Gå til innhold

Flyteknikere går ut i streik – urealistiske lønnskrav, mener NHO


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Sjørøver said:

De kan ikke forhandle om lønn når de starter, de følger tariff. De har heller ikke individuelle lønnsforhandlinger, forbundet tar seg av det. Hvordan mener du at de da skal gå frem?

Da er det opplagte svaret jo å droppe fagforeningen og heller forhandle selv slik at de får individuelle lønnsforhandlinger. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (1 minutt siden):

Da er det opplagte svaret jo å droppe fagforeningen og heller forhandle selv slik at de får individuelle lønnsforhandlinger. 

Det vil nok fungere svært dårlig i en så liten bransje, med kun ca. 400 flyteknikere i hele Norge. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, ITtraktor said:

Her er jeg spent på hvor feilen ligger..

Jeg leser på NFO.no:  Den minste månedslønnen som kan betales en flytekniker ifølge flyteknikeroverenskomsten i dag er 37.620 kr som gir en årslønn på cirka 451.447 kr. 

Vi krever en minstelønnsøkning slik at vi har et minstelønnsnivå med en elektriker. Vi synes ikke dette er urimelig.  "

https://nfo.no/sistenytt/derfor-er-denne-kampen-viktig-for-nfo/?fbclid=IwAR2J3nvMGx12o_n0Ob27ZOWc5sy_9ehatI29nH29am_jsRcthKhOq-c9doI

Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (1 minutt siden):

Det kan godt stemme, men når man forstår det at fellesskapets beste også tjener en selv, da blir det egentlig ikke så vanskelig.

Mange begynner å få nok av denne tankegangen og moraliseringen. De ser hvor lite våre karrierepolitikere bryr seg om fellesskapets beste. Hvorfor skal da vanlige folk på gulvet fortsette å ofre seg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, ITtraktor said:

Det vil nok fungere svært dårlig i en så liten bransje, med kun ca. 400 flyteknikere i hele Norge. 

Særlig i bransjer hvor der er mangel på på folk fungerer det svært bra, men det er jo opp til dem selv da.  Blir i al fall for dumt å klage på mangel på individuelle forhandlinger samtidig som man ønsker at fagforeningen skal ta forhandlingerne.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 timer siden):

Kommer veldig an på ungene og om man har klart å få bygget inn kustus og folkeskikk i dem. Og ja, det er forskjell på dette, og oppdragelse basert på frykt. Er til tider underlig hvordan folk med ett barn kan oppleve at ungen går berserk bare det er noe som stritter i mot, mens foreldre med "en skokk" unger, oppfører seg eksemplarisk, rolig og alle ser ut til å ha en flott tur sammen.

Hvordan er arbeidstiden bedre for en sykepleier? Ja, man kan ha jobb på en avdeling som i praksis betyr 7:30-15:00 mandag til fredag. Og noen må jobbe en lørdag eller en helg innimellom, men stortsett dagtid. Så har du de som går i døgnturnus, på avdelinger som skal fungere 24/7-365,25. Altså har man både dagvakter, kveldsvakter og nattevakter alle dager i uka, inkludert helligdager.

Selv jobber jeg mot helsevesenet, og jobber døgnturnus. Jeg klarer overhode ikke å se at en flymekaniker eller flytekniker har en værre turnus. De fleste flyplasser i Norge har stengt om nettene, noe som da kutter ned på ubekvemme timer i turnusen. Og på ihvertfall visse helligdager, går det veldig lite fly. F.eks. julaften er det gjerne stille.

Her tar du nok helt feil:

"Da flyene er i lufta på dagtid vil det si at stort sett alt vedlikehold- med svært få unntak blir gjort på natta. Det medfører en svært stor nattbelastning på våre medlemmer.  

 

Hvis vedlikeholdet skulle vært utført på dagtid ville flyselskapene måtte hatt betydelig flere fly for å fly samme ruteprogram. Listepris for en Boeing 737/Airbus A320 er over 500 millioner kroner. Selskapene sparer milliarder ved å risikere helsa vår ved å jobbe så mye nattskift."

https://nfo.no/sistenytt/derfor-er-denne-kampen-viktig-for-nfo/?fbclid=IwAR2J3nvMGx12o_n0Ob27ZOWc5sy_9ehatI29nH29am_jsRcthKhOq-c9doI

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

De kan ikke forhandle om lønn når de starter, de følger tariff. De har heller ikke individuelle lønnsforhandlinger, forbundet tar seg av det. Hvordan mener du at de da skal gå frem? 

Ser @tigerdyr svarte på spørsmålet. 

