Gå til innhold

Er det noe dårlig med arbeidskulturen i Bergen?


Gjest 5e4b9...c6c

Anbefalte innlegg

Gjest 5e4b9...c6c

Jeg har nettopp sagt opp jobben min i konsulentbransjen etter tre år i Bergen fordi jeg rett og slett er mentalt utslitt. Nå setter jeg kursen hjem mot ny jobb i Oslo, der jeg egentlig kommer fra. Hovedgrunnen til at jeg byttet jobb var arbeidskultur, selv om jeg individuelt sett har prestert svært godt. Jeg trodde i utgangspunktet jeg hadde funnet en god jobb her i Bergen i et solid selskap, men etter flere år har jeg bare blitt mer og mer demotivert over ting jeg trodde alle firmaer tok for gitt nå.    

Er det noen flere med lignende erfaring der ute? Eller noen som kan hjelpe meg forstå og bearbeide det jeg har vært gjennom? Jeg føler det nemlig som jeg har vært gjennom en slags langsom traumatisk opplevelse. Kanskje har jeg bare vært uheldig med valg av arbeidsplass, men jeg tror ikke det. Jeg tror det er noen grunnleggende kulturelle forskjeller mellom Oslo og Bergen som gjør at Bergensere trives best i sitt eget selskap. Dette var heller ikke en avgjørelsen jeg tok lett. Jeg har  brukte flere år på å snakke med kolleger i konkurrerende selskap hjemme i Oslo før jeg omsider valgte å si opp. Jeg blir stadig overrasket å høre at mange kolleger i andre bedrifter deler min oppfatning. Andre med erfaring fra Bergen. Mange sier det er noe  galt med Bergens lederkultur. Jeg mener selvfølgelig ikke å gre alle over en kam, og det finnes sikkert mange bedrifter i Bergen der folk trives. 

Likevel skal jeg prøve  å oppsummere hovedtrekkene og grunnen til at jeg aldri noensinne skal jobbe for bergensere igjen.

  • Manglende deltakelse fra toppledelsen
    I det moderne næringslivet er man vant til at sjefen og til og med direktøren, er med på laget, ja til og med enkelte steder er med på gulvet med oss, og er en ressurs for kollegene. De dagene hvor topplederen sitter inne på et kontor for seg selv og røyker sigar er over for lengst. Trodde jeg.

    Jeg er vant til at man snakker sammen om hvordan man skal gjøre ting og så gjør dem. Her i Bergen, har jeg opplevd et fullstendig fravær av ledelsen i svært kritiske prosesser. Følelsen man får av å bli etterlatt på egen hånd uten noe som helst engasjement for det du gjør, hjelp eller faglig utvikling er svært demotiverende. Alle helt essensielle elementer for å kunne ha utvikling i en bedrift. I starten følte jeg det som en stor grad av selvstendighet. Men etter hvert begynte jeg å lure på ting som  "hvorfor er ikke direktøren med og jobber også?" Vi har store kundemuligheter her, hvorfor er ikke lederne involverte? - det er de nemlig i andre store bedrifter, svært mange med hovedkontorer i Oslo. 
     
  • "Vi vet best"-kultur
    Dette er nesten klisjeen om Bergensere, at det tror de er best. Men jeg valgte å ta dette med en stor klype salt. Mennesker er grunnleggende gode og sånt tenkte jeg. Men for meg kokte det over når denne "vi vet best"-kulturen står i veien viktige ting som å modernisere flere tiår gamle forretningsmodeller. For å lansere nye tjenester markedet etterspør. For å høre på ansatte i bedriften som er misfornøyde.

    Min samlede erfaring er at her er det kun ledelsen som skal få lov til å mene noe , og liker du det ikke så får du bare slutte - og det gjør folk. Jeg har sett at denne kulturen faktisk stå i veien for at selskapet tjener penger, og jo mer og mer jeg ser det, jo mer sjokkert blir jeg. Taper man penger så er det ingen sin skyld. Det er null tid til selvrefleksjon. Ansatte må bare pakke sammen og gå av og til. "That's life", som mange av mine mellomledere sier. Du vil ikke tro hvor ofte slike floskler brukes til å bortforklare så å si alt.  
     
