Gå til innhold

NAF mener staten tar tre firedeler av laderegningen. Men det er nesten umulig å vite hvor mye støtte du vil få


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (4 minutter siden):

Det er på kjøp av ny bil. Vil tro at de kommer til å legge på noe tilsvarende veibruksavgift på bruken også. Den er jo 5 kr literen i dag. Det burde vel gi ca 50øre pr kWh om man regner kr/kWh 

Hvordan tenker du å få det til når folk lader hjemme? Uten en egen måler som kan separere ladestrøm fra annet strømforbruk, så får du ikke skilt det ut på noen god måte.

Kanskje kan man få det til på offentlige ladere og felles ladeanlegg i borettslag, men det er heller ingen sikker metode. På bensin og diesel så har man separert det ut rett og slett på at varen i seg selv er den som avgiftslegges.

Så har man fargestoffer og andre sporstoffer i avgiftsfri diesel og bensin, så de kan kontrolleres om noen har snylta på avgiftene. Slikt er ikke mulig å gjøre på energi i form av strøm.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Hvordan tenker du å få det til når folk lader hjemme? Uten en egen måler som kan separere ladestrøm fra annet strømforbruk, så får du ikke skilt det ut på noen god måte.

Kanskje kan man få det til på offentlige ladere og felles ladeanlegg i borettslag, men det er heller ingen sikker metode. På bensin og diesel så har man separert det ut rett og slett på at varen i seg selv er den som avgiftslegges.

Så har man fargestoffer og andre sporstoffer i avgiftsfri diesel og bensin, så de kan kontrolleres om noen har snylta på avgiftene. Slikt er ikke mulig å gjøre på energi i form av strøm.

Tror ikke det er noe problem. Sett en strømmåler i bilen eller bruk den som er der. Problemet er at om alle kjører el bil vil myndighetene miste en stor del av inntektene vi har for å bygge veier og vedlikeholde dem. Disse kostnader må blister betale  på en eller annen måte.

Spørsmålet om det blir basert på antall kjørte km eller bilens energiforbruk. 

Det kommer helt sikkert. Myndighetene har lært noe siden sist da avgifter ble øket før "forbruk hadde satt seg"

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 minutter siden):

Tror ikke det er noe problem. Sett en strømmåler i bilen eller bruk den som er der. Problemet er at om alle kjører el bil vil myndighetene miste en stor del av inntektene vi har for å bygge veier og vedlikeholde dem. Disse kostnader må blister betale  på en eller annen måte.

Spørsmålet om det blir basert på antall kjørte km eller bilens energiforbruk. 

Det kommer helt sikkert. Myndighetene har lært noe siden sist da avgifter ble øket før "forbruk hadde satt seg"

 

Jeg er, og har alltid vært, av den formening at det er grunnen til at vi betaler skatt. Avgifter er snikbeskatning.

Km-stand kan jukses med, så det hadde blitt dårlig løsning. Og tvinge folk til å betale en måler for å ekstrabeskattes, da tror jeg mange vil nekte. Dessuten, delte ladere, hvem skal pålegges ansvaret og jobben med å samle dette inn? Det er en ekstrajobb, som man vil ha betalt for å utføre.

Sist men ikke minst, alle slike forslag er med på å stoppe innfasing av elbiler, så lenge de har sine 2 skavanker (kort rekkevidde, lang påfyllingstid), og når de med avgifter foreløpig er dyrere enn ice-variantene, så vil folk la lommeboka bestemme. Det ser man jo på alle disse sjekkene på hva som lønner seg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Jeg er, og har alltid vært, av den formening at det er grunnen til at vi betaler skatt. Avgifter er snikbeskatning.

Km-stand kan jukses med, så det hadde blitt dårlig løsning. Og tvinge folk til å betale en måler for å ekstrabeskattes, da tror jeg mange vil nekte. Dessuten, delte ladere, hvem skal pålegges ansvaret og jobben med å samle dette inn? Det er en ekstrajobb, som man vil ha betalt for å utføre.

Sist men ikke minst, alle slike forslag er med på å stoppe innfasing av elbiler, så lenge de har sine 2 skavanker (kort rekkevidde, lang påfyllingstid), og når de med avgifter foreløpig er dyrere enn ice-variantene, så vil folk la lommeboka bestemme. Det ser man jo på alle disse sjekkene på hva som lønner seg.

