Gå til innhold

Kristian Valen ble slått ned av Zaniar Matapour i 2016


Anbefalte innlegg

Sitat: - Politiet fikk navn, adresse og telefonnummer, ja til og med fødselsnummeret til Matapour. De – politiet – snakket også med vitnene som så hva som skjedde. En av politimennene sa også at videobildene var skarpe, og at det ikke var tvil om hvem som var gjerningsmannen, forteller Valen.

Hvordan går det an å henlegge en slik sak? Det er helt utrolig at Matapour ikke fikk fengselsstraff eller ble utvist av landet. Seks år senere begår han terrorhandlingen i Rosenkrantzgate.

Kilde: https://www.dagbladet.no/nyheter/overfalt-av-terrorsiktet/76706133

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet kan ha tenkt at en voldsdom for en utilregnelig person, ikke ville være nok til å holde ham innesperret i årevis. Situasjonen i dag er at han er mer i klasse med en terrorist, og ikke vil slippe ut igjen i overskuelig framtid. Et ekstra vitne mot ham kan nå vippe forvaringstiden en del oppover. Det er derfor ikke helt uforståelig, men strengt tatt burde politiet tatt seg den umak det var å fange Matapour på gata og hale ham inn for en kort voldsdom. 

Slik det har endt opp, slapp politiet å ta Matapour til fange. Da det var sivile som overmannet ham. Er nok ikke det letteste å bli sendt ut på oppdrag for å lete opp og fange en som Matapour. Kanskje behageligere å la være, når han likevel ikke kunne få noe langt opphold på institusjon den gangen. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (42 minutter siden):

Man kan ikke deportere (regner med du mener utvise) norske statsborgere fra sitt eget land.

Kan man aldri miste statsborgerskapet i Norge hvis man først har fått det, selv ved alvorlig kriminalitet? Jeg prøvde å lese meg litt opp på det her, men fant ikke noe godt svar.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er at.. Det står at Matapor er broren til en eks kjæreste og samboer av Valen da han bodde på Aker Brygge. 

Det er nå så.. 

Men advokat Elden er oppnevnt som forsvarer av Matapor. Elden er også forsvarer i Valen sine saker. 

Smil lokker på face de er venner i Spania også og (Elden og Valen) 

 

Så hvordan blir Elden oppnevnt so.  Metapies advokat,  hvem bestemmer det? 

 

 

 

Endret av xrays
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (16 minutter siden):

Kan man aldri miste statsborgerskapet i Norge hvis man først har fått det, selv ved alvorlig kriminalitet? Jeg prøvde å lese meg litt opp på det her, men fant ikke noe godt svar.

Nei, bare dersom man har et annet statsborgerskap i tillegg. Matapour har etter hva jeg vet ikke dobbelt statsborgerskap, kun norsk.

Man kan ikke utvise norske borgere fra eget land, altså personer med norsk statsborgerskap, eller personer som er født i Norge.

Man kan kun fradømme norsk statsborgerskap hos personer med dobbelt statsborgerskap, og som er straffet for alvorlige handlinger eller dersom det er av grunnleggende nasjonale interesser.

Man kan også få statsborgerskapet tilbakekalt dersom det ble innvilget på grunnlag av at personen ga uriktige opplysninger eller fortiet opplysninger av vesentlig betydning for vedtaket, slik det står i UDI-lenken din.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (42 minutter siden):

Matapour selv. Siktede ønsket Elden oppnevnt som offentlig forsvarer. Elden aksepterte oppdraget. 

Men.  Det virker jo som om Elden har et nært forhold til Valen. Jeg skjønner jo at advokater må være nøytrale. Men i respekt for det Valen var utsatt av Matapor samt han er bror til ex  samt Elden er Valen forsvarer,  for så syns jeg er der rart at Elden aksepterte,  han mangler nok ikke oppdrag uansett. 

 

Dette henger ikke på greip.! 

Endret av xrays
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (18 minutter siden):

Er det grunnleggende menneskerettighet å bli født i et land, reise til et annet land, drepe mennesker og så ikke bli sendt tilbake til landet man ble født i? Høres rart ut!

Skjønner at du troller litt nå, men jeg går ut fra at du også synes det er bra at Norge er en rettsstat hvor de grunnleggende rettsprinsippene er ufravikelige.

Uansett hvor jævlig forbrytelsene er, har alle rett på likhet for loven. Det er en del av de opprinnelige menneskerettighetene, og står i grunnloven vår §98.

En forutsetning for et vellykket demokrati.

Sitat

Vi har et land å deportere terroristen til: Iran.

Det er for det første ikke mulig, hverken til Iran eller andre land. For det andre kan vi ikke begynne å deportere nordmenn til utlandet.

Den siktede er norsk, det er i Norge han har blitt radikalisert og kriminell, og det er Norge som har ansvaret for nordmenn. Så enkelt er det egentlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (34 minutter siden):

Den siktede er norsk, det er i Norge han har blitt radikalisert og kriminell, og det er Norge som har ansvaret for nordmenn. Så enkelt er det egentlig.

