Gå til innhold

Nordmenn risikerer nå fengsel og bot for å påstå at det bare finnes to kjønn


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (1 time siden):

Man vil gjerne fjerne stigmaet fra trans, og fordi man synes at mentale lidelser har stigma så vil man distansere trans fra mentale lidelser.

Jeg forstår det godt. Hvis jeg har vondt i kneet og noen antyder at det kan være mentalt så blir jeg antagelig fornærmet - fysiske skader er av en eller annen grunn mer «ærbare» enn mentale.

På et tidspunkt håper jeg at mentale lidelser også kan miste stigmaet. At man kan si at det f.eks. er en sammenheng mellom det å bli eldre og mentale lidelser uten at noen setter teen i vrangstrupen.

-k

Det har jeg intet problem med å forstå. Derimot kunne man vel kommet langt om man innså at kjønnsdysfori kan være et resultat av en mental sykdom uten å selv være en mental sykdom ved siden av at det også ikke trenger være det. Med så uhyre bredt spekter av transpersoner så vil jeg vel si det ville vært rart om alt hadde samme kilde/grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (1 time siden):

...

...det var aldri en mental lidelse -- og derfor er det så viktig å rette opp i den utbredte misforståelsen som diverse miljøer, som det Matt Walsh deltar i, fortsetter å spre i ond hensikt.

Det er akkurat som at homofili aldri var en mental lidelse, selv om det fremstod unaturlig og uforståelig for dem som ikke forstår naturen og biologien:

"Gud skapte mann og kvinne, og hver av dem var ment å være tiltrukket av den andre."

vs.

"Naturen er totalt fucket opp, og et parasittisk forhold ble til kjønnet formering i form av en komplisert symbiose som i hovedsak beror på et komplisert system av instrukser og blokkering av instrukser og endring av strukturer, som omdanner prototypen av individet fra standard-innstillingene; kvinnelige kjønnsorganer, eggstokker, livmor og vagina, kvinnelig kjønnsidentitet, feminint sosialt uttrykk, tiltrekning mot maskulinitet -- til testikler gjennom en prosesses, livmor til prostata gjennom en annen, begge produsert av Y-kromosomet, vagina til penis gjennom hormoner, og endring av hjernen på en rekke områder også gjennom hormoner."
Det er sikkert rom for å beskrive biologien bedre, og riktigere, men poenget er at det ikke er skapt av noen gud og ikke er vakkert eller ukomplisert.

Kjønnsidentitet er ikke noe vi får i bakgrunn av vårt biologiske kjønn.
Biologisk kjønn påvirker ikke vår kjønnsidentitet direkte, og er ikke hva som gir oss kjønnsidentitet.
Det er en hormondrevet prosess -- som, ved mangel på testosteron, produserer en kvinnelig kjønnsidentitet, et feminint kjønnsuttrykk, og tiltrekning mot maskuline individer -- som i seg selv ikke er 0 eller 1 i noe enkelt område i hjernen, det er rundt et dusin områder på hjernen, hovedsakelig utenfor bevisstheten, som endres for å skape legning, personlighet, oppførselsmønstre og identitet.
Biologisk kjønn spiller ingen rolle: Ved fravær av mannlige kjønnshormoner, eller i en kropp som ikke responderer på mannlige kjønnshormoner, eller midlertidig fravær av kjønnshormoner under utviklingen av fosteret, så kan resultatet bli hva vi regner som kvinnelig, i hele hjernen.
Dette er hva som gjør at biologiske kvinner fødes som biologiske heterofile kvinner: Mangel på mannlige kjønnshormoner.
Men også transkvinner og homofile.

Ved tilstedeværelsen av mannlige kjønnshormoner på 'riktig' tidspunkt, så får vi lesbiske kvinner, og/eller transmenn. Men også biologiske menn som identifiserer som menn og som er heterofile menn.

Vitenskapelig artikkel om dette:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4681519/

Alt dette er vel og bra, men det endrer ikke det faktum at lettpåvirkelige barn og usikre ungdommer kan bli forledet av velmenende idioter til å tro at de tingene de sliter med er noe annet enn det egentlig er. Det gjør dem ikke trans, men detkan ødelegge livet deres om det går så langt at de kommer til medisinene før de innser at deres situasjon er en misforståelse av noe annet. Det må gå an å ha begge disse tankene i hodet samtidig, og da være imot at det ene skal skje og ikke det andre.

Red Frostraven skrev (1 time siden):

Kjønnsdysfori er i seg selv kan sammenlignes med ekstrem fedme, eller en alvorlig hudlidelse. De er misfornøyd med utseende fordi de avviker fra skjønnhetsidealet.

Veldig kategorisk uttalelse. Noen er misfornøyde med utseende og tilskriver det kjønnsdysfori selv om det ikke er det. Spesielt da om trykket er stort fra omgivelsene vil denne misforståelsen komme fort. Det er tross alt en "enkel" ting å lene seg på og peker på noe man ikek kan noe for som dermed får unge til å føle seg bedre med at det vonde ikke er deres feil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (16 minutter siden):

  

Barne-menn? Jeg aner ikke hva du spør om her.

