Gå til innhold

Nordmenn risikerer nå fengsel og bot for å påstå at det bare finnes to kjønn


Anbefalte innlegg

 

fokkeslasken skrev (25 minutter siden):

Det er alle andre som er problemet selvfølgelig. Ok. Så all den tiden med terapi for min datter så har vi og de snakket om feil ting?

Spenstig påstand.

Igjen.
Det bør ikke være vanskelig å forstå:
Mennesker ønsker å være som dem rundt seg -- vi er sosiale dyr.
Mennesker er blant de eneste dyrene som forsøker å etterligne andre dyr i arten, og ikke utelukkende bruker instinkter for å leve ut sin rolle;
Transkjønn finnes i naturen, men dysfori er nær fraværende -- fordi andre arter ikke opplever ubehag ved sin egne kropp -- selv blant arter som er selvbevisste.

Vi blir ikke født med en bevissthet om hvordan kroppen vår skal se ut -- idealer for skjønnhet og helt ordinær hverdagskamuflasje, det å ikke skille seg ut -- det er helt og holdent en opparbeidet kulturell og sosial faktor.

...og deres største problemer er hvordan de blir behandlet og hvordan andre identifiserer dem, at de ikke opplever aksept som medlemmer av gruppen de tilhører, men blir skubbet ut til gruppen de ikke identifiserer som.

Det er nettopp dette sosiale problemet som fortsetter etter hormonbehandling og kjønnskorrigerende behandling -- hovedgrunnen til at de som får behandling ikke er fornøyd.

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/21963-transgender-ensuring-mental-health

Et større og større transmiljø og bevissthet på og aksept for at de som identifiserer som kvinner eller menn ikke trenger å ligne sitt biologiske kjønn vil hjelpe i det lange løp.
 

fokkeslasken skrev (24 minutter siden):

Eksempelvis de som bruker kallenavn som transfob uten å rettferdiggjøre det.

...Walsh er transfob, og det er godt forklart.
Å kalle noe en mental sykdom fordi man ikke forstår det er ett konkret eksempel.
Tenk om noen kalte Islam en mental sykdom, eller homofili.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Igjen.
Det bør ikke være vanskelig å forstå:
Mennesker ønsker å være som dem rundt seg -- vi er sosiale dyr.

Som jo ikke utelukker verken det du sier eller det andre sier om dette. Det er faktisk bare du som helt konsekvent utelukker at problemene man opplever kan ha noe med en selv å gjøre. Ingen her utelukker at det er et problem. Man sier bare at det ikke er det eneste problemet, og for mange er det nok ikke det største problemet heller.

Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Mennesker er blant de eneste dyrene som forsøker å etterligne andre dyr i arten, og ikke utelukkende bruker instinkter for å leve ut sin rolle;
Transkjønn finnes i naturen, men dysfori er nær fraværende -- fordi andre arter ikke opplever ubehag ved sin egne kropp -- selv blant arter som er selvbevisste.

Det vet du da ingenting om. Bare fordi de ikke klager betyr ikke at det ikke er vondt. Man kan tro og anta selvfølgelig.

Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Vi blir ikke født med en bevissthet om hvordan kroppen vår skal se ut -- idealer for skjønnhet og helt ordinær hverdagskamuflasje, det å ikke skille seg ut -- det er en opparbeidet kulturell og sosial faktor.

Så, jeg aner ikke hva psykologer gjør for å hjelpe mennesker som sliter med dysfori -- men jeg ser at det er praktisk å snakke om kjønn, fordi de med motsatt biologisk kjønn er den største fellesfaktoren som skiller transpersoner fra gruppen de tilhører og etterligner -- selv om biologisk kjønn ikke faktisk er en faktor i dysforien.

Når man sliter med omgivelsene lærer man i terapi hvordan takle motgang.
Når man sliter med dysfori lærer man hvordan leve med seg selv.

Denne tilnærmingen er fundert i hva de anser problemet til å være.

Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

...Walsh er transfob, og det er godt forklart.

