Gå til innhold

Skyteepisode ved London pub i Oslo


Anbefalte innlegg

Listhaug vil debutere: − Nå skal jeg gå i Pride-tog
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Po1aBe/listhaug-vil-debutere-naa-skal-jeg-gaa-i-pride-tog

Sitat

Frp har ikke vært kjent som de homofiles fremste forsvarer. Frp-leder Sylvi Listhaug har aldri gått i et Pride-tog. – Men nå er det på tide, sier hun.

– Etter den forferdelige terroren i Oslo i helgen, er det ekstra viktig at vi alle står samlet i det tydelige budskap om at det skal være lov å vise at du er glad i den du er glad i.

Det sier Listhaug til VG.

– Derfor vil jeg ved første og beste anledning stille opp i et Pride-tog eller på et Pride-arrangement, fordi det er ekstremt viktig å gi skeive støtte, etter det de har vært utsatt for. Du skal få leve livet med den du vil, enten du er heterofil eller homofil. Og du skal være trygg i Norge, sier Frp-lederen.

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (1 time siden):

https://tjomlid.com/2022/06/25/i-natt-sa-vi-igjen-terror-i-oslo-men-kampen-mot-woke-er-ogsa-lavgradig-terrorisme/

«Det vi så i USA i går, og det vi så i Oslo i natt, er alt et resultat av den evinnelige kampen mot «woke»
 

Altså, en person har drept to mennesker og såret et betydelig antall. Såvidt jeg vet har han ikke latt seg avhøre enda. Tjomlid mener å vite at det er kampen mot woke som førte til angrepet.

-k

Til syvende og sist har islamister og anti-woke-brigaden overlappende motiver, selv om de fleste i sistnevnte gruppe stort sett bare tar liv indirekte. Dessverre er listen over drap utført mot LHBTQ-folk trist og lang. Og de moderates aktivisme baner vei for at dette kan skje igjen og igjen.

Moderate sidestilles altså med islamister og gis indirekte skyld for drap på LHBTQ+-folk? Å påta seg en slik moralsk overlegenhet som Tjomlid driver med, minner fælt om hva som foregår over dammen i disse dager. Ironien er vel likevel tapt for den 'saksynte' i alt sinnet?

Når skal noen dra trollet med sine spekulative og ekstreme holdninger frem i dagslys?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gouldfan said:

Ekstremisme og terror har ikke så mye med Muslimsk tro å gjøre... De tolker det feil, eller misbruker troen.

Jeg måtte lese dette flere ganger for å virkelig ta det inn over meg, og jeg tror jeg skjønner hva du mener. Så jeg kan forsøke å hjelpe deg med å få andre til å skjønne det med noen sammenligninger.

-Det er på samme måte som uansvarlig kjøring, aggressivitet og vold ikke har så mye med alkohol å gjøre. Alkoholen bare brukes på feil måte i enkelte miljø.

-Det kan sammenlignes med at dødsfall, og alvorlige eller langvarige bivirkninger, ikke har så mye med vaksiner å gjøre. Disse sprøytene blir bare misbrukt noen ganger.

-Det sidestilles med at dårlige tenner ikke har så mye med brus og godteri å gjøre. Dette blir bare konsumert på feil måte av en del.

-Og det kan sammenlignes med at en ødelagt barndom og ett traumatisk voksenliv ikke har så mye med fysisk straff og psykisk irettesettelse av barn å gjøre, det bare praktiseres på en uheldig måte av noen.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Ingen nektes å samles nei, det har jeg heller ikke sagt - dette er anbefalinger fra politiet. Det begynner likevel i praksis å gå utover forsamlingsretten. En anbefaling fra politiet er i praksis ensbetydende med avlysning og/eller utsettelse av offentlige arrangementer i denne sammenhengen. Det er ikke noe problem i utgangspunktet siden det er midlertidig høyt trusselnivå og de fleste forstår godt hvorfor, men det har vært særdeles dårlig kommunikasjonsarbeid fra politiet her som har ført til både frykt og stor forvirring, noe de også i dag har tatt selvkritikk for.