  • "Bergen er alt vi trenger"
    Denne tok det meg tid å skjønne. Flere år faktisk. Men i mine tidligere jobber i Oslo var jeg vant til at man hadde et et litt utadvent syn på markedet. Enten så prøvde man å gjøre varer og tjenester relevant for hele landet, eller så prøvde man å selge til den store omverden, på det globale markedet. Her i Bergen, er jeg sjokkert over at flere KAMS, toppledere og mellomledere, hovedsakelig bare interesserer seg for markedet i Bergen. De ser ikke lengre enn de syv fjell. Og det verste er at mange andre selskap i Bergen tenker på akkurat samme måte. Til tross for at vi konkurrerer mot andre nasjonale og internasjonale selskap. I Oslo kan man ikke overleve på denne måten. Kanskje bare om du driver enkeltmannsforetak som rørlegger.
     
  • Spill for galleriet
    Av og til gjennomførte selskapet fagdager og seminarer der bedriften skal jobbe med forbedring. I starten gikk jeg rett på og trodde dette faktisk var et konstruktivt og fremoverlent tiltak. Her skulle alle få komme med ideer og man skulle ta tak i problemer. Men etter nå å ha vært med på ganske mange slike møter, ser jeg dessverre at dette bare er noe man gjør "for å ha gjort det".

    Ingen ting har endret seg. Ingen ideer blir fulgt opp, ingenting forbedres. Her er man mer opptatt av at meningene til den 60 år gamle nestoren i bedriften. Slike seminarer er bare en unnskyldning for å ha det gøy eller "tjækt" - whatever.  Jeg har satt unge medarbeidere gråte på disse møtene foran toppledelsen i frustrasjon over at de ikke får noe som helst støtte til å utvikle seg jobben. Alt de får tilbake er litt rykk på skuldrene. 
     
  • Fravær av andre viktig ting
    I mitt selskap har vi en stor overvekt av menn over 50. Sånne ting man snakker om internasjonalt og ja, mye i Oslo. for eksempel å øke kvinneandelen, skape mer mangfold innen både etnisitet og aldersgrupper - alt dette er fullstendig fremmed her. Jeg har prøvd flere ganger å løfte frem problematikken, og ender opp med å bli stirret rart på. "Hvorfor skal vi det liksom?" "Er det ikke å tjene penger som er viktigst?". 

Var noe av dette gjenkjennelig? Jeg gleder meg til å komme tilbake til Oslo der alle hjelper og støtter hverandre. 

Anonymous poster hash: 5e4b9...c6c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Guest 5e4b9...c6c said:

I mitt selskap har vi en stor overvekt av menn over 50. Sånne ting man snakker om internasjonalt og ja, mye i Oslo. for eksempel å øke kvinneandelen, skape mer mangfold innen både etnisitet og aldersgrupper - alt dette er fullstendig fremmed her. Jeg har prøvd flere ganger å løfte frem problematikken, og ender opp med å bli stirret rart på. "Hvorfor skal vi det liksom?" "Er det ikke å tjene penger som er viktigst?". 

Har du vurdert om dette er problemet, og ikke byen?

Jeg jobber i et større firma i Bergensområdet, og kjenner meg overhodet ikke igjen i bildet ditt. Kvinnelige mellomledere i en svært mannsdominert bransje, og ingen av problemene du nevner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker du er ung, en smule bitter på manglende respons på dine tilbakemeldinger, og har ett snev av en god drittsekk holdning når du skriver slik du gjør. 

Du snakker om "en" jobb i konsulentbransjen, og om en "eg vet best" holdning. De fleste høy på seg selv konsulenter tenker slik. 