Hmm... Mulig vi ser på ordet forskjellig da. I min verden er en fobi at man er redd for noe uten en grunn som er fundert i virkelighet. At han har noen irrasjonell frykt for trans kan jeg ikke se noe sted. Tvert imot rasjonaliserer han det hele tiden. Merk at dette ikke vedrører ens enighet, men kun hans egen rasjonalisering av temaene.

Men, det kan jo være at "fobi" har blitt omskrevet også, akkurat slik "mann" og "kvinne" har blitt.

Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Å kalle noe en mental sykdom fordi man ikke forstår det er ett konkret eksempel.

Det er den biten med forståelse du ikke har vist. Du har vist at han er uenig med deg. Ikke mye mer enn det.

Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Tenk om vi kalte Islam en mental sykdom, eller homofili.

Eller Asperger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

...

fokkeslasken skrev (39 minutter siden):

Eller Asperger.

Vi kaller allerede autismespektrummdiagnoser mentale lidelser.

Transkjønn er ikke en mental lidelse -- og har aldri vært det, akkurat som at homofili, en 'feil' i samme utviklingsgruppe som transkjønn, bare utad i vår seksuelle utvelgelse i stedet for vår sosiale strategi og identitet, ikke er en mental lidelse.

Homofili er det å ha tiltrekning mot det kjønnet som er vanligst å være tiltrukket av for motsatt biologisk kjønn.
Transkjønn er å identifisere med kjønnet som er vanligst å identifisere som for motsatt kjønn.
Begge deler har hele tiden vært misforståelser om hvordan biologien vår fungerer fundert på en ide om at hjernen vår blir utviklet i bakgrunn av vårt biologiske kjønn og at det å ha feil identitet eller legning er en feil i utviklingen.

Men det er ikke feil i utviklingen, i motsetning til autisme, verken det å ha feil kjønnsuttrykk, kjønnsidentitet eller seksuell tiltrekning.

 

fokkeslasken skrev (39 minutter siden):

Det vet du da ingenting om. Bare fordi de ikke klager betyr ikke at det ikke er vondt. Man kan tro og anta selvfølgelig.

Vi kan absolutt diagnosere depresjon, angst og traumer hos dyr. Det forekommer.
Dysfori forekommer ikke fordi dyr ikke har skjønnhetsidealer som handler om å etterligne andre i arten i en slik grad at de blir ulykkelige om de ikke ligner andre i kjønnsgruppen sin, og dyr er ikke så fundert på å etterligne andre i arten basert på deres opplevelser at de er villige til gå med latterlige vevde stykker med døde materialer på kroppen sin som ligner dem andre i arten bruker, eller endre sitt fysiske utseende for å ligne andre for å passe inn.

Dyr har instinktive idealer og bryr seg ikke om hva andre i arten gjør eller hvordan andre ser ut -- mennesker etterligner andre i arten, og målet er å være mest mulig gjennomsnittlig.

Mennesker sine skjønnhetsidealer defineres av å være et gjennomsnitt av gruppen vi tilhører:
De som er 10/10 er de med de absolutt mest gjennomsnittlige proporsjonene i ansiktet for kjønnsidentiteten de tilhører.
https://en.wikipedia.org/wiki/Averageness

...

Måten mennesker søker å være like andre i arten er kanskje på mange måter godt beskrevet som en mental lidelse -- det er jo sinnsykt og irrasjonellt å bruke så mye tid og ressurser på å passe inn og ligne andre -- men en som de fleste i arten deler, transkjønn eller ikke.
 

fokkeslasken skrev (39 minutter siden):

Det er den biten med forståelse du ikke har vist. Du har vist at han er uenig med deg. Ikke mye mer enn det.

...jeg har vist at han har vrangforestillinger om og paranoid frykt for transkjønnede og LGBT+-miljøet.
Fobi er absolutt riktig beskrivelse av hva han driver med utad, selv om jeg ikke tror at han mener det han sier, han liker bare penger fra konservative tenketanker som betaler for anti-woke innhold.

Emma Thorne går gjennom en del mer her.

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 timer siden):

...

Vi kaller allerede autismespektrummdiagnoser mentale lidelser.

Som jo er grunnen til at jeg nevnte det og påpekte at problemstillingen rundt Asperger har identiske problemstillinger i følge de kriteriene du selv satte opp. Om du fører flere kriterier du ikke skrev så har vi jo en annen sak.