Det kom nå nettopp en nyhet om at Oslo bystyre har innkalt justisministeren til møte nettopp for å diskutere ytrings- og forsamlingsfriheten nå, og de fleste partiene står bak. Så jo, det er mange som mener dette er svært problematisk i forhold til forsamlingsretten om det varer lenge.

https://filternyheter.no/terror-avlysningene-oslo-politikere-krever-hastemote-med-mehl-om-unntakstilstanden/

Som har vært gjentakende i hele denne debatten er oppkonstruerte problemstillinger. Dette er jo noe politikere først er ganske flinke på. Lage problemer ut av noe som ikke er et problem. Jeg klarer ikke se at det er noe problem at politiet kommer med anbefalinger i et sikkerhetsperspektiv.

At man kaller inn til hastemøte for å blant annet diskutere ytringsfriheten er helt bak mål all den tid INGEN har blitt nektet å ytre noen ting. Ei heller samle seg. Det er ingen som har sagt at anbefalingene om organisert feiring ikke skal vare lenge heller. Folk mister hodet, og konstruerer problemer som i virkeligheten ikke eksisterer.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (44 minutter siden):

"Se hva du fikk meg til å gjøre"

"Hva hadde du på deg den kvelden?"

Tenker du at det er urimelig at uskyldige mennesker som jobber for et politisk mål (woke) skal få ansvaret dersom islamister blir motivert av deres kamp?

For å pense tilbake til den opprinnelige diskusjonen så antar jeg at du da også tenker at det er urimelig at uskyldige mennesker som jobber for et politisk mål (kritikk av woke) skal få ansvaret dersom islamister blir motivert av deres kamp?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Juggel skrev (24 minutter siden):

Jeg klarer ikke se at det er noe problem at politiet kommer med anbefalinger i et sikkerhetsperspektiv.

Nå er det vel absolutt ingen som har ment at det er et problem, og det er ikke derfor partiene har innkalt til dette møtet. 

Her er saken, og den skal jo være ganske grei å ikke misforstå:
https://www.ao.no/unntakstilstanden-far-flere-politikere-til-a-kreve-mote-med-justisministeren/s/5-128-336641
https://www.aftenposten.no/oslo/i/z7mQlv/oslo-politikere-krever-hastemoete-med-mehl-etter-pride-avlysninger-uakseptabel-situasjon

Jeg synes det er en helt legitim bekymring fra politikernes side at markeringer ifølge politiet kanskje ikke kan avholdes på flere uker. Forsamlingsrett under trygge forhold er noe av det viktigste vi har å verne om her i Norge, og de ønsker å få klarere redegjørelser fra politiet på hvorfor dette ikke er mulig, og hvordan man best kan trygge befolkningen nå. De vil for eksempel ha avklart fra justisministeren om dette handler om politiets ressurser, og hva regjeringen eventuelt kan bidra med. Politikerne gjør med andre ord jobben sin her, og det er bra.

Sitat

Folk mister hodet, og konstruerer problemer som i virkeligheten ikke eksisterer.

Vel, også politiet er uenig med deg i det. Det er en høyst reell problemstilling som også politiet anerkjenner:

Sitat

–Dette er ingen enkel beslutning for politiet. Den påvirker samfunnet og spesielt det skeive miljøet. Terskelen for å anbefale tiltak som innskrenker folks rett til å samle seg skal være høy og beslutningen godt begrunnet. Når vi nå anbefaler at Pride-arrangement ikke gjennomføres de nærmeste dagene, så er det på bakgrunn av trusselvurderingen og informasjon fra etterforskningen, sier politidirektør Benedicte Bjørnland.

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2022/06/28/anbefaler-a-utsette-alle-pride-arrangement/

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 minutter siden):

Tenker du at det er urimelig at uskyldige mennesker som jobber for et politisk mål (woke) skal få ansvaret dersom islamister blir motivert av deres kamp?