Å dømme en by, ett folk, og holdninger basert på en jobb, som attpåtil er i konsulentbransjen sier mer om deg synst eg. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

En bør jo absolutt kunne være ydmyk og diskutere med de som har mye erfaring, men det virker som du tar opp en veldig solo-dominert kultur hvor man ikke har funnet ut at åpen kultur og tidlig deling av informasjon er smart. For min del har jeg fungert best i jobber hvor det er stor grad av åpenhet og kort vei mellom alle ansatte, noe som gjør at en kan snu seg veldig raskt hvis behovet er der.

En bør i det minste ha noe skriftlig som definerer ballpark sånn at en har noe veiledende å forholde seg til. Få personer liker å jobbe i et komplett vakuum, selv om det sikkert passer enkelte mer enn andre.

Normalt skjer det så mye nytt at en minimum bør ha noen timer med koordinering internt i f.eks uka.

De som har velsmurte organisasjoner fungerer som regel best helhetlig til kundeprosesser, så jeg skjønner godt at du søker et mer samarbeidene og veiledende miljø. Det lille jeg har jobbet i Bergen har vært helt greit for min del, men det har kanskje å gjøre med at hovedkontoret lå en annen plass. Kulturen i selskapet var ganske samarbeidene, men folk fikk mye frihet under ansvar, og det var aldri noe problem å vite hva man skulle fokusere på selv om det var veldig mye spesialisert spisskompetanse. Ledelsen var med i prosessene og definerte målene, så det var alltid godt fundamenterte mål å jobbe etter.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 5e4b9...c6c
vidor skrev (9 timer siden):

En bør jo absolutt kunne være ydmyk og diskutere med de som har mye erfaring, men det virker som du tar opp en veldig solo-dominert kultur hvor man ikke har funnet ut at åpen kultur og tidlig deling av informasjon er smart. For min del har jeg fungert best i jobber hvor det er står grad av åpenhet og kort vei mellom alle ansatte, noe som gjør at en kan snu seg veldig raskt hvis behovet er der.

En bør i det minste ha noe skriftlig som definerer ballpark sånn at en har noe veiledende å forholde seg til. Få personer liker å jobbe i et komplett vakuum, selv om det sikkert passer enkelte mer enn andre.

Normalt skjer det så mye nytt at en minimum bør ha noen timer med koordinering internt i f.eks uka.

De som har velsmurte organisasjoner fungerer som regel best helhetlig til kundeprosesser, så jeg skjønner godt at du søker et mer samarbeidene og veiledende miljø. Det lille jeg har jobbet i Bergen har vært helt greit for min del, men det har kanskje å gjøre med at hovedkontoret lå en annen plass. Kulturen i selskapet var ganske samarbeidene, men folk fikk mye frihet under ansvar, og det var aldri noe problem å vite hva man skulle fokusere på selv om det var veldig mye spesialisert spisskompetanse. Ledelsen var med i prosessene og definerte målene, så det var alltid godt fundamenterte mål å jobbe etter.

Det er fint å høre eksempler fra at det går helt fint å jobbe i Bergen. Jeg trodde ikke det motsatte var tilfelle. Men jeg skrev dette fordi svært mange jeg har snakket med har vært enige. Så fint å få målt det litt her inne 

Anonymous poster hash: 5e4b9...c6c

Lenke til kommentar
Gjest 5e4b9...c6c
Villfaren skrev (10 timer siden):

Tenker du er ung, en smule bitter på manglende respons på dine tilbakemeldinger, og har ett snev av en god drittsekk holdning når du skriver slik du gjør. 

Du snakker om "en" jobb i konsulentbransjen, og om en "eg vet best" holdning. De fleste høy på seg selv konsulenter tenker slik. 

Å dømme en by, ett folk, og holdninger basert på en jobb, som attpåtil er i konsulentbransjen sier mer om deg synst eg. 

De fleste konsulenter er høye på seg selv? Jeg skjønner ikke helt hva som gir deg disse tegnene. Jeg har over 20 år i arbeidslivet bak meg. De siste tre har jeg jobbet i Bergen. I konsulentbransjen så er man avhengige av å ha kunder og oppdragsgivere, som for eksempel Bergen kommune. Om du tror man klarer dette ved "å være høy på seg selv" så syns jeg du absolutt skal prøve deg som konsulent. Det kan hende du lærer noe verdifult. La meg spørre, jobber du selv i offentlig eller kommunal sektor?