Men du virker til å spørre om hva jeg tolker ham til så jeg svarer på det på den måten. Jeg tolker ham altså til å si at dersom ens identitet er noe annet enn ens fysiologi så er det en en mental sykdom. Og den vanlige rasjonaliseringen av det er gjerne at nettopp dette er det eneste avviket mellom psyke og biologi vi "godtar" som noe annet enn et mentalt avvik (sykdom, som han kaller det). Kanskje litt på linje med teister og ateister hvor ett syn er at teisten er ateist for én gud mindre enn ateisten.

...om man bygger en syntetisk hjerne ved å følge et tilfeldig menneske sitt DNA sine instrukser, så ville kjønnsidentiteten uunngåelig vært kvinne, uansett utgangspunkt.
Det gjelder også alle biologiske barn, uansett biologisk kjønn, med mindre man lar hjernen bli påvirket av androgene kjønnshormoner.
Om man lar hjernen bli påvirket av tilstrekkelig mengde androgene kjønnshormoner, så spiller igjen ikke biologisk kjønn noen rolle for utfallet; Det resulterer i et barn med mannlig kjønnsidentitet, uansett biologisk kjønn.

Det finnes to kjønnsidentiteter -- og mens det er stor grad av korrelasjon mellom biologisk kjønn og hver av de to kjønnsidentitetene, så er det ikke teknisk sett mannlig og kvinnelig kjønnsidentitet, da de ikke er knyttet til biologisk kjønn.
Det er maskulin og feminin kjønnsidentitet.

Det å si at kvinnelig kjønnsidentitet ikke er en mental lidelse hos biologiske kvinner, men å si at det er det hos menn, er i samme gate som å si at schizofreni kun finnes hos menn, og at det ikke er schizofreni om kvinner har det.
Det er samme ting, uansett hvilket biologisk kjønn som har det.

Bortsett fra at kjønnsidentitet ikke er en mental lidelse, uansett hvem som har det.

Ideen Walsh sprer om at det er en mental sykdom er i nøyaktig samme gate, bare litt lengre ned i akkurat samme gate, et par blokker unna kristenkonservative sin tvilsomme moralske fortid, som å si at homofili er en mental lidelse, fordi menn skal være seksuelt tiltrukket av kvinner:
Det er lignende prosesser som skaper både kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk OG legning -- alle hormondrevne -- det er ikke produkter av kjønnskromosomer.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4681519/


 

Sitat

NYT linken er kun ved betaling, men jeg ser dataene er fra 2013. I tillegg nevner du ikke alder eller demografi for de som deltar i undersøkelsen.

Er man 13 er fem år senere "kun" 18. For alt jeg vet fra dette er undersøkelsen gjort blant personer 18-20 år som definerer seg som trans, og da forteller at de var  trans for 5+ år siden også. Noe jeg ikke ville sett som usannsynlig at ville gitt et resultat 
langt over 90%.  

Det var to lenker.
Jeg merker at du allerede driver mentalgymnastikk for å avvise resultatene uten å ha lest den faktiske undersøkelsen, og hver av at antagelsene dine er feil.

Undersøkelsen startet i 2013, varte i 8 år, og var ferdig nå i 2021, publisert i 2022.
Den omfattet bare barn mellom 3 og 12 år, da undersøkelsen begynte, barn under pubertetsalder da de ble med i undersøkelsen -- barn som hadde endret pronomen og regnet seg som trans eller ikke-binær.

https://publications.aap.org/pediatrics/article/150/2/e2021056082/186992/Gender-Identity-5-Years-After-Social-Transition
 

Den største faktoren i selvmord er aktiv diskriminering, som ironisk nok er hva denne tråden opprinnelig handler om:
"The effects of being discriminated against due to gender identity include higher rates of attempted suicide (1.6% vs 41%), and double the rate of unemployment (7% vs 14%) when compared to the general population. Individuals who identify as LGB report poorer mental health caused by increased stress, victimization, and discrimination compared to sexual non-minorities (Hatzenbuehler, Hilt, & Nolen-Hoeksema, 2010)."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7430467/

 

fokkeslasken skrev (1 minutt siden):

Alt dette er vel og bra, men det endrer ikke det faktum at lettpåvirkelige barn og usikre ungdommer kan bli forledet av velmenende idioter til å tro at de tingene de sliter med er noe annet enn det egentlig er.

Og igjen så savner jeg konkrete beskrivelser av omfanget dette forekommer i, fra seriøse kilder -- sammenlignet med annet misbruk.

Jeg har til gode å se beviser for at noen betydelig andel av LGBT+miljøet forsøker å misbruke barn -- sammenlignet med konservative religiøse miljøer, eller helt ordinære miljøer uten tilstedeværelse av noen politisk eller idealistisk motiv.