Staten tar inn 20 milliarder på veibruksavgift. Dette forsvinner om litt tid. Ikke noe problem med dagens strømpriser. Norge produserer ca 150 milliarder kWh så staten har nok inntekter nå med priser på flere kroner pr kwh. 50 øre pr kwh ekstra er lite i dag men om prisene går tilbake til normalen må man vurdere om husholdninger skal betale det samme for strømmen som bilister. 

Staten kommer nok ikke med slike forslag før bensin og diesel biler ikke selges lenger så de har god til på å finne en løsning.  

Dessuten må kø problemer , svevestøv og energitilførsel forbedres. Løsning er som regel å gjøre bilkjøring dyrere

Lenke til kommentar
mrxx skrev (7 timer siden):

Har betalt litt over 0 kr i strøm for de siste 10 000 km de siste 3 mnd på Teslaen. Ca 7 000 km gratis på superladere, og mange mindre ladeøkter på rundt - 20 kr (har spot-pris) inkl nettleie og strømstøtte. Bor i området med dyrest strøm i Norge (no 2).

Samme her. 0 kroner for august. Lader på SuC, og på hytta når vi er der (hytta er off- grid).

Lenke til kommentar
Trestein skrev (40 minutter siden):

Staten tar inn 20 milliarder på veibruksavgift. Dette forsvinner om litt tid. Ikke noe problem med dagens strømpriser. Norge produserer ca 150 milliarder kWh så staten har nok inntekter nå med priser på flere kroner pr kwh. 50 øre pr kwh ekstra er lite i dag men om prisene går tilbake til normalen må man vurdere om husholdninger skal betale det samme for strømmen som bilister. 

Staten kommer nok ikke med slike forslag før bensin og diesel biler ikke selges lenger så de har god til på å finne en løsning.  

Dessuten må kø problemer , svevestøv og energitilførsel forbedres. Løsning er som regel å gjøre bilkjøring dyrere

Hvorfor må avgifter være løsningen? Med bilkjøring har dette sjeldent vært noe med god effekt, selv om dyre bompengeavgifter holder noen unna, eller får en til å flytte kjøringen til utenom rushtid. Folk røyker og drikker, selv om alkohol, sigaretter, tobakk og snus er svindyrt. Heller ikke her virker pris mindre effektivt.

Og så skjønner jeg absolutt ikke dette ønsket om avgifter. Staten må ikke legge på avgifter, men det er selvsagt mye lettere enn å beherske seg på pengebruk. Spesielt virker det lett å støtte mere utgifter, fremfor å få til kutt og reduksjoner. Selv om det siste egentlig er det mest fornuftige.

Skjønner at av og til må man satse litt, om vi skal bevege oss fremover, men da er jo bruk av penger en form for investering, med tanke på at det skal kaste av seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Systemet for strømpris med timevis variasjon over flere hundre % er uakseptabelt!
Dette må endres slik at folk kan forutse fra eget forbruk hvor stor strømregninga blir!
 
La oss si at Shell lar deg fylle opp bilen med 50 liter diesel uten å ta betalt, men i stedet sender deg en regning måneden etter for bruk av 50 liter diesel til "markedspris". Hvis ikke dette er akseptabelt, hvorfor er det greit for strøm? 
 
I Sveits er strømpris beregnet fra kost pluss påslag.
Vi hadde et slikt prissystem i Norge for ikke så lenge siden og vil vil ha dette tilbake!
 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Hvordan tenker du å få det til når folk lader hjemme? Uten en egen måler som kan separere ladestrøm fra annet strømforbruk, så får du ikke skilt det ut på noen god måte.

Kanskje kan man få det til på offentlige ladere og felles ladeanlegg i borettslag, men det er heller ingen sikker metode. På bensin og diesel så har man separert det ut rett og slett på at varen i seg selv er den som avgiftslegges.

Så har man fargestoffer og andre sporstoffer i avgiftsfri diesel og bensin, så de kan kontrolleres om noen har snylta på avgiftene. Slikt er ikke mulig å gjøre på energi i form av strøm.

Folk er overraskende ivrige etter å hjelpe myndighetene med kreative avgifter, selv de som rammer dem selv. Forstå det den som kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, barfoo said:

Sånn utover massivt lavere vedlikeholdskostnad, bompenger, enklere bilhold m.m.?