Anonymous poster hash: 5e4b9...c6c

Lenke til kommentar
Gjest 5e4b9...c6c
barfoo skrev (10 timer siden):

Har du vurdert om dette er problemet, og ikke byen?

Jeg jobber i et større firma i Bergensområdet, og kjenner meg overhodet ikke igjen i bildet ditt. Kvinnelige mellomledere i en svært mannsdominert bransje, og ingen av problemene du nevner.

Da vil jeg bare si gratulerer og stå på. 

Anonymous poster hash: 5e4b9...c6c

Lenke til kommentar
Gjest 5e4b9...c6c skrev (21 timer siden):

Jeg gleder meg til å komme tilbake til Oslo der alle hjelper og støtter hverandre. 

Tja. Jeg har jo jobbet i Oslo innenfor helsesektoren, og jeg må jo si at man må være ganske tykkhudet for å jobbe på enkelte steder, selv om enkelte arbeidsplasser her også har vært veldig hyggelige. 

Tviler på at dårlig arbeidsmiljø gjelder spesifikt et sted i Norge, og spesifikke bransjer. Engler og djevler og alt i mellom finnes over alt, i alle bransjer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 5e4b9...c6c skrev (22 timer siden):
  • Fravær av andre viktig ting
    I mitt selskap har vi en stor overvekt av menn over 50. Sånne ting man snakker om internasjonalt og ja, mye i Oslo. for eksempel å øke kvinneandelen, skape mer mangfold innen både etnisitet og aldersgrupper - alt dette er fullstendig fremmed her. Jeg har prøvd flere ganger å løfte frem problematikken, og ender opp med å bli stirret rart på. "Hvorfor skal vi det liksom?" "Er det ikke å tjene penger som er viktigst?". 

Var noe av dette gjenkjennelig? Jeg gleder meg til å komme tilbake til Oslo der alle hjelper og støtter hverandre. 

Anonymous poster hash: 5e4b9...c6c

Trur eg held med Bergensarane, dei veit nok best, hadde nok ikkje implementert mange av dine forslag på fagdagar vist da her er jysla viktigt for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som dessverre ofte går igjen i bedrifter, er at unge, nyutdannede mennesker, kommer til bedriften med sine ideer og nærmest forlanger at deres ideer om hvordan ting skal gjøres og forandres, skal iverksettes. Tror du ikke ledelsen har hørt disse ideene før? Fra mange andre, nyutdannede personer? Ofte blir ikke noe forandret, fordi det som er status quo i dag, faktisk fungerer. En bedrift kan ikke ta til seg alle meninger de ansatte har, og så handle i regi av dem.

Ledere og mellomledere har også ansvar på andre områder, som møter, papirarbeid, avtaler, kontrakter, kommunikasjon, reklame, PR etc. Du kan ikke forvente at de da også skal gå ut på "gølvet" å rengjøre, produsere og drive annet fysisk arbeid. Kanskje i en liten bedrift med under ti ansatte, men dette vil i de aller fleste tilfeller være uvanlig.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har aldri jobbet andre steder enn i Bergen og omegn, og kan ikke kjenne meg igjen i ett eneste ord du skriver TS. I dag jobber jeg i et ganske stort selskap med hovedkontorer både i Bergen og Oslo, og ikke se noen vesentlige forskjeller mellom Bergenskontoret og Oslokontoret, ei heller forskjeller i forhold til andre rene bergens-bedrifter jeg har jobbet i. Forstår jeg deg riktig om du dømmer en hel by basert på dine erfaringer i ett selskap?

