obygda Skrevet mandag kl 15:32 Skrevet mandag kl 15:32 Simen1 skrev (3 minutter siden): Hvor stor andel av det vi forbruker (Konsum-ordet i KPI) er produert i Norge? Tør jeg gjette på halvparten? Hvor mye av inflasjonen skyldes energi (E-en i KPI-JAE)? Kanskje halvparten? Hvor mye av denne energien er strøm? Kanskje 10%? Hva blir 0,5 * 0,5 * 0,1? Siden det blir i overkant konspiratorisk å tilskrive hele inflasjonen de siste årene til bare strømprisen i en av Norges landsdeler, direkte + indirekte + indirekte-indirekte i renters-renter-stil. Har du noe å underbygge denne konspirasjonen med? Noen håndfaste tall på at det er strøm som er den store ulven i regnskapet som trekker i alle tråder? Nei - du kan ikke tilskrive all inflasjon til strømpriser - men kanskje mer enn du ved første øyekast tror? All kraft omsettes jo også i Euro...Mao jo sterkere Euro er - jo høyere blir vår kraftpris her i landet i NOK. Og det igjen bidrar til at produkter i vårt land som bruker kraft som innsatsfaktor - må prises opp som følge av dette. Sånn sett så tar man med seg elendig kronekurs inn i dette også..og jeg har en teori om at jo likere pris vi har på kraft vs EU - så blir kronekursen svekket litt av dette også. Poenget er at vi ikke lenger kan "bake inn" billig kraft i våre produkter...og således kan en svak kronekurs kompensere for dette.........Og svak kronekurs drar inflasjonen opp......... Men det er mange elementer som påvirker kronekursen...så det blir veldig komplisert å analysere årsak/virkning her vil jeg tro. Det koster uansett norske forbrukere, inklusive næring, ekstra mye om vi blir sittende igjen med samme kraftpriser over tid som på kontinentet..for uansett hvordan man vrir og vender på det...vi har et høyere forbruk pr person i Norge vs kontinentet fordi vi har et kaldere klima. Og de varene vi produserer for kontinentet - de blir ekstra dyre om vi har samme kraftpris som kontinentet og må dytte på transportkostnader på dem også før de havner nede hos kundene i EU. Da er det trolig bedre å ha produksjonen av varene nede der kundene bor - mao flytte all denne type industri ned til EU...Så EU er tjent med at vi har likere priser..akkurat som Trump driver å virrer med å forsøke å få hjem produksjonen..har EU allerede lagt planer for hvordan de kan få tak i energien vi har i landet til lik pris som oss i Norge. Noen stor andel av den elektriske kraften de trenger - får de aldri fra Norge - men stor nok til at de påvirker prisen vår..og sånn sett drar ned investeringsviljen for ny industri i Norge...og på den måten drar ned verdien av den norske kronen...og øker inflasjonen... Vi blir mer og mer en råvareleverandør....jeg tror nesten det ubevisst har vært i tankene hos mange politikere allerede...at vi skal selge fisk,olje,gass og kraft....og levere det til EU uten foredling av noe slag.....Det neste er jo at vi skal skatte ihjel norske eiere...men la utenlandske slippe unna gjennom de ulike skattereglene vi har...Det er en annen diskusjon...men alt henger sammen med alt.. 3 1
obygda Skrevet mandag kl 15:37 Skrevet mandag kl 15:37 Gazer75 skrev (12 minutter siden): Det har det vore snakka om fleire gonger i denne tråden. Det er ein 1000MVA autotrafo i Sogndal som avgrensa kapasiteten fram til no. Hugs på at NO3<->NO5 grensa går på 420kV linja Høyanger-Sogndal. Veldig mykje info om kraftsystemet er gøymd bak §6.2 i kraftberedskapsforskrifta https://veiledere.nve.no/kraftberedskapsforskriften/kapittel-6-informasjonssikkerhet/6-2-kraftsensitiv-informasjon/ De har i mange år nå skutt seg selv i foten...tidligere var det mer hemmelighold om dette...Nå kan man lese paragrafen over og så gå videre inn på nettsiden deres og få frem en total oversikt over kraftsystemet i Norge : https://atlas.nve.no/Html5Viewer/index.html?viewer=nveatlas Du ser ikke linjene der...men også det var tidligere hemmelig...og man fikk kun tak i kart ved behov...men disse nettkartene er nå lastet inn i alle modellverk kraftbransjen bruker..........nettopp fordi man trenger det for å modellere markedet...... 1
Jotun Skrevet mandag kl 15:45 Skrevet mandag kl 15:45 Simen1 skrev (39 minutter siden): Siden det blir i overkant konspiratorisk å tilskrive hele inflasjonen de siste årene til bare strømprisen i en av Norges landsdeler, direkte + indirekte + indirekte-indirekte i renters-renter-stil. Har du noe å underbygge denne konspirasjonen med? Noen håndfaste tall på at det er strøm som er den store ulven i regnskapet som trekker i alle tråder? Hvor tilskriver jeg hele inflasjonen til energi? Lese så ser du at eg skriver om de andre driverne også. Men energi prisene driver det enda videre. Og øker effekten av alt som en ond sirkel.
