Gå til innhold

Flyteknikere går ut i streik – urealistiske lønnskrav, mener NHO


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (21 timer siden):

Er 731k mye etter 7 års utdannelse (etter ungdomsskolen), når man jobber annenhver helg, netter, kvelder og en hel masse røde dager? Jeg synes absolutt ikke det. Flygeledere har samme type arbeidstider, men mye kortere utdannelse og tjener 50% mer. 

At tidligere flyteknikere som fant seg noe annet å gjøre under pandemien ikke vender tilbake til yrket samt at man ikke klarer å fylle opp skoleklassene med nye flyteknikere tyder også på at lønnen ikke er konkurransedyktig i forhold til arbeidstidene. 

Jeg er sykepleier, like lang utdanning, 6års ansiennitet, samme ubekvemme arbeidstider, og drøyt 200 000 kr mindre i årslønn.  Så ja det er mye, ihvertfall når sykepleie er en bachelor høyskole/universitetets utdanning, der man gjerne har noen hundre tusener i studielån etter endt studie 👍

 

Men flyteknikerne skal ha for at de prøver seg.

Sykepleierforbundet er noen pingler mtp lønnskamp. Ikke har sykepleiere noen reell streikerett heller.

Endret av muummi
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
53 minutes ago, ITtraktor said:

Men hvordan tar denne grafen høyde for ubekvem arbeidstid?

Ubekvem arbeidstid?  Hva er egentlig det?  Finnes snart ikke mange jobber der man ikke en gang i blant må jobbe et annet tidspunkt enn det man passet en best.  Jeg kan ikke se det som en problem.  Jeg jobber ofte et par timer om natten, hver uke, av den enkle grunn at det passer dårlig å prodsette IT-systemer midt i produksjonen som går over 2 skift.  Jeg har aldri sett på det som et problem, men vil man absolutt jobbe 8-16, så finnes det slike jobber fortsatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (23 minutter siden):

Ubekvem arbeidstid?  Hva er egentlig det?  Finnes snart ikke mange jobber der man ikke en gang i blant må jobbe et annet tidspunkt enn det man passet en best.  Jeg kan ikke se det som en problem.  Jeg jobber ofte et par timer om natten, hver uke, av den enkle grunn at det passer dårlig å prodsette IT-systemer midt i produksjonen som går over 2 skift.  Jeg har aldri sett på det som et problem, men vil man absolutt jobbe 8-16, så finnes det slike jobber fortsatt. 

Fint for deg da! Men du skjønner åpenbart ikke poenget. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
muummi skrev (28 minutter siden):

Jeg er sykepleier, like lang utdanning, 6års ansiennitet, samme ubekvemme arbeidstider, og drøyt 200 000 kr mindre i årslønn.  Så ja det er mye, ihvertfall når sykepleie er en bachelor høyskole/universitetets utdanning, der man gjerne har noen hundre tusener i studielån etter endt studie 👍

Lik lønn for ulikt arbeid? Hva blir det neste - lik lønn uansett ansiennitet?

Misunnelse for at du ikke valgte en helt annen utdannelse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Lik lønn for ulikt arbeid? Hva blir det neste - lik lønn uansett ansiennitet?

Misunnelse for at du ikke valgte en helt annen utdannelse?

Nei absolutt ikke, men jeg kan ikke se hva som gjør at en flytekniker skal tjene mer enn en f.eks en sykepleier.

Endret av muummi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, ITtraktor said:

Fint for deg da! Men du skjønner åpenbart ikke poenget. 

Nei, kanskje det var fordi du ikke hadde et? 

Jeg finner ingen graf på SSB av lønnsdata med en akse kallet "ubekvem arbeidstid", men siden det varierer så mye fra person til person hva det egentlig er, vet jeg ikke hvordan man skal måle det - men mon ikke det som regel hører med til de best betalte jobbene?

Lenke til kommentar
muummi skrev (11 minutter siden):

Nei absolutt ikke, men jeg kan ikke se hva som gjør at en flytekniker skal tjene mer enn en f.eks en sykepleier.

Jeg kan ikke se hvorfor lønnen til to ulike yrker skal være koblet. Hvilken logikk tilsier kobling? Mente du lik lønn for like lang utdanning - uansett yrkesvalg? Hva med det frie markedet? Hva skal vi med ulike fagforeninger og ulike lønnsforhandlinger om ulike fagfelt skal ha koblede lønninger?