Man må vel enten velge egne lønnsforhandlinger eller la fagforeningen ta oppgaven. I min bransje ser jeg noen gjør begge deler, om det er mulig for flyteknikere vet jeg ikke. Er det stort behov for folk, vil jeg tro at det er mulig å prøve.

Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (1 time siden):

Å streike nå på dette tidspunktet er jo rett og slett hårreisende. Åpenbart at de ikke er motivert av fellesskapets beste.

Personleg lønn handlar aldri om fellesskapets beste, det beste for fellesskapet hadde vært om ein hadde takka nei til lønn og jobba gratis.

Skal ein streike så er ein heilt nødt til å gjere det på tidspunkt som passer dårleg, det er når arbeidsgiver merker streiken at streiken har effekt.
Det er blant anna derfor lærarforeiningane som er i streik har eit nulluttak eller berre nokre få streikane. Det er ikkje så mykje vits i at lærarane steiker i ferien, det er fyrst om streiken forstetter til etter skulestart at steiken får negative konsekvensar som kan føre til at arbeidsgiver må gi etter for krava, eventuelt at regjeringa bryt inn med tvungen lønnsnemd.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Slippery slopery

Si meg helt ærlig - finnes det jobber der man tjener under norsk median lønn (alle yrker, ansienniteter, utdanninger etc) der man ikke fortjener mer lønn? Enten svaret på det er kontant nei eller nei-ish, hva mener folket det vil gjøre med medianlønnen og hva vil da skje rekursivt med disse yrkenes forhold til medianlønnen?

Og hva vil det gjøre med motivasjonen for å ta lange utdannelser, jobbe beinhardt for å klatre faglig etc?

Vi kan dra den ennå lengre - finnes det jobber der man tjener mindre enn millionen og ikke fortjener økt lønn?

Slippery slopery - hva skjer da rekursivt og hva betyr`den påfølgende inflasjonen for reallønna?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pop skrev (15 minutter siden):

Man må vel enten velge egne lønnsforhandlinger eller la fagforeningen ta oppgaven. I min bransje ser jeg noen gjør begge deler, om det er mulig for flyteknikere vet jeg ikke. Er det stort behov for folk, vil jeg tro at det er mulig å prøve.

Så vidt eg kjenner til så er det i alle bransjer i alle tariffområder fint mulig å forhandle om individuell startlønn når ein startar i jobben. Tariffavtalane har ofte ei garantilønn basert på ulike kriterier som ein minst må ha i lønn, men det er ingenting i vegen for at ein arbeidssøkande kan kreve å starte med høgare lønn. At arbeidsgivar ofte ikkje ønsker å betale meir enn garantilønna er ei heilt anna sak, men også i bransjar som følger tabellen strengt så hender det seg at bemanningssituasjonen tilseier at arbeidsgivar må tilby ei høgare startlønn. Reint praktisk blir dette enten gjort slik at ein berre betalar ut ei høgare lønn som er heilt fritt avtalt mellom arbeidsgivar og arbeidstakar, eller kanskje den vanlegaste ordninga i bedrifter med tariffavtaler er at ein plussar på nokre år med ansiennitet, så i staden for å starte i jobben med 0 års ansiennitet så får ein lønn som om ein hadde hatt 8 års ansiennitet.

I bedrifter med tariffavtale så er det slik at det berre er fagforeiningane som har forhandlingsrett, då vil tilsette som ikkje er organisert ikkje få lov til å forhandle og må godta det som arbeidsgivar tilbyr.
I bedrifter utan tariffavtale så er det opp til arbeidsgivar å bestemme om alle tilsette skal få forhandle kvar for seg, eller om arbeidsgiver ønsker å forhandle med ein representant for alle eller mange av dei tilsette. I ei stor bedrift så blir det fort praktisk vanskeleg å invitere kvar enkelt tilsett inn på sjefens kontor ein og ein for å forhandle om lønn.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, The Avatar said:

I ei stor bedrift så blir det fort praktisk vanskeleg å invitere kvar enkelt tilsett inn på sjefens kontor ein og ein for å forhandle om lønn

Årlige medarbeidersamtaler har blitt normalen selv om det ikke er lovpålagt.  Burde ikke være vanskelig å ta opp et ønske om høyere lønn eller andre goder når man allerede sitter der... 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, The Avatar said:

Så vidt eg kjenner til så er det i alle bransjer i alle tariffområder fint mulig å forhandle om individuell startlønn når ein startar i jobben. Tariffavtalane har ofte ei garantilønn basert på ulike kriterier som ein minst må ha i lønn, men det er ingenting i vegen for at ein arbeidssøkande kan kreve å starte med høgare lønn. At arbeidsgivar ofte ikkje ønsker å betale meir enn garantilønna er ei heilt anna sak, men også i bransjar som følger tabellen strengt så hender det seg at bemanningssituasjonen tilseier at arbeidsgivar må tilby ei høgare startlønn. Reint praktisk blir dette enten gjort slik at ein berre betalar ut ei høgare lønn som er heilt fritt avtalt mellom arbeidsgivar og arbeidstakar, eller kanskje den vanlegaste ordninga i bedrifter med tariffavtaler er at ein plussar på nokre år med ansiennitet, så i staden for å starte i jobben med 0 års ansiennitet så får ein lønn som om ein hadde hatt 8 års ansiennitet.