Simen1 Skrevet mandag kl 15:55 Skrevet mandag kl 15:55 (endret) Jotun skrev (10 minutter siden): Hvor tilskriver jeg hele inflasjonen til energi? Lese så ser du at eg skriver om de andre driverne også. Men energi prisene driver det enda videre. Og øker effekten av alt som en ond sirkel. Hvor ble det av den gode sirkelen fra 2019 til 2020 da? Renters renter-effekten av de lave strømprisene som burde økt effekten av alle prisnedganger i en god sirkel? Har du noen gode tall og kilder på denne effekten du hevder finnes eller drar du påstander ut av bakenden? Endret mandag kl 15:56 av Simen1
Gazer75 Skrevet mandag kl 16:02 Skrevet mandag kl 16:02 (endret) obygda skrev (25 minutter siden): De har i mange år nå skutt seg selv i foten...tidligere var det mer hemmelighold om dette...Nå kan man lese paragrafen over og så gå videre inn på nettsiden deres og få frem en total oversikt over kraftsystemet i Norge Langt unna total oversikt. For dette måtte ein saumfare konsesjonsdokument. Det vart ei kraftig innstramming i fjor etter at dei oppdaterte forskrifta og ting vart meir konkretisert. No vert mykje sladda i dokumenta som trafo detaljar osv. Kartet har også fått ein større boks rundt stasjonane slik at linjer ikkje går heilt inn. For å få total oversikt og utføre analysar så må ein ha einlinjeskjema og info om kapasitet på samleskinner, transformatorar, linjer osv, samt kompensering osv. Utan dette så har info ein kan sjå ute i dagen lite å seie. Nesten alt av info du ser på Openinframap som kjem frå Openstreetmap (OSM) databasen har eg lagt inn over ein periode på 5-10 år. Kartløysinga til NVE var så utdatert med feil og manglar, og er det fortsatt, at eg sette meg eit mål om å få inn rett info i OSM. Men no virkar det som dei har fått litt panikk og prøver å fjerne så mykje info som mogeleg. Til og med WMS med luftfartshinder blir no fjerna. Om ein kan fortsatt laste ned datasett er litt uklart. Og med ny forskrift så skal alle straumførande linjer inn i denne databasen. Før var det berre linjer over ei viss høgde i forhold til omgjevnaden. Denne endring kom vel etter helikopterulukka utanfor Nestunnelen for mange år sidan. Endret mandag kl 16:02 av Gazer75 2
Jotun Skrevet mandag kl 16:46 Skrevet mandag kl 16:46 Simen1 skrev (50 minutter siden): Hvor ble det av den gode sirkelen fra 2019 til 2020 da? Renters renter-effekten av de lave strømprisene som burde økt effekten av alle prisnedganger i en god sirkel? Har du noen gode tall og kilder på denne effekten du hevder finnes eller drar du påstander ut av bakenden? Var inflasjonen skyhøy i den perioden?
Simen1 Skrevet mandag kl 20:42 Skrevet mandag kl 20:42 Jotun skrev (3 timer siden): Var inflasjonen skyhøy i den perioden? KPI-JA gikk 2% opp samtidig som strømprisen gikk 75% ned. Hvis disse hadde hatt en sterk sammenheng så skulle man jo tro at KPI-JA også gikk kraftig ned, kanskje ikke 75%, men kanskje 25% ned? For hvis vi snur på det og sier at strømprisen øker med 4-gangeren (altså 2019-2020 i revers) så burde jo inflasjonen da også gått voldsomt samme vei - hvis det var en sterk sammenheng. Poenget mitt er at den sterke sammenhengen du har argumentert for - ikke finnes. Det nok en svak sammenheng, men ikke sterk sånn som du argumenterte for. 1
Jotun Skrevet mandag kl 21:35 Skrevet mandag kl 21:35 (endret) Ting går aldri ned igjen når de først har steget Bare å se på bensinprisene. Høy oljepris - stigende drivstoffpriser. Lav oljepris - flate drivstoffpriser. Marginene derimot,de øker i mellomperioden. Så det du sier er at inflasjonen de siste årene IKKE har en sterk knytning til økte energipriser? Da må eg nok snu på flisa og be deg dokumentere hvis du vil eg skal tro på deg. Eg har ikke behov for motsatt så.... Ai sier økte energipriser og matpriser pluss kronekurs har vært driverne. Så ikke vet eg. Endret mandag kl 21:41 av Jotun 1 1
HF- Skrevet tirsdag kl 11:42 Skrevet tirsdag kl 11:42 En merkelig situasjon som har gjentatt seg i det siste: straumen går frå no5 til no3 sjølv om prisane skulle tilseie det motsatte
Simen1 Skrevet tirsdag kl 11:52 Skrevet tirsdag kl 11:52 (endret) Jotun skrev (14 timer siden): Ting går aldri ned igjen når de først har steget Bare å se på bensinprisene. Høy oljepris - stigende drivstoffpriser. Lav oljepris - flate drivstoffpriser. Juni 2022: 29 kroner literen. Hva ligger bensinprisen på nå tre år senere? Råoljeprisen Det blir mye mer interessante diskusjoner når man sparrer mot noen som vet hva de prater om og kan understøtte med kilder, tall og data. Endret tirsdag kl 11:53 av Simen1 1
sedsberg Skrevet tirsdag kl 12:15 Skrevet tirsdag kl 12:15 Så... prisen der har gått fra ca. 40, opp til en peak på ca. 120 og så ned til rundt 70. Ja da er man idiot hvis man ikke ser at prisen utelukkende har gått ned.
