Gå til innhold

Åpner sin andre batteribyttestasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 hours ago, MakeItBetter said:

Åhh, dersom alle elbil-batteriene var delt opp, og du kunne kunne med letthet bare bytte en del i steden for denne hersens hurtigladinga. Da kunne batteriene til sammen være adskillig lettere og billigere.

Det er en grunn til at bruksanvisningen for leker som går på tradisjonelle løse batteri celler sier klart i fra om at man ikke skal blande gamle og nye celler... Det er ikke bare for rekkevidde at et elbilbatteri er så stort som det er, men også for å kunne levere høy nok effekt. Litersflasker med bensin analogien må derfor spesifiseres til å være at man ikke fyller litersflaska på tanken men kobler hver enkelt flaske til med et tynt rør. Om for mange av de 30 flaskene (får plass til mindre bensin totalt enn en tradisjonell tank tommer) man har plass til mangler eller er tomme så vil bensintilførselen begrense maksimal ytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MakeItBetter skrev (11 timer siden):

Da kunne batteriene til sammen være adskillig lettere og billigere.

At ladeeffekten synker proporsjonalt med batterikapasiteten vil kanskje ikke være noe problem, men utladingseffekten vil også synke proporsjonalt og kan resultere i lav motoreffekt. Spørs hvor lav batterikapasitet du tenker og på hvor tunge biler og hvor effekt-optimert batteritypen er. Effektoptimerte batterier er gjerne betydelig tyngre per kWh enn energioptimerte.

Det er egentlig bare en skatteteknisk formalitet at ikke PHEV er mer populært. Lav pris på energitank-systemet, ~80% årlig kjørelengde på strøm, lang rekkevidde de gangene det trengs.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (Akkurat nå):

Du glemte alternativet: 
Kjøre 14 timer til nærmeste batteribyttestasjon. 

Ja, det er sant., Når man skal vurdere hvorvidt batteribyttestasjoner har noe for seg så må man basere seg på hvor mange det finnes før det bygges ut slik at man kan konkludere med at det bare er tull.

Genialt!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, uname -i said:

Ja, det er sant., Når man skal vurdere hvorvidt batteribyttestasjoner har noe for seg så må man basere seg på hvor mange det finnes før det bygges ut slik at man kan konkludere med at det bare er tull.

Genialt!

Åja, så når det passer deg skal vi ta høyde for fremtidig fremskritt / situasjon, men i andre saker gjør vi ikke det? I så tilfelle kan vi jo allerede nå konkludere med at batterier vinner, fordi i fremtiden kan de lade på x minutter og la deg kjøre xxxx kilometer. 

Edit 11:13: Når det er sagt, gjør meg ingenting at de eksperimentere med dette. Valg er fint og kanskje man finner nye måter å levere gode tjenester i fremtiden - det ene trenger ikke å utelukke det andre. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (Akkurat nå):

Åja, så når det passer deg skal vi ta høyde for fremtidig fremskritt / situasjon, men i andre saker gjør vi ikke det? I så tilfelle kan vi jo allerede nå konkludere med at batterier vinner, fordi i fremtiden kan de lade på x minutter og la deg kjøre xxxx kilometer. 

Forskjellen er at dine x minutter og xxxx kilometer er avhengig av et teknologigjennombrudd som lar vente på seg, mens teknologien for batteribytte er her i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utladingseffekten er i veldig liten grad noe problem. Vi ser jo alt i dag at elbiler med letthet kan levere nok utladingseffekt til å kunne gjøres ekstremt overmotoriserte* . Mange elbiler kommer med langt over 300kW effekt, så selv om man deler opp batteriet i banker og bare kan bruke en og en (og det er ingen regel som sier at det må være slik) så vil man nok lett kunne levere nok utladingseffekt. Normale biler trenger jo ikke mer enn omkring 70-100kW (Og ja du klarer fint å kjøre forbi eller flette inn på motorvei med det)

Ladeeffekt og ladebalansering er nok et større problem. Med dagens ladeløsninger kan man bare lade en ubalansert bank av gangen, så slike løsninger betyr gjerne at man da bruke batteribytte eller lade i flere timer.

