Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver å ser på Nets her; https://www.proff.no/selskap/nets-branch-norway/oslo/it-drift-og-support/IDF6ETA0ZDG/

 

Ser de har 652 ansatte og hadde i 2016 brukte 639 133 millioner kun på lønn. Som vil gi en gjennomsnittslønn på 980k i året med dagens antall ansatte. Syns dette virker utrolig høyt? Spesielt når lederlønn kun ligger på 1,2 mill samme året. Er dette en "nøyaktig" måte å anslå gjennomsnittslønn i en bedrift? Hvordan kan nets med så mange ansatte ha så ekstremt høy gjennomsnittslønn?

Lenke til kommentar

Lønnskostandene er 825 mill. Herav kun lønn: 639 mill.

 

Lederlønn er 1.2, men personen har også 2.1 i annen godtgjørelse. Ergo gode/lønn for totalt 3.2

Så er da gjennomsnitt på 980k i året uten arbeidsgiveravgift, pensjon osv..?

 

Jeg trodde de 2.1 I Lederlønn inkluderte de første 1.2? Altså kun 2.1 totalt, ikke 3.2?

 

Er bonuser I andre utgifter eller ei?

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Så er da gjennomsnitt på 980k i året uten arbeidsgiveravgift, pensjon osv..?

 

Jeg trodde de 2.1 I Lederlønn inkluderte de første 1.2? Altså kun 2.1 totalt, ikke 3.2?

 

Er bonuser I andre utgifter eller ei?

Ser ut som de har en gjennomsnitt på 980 ja. 

 

Lederlønn er 1.2 - Altså lønn på 1.200.000 - og i tillegg 2.100.000 i bonus/annen godtgjørelse. 

 

Hvor bonuser er plassert i lønnskostnader vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Sopra Steria er vel kjent for å betale ganske bra?

Var villig til å gi meg betydelig mer enn det du har, og jeg har 10 års erfaring.

 

Som med alle firma lønner det seg å bytte jobb en gang i blant. Man får sjelden veldig stor lønnsvekst ved å bli i samme rolle i samme firma.

Lenke til kommentar

Stillingstittel: IT-konsulent

Sektor: Offentlig
Erfaring: 15 år inkl. læretid (på samme arbeidssted)
Sertifisering: Litt diverse
Arbeidsoppgaver: Drift av nettverksinfrastruktur, VMWare-løsning, drift av backupløsning, IP-telefoni, litt brukerstøtte osv osv osv...
Utdanning: VG2 IKT + læretid + noe sertifiseringer
Årsinntekt: 420 000,- omtrent

Lenke til kommentar

Stillingstittel: IT-konsulent

Sektor: Offentlig

Erfaring: 15 år inkl. læretid (på samme arbeidssted)

Sertifisering: Litt diverse

Arbeidsoppgaver: Drift av nettverksinfrastruktur, VMWare-løsning, drift av backupløsning, IP-telefoni, litt brukerstøtte osv osv osv...

Utdanning: VG2 IKT + læretid + noe sertifiseringer

Årsinntekt: 420 000,- omtrent

 

Til orientering; Når du har 15 års erfaring, med både utdanning og sertifiseringer og ikke minst jobber med de områdene som du nevner her så vil jeg påstå at du er ganske så grovt underbetalt, selv om dette er en stilling i offentlig forvaltning.  

Lenke til kommentar

Til orientering; Når du har 15 års erfaring, med både utdanning og sertifiseringer og ikke minst jobber med de områdene som du nevner her så vil jeg påstå at du er ganske så grovt underbetalt, selv om dette er en stilling i offentlig forvaltning.  