For å pense tilbake til den opprinnelige diskusjonen så antar jeg at du da også tenker at det er urimelig at uskyldige mennesker som jobber for et politisk mål (kritikk av woke) skal få ansvaret dersom islamister blir motivert av deres kamp?

-k

...og erstatt så Woke med jøder.

Er det urimelig at uskyldige mennesker som jobber for et politisk mål, kritikk av jøder, skal får ansvaret om islamister/nazister blir motivert av deres kamp?

Tja. Ja. For det viser at noen har falt for deres propanda og at deres agenda har muligheten til å høste mer sympati enn den egentlig fortjener.

Om det er legitim kritikk, så bør man generelt kritisere argumentene -- ikke stråmannen Woke, som demonstrerbart har blitt bygget opp av konservative tenketanker og Russland som en indre fiende man kunne lure vesten til å hate -- og ikke gruppere sammen all kamp for rettferdighet og latterliggjøre den.

...

Minner igjen om at woke handler om det å være oppmerksom på den faktiske historien og urett som har skjedd og fremdeles skjer i samfunnet. Idioter finnes i alle samfunnslag og grupper, men det er ekstremt viktig å se på ideologi -- ikke på idioter.
Det er ingenting galt med woke ideologi, selv om det finnes idioter som ikke forstår hva det vil si å være woke.

Minner også om at det meste av anti-woke er propaganda og anekdoter som springer ut fra ytre høyre og Russland, og russland sine allierte -- som en del av deres propagandastrategi om å samle anti-feminisme, rasisme, anti-LGBT og pro-fascisme og kampen mot alle deres felles motstandere gjennom merkevarebygging, som inkluderer å kalle alle deres felles fiender for Woke og så angripe alt de kaller woke med anekdoter.

Og det har satt seg fast og har spredt seg, også utenfor ytre høyre;
Hatet mot stråmannen woke har blitt en dagligdags greie, ikke totalt ulikt propagandastrategier for å skape hat mot folkegrupper tidligere.

Igjen, ikke helt ulikt rasismen mot jøder før -- eller følelsen folk har mot muslimer i mange vestlige land.
Som følge av ondsinnet propaganda.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

https://tjomlid.com/2022/06/25/i-natt-sa-vi-igjen-terror-i-oslo-men-kampen-mot-woke-er-ogsa-lavgradig-terrorisme/

«Det vi så i USA i går, og det vi så i Oslo i natt, er alt et resultat av den evinnelige kampen mot «woke»
 

Altså, en person har drept to mennesker og såret et betydelig antall. Såvidt jeg vet har han ikke latt seg avhøre enda. Tjomlid mener å vite at det er kampen mot woke som førte til angrepet.

-k

 

Dette er kirsebærplukking kjent som sitat-mining. 

Konklusjonen din motstrider nemlig resten av meningsuttalelsen til Tjomid. 

 

Men det er altså slik at det er alle de 12 millionene som ble myrdet sin skyld da nazistene bedrev massedrap. Ikke nazistenes.  Flott tankegang det. Der håper jeg du og dine likesinnede står helt alene. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

...og erstatt så Woke med jøder.

Er det urimelig at uskyldige mennesker som jobber for et politisk mål, kritikk av jøder, skal får ansvaret om islamister/nazister blir motivert av deres kamp?

Hvis du sier at woke er en etnisk gruppe og ikke en ide som man kan kritisere så begår du samme feil som (mange forkjempere for) staten Israel. Det er selvsagt feil, jeg kan fritt kritisere Israel for framferd uten at det gjør meg til en anti-semitt.

Hvis du har ramlet så langt ut på ekstremist-kjøret at du ikke tåler at dine ideer får kritikk så ser jeg ikke noe håp om at diskusjon kan føre noe sted.