Som vi så bare for et par sider siden, så ble en transkvinne trakassert med påstander om nettopp barnemisbruk -- en ide som stammer fra nettopp folk som Walsh.
 

Sitat

Likevel måtte de i Sverige stramme inn reglene betraktelig fordi selvmordsstatistikken blant unge som begynte prosessen skjøt i været.

Kilde?
For mine kilder sier det stikk motsatte -- som en kan forvente av virkeligheten, hvor det å få kvalifisert hjelp faktisk hjelper.
Selvmord blant de som får behandling er lavere enn for dem som ikke får behandling, over alt i den siviliserte verden -- behandling gir flere et bedre liv enn å ikke gi behandling.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35212746/

Og igjen -- som per min forrige kilde angående hvorfor en ørliten minoritet, under 2%, angrer på hormonterapi eller kirurgi, er problemet med hormon og kirurgisk behandlingen er ikke behandlingen, men i hovedsak hvordan hatefulle mennesker hetser og og utviser mangel på aksept.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8099405/
 

fokkeslasken skrev (51 minutter siden):

Det er vel Espen Ester Pirelli i Norge som jobber for at 16-åringer skal kunne begynne på den medisinske delen av transisjoneringen uten møte med lege og uten foreldrenes samtykke.

Og si gjerne i fra når det finnes et offer som konsekvens av EEP sine meninger, slik at politikken til EEP faktisk kan sies å ha påvirket minst én person negativt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (12 minutter siden):

...om man bygger en syntetisk hjerne ved å følge et tilfeldig menneske sitt DNA sine instrukser, så ville kjønnsidentiteten uunngåelig vært kvinne, uansett utgangspunkt.
Det gjelder også alle biologiske barn, uansett biologisk kjønn, med mindre man lar hjernen bli påvirket av androgene kjønnshormoner.
Om man lar hjernen bli påvirket av tilstrekkelig mengde androgene kjønnshormoner, så spiller igjen ikke biologisk kjønn noen rolle for utfallet; Det resulterer i et barn med mannlig kjønnsidentitet, uansett biologisk kjønn.

Det finnes to kjønnsidentiteter -- og mens det er stor grad av korrelasjon mellom biologisk kjønn og hver av de to kjønnsidentitetene, så er det ikke teknisk sett mannlig og kvinnelig kjønnsidentitet, da de ikke er knyttet til biologisk kjønn.
Det er maskulin og feminin kjønnsidentitet.

Det å si at kvinnelig kjønnsidentitet ikke er en mental lidelse hos biologiske kvinner, men å si at det er det hos menn, er i samme gate som å si at schizofreni kun finnes hos menn, og at det ikke er schizofreni om kvinner har det.
Det er samme ting, uansett hvilket biologisk kjønn som har det.

Bortsett fra at kjønnsidentitet ikke er en mental lidelse, uansett hvem som har det.

Ideen Walsh sprer om at det er en mental sykdom er i nøyaktig samme gate, bare litt lengre ned i akkurat samme gate, et par blokker unna kristenkonservative sin tvilsomme moralske fortid, som å si at homofili er en mental lidelse, fordi menn skal være seksuelt tiltrukket av kvinner:
Det er lignende prosesser som skaper både kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk OG legning -- alle hormondrevne -- det er ikke produkter av kjønnskromosomer.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4681519/

Hmm... Jeg er litt usikker på hva du argumenterer mot her. Det ser ut som du forsøker overbevise meg om at transpersoner finnes og at det ikke er en sykdom. Du virker til å lese nøye så jeg regner med at du har sett at jeg ikke argumenterer for det. Dermed er jeg litt i tvil om hva du forsøker oppnå med dette. Mulig du har blandet der jeg forteller hvordan jeg har forstått Mr. Walsh og tatt det til inntekt for mine egne meninger.

Jeg regner med vi er enige om at man kan forklare noe man ikke selv mener. Og der jeg tok Walsh i forsvar er at jeg ikke tror han er noen transfob. Dette fy-ordet som slenges ut i tide og utide når man vil ugyldiggjøre en persons argumenter uten å si noe om argumentene. Som jo var det jeg opprinnelig var imot.

Red Frostraven skrev (12 minutter siden):

Det var to lenker.
Jeg merker at du allerede driver mentalgymnastikk for å avvise resultatene uten å ha lest den faktiske undersøkelsen, og hver av at antagelsene dine er feil.

Om du kaller betalingsmur for mental gymnastikk så, ok...