Det virker som du får en syk glede av å gjetatte ganger kalle Matapour norsk. I juridisk og administrativ forstand er han kanskje "norsk", men ingen ved sine fulle fem vil vel kalle han noe annet enn en kurder fra Iran. Det er der han har sine etniske røtter, sin kultur, sitt språk, sine verdier, sin familie, sin historie og bakgrunn. Han er ikke født i Norge, han er en innvandrer som tilfeldigvis har fått tildelt et norsk pass.

Han er multikriminell og uføretrygdet, og kommer i løpet av livsløpet til å koste Norge hundrevis av millioner kroner.

https://no.wikipedia.org/wiki/Zaniar_Matapour

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (37 minutter siden):

Det virker som du får en syk glede av å gjetatte ganger kalle Matapour norsk. I juridisk og administrativ forstand er han kanskje "norsk", men ingen ved sine fulle fem vil vel kalle han noe annet enn en kurder fra Iran. Det er der han har sine etniske røtter, sin kultur, sitt språk, sine verdier, sin familie, sin historie og bakgrunn. Han er ikke født i Norge, han er en innvandrer som tilfeldigvis har fått tildelt et norsk pass.

Han er multikriminell og uføretrygdet, og kommer i løpet av livsløpet til å koste Norge hundrevis av millioner kroner.

https://no.wikipedia.org/wiki/Zaniar_Matapour

Jeg snakker juridisk ja. Hele poenget er at han er juridisk norsk og dermed har rettighetene nordmenn har - og ikke kan utvises fra Norge.

Derfor er det lite vits å snakke om hva man selv føler om det ene eller andre.

Personlig synes jeg vi kunne sendt disse folka i bane rundt jorda til evig tid, men rettsprinsippene våre som likhet for loven er ufravikelig og det er tross alt veldig bra at det er sånn, mye bedre enn alternativet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar

I diskusjonen om stortingspresident fra Iran, kom det vel fram at alle som er født i Iran beholder statsborgerskapet der. Det vil da si at de har dobbelt statsborgerskap. 

Likevel er det ikke slik i dag at de sender ut alle kriminelle av muslimsk opprinnelse. Kan jo argumentere for at det bør gjøres.  Kanskje en passende samfunnsendring. Når søstera var redd for at han skulle kaste syre i ansiktet hennes, er det en typisk avstraffelse av ulydige damer i den kulturen. 

Her er en som sier åpent at han ikke føler seg dansk, selv om familien har vært lenge i Danmark. 

https://www.youtube.com/watch?v=GSFumLXwS2s

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/13/2022 at 8:23 AM, KarvaBlad said:

Sitat: - Politiet fikk navn, adresse og telefonnummer, ja til og med fødselsnummeret til Matapour. De – politiet – snakket også med vitnene som så hva som skjedde. En av politimennene sa også at videobildene var skarpe, og at det ikke var tvil om hvem som var gjerningsmannen, forteller Valen.

Hvordan går det an å henlegge en slik sak? Det er helt utrolig at Matapour ikke fikk fengselsstraff eller ble utvist av landet. Seks år senere begår han terrorhandlingen i Rosenkrantzgate.

Kilde: https://www.dagbladet.no/nyheter/overfalt-av-terrorsiktet/76706133

Utvist er vel litt i overkant men han burde selvsagt fått en dom. Men sånn er politiet i Norge dessverre. Er mer stas å stresse lovlydige med bagateller enn å gå etter kriminelle. De er jo farlige.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Jeg snakker juridisk ja. Hele poenget er at han er juridisk norsk og dermed har rettighetene nordmenn har - og ikke kan utvises fra Norge.

Derfor er det lite vits å snakke om hva man selv føler om det ene eller andre.

Personlig synes jeg vi kunne sendt disse folka i bane rundt jorda til evig tid, men rettsprinsippene våre som likhet for loven er ufravikelig og det er tross alt veldig bra at det er sånn, mye bedre enn alternativet.

Juristikk er en sosial konstruksjon. Det er ikke noe absolutt, noe universalt, noe endelig eller noe perfekt. Juristikken endres og utvikles hele tiden. Hvis du på juridisk side sier at han ikke kan sendes hjem til landet han kommer fra, ja så kan jo juristikken endres og vipps er problemet løst!

Det er litt som å si at en pære kan umulig være en banan. Fordi det er definert slik. Javel, men hvis nødvendig så kan definisjoner endres!

Vi kan fint ha likhet for loven, like fullt som vi kan endre loven. Og selv om vi endrer loven kan den likefullt gjelde likt for alle.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å diskutere den andre siden av saken, Valen har jo lenge hatt en slags "konflikt" med politiet. Hvertfall ikke et vanlig forhold. Tidligere nyheter i avisa har gitt meg inntrykk av paranoia og uforskriftlig kjærlighet til skytevåpen. Altså et ustabilt bilde ble tegnet av Valen, lett å tenke at kjendisstatus, suksess og muligens rus og festing har satt sitt preg? Men her kommer det altså frem en ny side som vitner om slett arbeid fra politiets side og neglisjering av et voldsoffer!?!

Skjønner godt at Valen gikk med skuddsikker vest, rømte Oslo og hadde diverse skytevåpen, sett i betraktning det vi vet i ettertid. En psyko terrorist har prøvd å drepe ham på kamera og med vitner til stede. Politiet gir blaffen. Hvem hadde ikke overreagert i den situasjonen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...