Gå til innhold

Flyteknikere går ut i streik – urealistiske lønnskrav, mener NHO


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Beklager, mente etter videregående. 3+3 år altså, mens flytekniker har 3+2+2 i følge forbundet deres. Ser det står 3+2+1 andre steder, vanskelig å vite hva som er rett.

3 år VGS + 2 år som lærling for å ta fagbrev + 1 - 2 med sertifisering (kommer vel an på hvor du jobber antar jeg).

Lenke til kommentar
muummi skrev (4 timer siden):

Nei absolutt ikke, men jeg kan ikke se hva som gjør at en flytekniker skal tjene mer enn en f.eks en sykepleier.

Det er flust av folk som vil bli sykepleier. Det er en relativt enkel utdannelse med mye praksis. Arbeidstiden er bedre en som flytekniker. Sykepleier har ansvar for liv, men det er legen som har det overordnede ansvaret. Flytekniker kan potensielt drepe et heilt fly om de gjør en brøler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

yrkesfag og arbeid som er tunge må opp i lønn. dette er arbeid de fleste skygger unna pga slit, dårlige vilkår og lønn. Skal vi ha folk til å repparere fly, være rørleggere, tømmere, osv så må det bli mer gunstig å velge disse jobbene. 720 000 i lønn var mye for x år siden, ikke SÅ mye idag. med ny bolig i byene til 8-10 mill kr, bil koster 6-700 000 kr og mat koster en familie 8000 kr i måneden, + strøm + barnehage + ditt + dattt

kjør på!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
TheAvatar skrev (31 minutter siden):

yrkesfag og arbeid som er tunge må opp i lønn. dette er arbeid de fleste skygger unna pga slit, dårlige vilkår og lønn. Skal vi ha folk til å repparere fly, være rørleggere, tømmere, osv så må det bli mer gunstig å velge disse jobbene. 720 000 i lønn var mye for x år siden, ikke SÅ mye idag. med ny bolig i byene til 8-10 mill kr, bil koster 6-700 000 kr og mat koster en familie 8000 kr i måneden, + strøm + barnehage + ditt + dattt

kjør på!

En vanlig familie har verken bolig til 8-10 mill eller bil til 6-700k.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
TheAvatar skrev (37 minutter siden):

yrkesfag og arbeid som er tunge må opp i lønn. dette er arbeid de fleste skygger unna pga slit, dårlige vilkår og lønn. Skal vi ha folk til å repparere fly, være rørleggere, tømmere, osv så må det bli mer gunstig å velge disse jobbene. 720 000 i lønn var mye for x år siden, ikke SÅ mye idag. med ny bolig i byene til 8-10 mill kr, bil koster 6-700 000 kr og mat koster en familie 8000 kr i måneden, + strøm + barnehage + ditt + dattt

kjør på!

Få, om noen land i verden er yrkesfag så høyt verdsatt i forhold til høyere utdanning som i Norge. De som mener at en yrkesfagutdannet i norge bør tjene over 700k i året bør vel stikke fingen litt i jorda. Med slike løningern får vi det iallefall alvorlig travelt med å finne ut hva vi skal leve av etter oljen, da det ikke vil finnes et eneste område utenfor oljeindustrien der vi vil være konkuransekraftige. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pop skrev (10 timer siden):

På nyhetene i går var det vel sagt at praktisk lønn for denne gruppen var ca 800 000, og de krever en økning på 18%. Etter 20 år i arbeidslivet har jeg aldri hatt en økning i den fjerneste nærhet av 18%, uten å bytte jobb. Jeg synes timingen nå er helt håpløs, og kravet er smakløst.

Så et yrke som ikke kan forhandle om individuell lønn kan ikke kreve 18% på den eneste måten de kan, men du kan når du bytter jobb? Skjønner!

thumbs-thumbs-up-kid.gif

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 minutter siden):

En vanlig familie har verken bolig til 8-10 mill eller bil til 6-700k.