I bedrifter med tariffavtale så er det slik at det berre er fagforeiningane som har forhandlingsrett, då vil tilsette som ikkje er organisert ikkje få lov til å forhandle og må godta det som arbeidsgivar tilbyr.
I bedrifter utan tariffavtale så er det opp til arbeidsgivar å bestemme om alle tilsette skal få forhandle kvar for seg, eller om arbeidsgiver ønsker å forhandle med ein representant for alle eller mange av dei tilsette. I ei stor bedrift så blir det fort praktisk vanskeleg å invitere kvar enkelt tilsett inn på sjefens kontor ein og ein for å forhandle om lønn.

Takk for god og utfyllende info.

Jeg er nok kun vant med å forhandle individuelt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, tigerdyr said:

Årlige medarbeidersamtaler har blitt normalen selv om det ikke er lovpålagt.  Burde ikke være vanskelig å ta opp et ønske om høyere lønn eller andre goder når man allerede sitter der... 

Enkelte steder har man også adskilte årlige lønnsamtaler da medarbeidersamtaler ofte kan måtte plasseres etter det er mulig å gjøre om på lønn på årets budsjettrammer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (3 timer siden):

Det samme gjelder lærere, der har det også utviklet seg en kultur der de får hverandre til å tro at jobben er så hard, og de tjener så lite. Men diskusjonen går som regel bare på grunnlønn, for alle godene er jo en rettighet de har

Kan du ikke minne meg på hvilke goder det er lærerne har igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (57 minutter siden):

Kan du ikke minne meg på hvilke goder det er lærerne har igjen?

Fleksibel innarbeiding, uavhengig av disponert tid som gir relativt korte dager, lang ferie, mulighet til fri hver kveld/helg og alle helligdager. (Ja jeg vet det er jobb som må gjøres utenom kontortid, men fleksibilteten er et attraktivt gode).

Betalt for studiepoeng utover faktisk stilling, samt mulighet til å utdanne seg videre med lønn for å klatre i stillingsgruppe/ansiennitet.

Forutsigbar arbeidstid.

Relativt behagelig arbeidsmiljø, og lite fysisk belastende.

Gode muligheter for jobb uansett hvor man vil slå seg til ro.

Og hold deg fast, relativt god lønn

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (4 timer siden):

Her tar du nok helt feil:

"Da flyene er i lufta på dagtid vil det si at stort sett alt vedlikehold- med svært få unntak blir gjort på natta. Det medfører en svært stor nattbelastning på våre medlemmer.  

 

Hvis vedlikeholdet skulle vært utført på dagtid ville flyselskapene måtte hatt betydelig flere fly for å fly samme ruteprogram. Listepris for en Boeing 737/Airbus A320 er over 500 millioner kroner. Selskapene sparer milliarder ved å risikere helsa vår ved å jobbe så mye nattskift."

https://nfo.no/sistenytt/derfor-er-denne-kampen-viktig-for-nfo/?fbclid=IwAR2J3nvMGx12o_n0Ob27ZOWc5sy_9ehatI29nH29am_jsRcthKhOq-c9doI

I helsevesenet finnes og rene nattevaktstillinger. Igjen, hva gjør disse turnusene værre enn hos sykepleiere, og førøvrig endel andre stillinger og? Hjelpepleiere og assistenter med.

Jeg sier ikke at de ikke har belastende stillinger, men jeg sliter fremdeles med påstanden om at de har det værre. Dessuten, nettopp den langt høyere lønnen burde være godt motiverende. Selv må jeg opp i masse overtid for å passere 600 K med liten margin. Det er dessuten ikke lønnsnivået jeg reagerer på,  selv om jeg nok bare kan drømme om slik lønn. Det høres ut som de allerede er godt lønnet. 

Det er, som flere har påpekt, kravet om 18 % økning folk mest av alt ragerer på. Spesielt nå i denne perioden hvor flyselskapene har måtte gå gjennom krisepakker og skjært budsjettene ned til beinet og slanket flyparken sin. De fleste sliter med å komme tilbake til gammelt nivå. Et slikt lønnskrav nå, kan være med på å presse flyselskapene ut i konkurs.

Derfor er kravene dems umusikalske, for å si det mildt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...