fyrst skulle oppstå ein brann så er det potensielt mange andre bilistar inne i tunnelen, og mange av dei kan i tillegg ha særdeles lang veg å gå før dei er ute og i sikkerheit.

Smeller det 500 meter inne i tunnelen der ein bil blir ståande å brenne slik at det er for varmt til å kome seg forbi bilen, ja då er det 24 km med mørklagt og røykfylt tunnel som ein må gjennom før ein er ute i sikkerheit. Då har ein dårlege odds for å kome seg ut i tide. Og sjølv om ein gjennomsnittleg døgntrafikk på 2000 bilar i døgnet ikkje er veldig stor trafikk så betyr det det at om trafikken er perfekt fordelt utover heile døgnet, og kvar bil er inne i tunnelen i ca 30 minutt så betyr det at det til ei kvar tid er ca 40 bilar inne i tunnelen til ei kvar tid. I høgsesongen blir det i gjennomsnitt omtrent dobbelt så mange bilar, og ein del av bilane vil nok også være turistbussar med masse passasjerer. I turistsesongen vil det nok også være enkelte tidspunkt med "rushtrafikk" der det er spesielt mange bilar inne i tunnelen samtidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

Det er bare dårlige unskyldninger.

Det fungerer med andre tuneller så det vil fungere med denne også. 

Virkeligheten er ikke på langt nær så simpel som du tydeligvis tror. Bare fordi man klarer å oppgradere feks Brynstunellen med nattarbeid, så betyr ikke det at det går for Lærdalstunnelen. Norges godt over 1100 tunneler er svært ulike, og i svært ulik stand. Masse, masse variabler i spill...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (13 timer siden):

Jeg ønsker langt bedre vei mellom Norges to største byer. Dagens trase er en skandale. Men tunnelen er grei nok. La oss begynne med de langt viktigere strekningene! Ja, også ser jeg gjerne at vi lager et ekstra løp på denne tunnelen en vakker dag, i stedet for total nedstengning. Selv om det jo blir dyrt!

Nå er jo raskeste veien Bergen-Oslo via Riksvei 7 og Hardangervidda. Nesten 1.5 timer raskere. Kun på vinterstid Filefjell er det foretrukne valget grunnet den gunstige beliggenheten i forhold til værforhold.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

😆😆😖 Ha ha ... Uff, nei, har ikke sett den.

Har sett Bølgen og Skjelvet, om det er noe hjelp i det. Antar dette er enda en film basert på (nesten) samme manus og samme skuespillere? 😉

Ikke helt. Man kan vel si at Tunnelen er beslektet med Bølgen og Skjelvet sjanger-messig. Men syns denne er mer virkelighetsnær og mindre urealistisk, og den har andre skuespillere. En tankbil kolliderer inne i en tunnel over fjellet og begynner å brenne, dårlig vær gjør det vanskelig for redningsmannskapene, osv osv. Akkurat et slikt scenario som kunne tenkes å oppstå i Lærdalstunnelen.

Lenke til kommentar

Akkurat når vi har så mange tunneler som vi har i Norge så er det mer enn passende at våre tunneler faktisk ikke er massive risikoer for allmennbefolkningen. Det er regelrett flaut at vi er så langt bak som vi allerede er, og rasistene som vil bygge opp de byrokratiske grensene vet akkurat å sko seg på slik idiotlogikk når noen få lokalbefolkninger blir satt i skvis i en midlertidig periode.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...