Sitat

Om det er legitim kritikk, så bør man generelt kritisere argumentene -- ikke stråmannen Woke,

Og når Tjomlid på mange måter gir kritikere av woke og pride medansvar for et dobbelt-drap så bør han heller kritisere argumentene deres enn å prøve å «ta» dem? Eller er det sånn at regler for normal folkeskikk gjelder bare sentrister og ikke ekstrem venstre?

-k

Endret av knutinh
presisering
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
.,. skrev (3 timer siden):

Dette er kirsebærplukking kjent som sitat-mining. 

Konklusjonen din motstrider nemlig resten av meningsuttalelsen til Tjomid. 

Ikke stol på meg, ikke stol på @.,. men gå rett på kilden. Jeg stoler på at alle som gjør det vil konkludere med at .,. prøver seg på en bløff her.

»vær klar over at dere har være bakkemannskapet som har banet vei for at disse tingene kunne skje»

https://tjomlid.com/2022/06/25/i-natt-sa-vi-igjen-terror-i-oslo-men-kampen-mot-woke-er-ogsa-lavgradig-terrorisme/

Endret av knutinh
Hyggeligere tone
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Du beskylder brorparten av muslimer for ikke bare å støtte terroristens handlinger, men også oppfordre til dem. Det er en særs drøy og ondskapsfull beskyldning, uten rot i virkeligheten. 

Helt uten rot i virkeligheten er å ta litt hardt i. I 42 land med en muslimsk majoritet er det å være homofil straffbart, 12 av dem har dødsstraff.
Det å være muslim og homofil i Norge er rett og slett farlig. Du risikerer å bli drept av din egen familie.
At det muslimske miljøet har et stort problem med homohat levner det liten tvil om.
Jeg tror ikke brorparten av norske muslimer er for vold og heier på denne terroristen, på ingen måte. Men det vil være naivt å tro at de legger fra seg negative holdninger til homofile med en gang de krysser landegrensen.
En del vil nok si at de som ble drept og skadet ble straffet av gud. 

Flere norske muslimer har vært åpen om sin legning de siste 10+ årene, det krever mot.

Et eksempel på en modig kvinne.
https://www.utrop.no/plenum/ytringer/218757/

Sitat

I et intervju i Aftenposten 7. august 2011 sto også norsksomaliske Amal Aden frem som lesbisk. Som Sara hadde også Amal barn. På spørsmålet om hvorfor hun valgte å stå frem, svarte hun at det var for å gjøre det lettere å leve åpne liv for de mange unge homofile med etnisk minoritetsbakgrunn. Hun hadde hørt historier om selvmordstanker blant unge homofile muslimer som ikke turte å stå frem: «Hvis det bidrar til noe bra for ungdommer som sliter med sin legning, så får det koste hva det koste vil», sa hun. 

Det at hun både er lesbisk og fritenker har gjort henne til et hatobjekt for mange i det somaliske miljøet. Hun har fått en rekke drapstrusler og har flere ganger blitt fysisk angrepet. Et av de verste angrepene opplevde Aden 9. november 2014, da hun ble slått ned av to somaliske kvinner som sa at hun var en skam for islam. Hun måtte til legevakten med skadene etter overfallet. 

Muslimske homofile blir utsatt for trusler og hets på daglig basis. Sorry å måtte si det men det muslimske miljøet ligger minst 50år etter den norske "homokampen".
Med det sagt så er ikke islam den eneste religionen som har problemer med homofile, men den er generelt sett langt mer konservativ i 2022 i Norge, enn det kristendom er.

Så ja, det er en overdrivelse å si at brorparten av muslimer støtter denne terroristen(uavhengig av hvilke motiver han skulle ha), men det er også en underdrivelse å si at homohat blant muslimer ikke eksisterer eller er uten betydning.
 