Vil det ikke være litt ugunstig om svært ettertraktede arbeidstakere/utdanninger skal ha samme lønn som yrker det er for mange kompetente arbeidstakere til? Hvis ikke andre ting motiverer folk til å velge det markedet etterspør, hvorfor ikke bruke lønn som virkemiddel for å justere balansen?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle yrkesgrupper står nå fritt til å kjempe for den lønnen de måtte ønske, men jeg ser ingen som helst grunn til at flyteknikere skal kreve 17% mens de fleste andre må nøye seg med frontfagsoppgjøret.

Endret av muummi
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, muummi said:

Nei absolutt ikke, men jeg kan ikke se hva som gjør at en flytekniker skal tjene mer enn en f.eks en sykepleier.

Jeg vil heller risikere dårlig behandling i helsevesenet (noe som har hatt alvorlige og livsvarige følger for min del, uten at det godtgjøres eller får konsekvenser for noen andre) enn å sitte på eller sende kjære på et fly som ikke har fått nødvendig vedlikehold eller mangelfull reparasjon. Da er det ofte kun ett sluttresultat.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
muummi skrev (30 minutter siden):

Nei absolutt ikke, men jeg kan ikke se hva som gjør at en flytekniker skal tjene mer enn en f.eks en sykepleier.

Det kan ikke sammenlignes på den måten dessverre. Det finnes 100 sykepleiere pr flyteknikker i Norge. 

Jeg unner sykepleiere alt godt, vet de har lang utdanning og gjør en vanvittig viktig og bra jobb, men skulle du gitt alle lønna de fortjener, så hadde staten gått konkurs. 

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
muummi skrev (2 timer siden):

Jeg er sykepleier, like lang utdanning, 6års ansiennitet, samme ubekvemme arbeidstider, og drøyt 200 000 kr mindre i årslønn.  Så ja det er mye, ihvertfall når sykepleie er en bachelor høyskole/universitetets utdanning, der man gjerne har noen hundre tusener i studielån etter endt studie 👍

 

Nåja, det er vel de færreste sykepleiere som jobber annenhver helg? Forbundet står jo steinhardt på kravet om å jobbe hver tredje helg, selv om dette er grunnen til alle de forhatte deltidsstillingene. Og utdannelsen er vel 3 år etter ungdomsskolen, ikke 4?

Jobb annenhver helg gir en god del bedre lønn enn å jobbe hver tredje. På jernbanen har vi 5% tillegg i grunnlønn for jobbing annenhver helg i forhold til de få som jobber hver tredje, samt at man selvsagt får 50% mer av alle helgetillegg siden man jobber 50% mer helg. 

Lenke til kommentar
muummi skrev (1 time siden):

Nei absolutt ikke, men jeg kan ikke se hva som gjør at en flytekniker skal tjene mer enn en f.eks en sykepleier.

Tilbud og etterspørsel for eksempel. Tilbudet er mye mindre for flytekniker enn sykepleiere, da svært mange færre ønsker å bli flytekniker. Da må man lokke med noe for å fylle opp stillingene, og lønn er det åpenbare valget. 

Nå er det lett å bli flytekniker, siden skoleklassene ikke fylles opp. Så det er bare å søke om man synes lønnen høres forlokkende ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

Det kan ikke sammenlignes på den måten dessverre. Det finnes 100 sykepleiere pr flyteknikker i Norge. 

Jeg unner sykepleiere alt godt, vet de har lang utdanning og gjør en vanvittig viktig og bra jobb, men skulle du gitt alle lønna de fortjener, så hadde staten gått konkurs. 

Vi kan begynne med at politikerne ikke bevilger seg selv millionlønn 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det er flymekaniker. Legg på 2 års videreutdanning for flytekniker. 

 

2 minutes ago, ITtraktor said:

Nei, 6 år. 

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/flytekniker

Der står det flytekniker, og 3år vgs utdannelse + 2 år praksis + 1år jobb som flymekaniker. De siste ca 2 årene har i snitt ca en normal lønn altså. 

Fastlønna er ca samme som om man hadde mastergrad, men muligens noe ubekvemme arbeidstider? Det er likevel godt betalt når man har 4 år mer betalt enn en masterstudent iløpet av livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...