Jeg ser for meg at man kan ha en fastmontert primær batteribank og noen standardiserte sekundære byttemoduler. Kanskje noe a 10kWh slik at de er menneskehåndterbare i nødsfall. Ratet til 10C utlading kan de fint drive en bil alene. Dette er åpenbart ikke en løsning for langturer, men kan fungere for mindre arbeidsbiler. (De kan så også la en eller flere byttebatterislotter stå tomme om de trenger ekstra lastekapasitet men ikke rekkevidde).

*) Faktisk er motorkjøling ofte den begrensende faktoren, litt fordi Permanentmagnetmotorer har veldig lav temperaturtålegrense og må gjerne holdes godt under 80C, og kjøling av rotoren (som er den kritiske komponenten) er noe komplisert.

Lenke til kommentar

Batteribyttestasjoner er helt idiotisk i et land som har god elektrisk infrastruktur og enorme muligheter til hjemmelading.

Om jeg kjører Larvik-Trondheim, så trenger jo jeg byttestasjoner på andre steder enn en som kjører Lillestrøm-Trondheim for å få optimal utnyttelse. Jeg trenger også stasjoner på andre steder om jeg kjører strekningen på vinteren enn når jeg kjører den på sommeren.

Hurtiglading «overalt» løser dette på en smidig måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 minutter siden):

Ja, det er sant., Når man skal vurdere hvorvidt batteribyttestasjoner har noe for seg så må man basere seg på hvor mange det finnes før det bygges ut slik at man kan konkludere med at det bare er tull.

Det er også mulig å se litt inn i framtida. I dag er det 2, samme som antall hurtigladere i 2011 eller noe sånt. Innen året er omme er det lovet 20 stk. Ser man på andel elbiler som støtter dette systemet (0,13%) så kan vi stipulere antall stasjoner videre framover og anta noe om kinamerkets markedsandel fremover osv. for å anslå noe om "market cap". Lite tyder på at antall batteribyttestasjoner vil være akseptabelt for langturer på samme måte som hurtigladere de nærmeste årene. Nå kan man jo selvsagt bruke vanlige hurtigladere, i svært stor grad de første årene og i noe lavere grad innover i framtida. Sikkert greit om man vil bytte batterikapasitet i blandt og har en stasjon i rimelig nærhet, men neppe noe kjempegevinst på vanlige langturer selv mange år fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Det er også mulig å se litt inn i framtida. I dag er det 2, samme som antall hurtigladere i 2011 eller noe sånt. Innen året er omme er det lovet 20 stk. Ser man på andel elbiler som støtter dette systemet (0,13%) så kan vi stipulere antall stasjoner videre framover og anta noe om kinamerkets markedsandel fremover osv. for å anslå noe om "market cap". Lite tyder på at antall batteribyttestasjoner vil være akseptabelt for langturer på samme måte som hurtigladere de nærmeste årene. Nå kan man jo selvsagt bruke vanlige hurtigladere, i svært stor grad de første årene og i noe lavere grad innover i framtida. Sikkert greit om man vil bytte batterikapasitet i blandt og har en stasjon i rimelig nærhet, men neppe noe kjempegevinst på vanlige langturer selv mange år fremover.

Batteribytte har noen teoretiske fordeler og en hel del praktiske ulemper. De jeg svarte på bidro ikke akkurat til å belyse noen av dem.

Med et 40 kWh batteri som kan byttes på 3 minutter og i tillegg hurtiglades(koboltrik kjemi, LFP) så får man en billigere bil, en lettere bil, mindre belastning på nettet siden batteripakkene på byttestasjonen kan lades saktere og kapasitet på byttestasjon vil være mye høyere enn en ladestasjon. Så er det en Pandoras eske med praktiske problemer hvor den største er å få til en standardisering.

På samme måte som hydrogen i kjøretøy er jeg ikke overbevist den ene eller den andre veien.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Batteribytte har noen teoretiske fordeler og en hel del praktiske ulemper. De jeg svarte på bidro ikke akkurat til å belyse noen av dem.

