Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Stillingstittel: IT-konsulent (privat sektor).
Erfaring: 4 mnd
Sertifisering: 0. Binder meg til arbeidsgiver i 2 år hvis jeg tar en.
Arbeidsoppgaver: Administrere brukerdatabaser, nettverk, oppsett og konfigurasjon av PC.
Utdanning: Bachelor, IT og informasjonssystemer

Årsinntekt: 400 000 fast lønn 

 

Har de siste ukene vært på noen intervjuer hvor det å gi relevante sertifisering er det første som står på agendaen. (ITIL, MCSA etc)

Hvor vanlig er det at man låser seg til arbeidsgiver så lenge som 2 år for å kunne ta en sertifisering man mener er relevant?

 
Håper å kunne legge inn nytt innlegg i denne tråden snart!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hvis arbeidsgiver sponser sertifiseringen. Hvis noen som har fått sertifisering slutter i løpet av de 2 årene må de betale kostnaden for sertifiseringen selv.

 

Dersom jeg betaler fra egen lomme kan de selvsagt ikke kreve noen «bindingstid».

 

Dette er mye av grunnen til at jeg ser etter en ny arbeidsgiver..

Lenke til kommentar

Jeg har vært mye borti de store firmaene i bransjen, og har ikke hørt om dette før.

Har hørt om det i forbindelse med sponsing av mastergrader/annen utdanning, men ikke på kun en sertifisering.

 

Tar man 3-4 sertifiseringer i året kan det være veldig vanskelig for en arbeidstaker å bytte jobb, da de potensielt må betale ganske mye for å kjøpe seg ut av firmaet.

Gjøres det avskrivning måned for måned på sertifiseringskosten?

Lenke til kommentar

Har arbeidsgiver i det hele tatt lov til å "binde deg i 2 år" dersom du tar en sertifisering?

Det kan i alle fall ikke gjelde hvis du tar sertifiseringen utenfor arbeidstid.

 

Jeg mener dette strider i mot "lover og regler". Dette var "normalt" ift offshore kurs tidligere, men ble tatt vekk da en fant ut at det ikke var innenfor. Jeg var dog ikke involvert i forhandlingene, så vet ikke nøyaktig hva som var problemet. 

Lenke til kommentar

Dersom det ikke er lov er det ganske mange kollegaer av meg som kommer til å bli lange i maska.

 

Har du noen lover/paragrafer å vise til?

 

Som sagt var jeg ikke involvert og har derfor ikke det dessverre. Husker bare at det forsvant helt plutselig og var normalt i en årrekke. 

Lenke til kommentar

Det er lov med bindingstid, arbeidsmiljølova setter ikkje begrensningar for adgangen til å inngå bindingstid.

 

Men avtalen om bindingstid må være i samsvar med avtalelova, og då særleg kravet til at ein avtale skal være rimelig og forplikte begge partar.

Enkelt sagt at dersom du som arbeidstakar forpliktar deg til å jobbe i 2 år etter at du har fått betalt utdanning, so må arbeidsgiver også forplikte seg til å tilby deg jobb i same tidspunkt.

Bindingstida må også stå i stil med kostnaden av utdanninga for å kunne reknast som rimelig.

Lenke til kommentar

 

 

Bindingstida må også stå i stil med kostnaden av utdanninga for å kunne reknast som rimelig.

 

Sannsynligvis denne som slo ut da, offshore kurs koster jo ikke så mange tusenlappene og en måtte gjerne binne seg i lang tid. 

 

Nå koster jo ikke alle sertifiseringer skjorta i IT verden heller. Tror jeg hadde reagert kraftig om arbeidsgiveren min prøvde seg på det samme. Det er jo ikke akkurat sånn at det er vanskelig å finne seg andre jobber i bransjen i dag.

Lenke til kommentar

Det er hvis arbeidsgiver sponser sertifiseringen. Hvis noen som har fått sertifisering slutter i løpet av de 2 årene må de betale kostnaden for sertifiseringen selv.

 

Dersom jeg betaler fra egen lomme kan de selvsagt ikke kreve noen «bindingstid».

 

Dette er mye av grunnen til at jeg ser etter en ny arbeidsgiver..

 

To år var voldsomt. Sertifiseringer er ærlig talt ikke så big deal. Har du en utdanning og litt arbeidserfaring skal det være mer enn nok til å få jobbtilbud slengt etter seg i dagens marked. For å si det litt kynisk er det ingen grunn til å binde seg til en arbeidsgiver i to år som i utgangspunktet betaler så dårlig.

 

Hos en av mine tidligere arbeidsgivere måtte vi betale tilbake alle kursavgifter vi hadde påført arbeidsgiver det siste året om vi sluttet. Da jeg var og snakket med et av de store konsulenthusene hadde jeg akkurat tatt et kurs til 30.000. Jeg spurte om de hadde mulighet til å dekke dette om jeg signerte, og det hadde de. Men jeg ville ikke gamblet på at den muligheten alltid vil være til stede. Så hvis jeg var deg hadde jeg ikke brydd meg om å ta noen sertifiseringer, og heller lett etter en ny jobb.

 

Forøvrig tok jeg sertifisering hos den nye arbeidsgiveren også, og da var det aldri snakk om å måtte betale tilbake noe. Såvidt jeg vet er det ikke vanlig med sånne klausuler hos de store og seriøse aktørene.

Lenke til kommentar

Vi får kun dekket relevante/påkrevde sertifiseringer, men må ikke betale noe tilbake om vi slutter (de er riktignok ikke så forferdelig dyre). Nå jobber ikke jeg i et konsulenthus per se, men i et F500-selskap.

