Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Subara skrev (1 time siden):

Feminismen har oppnådd mye, men det er avhengig av hvem du spør. Sjekk antall kvinner i forhold til menn i styrene.

...og blant elektrikerene. Der har kampen gått hardt.

Subara skrev (1 time siden):

Å være økonomisk avhengig av noen, er ikke bra.

Det er da vel ingen som er det i Norge. Det er det sikkerhetsnettet er til for. Spørsmålet er vel heller hvilken standard man er villig til å leve med.

Subara skrev (1 time siden):

En del kvinner, som ikke har kommet helt i gang selv, kan fordype seg for mye i kjærlighet til en mann, barn, hus og hjem.

Aner ikke hva du mener med dette. Folk må få fordype seg så mye de vil uten at feministskruller skal blande seg opp i det.

Subara skrev (1 time siden):

Urovekkende trend der unge menn sakker bakover i høyere utdanning, gamer istedenfor og søker støtte på nettsteder som påvirker i destruktiv retning. Man kan gjøre mye selv, men når det ikke skjer, trenger man hjelp.

Baksiden av kvotering, blant annet.

Subara skrev (1 time siden):

Film påvirker. Derfor har jeg ikke noe i mot at klassikere endres noe, for å speile et samfunn som også endres. Særlig når det gjelder holdninger som påvirker mennesker til å forbedre seg. Men alt med måte. Ellers er det sluttsummen på kassalappen som påvirker innholdet mest, som vil ha Woke.

Prote­sterer mot prin­sessen

Da får jeg si om dét som det ble sagt om hudfarge; Jeg har intet problem med det før du gjør det for politiske grunner.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (4 timer siden):

 

Film påvirker. Derfor har jeg ikke noe i mot at klassikere endres noe, for å speile et samfunn som også endres. Særlig når det gjelder holdninger som påvirker mennesker til å forbedre seg. Men alt med måte. Ellers er det sluttsummen på kassalappen som påvirker innholdet mest, som vil ha Woke.

 

Det hele bunner ut i at respekten går bare den ene veien. Du har ikke noe i mot at klassikere endres men glemmer i samme setning nettopp hvorfor det kalles klassikere. Og ja - det er fint muliug å bli så inkluderende at man blir ekskluderende - tenker feks på at et helt svømmelag med jenter ble tvunget til å skifte og dusje med en biologisk mann i Philadelphia (etter at h*n hadde slått dem sønder og sammen i svømmebanene)... Eller at rollene som er SKREVET for kortvokste nå går til alle andre enn kortvokste både i Snøvit og de 7 hvemvethvem og Willy Wonka. 

Holdninger som påvirker mennesker til å forbedre seg sa du? 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (1 time siden):

Det hele bunner ut i at respekten går bare den ene veien. Du har ikke noe i mot at klassikere endres men glemmer i samme setning nettopp hvorfor det kalles klassikere.

Modernisering av klassiske kunst har foregått i århundre.  Noen av dem var dårlige, andre ikke.  Så lenge kjerneverdiene er det samme så har man vist respekt for den originalen.

Uroen idag er bare at endringene er noe mange folk mener skader samfunnet mens andre mener det er bra for samfunnet.  Tidligere moderniseringene har vært mindre kontroversielle 

Endret av jjkoggan
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (37 minutter siden):

 

.Beklager da.  Vennligst utdyp hva du refererer til med eksempler.

For å være mest aktuell; Zegler forteller stadig om sin genuine negative innstilling til en film som har kjerneverdier som har overlevd generasjoner. Verdier som eksisterte lenge før filmen og eventyret.

Helter fra Star Wars og Indiana Jones reduseres til rallende gærninger eller folk som alltid må reddes av en Mary Sue.

Når du snakker om modernisering  mener du altså at sterk aversjon mot kildematerialet er naturlig utvikling? Skal jeg tolke deg slik? 

I mitt hode er altså utvikling pass the torch. Utvikle karakterene og IPene i en god retning eller la de dø. Og med dø mener jeg ikke torch the past, som er så populært for tida. Jeg mener finn på noe nytt som forteller det "dere"/de ønsker å formidle av sine meninger. 

Så er jo Hollywood kreativr konkurs om dagen, så å piggybacke på veletablerte klassikere er visst eneste mulighet for oppmerksomhet.

Det er en grunn til at det er klassikere eller gamle helter. Å tro at det ikke vil gi negativ feedback å sverte disse er naivt. "Vi skal ta over Beatles-navnet og videreføre dette, bortsett fra at vi har aldri likt Beatles og syns det er creepy med fire heterofile  hvite menn i samme band egentlig. Dessuten var musikken ræva!"