 

Har vel innsett at man aldri blir rik av å jobbe i offentlig sektor. Av kollegene mine er nok jeg den med klart lavest lønn. Det har sikkert noe med at de fleste av de nok har høyere utdannelse enn VGS. Selv om arbeidsoppgavene og ansvaret er det samme. :)

Lenke til kommentar

Har vel innsett at man aldri blir rik av å jobbe i offentlig sektor. Av kollegene mine er nok jeg den med klart lavest lønn. Det har sikkert noe med at de fleste av de nok har høyere utdannelse enn VGS. Selv om arbeidsoppgavene og ansvaret er det samme. :)

Er ikke bare lønn som betyr noe. For min del kunne jeg gått ned 100k i lønn dersom jeg fikk tilsvarende jobbtrygghet tilbake.

 

Er ikke alle som har så stor verdi på arbeidsmarkedet, eller har et nettverk av venner som kan få dem inn bakdøra en annen plass, at de vet at de relativt enkelt får en ny jobb dersom de skulle bli arbeidsledig.

 

Dessuten er det en stor hodepine å bli arbeidsløs, og å være jobbsøker.

 

Nei, for min del er jobbsikkerhet det absolutt viktigste.

 

I offentlig sektor har du et sterkere stillingsvern, og du har fortrinnrett på andre stillinger i det offentlige dersom du blir oppsagt.

 

Den økonomiske fremtiden er dermed langt tryggere.

Endret av loddyman
Lenke til kommentar

Er ikke bare lønn som betyr noe. For min del kunne jeg gått ned 100k i lønn dersom jeg fikk tilsvarende jobbtrygghet tilbake.

 

Er ikke alle som har så stor verdi på arbeidsmarkedet, eller har et nettverk av venner som kan få dem inn bakdøra en annen plass, at de vet at de relativt enkelt får en ny jobb dersom de skulle bli arbeidsledig.

 

Dessuten er det en stor hodepine å bli arbeidsløs, og å være jobbsøker.

 

Nei, for min del er jobbsikkerhet det absolutt viktigste.

 

I offentlig sektor har du et sterkere stillingsvern, og du har fortrinnrett på andre stillinger i det offentlige dersom du blir oppsagt.

 

Den økonomiske fremtiden er dermed langt tryggere.

Det du skriver her er sant. Hvis jeg ikke hadde likt meg her jeg jobber nå, så hadde jeg nok ikke jobbet her i 15 år. Jeg tjener godt nok til at jeg har til hjem, bil og mat pluss litt til her ute på bygda. :)

Lenke til kommentar

Det du skriver her er sant. Hvis jeg ikke hadde likt meg her jeg jobber nå, så hadde jeg nok ikke jobbet her i 15 år. Jeg tjener godt nok til at jeg har til hjem, bil og mat pluss litt til her ute på bygda. :)

Hvor romslig økonomi du har handler ikke bare om lønn, men også om hvor sparsom du er og hvor stor økonomisk sans du har forøvrig.

 

Dessuten, uansett om jeg hadde hatt 900k i årslønn hadde jeg fortsatt vært lønnsslave ?

Endret av loddyman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei dere.

Jeg har blitt ansatt som IT-konsulent/support i et ganske så stort firma. Har nylig fullført Bachelor i informasjonssystemer. Ingen relevant yrkeserfaring. Fastlønn 370k + laptop, Bredbånd dekket og mobilabb. Er dette fair?

 

190 kroner pr time med Bachelor er åpenbart under det en "burde" tjene. Jeg hadde iallefall konstant søkt meg videre.

 

Det ble nettopp lagt ut en kalkulator for IT folk på tek eller tu, husker ikke hvilken. Sikkert tek. Sjekk den. 

Lenke til kommentar

Hei dere.

Jeg har blitt ansatt som IT-konsulent/support i et ganske så stort firma. Har nylig fullført Bachelor i informasjonssystemer. Ingen relevant yrkeserfaring. Fastlønn 370k + laptop, Bredbånd dekket og mobilabb. Er dette fair?

 

Er det 1. linje? 2. linje? Innenfor hvilket felt (Nettverk, Hardware, Programvare)? Hvor lang er prøvetiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...