 

Slike avtaler er dog ganske vanlig, og lovverket er i beste fall diffust. Vi har hatt noen sånne saker på jobben for et par år siden. Etter at de ansatte konsulterte advokat ble resultatet at de fikk sagt opp stillingene uten noe mer styr.

 

Ut fra de erfaringen jeg selv har, og det jeg leste rundt om på nett på den tiden så skal det ganske mye til før arbeidsgiver kan nekte arbeidstageren oppsigelse under bindingstid. Det må foreligge noen prekære konsekvenser for arbeidsgiver dersom arbeidstageren slutter:

 

- Driftsstans

- Vesentlig tap av inntekt

- Andre aspekter som forringer virksomhetens operasjon

 

Eller at investeringen bedriften gjør i den ansatte er av en økonomisk størrelse som tilsier at bindingen er gyldig. Et par eksempler er "pliktår" hos flygeledere (3 år) og offiserer i forsvaret (krigsskole, 4 pliktår) der de får utbetalt lønn under utdanning. Begge utbetaler ca. 330k i lønn/år mens man er elev. Andre eksempler er som nevnt der arbeidsgiver anser deg som en nøkkelperson og sponser lønn mens du tar utdanning, f.eks bachelor/master på universitet.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jeg har ikke kommet så langt selv at jeg har noen IT-jobb, men jeg slenger ut to jobbtilbud som jeg og en venn har fått i mellom oss. Poenget med tråden er jo til syvende og sist konkrete eksempler på stilling, erfaring, utdanning, ansvarsområde og lønn, så hvorfor ikke.

Jobbtilbud jeg har fått:

Stillingstittel: Junior ...
Sektor: Privat
Arbeidsoppgaver: Penetrasjonstesting og sikring av webapplikasjoner og nettverk
Erfaring: 0 år
Alder: 24
Utdanning: Femårig sivilingeniørutdannelse
Årsinntekt: 435 000 + prosentvis, kollektiv bonus av driftsoverskudd, 200 000 i 2017
Frynsegoder: Firmasportsbil til intern utleie, gratis datamaskin og smarttelefon, alle mulige sertifiseringer, etc. 
Sted: Oslo


Jobbtilbud venn har fått:

Stillingstittel: Junior ...
Sektor: Privat
Arbeidsoppgaver: Penetrasjonstesting og risikoanalyse av webapplikasjoner og nettverk
Erfaring: 0 år
Alder: 24
Utdanning: Femårig sivilingeniørutdannelse
Årsinntekt: 510 000

Frynsegoder: F500, standard pakke med frynsegoder
Sted: Oslo

Endret av Bakitafrasnikaren
Lenke til kommentar

Årsinntekt: 435 000 + prosentvis, kollektiv bonus av driftsoverskudd, 200 000 i 2017

Grattis med gode jobbtilbud :)

Vær litt forsiktig med bonuser. De teller sjeldent når du skal få lån i banken, trikses ofte med så de ikke bidrar til feriepenger eller pensjonsoppsparing, og så klart ikke sikkert man får den eller det beløpet hvert år. Så digge penger, men tilsvarer ikke å ha det samme i lønn.

Lenke til kommentar

Stillingstittel: IT-konsulent etter fagbrev (privat sektor).
Erfaring: 2 år i august (som lærling)
Sertifisering: MCSA: Office 365 + 70-740 og holder på med  MCSA server 2016 + CCENT / CCNA 
Arbeidsoppgaver: Bruker support, Server drift,  patching, installering, konfigurering, oppgradering og prosjektrådgivning.
Utdanning: VG2 IKT + lærling-tid 
Årsinntekt: 350 000 fast lønn i prøvetiden etter lærlingkontrakten utgår.

Lenke til kommentar

 

Stillingstittel: Full-stack developer

Erfaring: 2 år

Sektor: Privat

Sertifisering: Ingen

Utdanning: Bachelor programmering

Årsinntekt: 520 000 + bonus. Diverse andre goder, forsikring, kurs, mobil, internett etc.

 

Stillingstittel: Konsulent, Frontend-utvikler

Erfaring: 3 år

Sektor: Privat

Sertifisering: Ingen

Utdanning: Bachelor programmering

Årsinntekt: 540 000 + ~70k bonus. Diverse andre goder, forsikring, kurs, mobil, internett etc.

 

Ikke noe særlig lønnshopp, bortsett fra den individuelle bonusen har steget en del.

Endret av sunsunsun
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Stillingstittel: IT konsulent

Erfaring: 8 år
Sted: Stavanger
Arbeidsoppgaver: IT support over mail, telefon og live chat. System administrasjon. Vedlikeholdsarbeid, opprettelse av guider etc. Valgfritt vakt telefon ordning 2 uker hver 1.5 måned
Utdanning: 2 år som lærling - IKT Servicekonsulent fagbrev
Inntekt: 460 - 480k i året - stiger 2.8% hvert år ca

 
Lenke til kommentar

Stillingstittel: Front end Utvikler (privat sektor).

Erfaring: 3 mnd

Arbeidsoppgaver: Web/database/php

Utdanning: Bachelor, Data Ing.

Årsinntekt: 380 000

Arbeidsted: Kristiansand

Goder: Mobil + abonnement dekket og internett

Jeg er veldig fornøyd, selv om jeg har blitt "demotert" til Front-end så blir det mye av de samme oppgavene jeg kommer til å jobbe med fremover. Håper på å få noe høyere lønn når prøvetiden er over.

 

Stillingstittel: Full stack Utvikler (privat sektor).

Erfaring: 10 mnd

Arbeidsoppgaver: Web/database/php

Utdanning: Bachelor, Data Ing.

Årsinntekt: 450 000

Arbeidsted: Kristiansand

Goder: Mobil + abonnement dekket og internett

Ganske fornøyd med hoppet :)

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...