Gå til innhold

Flyteknikere går ut i streik – urealistiske lønnskrav, mener NHO


Anbefalte innlegg

qualbeen skrev (11 minutter siden):

Basert på hva jeg har lest i media, så er det lønnen de ønsker å gjøre noe med - ikke arbeidstidene. 

Dersom ugunstig arbeidstid er problemet, må de flagge det bedre i/til media. Jeg har stor sympati til de som må jobbe på ugunstige tider. Det bør belønnes! Men dersom de er fornøyd med arbeidstid fra før, så fremstår et generelt lønnskrav på ~18% temmelig usmakelig!

Hvorvidt media formidler den hele og fulle sannhet, eller om det er nyanser jeg ikke har fått med meg, kan vi jo gjerne spekulere i. Jeg håper på det siste; og at denne tråden kan gjøre meg litt klokere.  

Her fortsetter denne moraliseringa ser jeg. Selvfølgelig er "ingen" fornøyd med å jobbe annenhver helg, natt og røde dager, men man aksepterer det mot tilstrekkelig kompensasjon. En kompensasjon flyteknikerne nå ikke finner tilstrekkelig. 

Janteloven lever også i beste velgående, hvor folk ser ut til å mene at de som tjener over 500-600K bare skal takke og bukke for det de får. Folk ser heller ikke ut til å forstå forskjellen på grunnlønn og kompensasjon for ugunstig arbeidstid. Dette bruker arbeidsgiverne selvfølgelig for alt det er verdt. 500K er ikke mye i dag etter mange år med utdanning, dette kan du få i kassa på Kiwi. 

De ansatte i flybransjen har blitt manet til moderasjon i årevis nå. De har blitt permittert og herset med. Når det nå er gode tider og mangel på folk, skal selvfølgelig de ha sin del av kaka. Risikoen for å jobbe i en så konjunkturutsatt bransje skal selvfølgelig også kompenseres lønnsmessig. At SAS med flere ikke klarer å drive fornuftig får stå for deres egen regning. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ITtraktor skrev (3 minutter siden):

500K er ikke mye i dag etter mange år med utdanning, dette kan du få i kassa på Kiwi. 

Utifra tariffavtalen HK/Virke er grunnlønn for en butikkansatt med full ansiennitet ca. 432 000 kr. Man har riktig nok tillegg på kveld og helg, så i realiteten er det nok mulig for en heltidsansatt på Kiwi å tjene 500k. 

ITtraktor skrev (6 minutter siden):

Janteloven lever også i beste velgående, hvor folk ser ut til å mene at de som tjener over 500-600K bare skal takke og bukke for det de får.

Når det gjelder flyteknikere synes jeg 700-800k er bra, spesielt mtp. at de ikke har høyere utdannelse. F.eks. har en tømrer tilsvarende lang yrkesfaglig utdannelse, men langt lavere lønn. Det gjelder egentlig de fleste yrkesfag. Og alt over medianen, som i 2021 var ca. 551 000 kr, er jo egentlig en god lønn.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Timingen vil alltid være dårlig. Og dette er nok et såpass snevert yrke med tariff at man ikke kan presse opp lønna ved å bytte jobb. Hvordan mener du ellers de skulle gått fram? 

Det vil jo aldri passe godt nei, men mye av flybransjen sliter fortsatt med å faktisk overleve etter pandemien. Både streiken og en ekstrem lønnsøkning vil gjøre det enda vanskeligere, så jo, det er dårlig timing.

Etter min mening burde de tatt dette neste år, når flybransjen kanskje er levedyktig igjen.
De siste 2 årene er det vel ingen i flybransjen som har gått i pluss, det er vel fortsatt store tap stort sett over alt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, aklla said:

Det vil jo aldri passe godt nei, men mye av flybransjen sliter fortsatt med å faktisk overleve etter pandemien. Både streiken og en ekstrem lønnsøkning vil gjøre det enda vanskeligere, så jo, det er dårlig timing.

Etter min mening burde de tatt dette neste år, når flybransjen kanskje er levedyktig igjen.
De siste 2 årene er det vel ingen i flybransjen som har gått i pluss, det er vel fortsatt store tap stort sett over alt..

På samme måte kan man si at det er ekstra smart å gå ut hardt i år, siden en streik nå vil være mye mer kraftfult fra arbeiderne sin side, pga flybransjen er avhengig av denne sommeren for å bygge seg opp.

En streik om to år vil ha mye mindre gjennomslagskraft enn ei streik i år.