Å pålegge fans av IPene grusomme holdninger fordi de ikke betaler nok penger til milliardkonsernene er frekt som flatlusa. Og ikke minst farlig, da folk kan tro dette gjelder "folk flest". Du selv antok jo jeg snakket om hudfarge...

Uavhengig av mine meninger rundt dette, så taper disse filmene penger. Store penger. Er flertallet da hatske eller kan det være at virtue signaling for tida utkonkurerer gode historier? Jeg vet ikke, men jeg har en anelse.

For øvrig er min interesse av dette mest av økonomisk art, da verken TLM eller Snøhvit er filmer for min målgruppe (mua av som forelder til barn i grunnskolen)

Endret av Revie
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Revie skrev (28 minutter siden):

For å være mest aktuell; Zegler forteller stadig om sin genuine negative innstilling til en film som har kjerneverdier som har overlevd generasjoner. Verdier som eksisterte lenge før filmen og eventyret.

 

Snøhvits kjerneverdien at indre kjønnhet er viktigere enn fysisk kjønnhet kan  vises på andre måter enn nøyaktig som i originalen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 minutter siden):

Snøhvits kjerneverdien at indre kjønnhet er viktigere enn fysisk kjønnhet kan  vises på andre måter enn nøyaktig som i originalen.

Kan man vise skjønnheten og disse verdiene uten å snakke originalen ned ved enhver anledning? Kan man utvikle en IP uten å sette en strek i sanda og si hvor feil det var den gang da?

Og i alle fall uten å tillegge publikum holdninger de (aller fleste) ikke har, når du får negativ tilbakemelding på din egen kritikk av eventyr og film som generasjoner har elsket.

Ganske enkel logikk og Rachel Zegler har nok fått en telefon eller to fra Disneys execs. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (11 timer siden):

Derfor har jeg ikke noe i mot at klassikere endres noe, for å speile et samfunn som også endres. Særlig når det gjelder holdninger som påvirker mennesker til å forbedre seg. Men alt med måte. Ellers er det sluttsummen på kassalappen som påvirker innholdet mest, som vil ha Woke.

Disse filmene flopper jo en etter en, så det er åpenbart ikke så mange som vil ha woke-versjoner av gamle klassikere.

Her må wokefolket lære. Det er bare å lage en klassiker som "Danser med ulver", så får du meg til å prate om hvor urettferdig behandlingen av indianere var. Da er jeg woke som bare det! Men man må gjøre det med kvalitet. Og ikke sutre om at publikum er rasister eller kvinnefiendtlige hvis de lager et dårlig produkt, sånt skaper bare avstand. 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (10 timer siden):

Disse filmene flopper jo en etter en, så det er åpenbart ikke så mange som vil ha woke-versjoner av gamle klassikere.

Her må wokefolket lære. Det er bare å lage en klassiker som "Danser med ulver", så får du meg til å prate om hvor urettferdig behandlingen av indianere var. Da er jeg woke som bare det! Men man må gjøre det med kvalitet. Og ikke sutre om at publikum er rasister eller kvinnefiendtlige hvis de lager et dårlig produkt, sånt skaper bare avstand. 

Med hensyn til de gode, gamle klassikerne, kan det være man bør være litt forsiktig etter reaksjonene å dømme. Det var også motstand da man byttet ut fortellerstemmen på den tsjekkiske "Tre nøtter til Askepott" i Norge.

Og med hensyn til heller å lage et helt nytt produkt enn å endre på de gamle, er det Disney som må stå for at de ikke tør å satse på noe nytt. Grunnen skal være at filmindustrien ikke lenger er like lønnsom som den var.

Det står ikke så mye om Snøhvit og Woke i norske aviser, men jeg sjekket twitter og youtube. Jeg tenker at den opprinnelige tegnefilmen Snøhvit vil fortsette og vises urørt og i original, på tross av en ny versjon. Det er enkelt å skille mellom en tegnefilm og en film med levende skuespillere.

Uttalelsen 22-årige Rachel Zegler har om prinsen som stalker er vel også humoristisk ment, men at det fornærmer menn. Disney vil lage en sterk kvinnefigur. Hadde det skjedd for 5-10 (eller 15?) år siden, ville ingen ha reagert, så det må være noe som ligger i tiden og med mannsrollen. Disney må bli mer tydelig på universelle verdier, og det skal lite til for å bli stemplet woke, når man fremhever kvinner og mørke.