Red Frostraven skrev (12 minutter siden):

Undersøkelsen startet i 2013, varte i 8 år, og var ferdig nå i 2021, publisert i 2022.
Den omfattet bare barn mellom 3 og 12 år, da undersøkelsen begynte, barn under pubertetsalder da de ble med i undersøkelsen -- barn som hadde endret pronomen og regnet seg som trans eller ikke-binær.

https://publications.aap.org/pediatrics/article/150/2/e2021056082/186992/Gender-Identity-5-Years-After-Social-Transition
 

Den største faktoren i selvmord er aktiv diskriminering, som ironisk nok er hva denne tråden opprinnelig handler om:
"The effects of being discriminated against due to gender identity include higher rates of attempted suicide (1.6% vs 41%), and double the rate of unemployment (7% vs 14%) when compared to the general population. Individuals who identify as LGB report poorer mental health caused by increased stress, victimization, and discrimination compared to sexual non-minorities (Hatzenbuehler, Hilt, & Nolen-Hoeksema, 2010)."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7430467/

Ok. Fortsatt litt i tvil om hva du forventer fra dette. Mulig du tror jeg fornekter noe jeg ikke fornekter. Bare fordi jeg vil ha den absolutt optimale beskyttelse for barn som ikke kan bestemme over seg selv så betyr jo ikke det at jeg fornekter hele feltet.

Red Frostraven skrev (12 minutter siden):

Og igjen så savner jeg konkrete beskrivelser av omfanget dette forekommer i, fra seriøse kilder -- sammenlignet med annet misbruk.

Jeg har til gode å se beviser for at noen betydelig andel av LGBT+miljøet forsøker å misbruke barn -- sammenlignet med konservative religiøse miljøer, eller helt ordinære miljøer uten tilstedeværelse av noen politisk eller idealistisk motiv.

Jeg aner ikke hvor dette med misbruk kommer inn i bildet så det får du stå for selv.

Red Frostraven skrev (12 minutter siden):

Som vi så bare for et par sider siden, så ble en transkvinne trakassert med påstander om nettopp barnemisbruk -- en ide som stammer fra nettopp folk som Walsh.

Ok. Igjen - hva forventer du egentlig her? Tror du jeg snakker for ham og støtter fyren? Jeg tror bare ikke at han er en transfob ut ifra det jeg har hørt ham si.

Red Frostraven skrev (12 minutter siden):

Kilde?
For mine kilder sier det stikk motsatte -- som en kan forvente av virkeligheten, hvor det å få kvalifisert hjelp faktisk hjelper.
Selvmord blant de som får behandling er lavere enn for dem som ikke får behandling, over alt i den siviliserte verden -- behandling gir flere et bedre liv enn å ikke gi behandling.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35212746/

Og igjen -- som per min forrige kilde angående hvorfor en ørliten minoritet, under 2%, angrer på hormonterapi eller kirurgi, er problemet med hormon og kirurgisk behandlingen er ikke behandlingen, men i hovedsak hvordan hatefulle mennesker hetser og og utviser mangel på aksept.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8099405/
 

Og si gjerne i fra når det finnes et offer som konsekvens av EEP sine meninger, slik at politikken til EEP faktisk kan sies å ha påvirket minst én person negativt.

Hjælpe meg. Du får bare stå på da. Selv lever jeg greit med å følge min trans datter til terapi ukentlig og har fått mye informasjon derfra. Beklager at jeg ikke har alt fra internet.

Det hele begynte med at jeg mente Walsh ikke er transfob, og svarene er ganske i tråd med en tro på at jeg ikke engang mener trans er ekte - det fordi det er avsnitt etter avsnitt om hvorfor kjønnsidentitet kan være anderledes enn fysiologisk kjønn og slik og sånn. Noe jeg ikke har sagt imot engang men som du likevel føler må detaljeres. Du eksemplifiserer polariseringen i diskusjonene greit med dine svar.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 timer siden):

...

...det var aldri en mental lidelse -- og derfor er det så viktig å rette opp i den utbredte misforståelsen som diverse miljøer, som det Matt Walsh deltar i, fortsetter å spre i ond hensikt.

...

Manglende samsvar mellom biologisk kjønn og subjektivt opplevd kjønn er en lidelse. At det pr helt nylig regnes som en ikke-sykelig tilstand skyldes mer politisk gjennomslagskraft, aktivisme, skeiv teori og ideologi på avveie enn det skyldes godt naturfaglig håndtverk. Kjønn er (som du har blitt fortalt før) noe av det man kan si seg grunnleggende mest sikker på hva gjelder mennesker, og det finnes ikke fordommer i naturen. Man bare observerer at det er slik. Ellers har man nok vært bevisst at mennesker er ulike individer med ulike opplevelser, tanker, følelser, personlighet og lignende - sånn omtrent like lenge. At menn kan være feminine (og kvinner maskuline) er heller ikke noen stor overraskelse. Så er det også fremdeles slik at biologisk (objektivt) kjønn og subjektivt opplevd kjønn har tette knytninger som samstemmer for de aller aller fleste. Idêen om at biologisk kjønn og opplevd kjønn varierer uavhengig av hverandre er altså absurd, all den tid rundt 99,7 % av mennesker som er biologisk mann eller kvinne anser seg som nettopp menn eller kvinner. Så idêen om at det varierer uavhengig er absurd. 
Do biological sex/gender identity/gender expression & sexual orientation vary independently, as the social constructionists believe, or are they causally associated, as the biologists claim? Which is it? Because you can't have it both ways. I'll bet you cannot or will not answer. - Jordan Peterson