Hvis flybransjen overlever flyteknikernes tøffe forhandlinger var det riktig timing fra flyteknikerne, hvis flybransjen går konk derimot så var det feil timing fra flyteknikerne. Jeg tror ikke de kommer til å gå konk.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
Kajac skrev (17 minutter siden):

Utifra tariffavtalen HK/Virke er grunnlønn for en butikkansatt med full ansiennitet ca. 432 000 kr. Man har riktig nok tillegg på kveld og helg, så i realiteten er det nok mulig for en heltidsansatt på Kiwi å tjene 500k. 

Når det gjelder flyteknikere synes jeg 700-800k er bra, spesielt mtp. at de ikke har høyere utdannelse. F.eks. har en tømrer tilsvarende lang yrkesfaglig utdannelse, men langt lavere lønn. Det gjelder egentlig de fleste yrkesfag. Og alt over medianen, som i 2021 var ca. 551 000 kr, er jo egentlig en god lønn.

Flyteknikerne har etter hva jeg har forstått 7 år med utdanning utover grunnskole. Hva er det egentlig som får folk til å tenke at høyere utdanning er så mye mer verdifull enn yrkesfag? Jeg tror det så smått begynner å demre for folk at det egentlig er omvendt. Hjelper ikke mye med masse folk med master når man ikke får tak i rørleggere, elektrikere og tømrere. 

En tømrer har forøvrig ikke langt lavere lønn enn en flytekniker når man tar hensyn til kompensasjon for ugunstig arbeidstid. Da tjener de nok ganske likt. Dette ser ut til å være veldig vanskelig for folk å forstå, det blir som å sammenligne epler og bananer.

Endret av ITtraktor
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, neglesprett said:

Flytekniker er et spesielt yrke med mye ansvar og høye krav til egnethet. Har ingen problemer med at de krever sitt. 

Joda, men synes du virkelig ikke de får sitt allerede med tanke på hvor de befinner seg på denne grafen fra SSB over lønn:  (de er altså høyere lønnet enn ~97% av alle lønnstakere; det må vel sies å være svært bra, eller?)

image.thumb.png.beb224cea0f60da590b8b50baa07cfbd.png

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (14 minutter siden):

På samme måte kan man si at det er ekstra smart å gå ut hardt i år, siden en streik nå vil være mye mer kraftfult fra arbeiderne sin side, pga flybransjen er avhengig av denne sommeren for å bygge seg opp.

Problemet er de også er avhengig av flybransjen som arbeidsgiver..

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 minutt siden):

Joda, men synes du virkelig ikke de får sitt allerede med tanke på hvor de befinner seg på denne grafen fra SSB over lønn:

image.thumb.png.beb224cea0f60da590b8b50baa07cfbd.png

Blir jo det samme som om oljearbeidere fortjener millionlønn? Mange mener de ikke fortjener, men de er en gruppe i en spesiell situasjon som det ikke er lett å erstatte. Det er også i oljeselskapene sin beste interesse å holde maskineriet gående for at man skal tjener grasalt med penger. Sånt er det med flyteknikere og luftfartsbransjen også.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 minutt siden):

Feil.  Det står eksplisit det er per heltidsekvivalent. 

Ordet ekvivalent gjør at det blir feil slik du skriver. At noen har månedslønn ned mot 5000kr gjør hele grafen ubrukelig i denne sammenhengen. Skal en sammenligne må det være for folk i full jobb og med litt spesialistkrav på seg. At folk er villige til å jobbe ekstremt billig i filmbransjen eller med symbolsk lønn og heller bonusording er faktorer som ødelegger grafen din. Den er helt klart irrelevant.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (34 minutter siden):

Joda, men synes du virkelig ikke de får sitt allerede med tanke på hvor de befinner seg på denne grafen fra SSB over lønn:  (de er altså høyere lønnet enn ~97% av alle lønnstakere; det må vel sies å være svært bra, eller?)

image.thumb.png.beb224cea0f60da590b8b50baa07cfbd.png

Men hvordan tar denne grafen høyde for ubekvem arbeidstid?

Lenke til kommentar
Maped_Left skrev (Akkurat nå):

Må du huske at dette er 18% på grunnlønnen. For å benytte eksempelet over, så bli det da 531 000 * 1,18 = 626 580 i grunnlønn.

 

Må også huske på at tilleggene regnes ut fra grunnlønnen og vil øke tilsvarende.
Har man 531 000 i grunnlønn ender man opp på  626 580 i grunnlønn om man øker med 18%.
Men tilleggene øker også fra 200 000 til 236 000 slik at totalen ender på 862 580.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (12 minutter siden):

Må også huske på at tilleggene regnes ut fra grunnlønnen og vil øke tilsvarende.
Har man 531 000 i grunnlønn ender man opp på  626 580 i grunnlønn om man øker med 18%.
Men tilleggene øker også fra 200 000 til 236 000 slik at totalen ender på 862 580.

 

Det kommer helt an på om tilleggene er prosentsatsen av grunnlønn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...