Den talenfulle, unge skuespilleren Rachel Zegler, kommer uansett til å gjøre en god jobb.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (22 timer siden):

...og blant elektrikerene. Der har kampen gått hardt.

Det er da vel ingen som er det i Norge. Det er det sikkerhetsnettet er til for. Spørsmålet er vel heller hvilken standard man er villig til å leve med.

Aner ikke hva du mener med dette. Folk må få fordype seg så mye de vil uten at feministskruller skal blande seg opp i det.

Baksiden av kvotering, blant annet.

Da får jeg si om dét som det ble sagt om hudfarge; Jeg har intet problem med det før du gjør det for politiske grunner.

Gjerne flere kvinnelige elektrikere. Men av og til må man skru veldig hardt, så dette holder kvinner unna yrket. Menn har dobbelt så mange muskler som kvinner, enkelt sagt.

Sitat

 

For første gang i «Farmen» blir det kjønnsnøytrale tvekamper, der kvinner og menn kan kjempe mot hverandre.

I en styrkebasert gren er det gjerne en stor fordel å være den sterkere eller større parten. Med den nye tvisten, åpner det seg en mulighet for mennene å strategisk velge en kvinne.

https://www.tv2.no/underholdning/store-endringer-i-farmen-konseptet-skuffet/15857471/

 

Vi har NAV og sosialkontoret, men når man får hjelp av dem er man et offer.

Fordype seg i hva som helst, hvis det ikke gjør en til offer. Kjærlighet tradisjonelt for kvinner:" å bli reddet av prinsen" istedenfor å ta tak i seg selv. 50-tallet med husmødre som gikk hjemme og passet barn er ikke lenge siden, og derfra helt tilbake til Kristi fødsel. Kvinner kan få helseplager etter fødsel. Å få barn tar så mye tid og krefter at kvinner har nok å holde på med hjemme. Det går bra helt til mannen vil skille seg eller en selv, og man står på bar bakke fordi man ikke tok tak i utdannelse eller jobbmarkedet.

Kvotering til yrke/utdannelser hvor det er få kvinner er ok, og å passe på at det skjer motsatt også med menn inn i kvinnedominerte yrker. Det har vært et eget opplegg for å få flere menn inn i helsesektoren.

Noen ganger trenger man hjelp av politikk hvis endringer går for sakte eller ikke ville skjedd uten å bli styrt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Revie skrev (3 timer siden):

Så modernisering behøver ikke innebære at man torch the past?

Alt er mulig.  Slik er det med kunst.  Desverre blir det en del folk som ikke vil se på en film og vurdere  selv filmen pga politikk.  Samfunnet taper mye når vi stenger døren til andre nye perspektiver

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Disney vil lage en sterk kvinnefigur. Hadde det skjedd for 5-10 (eller 15?) år siden, ville ingen ha reagert, så det må være noe som ligger i tiden og med mannsrollen. Disney må bli mer tydelig på universelle verdier, og det skal lite til for å bli stemplet woke, når man fremhever kvinner og mørke.

Ingen ville reagert fordi for 5-10 år siden klarte de fremdeles å lage gode kvinnefigurer som er lette å like. Nå har de plutselig fått det for seg at "sterk kvinnefigur" betyr feilfrie kvinner som er naturlig gode i alt og alltid har rett. Se bare hva de gjorde med Mulan i remaken. Der tok de sin kanskje aller beste kvinnefigur noensinne og gjorde henne om til en vits. Hvem er det egentlig som vil se slike karakterer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alt i Hollywood og deres Epstein-forråtnede woke synspunkter begynner å tape fjes, og vi ser utvilsomt et skifte nå. Og det skiftet tror jeg vi alle er glad for å bevitne (kanskje med unntak av ultra-feminister og "det finnes over 100 kjønn"-personligheter). Folk er rett og slett lei og vil ikke se politikk på skjermen - de vil se en film. Og så kan politikken holde seg subtilt og smart i bakgrunnen for de regissørene som vil ha det med. 

Selv kvinner har nå begynt å bli lei av å se nettopp kvinner i hovedroller med stemplene "BADASS", "STRONG" og "IN NEED OF NO MAN". Det finnes så mange gode kvinnelige karakterer - man må bare ignorere Hollywood litt lenger og heller følge med i andre krinkler og kroker.

Better Call Sauls Kim Wexler for eksempel. For en karakter for moderne kvinner å se opp til. Får meg til å spy litt i munnen når jeg sammenligner en karakter som henne med, for eksempel, alt Disney har produsert de siste åtte årene.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...