Jump to content

Jan Høydahl

Medlemmer
  • Content Count

    36
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

44 :)

Recent Profile Visitors

271 profile views
  1. Takk for litt detaljer om standarden. Er selv data-ingeniør og kan godt tenke meg å sette meg mer inn i dette, og hvor langt det er kommet. Er jo tydeligvis i drift allerede i noen ladenettverk, og Taycan og noen andre modeller støtter standarden. Mener du at det som tar tid er for hele bilparken og samtlige ladestasjoner å på på plass støtte for standarden? Eller er det ting som ikke er ferdig standardisert enda? Vet jo at så snart ISO og en sidrumpet bilbransje er involvert så kan ting ta laaaaang tid 🙂
  2. Krav om kort i 2030 er å gå baklengs inn i fremtiden. EU bør ikke diktere teknologi men funksjon. De kan f.eks si at alle skal kunne betale enkelt uten å legge igjen unødige persondata. Så vil bransjen utvikle plug-n-charge slik at samtlige elbiler støtter dette og betaler uten verken kort eller app. Bil-eier registrert seg en gang og knytter et betalingskort opp mot bilen sin ID. Alle lade-operatører pålegges å tilby «roaming» med fair vilkår, og lade-operatør behøver ikke detaljert info om bil-eier, kun en bil-id for å få oppgjør fra bilens betalings-leverandør. Dette likner svært mye på mobil-nettet eller bompenge-roaming og bør være løsbart med både brukervennlighet og personvern intakt. Ja det bør endog være mulig med «kontantkort» løsning der man «fyller opp» bilens konto før man legger ut på tur. Her kunne kanskje blockchain brukes?
  3. Temmelig sårbart ja. Og vil anta det også er en viss risiko for kompromittering av en CDN infrastruktur eller edge-servere, for å servere annet innhold. Noen som kjenner til hvilke tiltak som evt beskytter mot slike angrep?
  4. Nadella brukte ordet "Open Platform" om Windows. Vet ikke om jeg er helt enig
  5. Bra. Nå må ulike aktører slutte å finne opp hjulet på nytt og bygge parallelle meldingssystemer for kommunikasjon med borgerne. Integrasjon mellom EPJ og Altinn ville være en helt naturlig ting, men problemet er kanskje at noen ikke tør å stille disse kravene? På samme måte bør DigiPost legges ned og heller utnytte AltInn fullt ut. Bevilg litt mer penger til Digitaliseringsdirektoratet slik at AltInn kan bli enda mer brukervennlig og få en bedre mobil-app.
  6. Merkelig å trekke frem Telenor som så mye flinkere enn Google etter kritikken de har fått om at kundebehandlere blir tvunget til å reise til kontoret? https://www.digi.no/artikler/telenor-har-fortsatt-kundebehandlere-pa-kontor-telia-har-alle-pa-hjemmekontor/503412?key=49qjpFqQ Har Telenor tatt en 180 graders vending?
  7. Da må du lese deg litt opp. Lenge siden Amazon bare drev med bøker. Siden startet de med generell netthandel, og måtte i den forbindelse bygge opp store datasentre for seg selv. Så fant man ut at man kunne leie ut data-kapasitet til andre også, og det har nå blitt en av deres største inntekter. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Amazon_Web_Services
  8. Gikk litt fort i oversettelsen her? Her snakkes det om OL 2020 - da heter det «lekene», ikke «spillene» 😉
  9. Tipper at de implisitt har godtatt sikkerhetsoppdateringer som en del av å ta i bruk modemet. Hadde Simula blitt offer for innbrudd i modemene på grunn av denne sikkerhets-bristen så hadde de vel klaget på det motsatte - at de ikke ble patchet 🙂 Selv om det ikke står eksplisitt i bruksvilkårene til modemet at de vil bli automatisk patchet, så vil man i 2020 vanskelig kunne argumentere for at forbrukere ikke burde kunne forvente slik sikkerhets-patching, da det er normen nå. Ingen vil vel tilbake til da man var helt på egenhånd og måtte selv laste ned firmware for routere, modemer, aksesspunkter og printere - hvilket jo folk flest aldri gjorde og dermed var sårbare for botnet-angrep mm. Så jeg er enig med advokaten - produsenten vinner her - Simulat burde sikret seg bedre mot slik oppgradering ved å inngå avtale med leverandør om å få en custom firmware e.l..
  10. Nå finnes det jo nyere selvkjørings-systemer enn en dum pre-programmert rute i kart med bråstopp om en snøball ligger i veien. Så litt kjapt å trekke konklusjonen at brøyting eller veiarbeid vil bli et problem for fremtidige selvkjørende biler og busser. Vent til Waymo og Tesla er klar med RoboTaxi løsningene sine, f.eks https://www.google.no/amp/s/www.forbes.com/sites/alanohnsman/2020/10/08/waymo-restarts-robotaxi-service-without-human-safety-drivers/amp/
  11. Ingen har sagt at vi må lage noe fra scratch. Jeg forventer at de som vinner anbudet vil basere seg på f.eks. Tysklands open source app. Kostnadene kommer når man skal tilpasse den til norske forhold, og integreres med ID-porten for å kunne dele sine nøkler hvis man blir smittet.
  12. Litt clickbait her eller? Privat selskap A lager en telefon og inviterer utviklere til å lage apper, mot visse vilkår. Selskap B tjener mye penger og bryter vilkår om profitt-deling med vilje. Selskap A trekker appen og utestenger utvikleren ihht vilkår. Digi kaller dette et "voldsomt motangrep". Hmmm.
  13. Nei, men det betyr at man må følge lisensen som kildekoden er sluppet under, og avhengig av lisens kan man gjøre forskjellige ting. F.eks. Tyskland sin app corona-warn https://www.coronawarn.app/en/ er tilgjengelig under Apache 2.0 lisens og det gir FHI alle nødvendige friheter til å oversette, endre, publisere etc en norsk app basert på dette.
  14. Dette er gode nyheter. Bruk Google+Apple API og legg ut på anbud! Tipper det blir minst 3-5 konkurrerende løsninger, og at den som blir valgt baserer seg på eksisterende Open Source løsning, og at utviklings-tid blir under 2 mnd og at kostnaden blir langt hyggeligere enn Simula sin første monster-app.
  15. Hva skjedde med standardisering og bruker i fokus? Nå har Apple og Google bevist at de kan samarbeide med Contact Tracing. Nå kan de bevise at de kan samarbeide ved at Apple open-sourcer AirDrop spesifikasjonen og at Google implementerer den. Så kan endelig alle, uavhengig av telefon, dele bilder, filer og kontakter med hverandre. Så kan de utvide med NFC så man kan dele med den du står ved isteden av uten å skru på noe som helst. Etter det kan Apple og Google gjøre det samme med AirPlay/Chromecast teknologiene. Enten at begge implementerer begge teknologiene i sine telefoner, eller at de blir enige om en. Makan til proprietært surr. Er ingen som kjøper en Android-telefon fordi den har så bra Chromecast-støtte, eller en iPhone fordi den har så bra AirPlay. Man vil bare at ting skal funke. Over alt. I stua til mormor. På møterommet hos kunden. Aaaargh!
×
×
  • Create New...