På den ene siden jobber man for å usykeliggjøre kjønnsinkongruens, og på den andre siden for at inngripende hormonell og kirurgisk kjønnsbekreftende behandling skal bli lett tilgjengelig. Forstå det den som kan. Enten er det en sykelig tilstand som gir grunnlag for behandling, eller så er det ikke det. Du kan ikke få i pose og sekk begge veier. Utvider du horisonten litt til, så finnes det også andre former for misforhold mellom kropp og tanke. Helsevesenet aksepterer ikke en avmagret anorektikers absurde overbevisning om å være for feit. Dette bør du forklare hvorfor, når det samme helsevesenet har gått langt i å akseptere at en overbevisning om at man har feil kjønn er normalt. Ref biologiprofessor Glenn Peter Sætre 

At enkelte leger og fagpersoner kjøper aktivisters og/eller ideologers propaganda betyr ikke at det er vitenskapelig grunnlag for det. Mange sexologer, kjønnsforskere o.l. bedriver mer ideologisk virksomhet slik det passer seg de utvalgte skrivebordsteorier, enn det de bedriver naturvitenskap. Naturvitenskap brukes til sin inntekt når det passer egne teorier. Ellers er det fy-fy skamme seg! Målet er vel å oppnå konformitet, slik at flere i fremtiden går i takt og samstemt kan hyle blasfemi når de oppdager at noen forholder seg biologisk og objektivt til kjønn. Eller med andre ord; som å banne i kjerka mot det nye rene tankesett. Ref:

Barn fortel heime at læraren seier det finst fleire enn to kjønn, og at pronomen er han, ho og «hen». Barna protesterer, men blir irettesette av læraren for denne nye synda, som er å orientera seg ut frå fakta, sansing og kognisjon. Dei sluttar å seia i mot, og ytrar ikkje meiningane sine.  (Kjønnsidentitetsreligionen som skulen forkynner, er eit overgrep mot barna våre)

At du setter opp en falsk dikotomi mellom "Gud skapte.." og "naturen er fucked.." betyr ingenting. Hverken religonsmessig eller naturvitenskapelig. Det er kun et forsøk på å skape et skille som du kan bruke i svertende hensikt for å skape båser og fiendebilder. Ironisk nok mens du stiller deg under den høyverdige inkluderende og mangfoldige "in the name of love"-fanen, mens det kastes skit etter Matt Walsh og likesinnede - til tross for at misforståelsen er oppklart (selv om det åpenbart ikke dreier seg om noen misforståelse, men det å "misforstå" med hensikt).

Radikal kjønnsteori. Woke-bevegelsen... disse eksemplene stammer fra en postmodernistisk tradisjon som tar utgangspunkt i et sosialkonstruksjonistisk perspektiv der språk er makt og at det ikke finnes noen objektiv virkelighet. Postmoderne filosofi erstatter realitet som er uavhengig av observatøren, objektivitet om man vil, med å forstå språket som bærer av sosial realitet. På 1990-2000 tallet ble dette perspektivet kraftig kritisert for å ende opp i den totale relativisme og nihilisme...

Oppblomstringen av postmoderne tankegods er... ikke bare en trussel mot vår kollektive forstand men en trussel mot demokratiet. Vi må bare ikke fristes til å bruke deres metoder.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (3 timer siden):

Manglende samsvar mellom biologisk kjønn og subjektivt opplevd kjønn er en lidelse.

Nesten.

Psykiske problemer som oppstår som følge av at man ikke passer de sosiale forventningene til kjønnetsidentiteten man tilhører er en sykdom.

Transpersoner har ikke automatisk noen slik lidelse.

...og biologisk kjønn er faktisk ikke en faktor idet hele tatt i lidelsen -- det er bare slik at biologiske kvinner dominerer det å sette standarden for sosiale normer, inkludert skjønnhetsidealet, for dem som identifiser som kvinner.

Biologiske kvinner opplever nøyaktig samme følelse om de avviker for mye fra idealet, og vice versa, menn.

Det finnes tilfeller som CAIS, hvor biologiske menn som identifiserer som menn har kvinnekropper, uten at det er noe galt med kroppen deres, biologisk; den har ikke mottatt signalstoffer under utbiklingen, og har vagina -- som er naturlig fordi det er hva kroppen SKAL GJØRE.

De får kjønnskorrigerende behandling, får sin biologiske kropp tilpasset sin kjønnsidentitet, som også samsvarer med biologisk kjønn.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20358272/

For min del er det spikeren i kisten en kiste som allerede var gravd ned før kristne gravrøvere og kjeppriddere gravde opp kisten for å slå på den for lengst døde hesten oppi den.

...

Du siterer ingen relevante undersøkelser, kun andre personer sine personlige meninger, som de igjen ikke har kommet på selv, men adoptert.

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 timer siden):

Nesten...