Men gitt det du skrev er det rimelig dobbeltmoralsk å kalle Asperger en mental lidelse mens kjønnsdysfori ikke er det. Begge er jo ting man fint lever med alene men sliter med for andre - i følge deg om kjønnsdysfori.

Sitat

Transkjønn er ikke en mental lidelse -- og har aldri vært det, akkurat som at homofili, en 'feil' i samme utviklingsgruppe som transkjønn, bare utad i vår seksuelle utvelgelse i stedet for vår sosiale strategi og identitet, ikke er en mental lidelse.

Kan ikke kjønnsdysfori komme fra en mental lidelse heller? Jeg nevnte dette i går men du hoppet jo bare over det som om jeg hadde skrevet noe helt annet.

Sitat

Homofili er det å ha tiltrekning mot det kjønnet som er vanligst å være tiltrukket av for motsatt biologisk kjønn.

Det "artige" med dette er at dette er feil. Det snodige er grunnen til at det er feil. For det første kommer "homo" fra "samme". Altså tiltrekning til det samme. Dette er jo lett å blande sammen med det du skrev, men kun dersom man ser på mennesket som en utelukkende to-kjønnet rase. Mulig du gjør det, men du har jo gått langt i å forklare hvordan et spekter kan oppstå, så...

Sitat

Transkjønn er å identifisere med kjønnet som er vanligst å identifisere som for motsatt kjønn.
Begge deler har hele tiden vært misforståelser om hvordan biologien vår fungerer fundert på en ide om at hjernen vår blir utviklet i bakgrunn av vårt biologiske kjønn og at det å ha feil identitet eller legning er en feil i utviklingen.

Men det er ikke feil i utviklingen, i motsetning til autisme, verken det å ha feil kjønnsuttrykk, kjønnsidentitet eller seksuell tiltrekning.

I motsetning til autisme? Autisme kan ha både genetiske og eksterne faktorer tror man. Det eneste man stort sett er enige om der er jo at det ikke finnes én grunn. Akkurat som jeg påstår med kjønnsdysfori.

Sitat

Vi kan absolutt diagnosere depresjon, angst og traumer hos dyr. Det forekommer.
Dysfori forekommer ikke fordi dyr ikke har skjønnhetsidealer som handler om å etterligne andre i arten i en slik grad at de blir ulykkelige om de ikke ligner andre i kjønnsgruppen sin, og dyr er ikke så fundert på å etterligne andre i arten basert på deres opplevelser at de er villige til gå med latterlige vevde stykker med døde materialer på kroppen sin som ligner dem andre i arten bruker, eller endre sitt fysiske utseende for å ligne andre for å passe inn.

Dyr har instinktive idealer og bryr seg ikke om hva andre i arten gjør eller hvordan andre ser ut -- mennesker etterligner andre i arten, og målet er å være mest mulig gjennomsnittlig.

Mennesker sine skjønnhetsidealer defineres av å være et gjennomsnitt av gruppen vi tilhører:
De som er 10/10 er de med de absolutt mest gjennomsnittlige proporsjonene i ansiktet for kjønnsidentiteten de tilhører.
https://en.wikipedia.org/wiki/Averageness

...

Måten mennesker søker å være like andre i arten er kanskje på mange måter godt beskrevet som en mental lidelse -- det er jo sinnsykt og irrasjonellt å bruke så mye tid og ressurser på å passe inn og ligne andre -- men en som de fleste i arten deler, transkjønn eller ikke.

Om det får deg til å sove bedre om natten.

Sitat

...jeg har vist at han har vrangforestillinger om og paranoid frykt for transkjønnede og LGBT+-miljøet.

Vi får vel bare være uenige om at han har paranoid frykt eller ikke. Ikke at jeg ser du har vist til at han har det heller.

Sitat

Fobi er absolutt riktig beskrivelse av hva han driver med utad, selv om jeg ikke tror at han mener det han sier, han liker bare penger fra konservative tenketanker som betaler for anti-woke innhold.