Hehe, har du elbil kanskje? Massivt, ja det er det ingen som vet enda. Hva var prisen på nytt batteri? Elbiler er ikke lenger unntatt bompenger. Det kan selvsagt virke enklere og renere, men det er i hovedsak lokal luftkvalitet som har fordel av såkalt utslippsfritt kjøretøy. M.m: Never mind samvittighet så lenge det er slaver og barn som utviller Kobolt og andre mineraler, man er jo en av "de gode" så lenge man kjører elbil. Økt prispress på alle disse ettertraktede råvarene osv. Nei, takke meg til en god gammel bensinbil. 

Lenke til kommentar
19 hours ago, trikola said:

Noen har faktisk eget kraftverk på taket, andre lader bare automatisk i kun de billigste timene, og alle får strømstøtte.

Ladet forøvrig nylig litt i Strømstad:

image.png.5daa9872e9739abbb69f295761ed5b29.png

Samtidig var strømprisen hjemme - kanskje inkludert ørten avgifter (men uten hensyn til støtte) - over 6 kr:

image.png.a0d71874ef7f3429a1109060f318e831.png

Sant nok, men hva koster alt dette i innkjøp? 100 000 for et kjipt cellesystem. Minimum 200 000 for kjøretøyet. Og forresten, visste du at elbiler bidrar til massiv belastning av nettet? Peekpriser, på toppen av at det øker forbruket generelt sett for alle. De skulte subsidiene er enorme, og totalen er himmelfallende. I starten virket de radikale subsidiene som en god ide, men så lenge dette er en del av klimhysteriet så blir det ikke noe ordning på det. Det bidrar i tillegg til å opprettholde verdens høyeste skatte- og avgiftsnivå. Heia radikal sosialisme! 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (31 minutter siden):

Folk er overraskende ivrige etter å hjelpe myndighetene med kreative avgifter, selv de som rammer dem selv. Forstå det den som kan.

fins en betegnelse på slikt, - "Stockholmsyndromet"

"Stockholmsyndromet beskriver ofre for kidnappinger og bortføringer som over tid utvikler en sympati for sine kidnappere."

I vår sammenheng, kan vel fenomenet da omformuleres til å gjelde "befolkning som er forpint av avgifter og byrder", men over tid utvikler forstålese og sympati med den selvsamme staten som plager de.

https://no.wikipedia.org/wiki/Stockholmsyndromet

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mr.M said:

fins en betegnelse på slikt, - "Stockholmsyndromet"

"Stockholmsyndromet beskriver ofre for kidnappinger og bortføringer som over tid utvikler en sympati for sine kidnappere."

I vår sammenheng, kan vel fenomenet da omformuleres til å gjelde "befolkning som er forpint av avgifter og byrder", men over tid utvikler forstålese og sympati med den selvsamme staten som plager de.

https://no.wikipedia.org/wiki/Stockholmsyndromet

Tror egentlig det er ikke helt det samme.

Tror det er misunnelse - man ser at naboen har en liten fordel som man selv ikke har og da støtter man (offentlige) tiltak som rammer naboen og tenker lite på at det kan ramme en selv. Tilfredsstillelse ved å se at naboen rammes er større enn misnøyen med at man selv også er rammet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Roger Dyrøy said:

 Massivt, ja det er det ingen som vet enda.

Joda, det er veldig mye vi vet.

  • Batterier varer lenge nok til at elbiler typisk blir vraket av samme årsak som bensinbiler.
  • De har færre bevegelige deler, og langt mindre vedlikehold. F.or eksempel utgår jo kategorien oljeskift fullstendig. Det samme gjør eksosanlegg og girkasse. Det er ikke uvensentlig del av vedlikeholdet.
4 hours ago, Roger Dyrøy said:

Hva var prisen på nytt batteri?

Like lite relevant som prisen på ny motor i fossilbiler. Ja, det hender det må til, men det er ikke et stort problem. Og en ting vi vet om batterier er at de blir systematisk bedre og billigere.

Faktum er jo selvsagt at du snakker ut fra ideologi og ingenting annet, og at du ikke ønsker å se realiteter. Det er vanskelig å debatere mot.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Tror egentlig det er ikke helt det samme.

