Gå til innhold

Gressklipper tåler ikke vann


Drogin

Anbefalte innlegg

17 minutes ago, TwoFace said:

Her kommer du jo med litt mer informasjon, som gjør at jeg skjønner frustrasjonen din litt mer. Men når du ikke kommer med all info, så er det vanskelig å ikke bare bedømme utifra hva du skriver. Det er nok en billig og "dårlig" gressklipper siden den er solgt fra Jula, som ikke akkurat stinker kvalitet.

Vel, det er ikke Julas eget merke "Meec" vi snakker om her, men Ryobi som er et anerkjent merke. 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mercruiser skrev (4 minutter siden):

Skjønner frustrasjonen. Det er lett å tenke at en gressklipper bør tåle regn, men elektrisk/batteridrevet er noe annet enn motorklipper. Elektriske komponenter er ikke særlig glad i fukt. 

For de av oss som har gått over til robotklipper, er dette med regn et vesentlig poeng. Enten bør robotklipperen ha regnsensor, eller alternativt være laget for å gå i regn. 

Tja, det er jo åpenbart slik med akkuratt denne klipperen ihvertfall. Men det burde jo ikke være slik.
De har jo klart å bygge elsykler som tåler regn, og jeg er ganske sikker på at gressklipper-modellene fra Bosch som jeg kommer til å sjekke ut nøye, tåler vann.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Drogin said:

Tja, det er jo åpenbart slik med akkuratt denne klipperen ihvertfall. Men det burde jo ikke være slik.
De har jo klart å bygge elsykler som tåler regn, og jeg er ganske sikker på at gressklipper-modellene fra Bosch som jeg kommer til å sjekke ut nøye, tåler vann.

Ja, med elektriske produkter er det vesentlig å sjekke ut dette. Ser ikke bort fra at også Ryobi har modeller som tåler regn. Mange modeller blir primært produsert for andre markeder enn regnfyllte Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette bidrar spesielt til spørsmålet men jeg kjøpte en Ryobi plenklipper i fjor. Elektrisk med kabel, ikke batteri. For min del når jeg ser på selve klipperen så er det relativt åpenbart at den ikke tåler å stå utendørs. Det gjenspeiles forsåvidt i prisen og. Men av ulike årsaker (plassmangel) har den allikevel stått ute siden (under halvtak). Starter pr nå men blir ikke overrasket over det om den kneler snart.

Husker for øvrig tilbake på gamle bensinklippere. Farfar var alltid veldig opptatt av at den måtte tas vare på skikkelig og stå innendørs når den ikke ble brukt. Pappa var litt mindre opptatt av dette og lot de gjerne stå utendørs mellom hver økt.

Farfar sin startet alltid. Pappa sin var et h****te å få liv med unntak av når den var ny. Så selv de "gode gamle" variantene måtte flyttes innomhus om de skulle ha lang levetid. Det er ikke noe nytt fenomen.

Pappa sine plenklippere var for øvrig årsaken til at jeg den dag i dag hater å klippe plen. Fikk aldri start på dritten...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, ITtraktor said:

Er ikke dette en robotgressklipper som er ment å stå ute og styre selv når den klipper? Ideelt sett burde den vel kanskje ha et lite hus, men det er jo totalt urimelig at den ikke tåler litt vann. 

Hvis det er robotklipper, bør den ha enten regnsensor eller tåle regn. Eksempelvis Husqvarna-klippere (som også inkluderer Gardena og McCulloch) har ofte ikke sensor, men de tåler til gjengjeld regn og spyling med hageslange. Øvrige robotklippere som ikke tåler regn, bør ha regnsensor som gjør at de automatisk går til ladestasjonen om det skulle regne. 

Trådstarter får evt. korrigere, men jeg oppfatter innlegget som at dette dreier seg om en batteridrevet rotorklipper, altså ikke robot.  

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Axefjord said:

Ja, "alle jeg kjenner" har gressklipperne i bod/under tak når de ikke er i bruk. Jeg tror ikke bedre merker hadde klart seg mye bedre. Fuktig luft inni en motor er ukjekt...

Håper du da ikke også mener motorklippere. De tåler fint å stå ute, men vil ideelt sett selvsagt ha godt av å oppbevares tørt hvis det er praktiske muligheter for dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så etter om det var tilgjengelig info om såkalt IP rating hos Ryobi men fant ikke. 

Ut over at man uansett bør oppbevare alt verktøy under tak og tørt (luftfuktighet vil også påvirke om ting råtner/korroderer, hageskjulet vil ha ~samme % relativ fuktighet som hagen) så kan TS eventuelt hevde at i formasjon gitt om behandling er for dårlig. Men tipper at det er lost case, vi har ikke helt ‘Amerikanske tilstander’ hva gjelder mulighet for å saksøke/påberope seg dårlig info 🫢 sjekk eventuelt med Forbrukerrådet?

Lenke til kommentar

Tviler på at elektriske gressklippere tåler å stå ute. En bensindrevet gressklipper vil nok tåle ganske bra å stå ute om sommeren (bør helst stå litt beskyttet).

Sykler og el-sparkesykler vil nok også være lite tålige med å stå ute i regnet, om de ikke er laget helt vanntett. Vanlige sykler ruster også mye om de står ute.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Sylinderklipper tåler vann! ;)

Men jo, det er da litt dårlig at en gressklipper ikke tåler å være ute. Vått gress er det vanskelig å gardere produktet mot, men for regnvann fra over er det nok med noen billige gummipakninger i skjøtene.

Endret av Verm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Verm said:

Sylinderklipper tåler vann! ;)

Men jo, det er da litt dårlig at en gressklipper ikke tåler å være ute. Vått gress er det vanskelig å gardere produktet mot, men for regnvann fra over er det nok med noen billige gummipakninger i skjøtene.

Men når ting blir stående i et fuktig miljø, f.eks nær gress/vegetasjon/jord etter et regnskyll, så kan det ruste selv uten direkte kontakt med vann. Pakningene være svært gode for å hindre slik rust.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (På 6.9.2022 den 14.33):

En klipper uansett pris eller type settes alltid inn under tak etter bruk. Slik som med all annen type elektronikk som man skal bruke ute.

Er heller ikke alle el sparkesykler som har IP rating heller, så er nok mange slike også som har gått dukken i sommer

Feil, robotklippere må tåle å stå ute selv i regnvær på grunn av produktets natur.
At den inneholder elektronikk er ikke noe hindring for at det skal kunne stå ute i regnet sommerhalvåret for det finnes mange måter å beskytte elektronikken for fukt via design og beskyttelse.
Husqvarna sine er designet for å klippe å all slags vær hele sommeren og må nødvendigvis stå ute i regnet for å gjøre jobben sin.
For ikke å snakke om ladestasjonen som også står på plena hele sommeren, og den må virkelig tåle det for den kan ikke flyttes på hver gang det regner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...