Så du mener han ikke mener det han sier, men ut ifra det han sier så har han paranoid frykt..? Som ... da betyr at han ikke egentlig har paranoid frykt og vi er enige?

Sitat



Emma Thorne går gjennom en del mer her.

 

40 minutter med video... Du får snevre det inn litt. Men jeg kan jo ta de første sekundene hvor han kaller noen "pathological selfabsorbed narcissist". Ikke aner jeg hvem han snakker om eller i hviken kontekst, men jeg ser ikke problemet. Kan han ikke mene dette om noen uten å ha en paranoid frykt for den som snakker?

EDIT: Jeg så noen sekunder til og kom til der hun forklarer hvem han er, hvor hun bruker eksempelet om at han kaller "alle " for snowflakes mens selv drar ting massivt ut av proporsjoner. Så hvorfor er denne jenta noen autoritet på noe av dette når hun så åpenbart ikke engang vet ha snowflake er? Eller - var det bare et retorisk grep som utilsiktet stilte henne mer i klasse med Walsh enn hun liker å innrømme, men da på andre siden. Jeg heller mot det siste.
Mulig jeg setter på videoen senere i kveld da jeg har mere tid, men den begynnelsen satt ikke tonen for håp om en balansert fortsettelse.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (20 minutter siden):

Det kalles ASD nå til dags og det er ikke en mental lidelse, det er en nevrologisk lidelse. Det er en stor forskjell her. 

Eller er det en nevroutviklingsforstyrrelse?

https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/autisme-oversikt/
https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/

«It is commonly referred to as autism or, in the context of a professional diagnosis, autism spectrum disorder (ASD), but the latter term remains controversial among neurodiversityadvocates, neurodiversity researchers, and many autistic people due to the use of the word disorderand due to questions about its utility outside of diagnostic contexts.[2][3]»

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Autism_spectrum

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

but the latter term remains controversial among neurodiversityadvocates, neurodiversity researchers, and many autistic people due to the use of the word disorderand due to questions about its utility outside of diagnostic contexts.

Det er uansett ikke mange som vil ha ASD assosiert med en nazilege som var en del av barneeutanasi programmet til nazistene.

 https://no.wikipedia.org/wiki/Hans_Asperger

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (11 timer siden):

Emma Thorne går gjennom en del mer her.

 

10 minutter og så langt er det absolutt ingenting som har med tråden å gjøre. Det eneste jeg har lært så langt er at hun syntes han overdriver, og det er vel knapt noe en kan kalle nyheter. Hun søker tydeligvis å dra denne videoen ut i det lengste for å ta ethvert punkt hun kan finne, uansett relevans, så ... du får snevre det inn om du mener det er noe viktig her for her var det mye pjatt. Han kjører på med sine sedvanlige overdrivelser og hun henger seg opp i dem som om det er hva hun ser videoen for. Så interessante er ingen av dem at de fortjener 40 minutter av min tid på en dekonstruksjon av hans talemønster.

Hun begynte sågar videoen som skulle være et tilsvar angående LGBTQ+ lærere med å relativt detaljert fortelle hvorfor barneboka hans er for dårlig. Det kunne ikke interessert meg mindre.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 timer siden):

Det kalles ASD nå til dags og det er ikke en mental lidelse, det er en nevrologisk lidelse. Det er en stor forskjell her. 

 

Nuvel. I følge store medisinske leksikon klarer jeg ikke helt se det, men det var ikke uforbeholdet viktig for tråden heller. Fakta er at de med asperger er som regel høyt fungerende, såkalt normale, mennesker som sliter mye med sitt forhold til omverdenen. Noe som omverdenen gjør vanskelig for dem og som ikke hadde vært et problem i en hypotetisk verden hvor de ikke trengte forholde seg til andre/ukjente. Gitt definisjonen i tråden tidligere så burde vi klassifisere asperger på linje med kjønnsdysfori. Skal man ta den helt ut burde vi da også slutte å diagnostisere dette da man tydeligvis bare skal ta pasientens egen diagnose som sannhet. For hvem vet vel bedre enn pasienten selv?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (19 minutter siden):

 