Tror det er misunnelse - man ser at naboen har en liten fordel som man selv ikke har og da støtter man (offentlige) tiltak som rammer naboen og tenker lite på at det kan ramme en selv. Tilfredsstillelse ved å se at naboen rammes er større enn misnøyen med at man selv også er rammet.

Hva mener du her? Jeg har el bil i bestilling og lurer på hva slags avgifter staten sannsynligvis vil innføre? Hvor ligger misunnelsen i dette?  

Lenke til kommentar
28 minutes ago, barfoo said:

Joda, det er veldig mye vi vet.

  • Batterier varer lenge nok til at elbiler typisk blir vraket av samme årsak som bensinbiler.
  • De har færre bevegelige deler, og langt mindre vedlikehold. F.or eksempel utgår jo kategorien oljeskift fullstendig. Det samme gjør eksosanlegg og girkasse. Det er ikke uvensentlig del av vedlikeholdet.

Like lite relevant som prisen på ny motor i fossilbiler. Ja, det hender det må til, men det er ikke et stort problem. Og en ting vi vet om batterier er at de blir systematisk bedre og billigere.

Faktum er jo selvsagt at du snakker ut fra ideologi og ingenting annet, og at du ikke ønsker å se realiteter. Det er vanskelig å debatere mot.

Ditto @barfoo Selvsagt er det varmetaop og eksos, jeg liker det ikke heller. Men ved å gå over på batteri så utfordres ikke utviklingen av forbrenningsmotoren på samme måte. Når man utelukker elementer og er av den oppfatning at elbiler er tilnærmet vedlikeholdsfri. Og hvis bilene var så vedlikeholdsfri, så burde man kunne doble levetiden, i det minste til 4-500 000 km. Men det er kanskje ikke like interessant, for hvem er oppriktig opptatt av miljø når det er penger å hente? Girkasser kan selvsagt ryke, men batteriene taper seg hele tiden. Man kan like gjerne snu på det å si at batterier, at de blir systematisk dårligere og og dyrere med alderen. Du kommer ikke bort fra at alt må ses i et livsløps-perspektiv, hele miljø og sikkerhet. En hver ingeniør burde ha grunnlag til å forstå dette.

https://emf-consult.com/emf-info/kilder-til-elektromagnetiske-felt-emf-2/elektromagnetiske-felt-i-bilen/

Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 timer siden):

Nå er det like dyrt å hurtiglade som å fylle bensin og diesel hos Mer og Circle-K. Dersom man ikke har hjemmelading er det nesten ingen økonomiske grunner til å kaste den gamle dieselen og kjøpe elbil nå.

Du kaster ikke den gamle bilen, du selger den til noen som trenger akkurat den bilen, så de kan "bruke den opp". Så kjøper du en ny eller litt brukt elbil, viktig å velge en energieffektiv bil som f.eks. Tesla, ellers blir kostnaden per km unødvendig høy. Men selv om selve energiprisen per mil nå er sammenlignbar mellom fossil og hurtiglading, så er likevel total-kostnaden per mil vesentlig lavere på elbil. Selvsagt fordi man gjør 90% av ladingen hjemme, men også pga lavere avgifter og lavere drifts-kostnader.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jan Høydahl skrev (7 minutter siden):

Du kaster ikke den gamle bilen, du selger den til noen som trenger akkurat den bilen, så de kan "bruke den opp". Så kjøper du en ny eller litt brukt elbil, viktig å velge en energieffektiv bil som f.eks. Tesla, ellers blir kostnaden per km unødvendig høy. Men selv om selve energiprisen per mil nå er sammenlignbar mellom fossil og hurtiglading, så er likevel total-kostnaden per mil vesentlig lavere på elbil. Selvsagt fordi man gjør 90% av ladingen hjemme, men også pga lavere avgifter og lavere drifts-kostnader.

Nå er det mange som ikke har lademulighet hjemme, spesielt i byene. Også mange borettslag som har inngått avtaler med ladeselskaper som Eviny, Mer, Ohmia, osv. Disse må nå betale full pris på strømmen siden ladeoperatørene ikke mottar strømstøtte, og denne ladingen ikke går via borettslaget/sameiet som får strømstøtte. Så for mange vil denne økningen også komme på hjemmelading dessverre.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...