 

 

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (9 minutter siden):

Så ja, det er en overdrivelse å si at brorparten av muslimer støtter denne terroristen(uavhengig av hvilke motiver han skulle ha),

Det er ikke bare en «overdrivelse». Det er ekstremt stygt å hevde de fleste muslimer i Norge støtter denne terroristens handlinger og oppfordringer til drap av homofile.

Jeg har vært på dette forumet lenge, og det er uten tvil blant det aller styggeste, drøyeste og mest diskriminerende jeg har lest her inne.

Sitat

men det er også en underdrivelse å si at homohat blant muslimer ikke eksisterer eller er uten betydning.

Ja, det ville vært en gigantisk underdrivelse.

Men jeg kan ikke se at noen her i denne tråden har sagt noe som en gang ligner dette, så hvor har du det fra?

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Det er ikke bare en «overdrivelse». Det er ekstremt stygt å hevde de fleste muslimer i Norge støtter denne terroristens handlinger og oppfordringer til drap av homofile.

Jeg har vært på dette forumet lenge, og det er uten tvil blant det aller styggeste og drøyeste jeg har lest her inne.

Såvidt jeg kan se så sa han muslimer, ikke norske muslimer. Å være homofil i den muslimske verden så risikerer man fengsel, henrettelse eller æresdrap.

Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Men jeg kan ikke se at noen her i denne tråden har sagt noe som en gang ligner dette?

Mulig jeg uttrykte meg litt upresist, men det er ikke noe jeg forsøker å hevde heller.
Prøvde å nyansere litt, kanskje prematurt, at islam tross alt spiller en rolle i å skape slike holdninger til homofile.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (15 minutter siden):

Såvidt jeg kan se så sa han muslimer, ikke norske muslimer.

Diskusjonen både startet og fortsatte rundt norske forhold, i en tråd om et terrorangrep utført i Norge av en nordmann som ble radikalisert i Norge. Den startet etter posting av stortingspresident Gharahkhanis uttalelser.

Det ville uansett være en like stygg påstand å hevde at de fleste muslimer i verden støtter disse terrorhandlingene.

Å beskylde hele grupper av mennesker for å støtte terror og drap kun basert på deres religion er en veldig alvorlig beskyldning, og vi har lovverk mot slikt i Norge. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Det er ikke bare en «overdrivelse». Det er ekstremt stygt å hevde de fleste muslimer i Norge støtter denne terroristens handlinger og oppfordringer til drap av homofile.

Uten å støtte hverken den ene eller den andre så fant jeg dette:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/LGBT_in_Islam

Sitat

In 2013, the Pew Research Center conducted a study on the global acceptance of homosexuality and found a widespread rejection of homosexuality in many nations that are predominantly Muslim. In some countries, views were becoming more conservative among younger people.[197]

(bare Libanon hadde en to-sifret prosentandel i alle aldersgrupper som aksepterer homofili)

https://www.pewresearch.org/religion/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-morality/


og:

Sitat
  • A 2007 survey of British Muslims showed that 61% believe homosexuality should be illegal.[200] A later Gallup poll in 2009 showed that none of the 500 British Muslims polled believed homosexuality to be "morally acceptable".[201] In a 2016 ICM poll of 1,081 British Muslims, 52% of those polled disagreed with the statement 'Homosexuality should be legal in Britain' while 18% agreed. In the same poll, 56% of British Muslims polled disagreed with the statement 'Gay marriage should be legal in Britain' compared with 20% of the control group and 47% disagreed with the statement 'It is acceptable for a homosexual person to be a teacher in a school' compared with 14% of the control group.[202]

Dette sannsynliggjør vel at «muslimer flest» (>50% globalt) er mot homofili og homofile eksteskap. Det synes i resten av artikkelen som om vestlige muslimer og nyere undersøkelser peker i retning av et mer liberalt syn - heldigvis.