Bergensere kan nok oppfattes som litt snåle av og til, men her har du enten havnet i et dårlig selskap, eller så takler du rett og slett ikke arbeidslivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 minutter siden):

Det som dessverre ofte går igjen i bedrifter, er at unge, nyutdannede mennesker, kommer til bedriften med sine ideer og nærmest forlanger at deres ideer om hvordan ting skal gjøres og forandres, skal iverksettes. Tror du ikke ledelsen har hørt disse ideene før? Fra mange andre, nyutdannede personer? Ofte blir ikke noe forandret, fordi det som er status quo i dag, faktisk fungerer. En bedrift kan ikke ta til seg alle meninger de ansatte har, og så handle i regi av dem.

Dette har jeg opplevd på nært hold. Jeg har til og med opplevd en nyutdannet som sluttet fordi h*n ikke fikk styre showet med sine "gode" idéer. Har inntrykk av at en del nyutdannede har en veldig trang til å forandre verden, helst i løpet av de første seks månedene de er ute i arbeidslivet. Men det er ikke sånn verden fungerer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (45 minutter siden):

Dette har jeg opplevd på nært hold. Jeg har til og med opplevd en nyutdannet som sluttet fordi h*n ikke fikk styre showet med sine "gode" idéer. Har inntrykk av at en del nyutdannede har en veldig trang til å forandre verden, helst i løpet av de første seks månedene de er ute i arbeidslivet. Men det er ikke sånn verden fungerer.

Har selv regelmessig folk på opplæring. Får en del klager på at noen ting kunne vært bedre, som forsåvidt er sant. Jeg sier de kan ta seg ut å fikse det om de vil. Det blir aldri fikset, fordi det er en så enorm jobb. Noen ting må læres på den harde måten. 

Gjest 5e4b9...c6c skrev (23 timer siden):

Manglende deltakelse fra toppledelsen
I det moderne næringslivet er man vant til at sjefen og til og med direktøren, er med på laget, ja til og med enkelte steder er med på gulvet med oss, og er en ressurs for kollegene. De dagene hvor topplederen sitter inne på et kontor for seg selv og røyker sigar er over for lengst. Trodde jeg.

Nei. De skal ikke involvere seg i daglig drift. De har andre, klart definerte områder de skal prestere på. 

 

Gjest 5e4b9...c6c skrev (23 timer siden):

Var noe av dette gjenkjennelig? Jeg gleder meg til å komme tilbake til Oslo der alle hjelper og støtter hverandre. 

Det er ikke veldig gjenkjennelig nei. Det blir også veldig veldig merkelig å basere en hel by på en stilling du har hatt. Men nå er østlendinger kjent for å være overfølsomme, så er ikke veldig sjokkert. Oslo/viken er det området firmaet vårt har mest sykemeldinger, mobbing og gjennomtrekk. Er du sikker på du vil jobbe på en sånn plass? Den påstanden blir like tåpelig som mye av det du kommer med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 5e4b9...c6c
Sjørøver skrev (7 timer siden):

Har selv regelmessig folk på opplæring. Får en del klager på at noen ting kunne vært bedre, som forsåvidt er sant. Jeg sier de kan ta seg ut å fikse det om de vil. Det blir aldri fikset, fordi det er en så enorm jobb. Noen ting må læres på den harde måten. 

Nei. De skal ikke involvere seg i daglig drift. De har andre, klart definerte områder de skal prestere på. 

 

Det er ikke veldig gjenkjennelig nei. Det blir også veldig veldig merkelig å basere en hel by på en stilling du har hatt. Men nå er østlendinger kjent for å være overfølsomme, så er ikke veldig sjokkert. Oslo/viken er det området firmaet vårt har mest sykemeldinger, mobbing og gjennomtrekk. Er du sikker på du vil jobbe på en sånn plass? Den påstanden blir like tåpelig som mye av det du kommer med. 

Jeg syns det ikke er så merkelig. Jeg har bodd her i tre år nå, og hatt  hundrevis av møter med forskjellige bedrifter, store og små. Derfor påberoper jeg meg retten til å mene noe basert på erfaringer etter å brukt flere år av mitt liv her. 

