Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jarmo skrev (11 minutter siden):

Grunnen til at jeg tok opp denne saken er at temmelig mange andre plasser her på berget som må finne ut andre løsninger. Ettersom tiden går. Og som en mulig backup i flere tilfeller. 

Man har sluttet og bygge landet, alt skal inn i ett regneark og fasiten må være positiv, bedre med utbytte enn samfunnsansvar for det offentlige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
agvg skrev (5 minutter siden):

Man har sluttet og bygge landet, alt skal inn i ett regneark og fasiten må være positiv, bedre med utbytte enn samfunnsansvar for det offentlige.

Ser ut til at vi må ta mer ansvar selv etter hvert. Sakte og sikkert. Jeg er i posisjon i resten av livet mitt men har 4 barn og 4 barnebarn som må sikres. Uten at Staten skatter oss i hjel.

Endret av Jarmo
Skrevet (endret)

Jeg kjenner han som har vært omtalt som Norges dyreste strømkunde i media en rekke ganger tidligere. Kortversjonen: Han er eneste faste gjenboende på ei øy langt ute i havgapet. Øya er forsynt med sjøkabel. Sjøkabelen ble ødelagt under en voldsom storm. Etter en mediestorm om leveringsplikt så endte det med at nettselskapet måtte legge ny sjøkabel, ens ærend til han. Hvis jeg husker rett kom det på mange millioner. Dette må være 10-15-20 år siden. "Der man skulle tru at ingen kunne bu" har vært og mast en rekke ganger om å få komme på besøk, men han liker seg alene og takker kontant nei.

Nå har det seg sånn at han er aldrende og står i kø for plass på aldershjem, i nærmeste bygd. Bare et par timer unna med båt. Jeg kjenner arvingen også og han har planer om å flytte dit permanent sånn at leveringsplikten opprettholdes. Jeg har pratet flere ganger om at det går an å få millioner i et slags forlik for å fraskrive nettselskapet leveringsplikt og vi har en dialog om hvordan det skal løses. Det blir nok noe a la det @Jens Kr. Kirkebø skriver, men jeg kan ikke forskuttere om han går med på løsningen for det er jo en god del jobb og investering å få det til, noe han kvier seg for. For at det skal være interessant må nok tilbudet fra nettselskapet være svært godt.

Jeg vurderer å skaffe meg hyttetomt på den øya, med eller uten renoveringsobjekt, men det er ikke til salgs for penger. Salg er uaktuelt for alle nåværende eiere, med mindre man har god tone og lokal tilhørighet. Så jeg åler meg litt innpå med turer dit av og til. :) Egentlig uhorvelig langt unna sivilisasjon men..

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (42 minutter siden):

Nå har det seg sånn at han er aldrende og står i kø for plass på aldershjem, i nærmeste bygd. Bare et par timer unna med båt. Jeg kjenner arvingen også og han har planer om å flytte dit permanent sånn at leveringsplikten opprettholdes. Jeg har pratet flere ganger om at det går an å få millioner i et slags forlik for å fraskrive nettselskapet leveringsplikt og vi har en dialog om hvordan det skal løses. Det blir nok noe a la det @Jens Kr. Kirkebø skriver, men jeg kan ikke forskuttere om han går med på løsningen for det er jo en god del jobb og investering å få det til, noe han kvier seg for. For at det skal være interessant må nok tilbudet fra nettselskapet være svært godt.

For et hus som også skal brukes vinterstid blir det en del mer komplisert. Solcellepaneler hjelper lite i de mørkeste månedene, så da må man ha vindturbin + aggregat i tillegg. Og en god vindturbin som tåler vinterstormer koster nok et sekssifret beløp minimum. 

Skrevet

Nja, det er i et verneområde for fugl så det blir neppe vindturbin, så det blir nok mye diesel til strøm vinterstid og solceller sommertid. Begge deler med batteribuffer. Men strøm kommer ikke til å bli brukt til oppvarming så det sparer jo litt diesel. Gratis tilgang på ved mot litt egeninnsats. Det er i hvert fall planen så langt. Burde nok laget en egen tråd om dette hvis og når det kommer så langt. Planene ligger år fram i tid.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har vært dårlig med "kreative" løsninger i det siste. Noen burde jo komme opp med noe nytt fantastisk snart? F.eks. solceller på vindmøllebladene?

657082185_highres.thumb.webp.2166c04605f0d6ea99a879ee9af340ca.webp

Solar-Roadways.jpg.1b79fdac7bab1961e61902ced01f03eb.jpg

Spoiler

images.jpg.535acec664a3cf20968ce28eb8b07434.jpg

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Solcellepanel på høyspentmaster? På nedgravde kloakkrør? På passasjerfly? På hundehalsbånd?

Jeg sliter med å finne på noe dummere enn midt i jernbanespor eller vei.

Vei skal brøytes og strøs, noen biler har piggdekk. Hvordan blir bremselengden når du kjører på glass? Hvordan blir kraftproduksjonen når glasset er ripete?  Hva om en bulldoser eller gravemaskin kjører over glasset?

Og jernbanen skal jo stadig justeres og inspiseres. Må BaneNOR fjerne flere kilometer ned solcellepanel for å komme til og gjøre jobben sin?  Det blir flere ekstra uker med buss for tog.