fredrik2 Skrevet tirsdag kl 12:24 Skrevet tirsdag kl 12:24 29 minutes ago, Simen1 said: Juni 2022: 29 kroner literen. Hva ligger bensinprisen på nå tre år senere? Imponerande at hitta ett högt pris i en Tromsø tidning bakom en betalvägg. Du kunde vel ha brukt ssb sina tal trots att de er 3 kr lavere? 2 1
MegaMann2 Skrevet tirsdag kl 13:13 Skrevet tirsdag kl 13:13 1 hour ago, HF- said: En merkelig situasjon som har gjentatt seg i det siste: straumen går frå no5 til no3 sjølv om prisane skulle tilseie det motsatte Kan det være pga vedlikehold ? https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/nyhetsarkiv/statnett-oppgraderer-nettet--norge-er-elektrisk-delt-de-narmeste-ukene/ "I praksis innebærer tiltakene at strømforsyningen i Norge er delt i en nordlig og en sørlig del de nærmeste ukene." Jeg tipper at i praksis er NO3 egentlig to soner nå, og at den sørlige sonen burde hatt egen pris grunnet dette vedlikeholdet, men at sånn fungerer det ikke. 1
HF- Skrevet tirsdag kl 13:26 Skrevet tirsdag kl 13:26 MegaMann2 skrev (11 minutter siden): Kan det være pga vedlikehold ? https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/nyhetsarkiv/statnett-oppgraderer-nettet--norge-er-elektrisk-delt-de-narmeste-ukene/ "I praksis innebærer tiltakene at strømforsyningen i Norge er delt i en nordlig og en sørlig del de nærmeste ukene." Jeg tipper at i praksis er NO3 egentlig to soner nå, og at den sørlige sonen burde hatt egen pris grunnet dette vedlikeholdet, men at sånn fungerer det ikke. Kanskje heller at produksjon nord for Sogndal er blokkert frå å gå sørover pga ombygging og dermed må nordover til no3
Jarmo Skrevet tirsdag kl 13:31 Skrevet tirsdag kl 13:31 (endret) HF- skrev (4 minutter siden): Kanskje heller at produksjon nord for Sogndal er blokkert frå å gå sørover pga ombygging og dermed må nordover til no3 Stemmer, skulle bli stengt perioder pga. koblingsarbeidet både her og der, husker ikke alt nå. Så det på nett for noen dager siden. Endret tirsdag kl 13:31 av Jarmo
HF- Skrevet tirsdag kl 17:16 Skrevet tirsdag kl 17:16 Hissige priser sør for oss, er det noke spesielt som skjer i kveld?
Frank Olsen Skrevet tirsdag kl 18:39 Skrevet tirsdag kl 18:39 HF- skrev (1 time siden): Hissige priser sør for oss, er det noke spesielt som skjer i kveld? Sola har gått ned og det er tilnærmet vindstille. 2
HF- Skrevet tirsdag kl 19:13 Skrevet tirsdag kl 19:13 Frank Olsen skrev (32 minutter siden): Sola har gått ned og det er tilnærmet vindstille. Mørkt blir det kvar kveld og det har vore lite vind i lang tid
kremt Skrevet tirsdag kl 19:47 Skrevet tirsdag kl 19:47 Unntakstilstand: Ingen sol og lite vind! Er dette den grønne fremtiden, strøm i kontakten bare når det er sol og vind, dødt på kveld og natt? 1 1
sk0yern Skrevet tirsdag kl 19:51 Skrevet tirsdag kl 19:51 Ops, her er det noen røde flagg? Først etter valget, tilfeldig? Sitat Vil ikke offentligjøre Norgespris-dokumenter før valget Energidepartementet vil ikke utlevere juridisk EØS-betenkning fra advokatfirmaet Wiersholm eller kostnadsestimatene NVE utarbeidet. https://energiwatch.no/nyheter/politikk_marked/article18419240.ece 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå