Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mening vedrørende skader i leilighet...


thatguy83

Anbefalte innlegg

Hei

For en tid tilbake laget jeg en tråd om hva utleier kan kreve av depositumet når leieperioden er over, og det er skader i leiligheten.

Nå er leiekontrakten offisielt over. Jeg skal gjøre lang historie kort med at det er noen huller i tynne gipsvegger der.

Utleier never at for at maler skal fikse opp i dette, (sparkle) samt male vegene på nytt ser jeg på rundt 25.000,- (depositumet er på 30.000,-)

Dette er prisen for antall hull (5 i totalt) samt ett par andre ting også som bla. en kjøkkenvifte hvor lysknappen er gått i stykker (slitasje).

Hva tenker dere om prisen? Lav/Høy? Personlig mening? Jeg skal gi beskjed i morgen til utleier.

Helt ærlig syntes jeg ikke de har krav på dette med vifta da dette skyldes slitasje, virker som de er skuffet og vil bare ta alt som er galt i leiligheten til en stor pris.

På den annen side forstår jeg utleier som forventer leieobjektet tilbake i samme stand som ved før kontraktinngåelse, og minus vanlig slitasje.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bare be utleier fikse skadene og legge ved kvittering på alle kostnadene.. Så skal han få beholde det beløpet det utgjør? Så kan du få resterende Depositum i etterkant? Han vil jo også trolig få skattefradrag for oppusingen han gjør. Og om det er noe du mener er urimelig kan du jo selvfølgelig påpeke det i etterkant. Det vil jo gjøre ting mye mer ryddigere for begge parter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At lysknappen på kjøkkenviften er gått i stykker er ikke noe du skal betale for med mindre dette er på grunn av ren beviselig misbruk. Med hva gjelder hullene i veggene så trenger vi litt mer nyanse om det er snakk om små hull fra spikere/gipsanker eller hva enn det skulle være  eller om det er større hull. Å leie proffe folk for å sparkle og male kommer nok til å koste mye og en pris på 25 000 kroner ser jeg ikke på som usannsynlig da hele flater må males siden en ikke får ny og gammel maling til å matche. Alternativet kan jo være at du tilbyr deg å sparkle og male selv, kanskje litt vanskelig om du allerede har flyttet ut men en dialog med utleier at du tilbyr deg å ordne opp selv kan jo være verdt å prøve. Utleier kan forøvrig ikke kreve at ting skal være som nytt etter folk har bodd og levd i leiligheten, så små spikerhull og eventuelt hull med små gipsanker må nesten regnes som "normal bruksslitasje" med mindre det står i spesifikt i utleie kontrakten at dette ikke er lov.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det enklaste for deg er å i fyrste omgang gå til banken og krevje depositumet utbetalt. Då vil banken sende melding til utleigar som då må melde tilbake til banken at han/ho kjem til å rette betalingskrav mot leigetakaren.
Dersom du som leigetakar ikkje er einig i betalingskravet så må utleigar ta saka vidare til forliksrådet eller husleietvistutvalget for å få ein kjennelse på at utleigar har fått medhald og at banken kan betale ut den aktuelle summen til utleigar før det resterande beløpet blir returnert til leigetakaren.
Det er med andre ord utleigar som må ta saka vidare, du som leigetakar kan forhalde deg forholdsvis passivt.

Når det gjeld den konkrete saka om hol i gipsveggen så kjem det ann på fleire ting, blant anna kva som er avtalt i leigeavtalen.
Om det ikkje er gjort eigen avtale om tilstanden på bustaden ved overlevering så følgjer det av husleieloven at bustaden skal være "ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra forringelse som skyldes alminnelig slit og elde".
Utleigaren kan ikkje kreve at husrommet skal settast tilbake i opprinneleg stand om det er snakk om endringar som leigaren hatt rett til å utføre, det må i så tilfelle være særskilt avtalt.
Og kanskje det viktigaste for deg i denne saka; "Utleieren kan ikke i noe tilfelle kreve husrommet satt tilbake til opprinnelig stand dersom dette ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap". Her vil det nok kunne være grunnlag for å argumentere at det er uforholdsmessig dyrt å skulle sparkle og male fleire av veggane på grunn av fem tynne hol. Det blir sjølvsagt ei vurderingssak både på kor store hola er og kor dei er plassert, men argumentasjonen for leigetakar vil nok gå i rettning av at disse hola ikkje er "skader" som forringer bustaden eller fører til nemneverdig verditap. (Det er nok tvilsomt at utleigar må gå ned i leigepris om veggane ikkje blir sparkla og mala).
Husleietvistutvalget legg til grunn at leigetakar blant anna skal reparere skader og store skruehol før utflytting. Det er mogleg det var ei lita tabbe av deg å flytte ut utan å gjere tiltak for å gjere hola mindre synlege, merk likevel at det er ein vesentleg forskjell på små hol frå tynne stiftar og store skruehol eller knuste gipsplater. Når du fyrst har flytta ut har du dessverre ingen rett til å få kome tilbake for å rette opp manglane sjølv.

 

Det du må vurdere er om disse hola er så små at du må rekne med å få medhald i at det er snakk om bagatellmessige skadar som er uforholdsmessig dyrt å utbetre og som utleigar må kunne forventast å tole. Eller om det er ein fare for å tape.
Om du finner det sannsynleg at utleigar ikkje vil kunne vinne fram så kan du ta det ganske så roleg. Dersom det er litt meir usikkert så bør du vurdere å forhandle. Utleigar vil måtte betale 1200 kr for å få saka behandla av husleietvistutvalget, så det er ikkje heilt kostnads eller risikofritt for utleigar å prøve seg. Dersom det er f.eks. 50/50 sjangs for at saka ender opp den eine eller andre vegen så kan det være at du bør vurdere å tilby nokre tusenlappar for at utleigar fiksar veggen på ein billegare måte. Det er sjølvsagt sure pengar, men fortsatt billeggare enn å potensielt måtte ut med 25 000 kr. Husk også at ved ein slik minneleg avtale så vil utleigar spare sitt utlegg i rettsgebyr, og ikkje minst ventetid. Behandlingstida ser ut til å være omtrent 12 veker, så dersom utleigar synes han/ho må leige inn malar til 25 000 kr for å fikse veggen no med ein gong før ny leigetakar flyttar inn så vil utleigar måtte pårekne å legge ut for dette arbeidet no med ein gong utan å få pengane før om 3 månadar (om i det heile tatt).

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Det er litt å vurdere her nå skjønner jeg. 25.000,- er mye penger, og jeg tror det kan gjøres billigere, mye billigere.
Vil helst unngå tvist/rettssystemet da jeg ikke er 100% sikker på om dette er en sak jeg kan vinne skulle det komme til det, og ender jeg med å betale saksomkostninger ect. sitter jeg i saksa da jeg har lav inntekt. Advokat har jeg ikke råd til heller.

Det er ikke gigantiske hull, men de er større enn skrue/spiker -hull og mindre enn en pakke røyk.

Jeg sparklet ett av hullene selv og det ble ganske pent.

Det er kommet inn nye leieboere der nå. Jeg tror utleier planlegger å fikse disse skadene etter nåværende leieboer flytter ut.

Takk for svaret Avatar.

 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 timer siden):

At lysknappen på kjøkkenviften er gått i stykker er ikke noe du skal betale for med mindre dette er på grunn av ren beviselig misbruk. Med hva gjelder hullene i veggene så trenger vi litt mer nyanse om det er snakk om små hull fra spikere/gipsanker eller hva enn det skulle være  eller om det er større hull. Å leie proffe folk for å sparkle og male kommer nok til å koste mye og en pris på 25 000 kroner ser jeg ikke på som usannsynlig da hele flater må males siden en ikke får ny og gammel maling til å matche. Alternativet kan jo være at du tilbyr deg å sparkle og male selv, kanskje litt vanskelig om du allerede har flyttet ut men en dialog med utleier at du tilbyr deg å ordne opp selv kan jo være verdt å prøve. Utleier kan forøvrig ikke kreve at ting skal være som nytt etter folk har bodd og levd i leiligheten, så små spikerhull og eventuelt hull med små gipsanker må nesten regnes som "normal bruksslitasje" med mindre det står i spesifikt i utleie kontrakten at dette ikke er lov.

Gode poeng. Videreformidlet dette med lysknappen på kjøkkenvifta. Rart om det ikke skal gå an å bytte denne.

Lenke til kommentar

Ikke meningen å kapre tråden, men jeg ser dette kan være relevant. Jeg er utleier og leietaker skal nå flytte ut. Det har blitt noen ganske store skrapemerker ganske langt oppe på veggen, se bilder. Etter mitt syn må dette sparkles og hele veggen males. Tenkte egentlig å trekke 2000 kr for dette. Synes dere dette er urimelig? 

IMG_20220731_120008.jpg

IMG_20220731_115937.jpg

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (8 minutter siden):

Ikke meningen å kapre tråden, men jeg ser dette kan være relevant. Jeg er utleier og leietaker skal nå flytte ut. Det har blitt noen ganske store skrapemerker ganske langt oppe på veggen, se bilder. Etter mitt syn må dette sparkles og hele veggen males. Tenkte egentlig å trekke 2000 kr for dette. Synes dere dette er urimelig? 

IMG_20220731_120008.jpg

IMG_20220731_115937.jpg

Nei - det hørtes billig ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og for seg ikke helt urimelig å trekke 2000,- for det, men jobben gjør du på et par timer (utenom tørketid) og det koster deg langt under 2000,-. Jeg har egentlig alltid regnet med litt "svinn" mellom leieboere og ikke tatt noe for sånne småting som jeg fikser enkelt selv. Blir ofte mer stress og merarbeid med diskusjon og fakturering enn å bare fikse det og glemme det. Spørs litt på forholdet til leietakeren fra før egentlig.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Gipsvegger er billig og grei løsning. Men tåler også mindre. Man må bruke gipsanker for den minste ting. Jeg mener skader på gipsvegger er litt mer beregnrlig enn annet materiale. Gjenstander flyttes ut og inn, et feil dunk fra bordbein og annet gir så raskt skade på gipsvegg. 

Det beste er nok at man unngår gipsvegger. Ikke kan man dampe veggen for å ta på ny tapet heller.

Ser at særlig i storbyene så trenger ikke utleiere å tenke noe på sitt renome, da man får leid ut uansett. Er det leieboere i eget hus (del av egen bolig), vet jeg noen tenker litt på å pleie gode leieboere med å holde leien ok. Grådighet på leien og miste gode leietakere (stille, rolige, ryddige osv) er en risiko.

Da jeg leide avverget jeg både brann i det elektriske og vannskade fra pipe ved å varsle raskt (eldre bolig). Utleier ga halv pris på en månedsleie som takk. Det gjorde mye positivt for hele leieforholdet. 

Litt off topic, men velger man det kjøreste materialet man kan få til utleiebolig, bør man beregne lettere skader etter uhell...

Håndtverkere inn koster, man må også passe på at utleier ikke prøver seg på samtidig oppgradering på utleiers bekostning.

At utleier skal utbedre skade en gang senere, lenge etter din utflytting, med nye leieboere inn i mellomtiden, høres useriøst ut. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

I og for seg ikke helt urimelig å trekke 2000,- for det, men jobben gjør du på et par timer (utenom tørketid) og det koster deg langt under 2000,-. Jeg har egentlig alltid regnet med litt svinn og ikke tatt noe for sånne småting som jeg fikser enkelt selv. Blir ofte mer stress og jobb med diskusjon og fakturering enn å bare fikse det og glemme det.

Tanken her var å legge seg på et så rimelig nivå at det ikke skulle bli noen konflikt ut av dette. Men om leietaker setter seg på bakbeina legger jeg bare hele jobben ut på mitt anbud. 

Jeg tror du undervurderer litt hvor mye jobb dette er. Maling, sparkel og maleutstyr må kjøpes inn. Bare det blir raskt en tusenlapp og tar raskt ett par timer. Rommet må tømmes, maskeres og gulv dekkes til. Først må det sparkles. Dette må tørke, så pusses. Deretter må det nok males to strøk. Også verdt å nevne at dette rommet var helt strøkent ved innflytting. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (54 minutter siden):

Det er kommet inn nye leieboere der nå.

Da er det bare å kreve tilbake hele depositumet da utleier ikke får gjort noe uansett.

Hen sier at det skal gjøres etter at nye leiere er flyttet ut, men de kan gjøre skade de også, så hen vil kreve penger fra de også, og da sitte igjen med en enorm fortjeneste, uten at hen vil bruke pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 minutter siden):

Da er det bare å kreve tilbake hele depositumet da utleier ikke får gjort noe uansett.

Hen sier at det skal gjøres etter at nye leiere er flyttet ut, men de kan gjøre skade de også, så hen vil kreve penger fra de også, og da sitte igjen med en enorm fortjeneste, uten at hen vil bruke pengene.

Det gir mening. Jeg er fristet, men rimelig sikker på at utleier da kommer til å stille meg ansvarlig uansett. Selv om leieforholdet offisielt er over. De kan, og jeg tror de vil, nekte å utbetale depositumet før skadene er utbedret.

Jeg mener, til deres forsvar, det var ikke 5 hull i gipsveggene før jeg flyttet inn.

Takker for alle svar så langt.