Joda, har merket tendensen, selv om jeg bor i en relativt rimelig by på vestlandet. Det virker å være nærmest en menneskerett å ha 300kvm nybygget funkis og Tesla/Porsche i garasjen dersom man nærmer seg 30 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Få, om noen land i verden er yrkesfag så høyt verdsatt i forhold til høyere utdanning som i Norge. De som mener at en yrkesfagutdannet i norge bør tjene over 700k i året bør vel stikke fingen litt i jorda. Med slike løningern får vi det iallefall alvorlig travelt med å finne ut hva vi skal leve av etter oljen, da det ikke vil finnes et eneste område utenfor oljeindustrien der vi vil være konkuransekraftige. 

Tror ikke du finner så veldig mange andre land hvor en ingeniør ikke har råd til å leie inn en snekker til å bygge en terrasse eller en maler til å male et hus. Det vil i mange tilfeller lønne seg at vedkommende tar seg fri fra jobb og gjør arbeidet selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 minutter siden):

Tror ikke du finner så veldig mange andre land hvor en ingeniør ikke har råd til å leie inn en snekker til å bygge en terrasse eller en maler til å male et hus. Det vil i mange tilfeller lønne seg at vedkommende tar seg fri fra jobb og gjør arbeidet selv.

Akkurat. Nå har riktignok ingeniørene stukket litt i fra de siste årene, takket være oljebransjen som har blitt ekspert på å ødelegge arbeidsmarkedet, men fremdeles er forskjellene i lønn veldig små i norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er vanskeleg når ein samanlikner lønna mellom yrkesgrupper er at det et mange faktorar å ta stilling til. Sjølv meiner eg at det mest korrekte er ånsamanlikne grunnlønn, det ein har ekstra for ubekvem arbeidstid er vanlegvis ein kompensasjon som følger grunnlønna. Så kan ein gjerne seie at det er "urettferdig" at enkelte yrker kan jobbe om natta og derfor får meir ubetalt enn ein med lik grunnlønn og kun dagarbeid. 

Den vanlege lønnsstatistikken seier berre noko om kor store utbetalingar dei ulike yrkesgruppene har, den seier ingenting om det er ulempetillegg, overtid, eller stilling på over 100% som gir den utbetalinga. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 minutter siden):

Joda, har merket tendensen, selv om jeg bor i en relativt rimelig by på vestlandet. Det virker å være nærmest en menneskerett å ha 300kvm nybygget funkis og Tesla/Porsche i garasjen dersom man nærmer seg 30 år. 

I enkelte miljøer stemmer nok det. Men personlig kjenner jeg ingen som er i nærheten av dette. Og jeg jobber i IT-bransjen, som har et generelt sett høyt lønnsnivå.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Flytekniker kan potensielt drepe et heilt fly om de gjør en brøler. 

Det gjelder potensielt hundrevis av yrker. Fra trailersjåføren som ikke hadde fått med seg 17. mai til læreren som var dråpa som fikk begeret til å renne over for skoleskytteren. Hvis det ikke er kontrollsystemer som plukker opp menneskelige feil på et fly, så er det der problemet ligger. Ikke at flyteknikeren bærer ansvaret på sine skuldre. 

Og for øvrig. Når ble det vanlig å nevne videregående skole som del av utdanningsløpet? Mye studielån å betale tilbake fra de åra, eller?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 timer siden):

Ja ja, lykke til. Ønsker dere en GOD tur.

Høres ut som argumentasjonen du brukte hjemme. 😉 Men du trenger ikke å overbevise meg. Har reist LANGT med fly og småunger. Heldigvis så blir det MYE enklere når de blir tenåringer.