Brainstorming fra folk som mangler kompetanse gir dårlig gjennomtenkte ideer.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (41 minutter siden):

Jeg sliter med å finne på noe dummere enn midt i jernbanespor eller vei.

Ja, vi har vel ledd godt med EEVblogg noen ganger. Det er på nivå med prompegasskraftverk fra sofaputer. Bare med den forskjellen at de latterlige solcelleprosjektene faktisk har blitt satset penger på og vært testet i både Sveits, Belgia og Frankrike om jeg husker rett.

• Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, Simen1 said:

Ja, vi har vel ledd godt med EEVblogg noen ganger. Det er på nivå med prompegasskraftverk fra sofaputer. Bare med den forskjellen at de latterlige solcelleprosjektene faktisk har blitt satset penger på og vært testet i både Sveits, Belgia og Frankrike om jeg husker rett.

Og nå har de flyttet til USA og fortsetter der.

Skrevet

Vertikal plasserte solceller tror jeg kunne bidratt greit her langt mot Nord. Enkle å holde rene bli de også.

Jeg mener å ha lest ett sted at en kraftmiks bestående av ca 20% ikke regulerbar kraft er omtrent det man kan ta imot uten at det samtidig begynner å bidra negativt til totalen. Dette tallet kan sikkert økes slik at man kan svelge unna mer ikke regulerbar kraft via ulike enkle løsninger som f.eks krav til batterier , men det vil alltid finnes en margin her som definerer en grense på hvor mye ikke regulerbar kraft man faktisk kan ta imot før det begynner å gå virkelig negativt ut over totalen. Jeg tror ikke man må se seg blind på energi - men forsøke å finne en optimal miks her. Tyskland har vel planer ca 20 GW installert ny ytelse fra gasskraftverk - de har rett og slett innsett at de ikke klarer å ta imot mer ikke regulerbar kraft og samtidig opprettholde ett sikkert og godt kraftsystem. Gjennom handling så innrømmer de egentlig tabben med å legge ned kjernekraftverkene. Disse nye gasskraftverkene skal nå gå på LNG som kommer fra f.eks Qatar og USA...

Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Jeg mener å ha lest ett sted at en kraftmiks bestående av ca 20% ikke regulerbar kraft er omtrent det man kan ta imot uten at det samtidig begynner å bidra negativt til totalen.

Jeg mener å ha lest 50% (innstallert effekt). Men det er uansett veldig omtrentlige tommelfingeregler med forutsetning om ingen endring fra dagens kraftsystem. Tallet må leses som en grov tommelfingerregel og ikke fasit. Det kan nok økes kraftig dersom man gjør nok tiltak, eller måtte senkes dersom man har problemer med nettet fra før.

Jeg kunne tenke meg å prøve ut et vertikal ensidig panel hjemme på veggen godt under takutspringet, men jeg vet det aldri kommer til å lønne seg så jeg har foreløpig utsatt det hobbyeksperimentet.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg kunne tenke meg å prøve ut et vertikal ensidig panel hjemme på veggen godt under takutspringet, men jeg vet det aldri kommer til å lønne seg så jeg har foreløpig utsatt det hobbyeksperimentet.

Tja, ett panel og en 400w microinverter koster jo under 2000,- 

Slike balkonanlegg kan jo produsere mye strøm hvis det blir populært i de tusen hjem.

Endret av agvg
Skrevet
agvg skrev (20 minutter siden):

Tja, ett panel og en 400w microinverter koster jo under 2000,- 

Jeg vet. Ca like morsomt og lønnsomt som en middelstor pakke LEGO. Det frister men jeg har ikke helt fått ut fingeren. Man må jo leke litt også :)

• Liker 1
Skrevet
wampster skrev (På 25.10.2025 den 14.25):

Så svaret på problemet vi nå har fått ved at man har bygget ut store mengder væravhengig kraftproduksjon samtidig som man har stengt ned store deler av ikke-væravhengig kraftproduksjon skal løses ved å bygge enda mer væravhengig kraftproduksjon?

Eller er det store planer i Europa om å re-aktivere og/eller bygge nye kjernekraftverk eller annen "grunn-kraft" som ikke er væravhengig som vindkraft og/eller solkraft?

Å stenge ned/redusere bruken av olje/gass/kull/kjernekraft før man har bygget ut/om kraftproduksjonen må jo være det mest absurde som kan gjøres? Blir som å kjøpe elbil til bruk på hytta før man har fått installert strøm og dermed måtte ta med seg et diesel aggregat. 

Tyskland skal bygge en mengde gasskraftverk de neste åra, 20-30 stykker (20 GW) er det snakk om.

Skrevet
Simen1 skrev (56 minutter siden):

Jeg vet. Ca like morsomt og lønnsomt som en middelstor pakke LEGO. Det frister men jeg har ikke helt fått ut fingeren. Man må jo leke litt også :)

Ja, det skal bli spennende og se om disse balkonanleggene blir stoppet, at det fungerer bra i andre land stopper ikke norske bekymringer for alt nytt.

Skrevet
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Solceller passer godt steder hvor man må bruke mye energi på air conditioning, da forbruk og produksjon alltid er høyest samtidig. Dette er på ingen måte relevant for Norge eller Nord Europa 

Tja, hvis man dekker grunnforbruket via solceller på dagtid så vil man jo både spare penger og redusere behovet for og tømme magasinene i Norge.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...