Gå til innhold

Hvis de største byene lå nærmere Oslo.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
del_diablo skrev (7 timer siden):

Det blir jo en bekreftende påstand, så det er et dumt spørsmål.
Bergen og Trondheim minner jo allerede om Oslo. Ikke de ekstreme ring 3/sinsenkryss tendensene, men f.eks ekspansjon av kommunegrensene og rene pendlerkommuner rundt. Samt begrensninger på arealbruk pga geografi. 

Men begge byene føles ikke som en storby. Oslo bærer preg av en typisk europeisk storby som man ser ute i Europe. 

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (På 24.6.2022 den 22.18):

Hvis Bergen lå i Telemark, Trondheim i Innlandet, Stavanger i Vestfold/Telemark og Kristiansand flyttes rett med grensen til Vestfold, ville disse byene ligne på Oslo? Da mener jeg som en typisk europeisk storby som det Oslo minner meg om. 

Hvis vi heller hadde snudd på problemstillingen, hvis like mange som bor i Oslo hadde bosatt seg i disse andre norske byene, ville de da blitt mer som storbyer? Mest sannsynglig ja, da de ville vært storbyer med så stor befolkning...

Lenke til kommentar
2 hours ago, ForTheEmperor said:

Men begge byene føles ikke som en storby. Oslo bærer preg av en typisk europeisk storby som man ser ute i Europe. 

Problemet med stillingen din er at du mangler ord for å beskrive argumentet ditt.
Fra mitt ståsted ser det ut som synsing, spesielt vis du ikke er villig til å beskrive måten Oslo er omringet av drabantbyer i stede for drabantkommunene du finner i Bergen - Trondheim. Og måten det påvirker urbaniseringen.

"Typisk europeisk storby" betyr heller ingenting. Bruk ord.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal gjøre et oppriktig forsøk på et svar. 

En by er definert som et tettsted der de som bor der ikke driver med landbruk, men lever på andre sin jordbruksproduksjon. Der byer gjerne oppstår, har ofte praktiske årsaker - tilknyttet til geografi, eller av historiske grunner oppstår som følge av politikk, religion eller andre tilfeldigheter. Det ligger altså mye historie i hver by. En historie som også gir en egen kultur og et unikt særpreg til dem som bor der, hvordan byen er utformet. Hvordan urbaniseringen utfolder seg.

Derfor er Oslo, Trondheim, Stavanger, Bergen og Tromsø for å nevne noen byer nokså ulike. Drabantbyene i områdene rundt disse byene, ligner gjerne litt - og vil før eller siden "smelte sammen" til en storby. 
Jeg bor i Stavanger. I de godt over 20 årene jeg har bodd her, kan jeg tydelig ser at mange steder nærmest smelter inn i hverandre. 

del_diablo skrev (39 minutter siden):

"Typisk europeisk storby" betyr heller ingenting. Bruk ord.

Nettopp! Det er ingen ting som er en "typisk europeisk storby". Alle storbyer i Europa er like unike som de er forskjellige. Oslo er bare en av mange. 

Det du skriver, blir litt som om: "Hvis Paris og Barcelona ble smeltet i sammen..... hva skjer?" - et veldig unaturlig senario å tenke på. 

Endret av Milhouse85
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis Bergen hadde lagt i Telemark så hadde nok Bryggen og fisketorget forsvunnet, så det kan tenkes at det hadde vært mer likt Oslo. Støtter at spørsmålet er ganske merkelig.

To byer trenger ikke å ligne på hverandre fordi at avstanden mellom er mindre, men det øker sannsynligheten for at f.eks terrenget, menneskene, kultur og tradisjoner er mer like. Det kan selvfølgelig påvirke valg av løsninger, arkitektur og lignende. Når det er sagt så er det litt avstand mellom Oslo og Telemark.