Det er selvsagt et betydelig skritt derfra til å støtte drap på homofile. Mange av google-treffene mine var fra «eksotiske» kilder, men disse to synes verdt 2 minutter hver (jeg går ut ifra at en veldig «indisk» nettside kan ha en agg mot islam):

https://indusscrolls.com/kill-homosexuals-say-saudi-islamic-scholars

https://religionnews.com/2016/06/17/muslim-attitudes-about-lbgt-are-complex-and-far-from-universally-anti-gay/

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Det er selvsagt et betydelig skritt derfra til å støtte drap på homofile.

Nettopp - det er et helt enormt skritt.

Ikke bare å støtte drap, men støtte denne terrorhandlingen og også oppfordre til drap på homofile er noe de fleste muslimer gjør ifølge Tåkefyrste. 

Det er denne alvorlige og diskriminerende beskyldningen jeg reagerer på. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Uten å støtte hverken den ene eller den andre så fant jeg dette:

Men det er da vitterlig forskjell på å støtte ein terrorhandling rettet mot det homofile miljø, og det å være mot homofili og homofilt ekteskap. Det å finne motstand mot homofili, og homofilt ekteskap finner ein lett og ledig i den Norske kirke, og blant norske kristne. Og om det er lov å diskutere forhold utenlands, finner ein det vertfall over dammen, og i øst europa generelt.

 

Endret av Pallehysa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Diskusjonen både startet og fortsatte rundt norske forhold, i en tråd om et terrorangrep utført i Norge av en nordmann som ble radikalisert i Norge. Den startet etter posting av stortingspresident Gharahkhanis uttalelser.

Jeg tolket det dithen at han snakket om islam, men det må han nesten svare på.

Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Det ville uansett være en like stygg påstand å hevde at de fleste muslimer i verden støtter disse terrorhandlingene.

I og med at det er mange muslimske land som har dødsstraff, så vil jeg påstå at det er et betydelig antall, og enda flere som fengsler dem. For ikke å snakke om alle som blir drept av sin egen familie eller en mob.
F.eks Iran hvor han opprinnelig kom fra, henretter homofile. I februar i år ble to homofile menn hengt i et fengsel for sodomi.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (31 minutter siden):

Flere norske muslimer har vært åpen om sin legning de siste 10+ årene, det krever mot.

Et eksempel på en modig kvinne.
https://www.utrop.no/plenum/ytringer/218757/

Sitat

I et intervju i Aftenposten 7. august 2011 sto også norsksomaliske Amal Aden frem som lesbisk. Som Sara hadde også Amal barn. På spørsmålet om hvorfor hun valgte å stå frem, svarte hun at det var for å gjøre det lettere å leve åpne liv for de mange unge homofile med etnisk minoritetsbakgrunn. Hun hadde hørt historier om selvmordstanker blant unge homofile muslimer som ikke turte å stå frem: «Hvis det bidrar til noe bra for ungdommer som sliter med sin legning, så får det koste hva det koste vil», sa hun. 

Det at hun både er lesbisk og fritenker har gjort henne til et hatobjekt for mange i det somaliske miljøet. Hun har fått en rekke drapstrusler og har flere ganger blitt fysisk angrepet. Et av de verste angrepene opplevde Aden 9. november 2014, da hun ble slått ned av to somaliske kvinner som sa at hun var en skam for islam. Hun måtte til legevakten med skadene etter overfallet. 

Vis sitat  

Muslimske homofile blir utsatt for trusler og hets på daglig basis.

er ikke sammenhengen muligens litt mer innviklet?

jeg tror ikke at de evt. hetses pga. homofili, men at endel av disse personene har hatt tendens til å være temmelig fiendtlige mot alt fra sin etniske kulturbakgrunn. Stått i ledetog med Hege Storhaug og slike aktører.

Religion spiller selvsagt inn på synet på homofili, men det forklarer ikke alt. Det er mange steder/folk som aldri har lest ett eneste ord i verken bibel, koranen, etc. med likefullt "hate fags"

I Serbia var 10.000 i gatene å demonstrerte mot homser. (lignende holdninger mange steder på Balkan og Øst-Europa)

adBbmu2.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...