 

Å tro at det ikke skaper lidelse å føle seg som et annet kjønn enn sitt biologiske (uavhengig av eksterne omstendigheter) er ikke troverdig. Har sett nok vitnesbyrd fra transpersoner til å vite at det er helt feil. Ellers hoppet du jo fint over de som føler det tilsvarende, bare da som avmagret anorektiker som føler seg for feit. Det kan godt tenkes at de føler på sosiale forventninger om å være slanke, men når man føler seg feit selv om man er så tynn at det er helseskadelig, så er det ikke bare det sosiale presset det er noe galt med for å si det sånn. Jeg viste forøvrig til en biologiprofessor. En professor i psykologi, og en professor emeritus i psykologi. Riktignok en professor i religionsvitenskap, men hun henviser videre til relevante studier og personer innen fagfeltet. Dessuten har hun selv forsket innenfor kjønnsteori. Så er du blitt opplyst tidligere om problemer ved "undersøkelser" eller "studier" innen denne sjangeren, men valgte å disse dem istedenfor å forholde deg til hva som ble oppdaget. Tenkte å henvise deg for N'te gang til noen av biologiprofessor Sætre's videoer hvor han kommenterer slikt som du kaller "relevante undersøkelser" og tilfeller som CAIS, men har du sett, de er borte vekk fra Youtube alle sammen gitt. Montro hvorfor?!?! Det samme gjelder en hel haug andre. Det er jammen viktig at visse typer informasjon og kunnskap ikke kommer ut. Da får jo det nye presteskapet forklaringsproblemer.

Edit:

Så akkurat "Helene sjekker ut - Transkvinner". Jeg siterer transpersonen der fra ca 27:30:

Det verste med det er at jeg tenker. Å hvorfor er jeg født sånn? Hvorfor er jeg ikke bare født jente? Eller født gutt? Hvorfor må jeg være en transkvinne? Født med kjønssdysfori?

Så enkelt var det å motbevise at hele problemet er at det "følger av at man ikke passer de sosiale forventningene til kjønnetsidentiteten".

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Venstresiden setter svake grupper opp mot hverandre. Nylig så har de klaget på at ukrainerne får mer og bedre hjelp enn det syrerne fikk.

Bedre eksempel får man vel ikke

Er ikke det å ønske like ordninger for alle flyktninger et eksempel på nettopp det motsatte av å sette svake gruppe opp mot hverandre? Venstre, det mest vokale partiet i den saken er vel heller ikke på venstresiden.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Er ikke det å ønske like ordninger for alle flyktninger et eksempel på nettopp det motsatte av å sette svake gruppe opp mot hverandre? Venstre, det mest vokale partiet i den saken er vel heller ikke på venstresiden.

Ukrainerne lever ikke som grever akkurat, jeg vet fordi en ukrainsk familie bor hos mine foreldre. Å klage på at de får ta bussen gratis i en begrenset periode er rett og slett skammelig og per definisjon å sette svake grupper opp mot hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Ukrainerne lever ikke som grever akkurat, jeg vet fordi en ukrainsk familie bor hos mine foreldre. Å klage på at de får ta bussen gratis i en begrenset periode er rett og slett skammelig og per definisjon å sette svake grupper opp mot hverandre.

Jeg tror absolutt ingen har klaget på eller vært imot at ukrainske flyktninger får ta bussen gratis. Det har bare vært påpekt at det bør gjelde alle krigsflyktninger som kommer til Norge. Flere kommuner endret derfor ordningen til å gjelde alle.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (4 timer siden):

Venstresiden setter svake grupper opp mot hverandre. Nylig så har de klaget på at ukrainerne får mer og bedre hjelp enn det syrerne fikk.

Bedre eksempel får man vel ikke

...

Venstresiden ønsker at alle flyktninger skal behandles likt.
Hvordan i svarteste trollskogen oppfatter du at det er et forsøk på å sette svake grupper opp mot hverandre..?

Om noe så er det de som behandler, omtaler og ønsker å hjelpe flyktninger annerledes basert på etnisitet som setter grupper opp mot hverandre.
Jeg vil bare ha økt oppmerksomhet på dobbeltmoralen som finnes til høyre for Høyre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (4 timer siden):

Å tro at det ikke skaper lidelse å føle seg som et annet kjønn enn sitt biologiske (uavhengig av eksterne omstendigheter) er ikke troverdig. Har sett nok vitnesbyrd fra transpersoner til å vite at det er helt feil. Ellers hoppet du jo fint over de som føler det tilsvarende, bare da som avmagret anorektiker som føler seg for feit.

Nå er du upresis.

Det er en ekstremt god grunn til at det har blitt fjernet som mental lidelse;
 

Sitat

Some trans individuals don’t experience mental health issues at all. Others have mental health issues that aren't related to being transgender. But for some, mental health and gender identity are related. Generally, this isn’t due to being transgender, but to the social stigma that often exists.