Nuvel. I følge store medisinske leksikon klarer jeg ikke helt se det, men det var ikke uforbeholdet viktig for tråden heller. Fakta er at de med asperger er som regel høyt fungerende, såkalt normale, mennesker som sliter mye med sitt forhold til omverdenen. Noe som omverdenen gjør vanskelig for dem og som ikke hadde vært et problem i en hypotetisk verden hvor de ikke trengte forholde seg til andre/ukjente. Gitt definisjonen i tråden tidligere så burde vi klassifisere asperger på linje med kjønnsdysfori. Skal man ta den helt ut burde vi da også slutte å diagnostisere dette da man tydeligvis bare skal ta pasientens egen diagnose som sannhet. For hvem vet vel bedre enn pasienten selv?

Vitenskap som tilbyr prediksjoner som kan falsifisere en hypotese tilbyr et vindu inn i store og små sannheter om verdenen rundt oss (eller inni oss).

Vitenskap som bare beskriver verden rundt seg uten meningsfulle prediksjoner er vanskeligere å vurdere, og lettere å politisere.

Hvis klassifiseringen av mennesker som har ymse vanskeligheter ikke gjør noe konkret annet enn å erklære «dette er en sykdom», «dette er ikke en sykdom», uten å ha noe fysisk korrelat og uten beviselig å gjøre livet til menneskene noe bedre så er det vanskelig å se poenget med slik vitenskap?

-k

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (27 minutter siden):

følge store medisinske leksikon klarer jeg ikke helt se det, men det var ikke uforbeholdet viktig for tråden heller.

Det er det første som står å lese i linken din, psykisk lidelse, ASD er ikke psykisk, det er fysisk. 

fokkeslasken skrev (28 minutter siden):

Fakta er at de med asperger

ASD, ingen vil ha navnet til en barnemyrdende nazist. 

fokkeslasken skrev (30 minutter siden):

Gitt definisjonen i tråden tidligere så burde vi klassifisere asperger på linje med kjønnsdysfori.

Jeg ser ikke likheten.

fokkeslasken skrev (32 minutter siden):

Skal man ta den helt ut burde vi da også slutte å diagnostisere dette da man tydeligvis bare skal ta pasientens egen diagnose som sannhet. For hvem vet vel bedre enn pasienten selv?

Uhh ... oki ? Høres ut som en dårlig løsning for meg, men du skal få lov til å mene det du vil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 time siden):

Skal man ta den helt ut burde vi da også slutte å diagnostisere dette da man tydeligvis bare skal ta pasientens egen diagnose som sannhet. For hvem vet vel bedre enn pasienten selv?

Hva gjelder eksempelvis seksuell legning eller opplevd kjønn, mener jeg absolutt at pasienten vet best selv.

Skal en lege gå inn og vurdere om hen virkelig er homofil? Dette bør vitterlig ikke overprøves av fagfolk. 

Aspergers (eller ASD), eller for den saks skyld ADHD, ser jeg derimot stor nytte av at fagfolk vurderer og klassifiserer. 

Dersom pasienten rapportert at de opplever (noen/mange/alle) trekk fra eksempelvis ASD eller ADHD, betyr ikke det at de automatisk har den diagnosen. Opplevelsene deres er ekte, og skal taes på alvor, så en utredning er gjerne på sin plass. Men diagnosen må settes av fagfolk.

 ---

Denne tråden begynner å bli litt repeterariv, og omhandler forestillinger mange av oss ikke evner å endre. Mange er nok ganske få fastlåste i sitt tankemønster. Kanskje vi bare må enes om å være uenig? 

Allikevel; for meg er det temmelig enkelt å skille på "diagnose-relaterte forstyrrelser" og mer "personlighet-relatert forstyrrelse". Beklager bruken av ordet 'forstyrrelse' forresten. Det er langt på natt, og jeg kom rett og slett ikke opp med noe bedre begrep. Jeg tar selvkritikk, men håper at intensjonen i mitt innlegg kommer frem. Jeg mener altså ikke "forstyrrelse" som i en negativ ordklang. Bare at man har grader av annerledeshet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 minutter siden):

Hva gjelder eksempelvis seksuell legning eller opplevd kjønn, mener jeg absolutt at pasienten vet best selv.