Jeg ser elementer av dette gå igjen hos alle . Men sjelden alt på en gang. Men ofte dette med å tenke mangfold, eller tilpasse seg markedet utenfor bare Bergen. Man er utrolig trangsynte her i byen. Det er noe jeg nesten skal gre alle over en kam på. 

Jeg skal til og med gjøre noe veldig Oslosk og gi deg rett i at ja, kanskje vi er overfølsomme. Jeg gleder meg til å vende tilbake til byen der folk faktisk føler noe når kolleger slutter. 

Anonymous poster hash: 5e4b9...c6c

Lenke til kommentar

Hvis du har så mye gode ideer og gjennomføringsevne bør du kanskje starte din egen bedrift. Hvis det du sier virkelig stemmer bør denne bedriften gå meget godt. Ellers er det lett å overvurdere seg selv. Man kan ikke forandre alt, hele tiden. Har det funker før er det en god sjanse for at det funker i morgen også.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 5e4b9...c6c skrev (40 minutter siden):

Jeg syns det ikke er så merkelig. Jeg har bodd her i tre år nå, og hatt  hundrevis av møter med forskjellige bedrifter, store og små. Derfor påberoper jeg meg retten til å mene noe basert på erfaringer etter å brukt flere år av mitt liv her. 

Jeg ser elementer av dette gå igjen hos alle . Men sjelden alt på en gang. Men ofte dette med å tenke mangfold, eller tilpasse seg markedet utenfor bare Bergen. Man er utrolig trangsynte her i byen. Det er noe jeg nesten skal gre alle over en kam på. 

Jeg skal til og med gjøre noe veldig Oslosk og gi deg rett i at ja, kanskje vi er overfølsomme. Jeg gleder meg til å vende tilbake til byen der folk faktisk føler noe når kolleger slutter. 

Anonymous poster hash: 5e4b9...c6c

Okei, nå ble jeg veldig usikker på om du egentlig er seriøs eller bare troller 😅 Hvis du ikke troller, er du enten veldig overfølsom, eller har vært helt vanvittig uheldig. 

Edit: kan jeg spørre seg om hvor mange års erfaring du har fra konsulentbransjen i Oslo? Eller kan det hende du bare lider litt av "gresset-er-grønnere-på-andre-siden"-tankegangen? 

Endret av Kajac
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 5e4b9...c6c skrev (37 minutter siden):

eller tilpasse seg markedet utenfor bare Bergen.

Hvorfor må de absolutt det? Kanskje de er fornøyde med størrelsen på bedriften? Jeg kjenner flere som har redusert antall ansatte etter de har ekspandert, rett og slett for de ikke synes det er verdt det. Marginene går ofte ned også.

 

Gjest 5e4b9...c6c skrev (41 minutter siden):

Jeg skal til og med gjøre noe veldig Oslosk og gi deg rett i at ja, kanskje vi er overfølsomme. Jeg gleder meg til å vende tilbake til byen der folk faktisk føler noe når kolleger slutter. 

Men det er bra det. Kos deg med alle de fine museene.

Til alle som skulle lese dette i fremtiden: Har selv jobbet noen perioder i Bergen. Har gått ganske greit. Var med å starte opp ting der. Synes folk var veldig løsnings orienterte og trivelige, til og med de prostituerte hjalp meg når jeg ikke fant veien. Litt kjipt at Sentrum får lite sol om vinteren. Har ikke noe stort problem med bergensere heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 4718e...0c7

Jobber for et internasjonalt firma (30k+ ansatte) der HK i Norge ligger på østlandet og med en avdeling i Bergen som jeg reiser litt til en gang i blant. Det er som om de oppfant firmaet, og det er "BÆÆÆÆRGEN BÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆRGEN" faen meg annenhver setning. Det er utrolig slitsom å holde seg proffesjonell i slike situasjoner og det er litt trasig når man gjerne skal implemtere ting som gjelder globalt, da de regelrett ikke gjør noe av det. Om hjulet var oppfunnet i Bergen så hadde vært 8-kantet. 

Anonymous poster hash: 4718e...0c7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...