Transgender children, adolescents and adults often face discrimination and other challenges in society. If you’re transgender, you may feel unwelcome at home, school, work or in social settings. More than half of transgender students who are out (publicly open about their transgender status) in K-12 school experience verbal harassment. One in 4 experience a physical attack, and more than 1 in 10 are sexually assaulted.


https://my.clevelandclinic.org/health/articles/21963-transgender-ensuring-mental-health

Det kan skaper lidelse å ha et ønske om å ligne idealene for gruppen ens kjønnsidentitet sier at man tilhører, når man har et utseende som er avvikende fra dette idealet.
Merk at eksistensen av biologisk kjønn er totalt irrelevant for eksistensen av kjønnsdysfori, annet enn som majoritetsgrupper som setter idealene for de som har kjønnsidentiteten.

Merk at vi ikke fødes med noe som helst konsept for hva kvinner eller menn er -- vi fødes med rollemønstre, instinktive strategier for hvordan vi skal oppføre oss, som inkluderer personlighets- og interessedefinerende trekk.
Når vi så sakte lærer oss kultur og om vennskap og gruppetilhørighet, så er det først og fremst basert på hvem vi har felles interesser med; det handler ikke om kjønnskromosomer, men å tilhøre en gruppe som er som oss selv og har felles interesser.
Vi lærer oss å følge denne gruppens idealer, og identifiserer med denne gruppen.

Problemene begynner først ordentlig i puberteten.
De tilhører en gruppe mennesker, vokser opp sammen med dem -- identifiserer med dem, ser på dem i filmer, blader, i selskaper, og ønsker å være som dem.
Men kan aldri bli som dem de identifiserer som.
Det er rett og slett 'tilfeldig' at de ikke kan bli som dem -- kjønnsidentitet, er, som nevnt og forklart så mange ganger før nå at det burde sitte, ikke knyttet til biologisk kjønn:
En stor nok kohort transkjønnede som levde isolert ville uten problemer kunne vokse opp helt uten kjønnsdysfori, fordi de sosiale standardene og idealene for de med feminin identitet settes av deres egne voksne transkjønnede -- og ikke av en større gruppe feminine som har kropper totalt annerledes slik deres blir etter puberteten.
 
De som opplever dysfori gjør det fordi de tilhører en gruppe mennesker -- ønsker å være som dem i gruppen de tilhører.
Biologien til gruppen er, som sagt, totalt irrelevant. Det handler utelukkende om utseendet.

---

Å tro at transkjønn er en mental lidelse etter at man har blitt forklart at det ikke er det -- på måter som man burde evnet å forstå -- er i seg selv en slags mental lidelse; en vrangforestilling.
https://nhi.no/symptomer/psyke-og-sinn/vrangforestillinger-veiviser/

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Some... Others have... But for some... Generally... Dette er så vagt at det sier omtrent ingenting. Det er ikke ren tilfeldighet at den første personen man møter i NRK-serien omtalte seg selv, og sin lidelse, som å være noe annet enn sitt biologiske kjønn, og avslutter: Det er så vondt. Mentalt skadende, på en måte. Noe tilsvarende sier svært mange av dem, men hei.. det skyldes jo ikke dette, men kun sosial stigma, for det slår den alltid så pålitelige kjønnsforskningen fast. Når det passer seg vel å merke. Mens når det passer seg at man lider av selve kjønnsdysforien (altså manglende samsvar mellom biologisk og subjektivt opplevd kjønn) så kan man si det. 


Og hva er kriteriene for å diagnostisere? Såkalt kjønnsidentitet er subjektivt. Diagnostisering foregår ved å prate med vedkommmende og konstatere hva personen sier. Ergo er det selvdiagnostisering som behandler gir et godkjent-stempel. Dette er metoden som benyttes (vitenskapelig metode og epistemologi utav en annen verden), men når vedkommende i NRK-serien (og et hav av andre) sier hva de lider av så tar de altså feil. Rart det der, men selveste Red Frostraven kan fortelle dem at biologisk kjønn faktisk ikke er en faktor. Tjohei!! Biologisk kjønn er faktisk en avgjørende faktor. Det eneste objektive kriteriet i den virkelige verden for å kalle seg transkvinne er at man er mann. Og btw, jeg har ikke påstått at sosiale stigma og forventninger ikke spiller noen rolle som helst. Jeg har kun avvist din kjepphøye hest om at det ikke har noenting med biologi å gjøre. Jeg har jo tidligere sagt at jenter (spesielt) påvirker hverandre, og at vi vet fra før at f.eks. spiseforstyrrelser har en tendens til å spre seg sosialt og i vennekretser. Og at man nå kan se lignende tendenser innenfor kjønnsdysfori.

At man nylig har gått fra å regne dette som en sykelig til en ikke-sykelig tilstand skyldes, som nevnt, mer politisk gjennomslagskraft, aktivisme, skeiv teori og ideologi på avveie enn det skyldes godt naturfaglig håndtverk. Tunge fagmiljøer blir overkjørt, og studier som kan motsi narrativet møter motbør, om de i det hele tatt gis forskningsmidler. Professor Kristian Gundersen forklarer det fint fra ca 27:00 her, og er innom mye av det samme i intervjuet fra 2020 herHar ikke tillit til WHO - politisk styrte fra 2:29:40.