Endret av Avero
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Mjøsbyene er i hvert fall ganske lagt ifra å ha det samme behovet når det kommer til infrastruktur og kollektivtilbud sammenlignet med Oslo. Føles av til som jeg er den eneste som faktisk bor rundt Mjøsa. Handlegaten i Hamar sentrum hadde hvertfall langt flere butikker og flere folk. McDonalds er flyttet til Maxi på Hamar vest. På 2000-tallet og 90-tallet hadde jo butikker som Carlings, Spaceworld, Intersport, G-Sport, Sport1, Nille, Skotexnæs, Notabene m. flere. Lokaler i handlegaten.

I Oslo har jo Carlings, Volt, Clas Ohlson, Sport Outlet osv. Lokaler både på Oslo City, i Grünerløkka og i Karl Johan.

Endret av bjorning9
Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (På 20.10.2022 den 14.53):

Mjøsbyene er i hvert fall ganske lagt ifra å ha det samme behovet når det kommer til infrastruktur og kollektivtilbud sammenlignet med Oslo. Føles av til som jeg er den eneste som faktisk bor rundt Mjøsa. Handlegaten i Hamar sentrum hadde hvertfall langt flere butikker og flere folk. McDonalds er flyttet til Maxi på Hamar vest. På 2000-tallet og 90-tallet hadde jo butikker som Carlings, Spaceworld, Intersport, G-Sport, Sport1, Nille, Skotexnæs, Notabene m. flere. Lokaler i handlegaten.

I Oslo har jo Carlings, Volt, Clas Ohlson, Sport Outlet osv. Lokaler både på Oslo City, i Grünerløkka og i Karl Johan.

Ikke unikt for Hamar. Mange mindre (og større) byer sliter med "sentrifisering". Altså at butikker som holder til på et kjøpesenter gjør det mye bedre enn butikker langs en vei/gågate. 

Kjøpesentre tilbyr parkering, kafe, restaurant, og alt av handling. Ukoselig og masete som fy – men samtidig grådig praktisk. Derfor dør sentrumsbutikker. Ja, ikke bare derfor; en annen forklaring er netthandel, og selv håper jeg vi klarer å begrense unødig ny-kjøp. Trenger jeg nye klær hele tiden? Nye ski, sykler og whatnot? Hva med å kjøpe brukt fra noen som kun har tatt på sportsutstyret én gang?

Summa sumarum er det vrient å drive økonomisk utenfor handlesentra. Unntak finnes, og spesielt der folk ikke ønsker å bruke bil, kan man overleve på gateplan. 

Stort sett nesten bare Oslo som tilbyr et sentrum og en handleopplevelse som frister mer til fots enn via bil. Eller? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (12 timer siden):

Ikke unikt for Hamar. Mange mindre (og større) byer sliter med "sentrifisering". Altså at butikker som holder til på et kjøpesenter gjør det mye bedre enn butikker langs en vei/gågate. 

Kjøpesentre tilbyr parkering, kafe, restaurant, og alt av handling. Ukoselig og masete som fy – men samtidig grådig praktisk. Derfor dør sentrumsbutikker. Ja, ikke bare derfor; en annen forklaring er netthandel, og selv håper jeg vi klarer å begrense unødig ny-kjøp. Trenger jeg nye klær hele tiden? Nye ski, sykler og whatnot? Hva med å kjøpe brukt fra noen som kun har tatt på sportsutstyret én gang?

Summa sumarum er det vrient å drive økonomisk utenfor handlesentra. Unntak finnes, og spesielt der folk ikke ønsker å bruke bil, kan man overleve på gateplan. 

Stort sett nesten bare Oslo som tilbyr et sentrum og en handleopplevelse som frister mer til fots enn via bil. Eller? 

 

Typiskt å skylde på kjøpesentrene. Butikkene stenger tidlig også.

Jeg mangler sertifikat.

Har forsåvidt ikke penger heller, og blir tatt useriøst og får urimelige tilbud om jeg ønsker å forsøke med som gründer å åpne butikk lokale. Noe enkeltmenneske sikkert kan klare.

Endret av bjorning9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...