Det er interessant og lese om denne seksuelle forvirringen som blir projisert på både homofile og transfolk, jeg vil tro de fleste ikke har noen forvirring om sin egen legning eller identitet, men vi vet blant annet fra homofobi studier at mange homofobe altså føler en viss tiltrekning til mennesker av eget kjønn, der kommer forvirringen inn i bildet antar jeg, men de fleste vet hva de er lenge før tenåra slår inn for fullt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, Red Frostraven said:

Et større og større transmiljø og bevissthet på og aksept for at de som identifiserer som kvinner eller menn ikke trenger å ligne sitt biologiske kjønn vil hjelpe i det lange løp.

Og der er problemet med venstresiden: alle ord skal redefineres slik at de kan bety hva som helst. 
Kjønn? Kan bety hva som helst. 
Rasisme? Kan bety hva som helst. 
Transfobi? Kan bety hva som helst. 

Ord slutter å ha mening. Søket etter den objektive sannheten forsvinner og "personlig" postmodernistisk sannhet blir gjeldende. 
Argumenter blir vurdert ut ifra følelser og hudfargen personen som fremfører dem har. 
Hvite, mannlige FRP-velgere i 50-årene anses minst verdifulle, transkjønnede og bifile mørkhudede kvinner som representerer flest mulig marginaliserte grupper ansees mest verdifulle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 timer siden):

Hva gjelder eksempelvis seksuell legning eller opplevd kjønn, mener jeg absolutt at pasienten vet best selv.

Absolutt. Din opplevelse av «hva» du er og hva du tenner på er det ikke noe behov for å overprøve. Så lenge du har det fint og ikke har større problemer med deg selv eller andre.

Hvis du har det vanskelig, sliter så kan vel alle ha godt av å snakke med noen, å relatere dine opplevelser til andre som har hatt noen av de samme utfordringene?

Hvis du ønsker medisinering eller kirurgi så kan det være en god ide å utrede hvordan du har det først.

Sitat

Aspergers (eller ASD), eller for den saks skyld ADHD, ser jeg derimot stor nytte av at fagfolk vurderer og klassifiserer. 

Om du har uvanlige personlighetstrekk men har det godt med deg selv og ikke større problemer med andre så trenger du ikke nødvendigvis å utredes?

Hvis du har det vanskelig, sliter så kan vel alle ha godt av å snakke med noen, å relatere dine opplevelser til andre som har hatt noen av de samme utfordringene?

Hvis medisinsk behandling er aktuelt så bør du utredes først.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 timer siden):

Det er uansett ikke mange som vil ha ASD assosiert med en nazilege som var en del av barneeutanasi programmet til nazistene.

 https://no.wikipedia.org/wiki/Hans_Asperger

Nuvel. Hvis vi leter i medisinsk historie så finner vi sikkert endel usmakelige forskere som har fått navnet sitt på diagnoser.

Asperger er brukt av nhi så da antar jeg at synet ditt ikke er dominerende.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (26 minutter siden):

Asperger er brukt av nhi så da antar jeg at synet ditt ikke er dominerende.

Kanskje ikke, men diagnosen eksisterer ikke lenger, det tidligere aspergers faller under ASD. Og det er sikkert diverse autisme organisasjoner som ikke liker og ha navnet til en nazist i navnet sitt, og det føler jeg er forståelig og ikke minst autistene selv da, som heller ikke liker det, igjen pga nazismen, barnemyrdinga osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Kanskje ikke, men diagnosen eksisterer ikke lenger, det tidligere aspergers faller under ASD. Og det er sikkert diverse autisme organisasjoner som ikke liker og ha navnet til en nazist i navnet sitt, og det føler jeg er forståelig og ikke minst autistene selv da, som heller ikke liker det, igjen pga nazismen, barnemyrdinga osv.

Jeg har forstått at du ikke liker begrepet. Så lenge helsemyndigheter gjør det så virker det mer fornuftig at du tar opp problemstillingen med dem enn med oss?

https://vestreviken.no/behandlinger/asperger-syndrom-hos-barn

Bruker du forresten redningsvest? Vet du hvordan den ble utviklet?

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...