Kommer veldig an på ungene og om man har klart å få bygget inn kustus og folkeskikk i dem. Og ja, det er forskjell på dette, og oppdragelse basert på frykt. Er til tider underlig hvordan folk med ett barn kan oppleve at ungen går berserk bare det er noe som stritter i mot, mens foreldre med "en skokk" unger, oppfører seg eksemplarisk, rolig og alle ser ut til å ha en flott tur sammen.

Sjørøver skrev (2 timer siden):

Det er flust av folk som vil bli sykepleier. Det er en relativt enkel utdannelse med mye praksis. Arbeidstiden er bedre en som flytekniker. Sykepleier har ansvar for liv, men det er legen som har det overordnede ansvaret. Flytekniker kan potensielt drepe et heilt fly om de gjør en brøler. 

Hvordan er arbeidstiden bedre for en sykepleier? Ja, man kan ha jobb på en avdeling som i praksis betyr 7:30-15:00 mandag til fredag. Og noen må jobbe en lørdag eller en helg innimellom, men stortsett dagtid. Så har du de som går i døgnturnus, på avdelinger som skal fungere 24/7-365,25. Altså har man både dagvakter, kveldsvakter og nattevakter alle dager i uka, inkludert helligdager.

Selv jobber jeg mot helsevesenet, og jobber døgnturnus. Jeg klarer overhode ikke å se at en flymekaniker eller flytekniker har en værre turnus. De fleste flyplasser i Norge har stengt om nettene, noe som da kutter ned på ubekvemme timer i turnusen. Og på ihvertfall visse helligdager, går det veldig lite fly. F.eks. julaften er det gjerne stille.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Selv jobber jeg mot helsevesenet, og jobber døgnturnus. Jeg klarer overhode ikke å se at en flymekaniker eller flytekniker har en værre turnus. De fleste flyplasser i Norge har stengt om nettene, noe som da kutter ned på ubekvemme timer i turnusen. Og på ihvertfall visse helligdager, går det veldig lite fly. F.eks. julaften er det gjerne stille.

Man skulle vel tro at mye av arbeidet til flyteknikerne ble utført nettopp i disse timene om natten når flyplassene er stengt. Det samme gjelder vel også helligdagene. All nedetid utnyttes nok maksimalt til vedlikehold. Mens midt på dagen når "alle" flyene er i luften, blir det nok mindre arbeid vil jeg tro. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (17 minutter siden):

Man skulle vel tro at mye av arbeidet til flyteknikerne ble utført nettopp i disse timene om natten når flyplassene er stengt. Det samme gjelder vel også helligdagene. All nedetid utnyttes nok maksimalt til vedlikehold. Mens midt på dagen når "alle" flyene er i luften, blir det nok mindre arbeid vil jeg tro. 

Siden dy synes å ha både kunnskaper og sterke meninger om dette. Hvis flyteknikkeryrket innebærer så mye overtid og skiftarbeid, og siden det definitivt ikke kan lønns som "fri og uavhengig stilling", så tyder vel det på at flymekanikere er timelønnet, som de fleste andre mekanikere? Har du noe tall på typisk timelønn for en flymekaniker/tekniker?

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (20 minutter siden):

Siden dy synes å ha både kunnskaper og sterke meninger om dette. Hvis flyteknikkeryrket innebærer så mye overtid og skiftarbeid, og siden det definitivt ikke kan lønns som "fri og uavhengig stilling", så tyder vel det på at flymekanikere er timelønnet, som de fleste andre mekanikere? Har du noe tall på typisk timelønn for en flymekaniker/tekniker?

 

Her er i hvertfall overenskomsten deres, men den sier visst bare noe om minstelønn. Jeg tolker det som om de har en fast månedlig grunnlønn, pluss prosenttillegg for natt- og helgearbeid. 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://nfo.no/dok/Flyteknikeroverenskomsten-2020-2022-Nettversjon.pdf&ved=2ahUKEwicpr-J_rz4AhV4SPEDHUuKCFcQFnoECBoQAQ&usg=AOvVaw2IBJglkCk9Do-jJjfDeiXL

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...