Med et 40 kWh batteri som kan byttes på 3 minutter og i tillegg hurtiglades(koboltrik kjemi, LFP) så får man en billigere bil, en lettere bil, mindre belastning på nettet siden batteripakkene på byttestasjonen kan lades saktere og kapasitet på byttestasjon vil være mye høyere enn en ladestasjon. Så er det en Pandoras eske med praktiske problemer hvor den største er å få til en standardisering.

På samme måte som hydrogen i kjøretøy er jeg ikke overbevist den ene eller den andre veien.

Er enig med deg at batteribytte neppe er nok god løsning totalt, men tror du har bommet litt angående LFP-batterier. De er ikke koboltrik, men kobolt-fri...

https://thenextweb.com/news/the-cobalt-free-electric-vehicle-batteries-are-here

"Do we need cobalt?

No, lithium-ion batteries do not have to use cobalt. Lithium-ion chemistries without cobalt include:

  • Lithium Ferrous (Iron) Phosphate (LiFePo4 or LFP)
  • Lithium Titanate (Li4Ti5O12 or LTO)"
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Er enig med deg at batteribytte neppe er nok god løsning totalt, men tror du har bommet litt angående LFP-batterier. De er ikke koboltrik, men kobolt-fri...

https://thenextweb.com/news/the-cobalt-free-electric-vehicle-batteries-are-here

"Do we need cobalt?

No, lithium-ion batteries do not have to use cobalt. Lithium-ion chemistries without cobalt include:

  • Lithium Ferrous (Iron) Phosphate (LiFePo4 or LFP)
  • Lithium Titanate (Li4Ti5O12 or LTO)"

Når jeg skrev (koboltrik, LFP) så mente jeg enten eller.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 9.8.2022 den 11.29):

mindre belastning på nettet siden batteripakkene på byttestasjonen kan lades saktere og kapasitet på byttestasjon vil være mye

De fleste lader uansett bilen for det aller meste hjemme, og byttestasjonene vil ikke ønske å sitte på batteriene alt for lenge (da må de ha veldig mange batterier ladet), så belastningen på nettet er ikke noe godt argument. 

Jeg lurer på hvordan det går med de elektriske tilkoblingene etter noen hundre bytter, og med saltsørpe som renner fra bilen under bytte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Simen1 skrev (På 9.8.2022 den 11.19):

Det er også mulig å se litt inn i framtida. I dag er det 2, samme som antall hurtigladere i 2011 eller noe sånt. Innen året er omme er det lovet 20 stk. Ser man på andel elbiler som støtter dette systemet (0,13%) så kan vi stipulere antall stasjoner videre framover og anta noe om kinamerkets markedsandel fremover osv. for å anslå noe om "market cap". Lite tyder på at antall batteribyttestasjoner vil være akseptabelt for langturer på samme måte som hurtigladere de nærmeste årene. Nå kan man jo selvsagt bruke vanlige hurtigladere, i svært stor grad de første årene og i noe lavere grad innover i framtida. Sikkert greit om man vil bytte batterikapasitet i blandt og har en stasjon i rimelig nærhet, men neppe noe kjempegevinst på vanlige langturer selv mange år fremover.

NIO startet å produsere elbiler i 2018 (firmaet opprettet i 2014). I løpet av 2,5 siste år har de produsert ca 180.000 biler. Altså flere  ganger så mange biler som Tesla med Model S klarte å produsere over samme tid (fra Q3  2012 til Q1 2015 76.000 ).

Med fullautomatiserte batteribyttestasjoner, med muligheter for å lade kun om natten når strøm er billig, med lav effekt (fordelt over for eksempel 12 timer i døgnet) har NIO mulighet for å kjøpe strøm billigere enn de fleste av oss. Med stor omsetning blir kapitalkostnadene i forholdvis lave slik at NIO kan levere strømmen billigere per kWh en  strømmen vi får hjemme!

Altså blir batteribytte fremtidens alternative til å tanke bilen full i løpet av fem minutter og det til en pris som er ca en tredjedel av bensin/dieselpris!

For de fleste av oss er det enklere å fylle hjemme (ikke alkohol!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...