Endret av thatguy83
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (26 minutter siden):

Tanken her var å legge seg på et så rimelig nivå at det ikke skulle bli noen konflikt ut av dette. Men om leietaker setter seg på bakbeina legger jeg bare hele jobben ut på mitt anbud. 

Jeg tror du undervurderer litt hvor mye jobb dette er. Maling, sparkel og maleutstyr må kjøpes inn. Bare det blir raskt en tusenlapp og tar raskt ett par timer. Rommet må tømmes, maskeres og gulv dekkes til. Først må det sparkles. Dette må tørke, så pusses. Deretter må det nok males to strøk. Også verdt å nevne at dette rommet var helt strøkent ved innflytting. 

Synes som sagt ikke det er urimelig med 2000 altså.

Jeg leier ut flere leiligheter og hus, og vet godt hvor lang/kort tid slike ting tar. Skjønner at det er mer pes om du ikke har utstyret du trenger stående, bor langt unna e.l.

Har som regel noe sparkel tilgjengelig, og pleier bare å sparkle over, komme tilbake og pusse og så male enten over enten det lille området eller ett strøk på veggen. Verre om man ikke bruker samme maling og farge som er der fra før selvsagt.

Er det bare en vegg så holder det med å dra unna evt. møbler fra veggen og rulle ut en papp på gulvet. Ser ikke ut som du trenger noe maskering der egentlig!

Men mulig jeg tar litt lett på sånne ting. Synes bare det generelt blir mindre stress og tenker ikke at jeg taper noe på det i lengden.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (11 timer siden):

Ikke meningen å kapre tråden, men jeg ser dette kan være relevant. Jeg er utleier og leietaker skal nå flytte ut. Det har blitt noen ganske store skrapemerker ganske langt oppe på veggen, se bilder. Etter mitt syn må dette sparkles og hele veggen males. Tenkte egentlig å trekke 2000 kr for dette. Synes dere dette er urimelig?

Jeg syns det er urimelig ja, det er mange utleiere som virker til å forvente at at leilighet skal ha akkurat samme standard etter noen har bodd og levd i leiligheten. Uhell skjer, og skrammer på vegg og gulv kan oppstå, at en må gå over med en malerkost og kanskje litt sparkel etter en leietaker har bodd og levd i leiligheten en stund om en vil ha den tilbake helt strøken igjen mener jeg at en som utleier må påregne.

Endret av Evil-Duck
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 timer siden):

Jeg syns det er urimelig ja, det er mange utleiere som virker til å forvente at at leilighet skal ha akkurat samme standard etter noen har bodd og levd i leiligheten. Uhell skjer, og skrammer på vegg og gulv kan oppstå, at en må gå over med en malerkost og kanskje litt sparkel etter en utleier har bodd og levd i leiligheten en stund om en vil ha den tilbake helt strøken igjen mener jeg at en som utleier må påregne.

Enig, flisespikkeri. Når man driver med utleie så melker man jo andre for penger, da synes jeg man bør ta slike småting på egen kappe. Ikke noe must å fikse når en ikke skal bo der selv engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spikerhullene er 'mindre enn en pakke røyk'? Det er jo ganske store hull!

Lar meg aldri slutte å forbause hva leietakere gjør med veggene der de bor midlertidig. 

Uansett. Var du lur så hadee du selv sparklet og malt før utflytting. Har for øvrig leid mye ut, men aldri trukket depositum for spikerhull.

Ikke betal noe før du ser kvitteringer i alle fall.

Lenke til kommentar

Aldri betal noe som helst er en tommelfingerregel imo.

Alle utleiere skal prise inn normal slitasje. Ved f.eks husleie på 10k, så bør og har de minst priset inn 10% månedlig, dvs at du betaler 12k i året i slitasje. 

Har du ødelagt noe, så stiller det seg annerledes, men spiker i veggen er ikke å ødelegge noe. 

Still deg uenig til krav, send beskjed til banken hvor depositumskontoen står om at du begjærer pengene utbetalt, og se deretter hva utleier kommer med av dokumentasjon og krav. 


I mine øyne er det helt urimelig at du skal berike utleier hver måned du leier, for å så ta regningen for å "opprettholde" standaren på leiligheten. 

Merk, mange utleiere tror jo at de de priser inn som slitasje er "profitt" penger, men det er ikke det. Profitten kommer av nedbetaling på lån og verdiøkning. Men man blir grådige og vil ha 1-3k i "lomma" hver måned når man er utleier. Må jo ha råd til smør på brødskiva vettu

Endret av Leatherass
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...