Sitat

Men kan aldri bli som dem de identifiserer som.

Så du innrømmer at transkvinner ikke er kvinner. Det er ihvertfall noe. Nei, at man opplever eller føler seg som kvinne betyr ikke at man er kvinne, Altså et voksent hunkjønn, så såkalt kjønnsidentitet medfører ikke at man er kvinne, men det er altså helt galt at kjønnsinkongruens ikke har noe med biologi å gjøre. 

 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (7 timer siden):

Venstresiden ønsker at alle flyktninger skal behandles likt.

Hva menes med dette?  Det er vel en totalt umulig øvelse, og ei heller rettferdig. 
Flyktninger kommer fra totalt forskjellige situasjoner og bakgrunner kan ikke behandles likt, da de har ulike behov. 

Skal en ukrainer som kommer hit med fullstappet bil av eiendeler feks blir sur fordi en båtflyktning som kommer kun med det vedkommende har på seg og i lommene sine, får masse nye klær og derfor kreve det samme? 

Hvordan man skal få til denne like behandlingen blir for meg en gåte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (7 timer siden):

Om noe så er det de som behandler, omtaler og ønsker å hjelpe flyktninger annerledes basert på etnisitet som setter grupper opp mot hverandre.
Jeg vil bare ha økt oppmerksomhet på dobbeltmoralen som finnes til høyre for Høyre.

Hvem er det som ikke vil at reelle flyktninger som det er naturlig at Norge skal ta vare på skal bli behandlet likt? Og hvorfor blir det som er rent praktiske tiltak tilpasset en spesifikk situasjon eksempel på det?

Men uansett, den debatten hører vel hjemme i tråden for det. Synes bare det var komisk at en del på venstresiden sutrer om ukrainere. Hadde neppe vært tilfelle om de kom fra et afrikansk land eller muslimsk land og fikk kjøre gratis buss i en tid. Da hadde de samme folka sagt at det er smålig og "å sette svake grupper opp mot hverandre". (jeg bruker vanligvis ikke dette uttrykket)

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (10 timer siden):

Nå er du upresis.

Det er en ekstremt god grunn til at det har blitt fjernet som mental lidelse;
 


https://my.clevelandclinic.org/health/articles/21963-transgender-ensuring-mental-health

Det kan skaper lidelse å ha et ønske om å ligne idealene for gruppen ens kjønnsidentitet sier at man tilhører, når man har et utseende som er avvikende fra dette idealet.
Merk at eksistensen av biologisk kjønn er totalt irrelevant for eksistensen av kjønnsdysfori, annet enn som majoritetsgrupper som setter idealene for de som har kjønnsidentiteten.

Merk at vi ikke fødes med noe som helst konsept for hva kvinner eller menn er -- vi fødes med rollemønstre, instinktive strategier for hvordan vi skal oppføre oss, som inkluderer personlighets- og interessedefinerende trekk.
Når vi så sakte lærer oss kultur og om vennskap og gruppetilhørighet, så er det først og fremst basert på hvem vi har felles interesser med; det handler ikke om kjønnskromosomer, men å tilhøre en gruppe som er som oss selv og har felles interesser.
Vi lærer oss å følge denne gruppens idealer, og identifiserer med denne gruppen.

Problemene begynner først ordentlig i puberteten.
De tilhører en gruppe mennesker, vokser opp sammen med dem -- identifiserer med dem, ser på dem i filmer, blader, i selskaper, og ønsker å være som dem.
Men kan aldri bli som dem de identifiserer som.
Det er rett og slett 'tilfeldig' at de ikke kan bli som dem -- kjønnsidentitet, er, som nevnt og forklart så mange ganger før nå at det burde sitte, ikke knyttet til biologisk kjønn:
En stor nok kohort transkjønnede som levde isolert ville uten problemer kunne vokse opp helt uten kjønnsdysfori, fordi de sosiale standardene og idealene for de med feminin identitet settes av deres egne voksne transkjønnede -- og ikke av en større gruppe feminine som har kropper totalt annerledes slik deres blir etter puberteten.
 
De som opplever dysfori gjør det fordi de tilhører en gruppe mennesker -- ønsker å være som dem i gruppen de tilhører.
Biologien til gruppen er, som sagt, totalt irrelevant. Det handler utelukkende om utseendet.

---

Å tro at transkjønn er en mental lidelse etter at man har blitt forklart at det ikke er det -- på måter som man burde evnet å forstå -- er i seg selv en slags mental lidelse; en vrangforestilling.
https://nhi.no/symptomer/psyke-og-sinn/vrangforestillinger-veiviser/

Folk med Asperger lever helt fint med seg selv. Det blir vanskelig først i møte med andre. Asperger klassifiseres som en mental lidelse. Hvorfor denne dobbeltmoralen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...