Gå til innhold

Oslo vil åpne for høyhus på opp til 125 meter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egner seg ikke med høyhus så langt nord som Oslo. Det gir lange kasteskygger og gjør det utrivelig på gateplan i stor radius omkring. Derfor bør det grundig vurderes hvor kasteskygger treffer, slik som Barcode treffer jernbanesporene på Oslo S. Byrådet er helt i bukselomma på byggentrepenørene nå som de «går inn for» høyhus. Politikerne burde beskytte borgerne for slike vanvittige planer, istedenfor går de inn for det. Svært skuffet. Å bruke biltrafikk som argument er tåpelig. Grønnvasking …

Endret av N8591NB4
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hadde folk for mange hundre år siden visst det vi nå vet om høyhus og grunnforhold så hadde aldri Christiania/Oslo blitt lagt der det er nå.

Å presse en ennå større andel av befolkningen, ofte de med dårligst råd, til å bo i blokker uten egen plenflekk er tragisk for de barna som vokser opp der. Under 3% av Norge er såkalt bebygd og under 1% av det er boliger. Vi har mer enn nok areal å ta av og barn fortjener en oppvekst med mulighet for å sette bena på sin egen plenflekk, plante den som de vil og ha sitt eget lille utendørsområde. Det er sunt for voksne også.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Hadde folk for mange hundre år siden visst det vi nå vet om høyhus og grunnforhold så hadde aldri Christiania/Oslo blitt lagt der det er nå.

Å presse en ennå større andel av befolkningen, ofte de med dårligst råd, til å bo i blokker uten egen plenflekk er tragisk for de barna som vokser opp der. Under 3% av Norge er såkalt bebygd og under 1% av det er boliger. Vi har mer enn nok areal å ta av og barn fortjener en oppvekst med mulighet for å sette bena på sin egen plenflekk, plante den som de vil og ha sitt eget lille utendørsområde. Det er sunt for voksne også.

Det er da ingen som skal bo i høyhusene som evt. reises nær Oslo S. Det blir kontorer og hotell. Kanskje med unntak av toppetasjen, men den blir neppe for de med dårligst råd ;)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Hadde folk for mange hundre år siden visst det vi nå vet om høyhus og grunnforhold så hadde aldri Christiania/Oslo blitt lagt der det er nå.

Å presse en ennå større andel av befolkningen, ofte de med dårligst råd, til å bo i blokker uten egen plenflekk er tragisk for de barna som vokser opp der. Under 3% av Norge er såkalt bebygd og under 1% av det er boliger. Vi har mer enn nok areal å ta av og barn fortjener en oppvekst med mulighet for å sette bena på sin egen plenflekk, plante den som de vil og ha sitt eget lille utendørsområde. Det er sunt for voksne også.

Desentralisering gjør det offentlige tilbudet dyrere/dårligere. En gruppe høyblokker kan i teorien ha sin egen butikk, arbeidslokaler, barnehage og skole. I teorien, dystert som den enn høres ut, så ville ikke de som bor der trengt mer infrastruktur enn en heis for å få dagliglivet til å gå rundt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

Hadde folk for mange hundre år siden visst det vi nå vet om høyhus og grunnforhold så hadde aldri Christiania/Oslo blitt lagt der det er nå.

Å presse en ennå større andel av befolkningen, ofte de med dårligst råd, til å bo i blokker uten egen plenflekk er tragisk for de barna som vokser opp der. Under 3% av Norge er såkalt bebygd og under 1% av det er boliger. Vi har mer enn nok areal å ta av og barn fortjener en oppvekst med mulighet for å sette bena på sin egen plenflekk, plante den som de vil og ha sitt eget lille utendørsområde. Det er sunt for voksne også.

Hva med oss som har vokst opp med altfor stor plen og er lykkelige over å ikke ha ansvar for en hage, samt elsker livet våres i blokk?

Uansett, det er ikke mange som har tilgang på egen hage innenfor ring 3, men vi klarer oss godt for det. Om blokken er 30m eller 125m  har lite å si når du da uansett bor i blokk. Blir mange Fornebubaner i Oslo hvis man skal bygge ut en infrastruktur som støtter det at alle skal ha sin egen plen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For min del kan de bygge enda høyere. Synes Barcode har blitt veldig fint og så er det veldig mye mer transporteffektivt med fortetning rundt våre kollektivknutepunkter. 

Debatten preges dessverre av mange innflyttere fra provinsen som ikke vil gi slipp på fjøs, stabbur og andre rariteter man finner utpå bygda. De har ikke fått med seg at det er kort vei til Lillestrøm, Asker og andre plasser i lokaltogavstand rundt Oslo hvor de behovene fint dekkes og at man dermed slipper å belemre beboerne innenfor Ring3 med sine rurale vrangforestillinger.

Endret av uname -i
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Det er da ingen som skal bo i høyhusene som evt. reises nær Oslo S. Det blir kontorer og hotell. Kanskje med unntak av toppetasjen, men den blir neppe for de med dårligst råd ;)

Er ikke hensikten med høye bygg å minke transportbehovet i byen? Altså at stadig flere kan bo og jobbe på et mindre område. Om det bygges ennå mer næringsliv i sentrum og folk skal bo utenfor så øker det jo transportbehovet inn og ut av byene og forverrer situasjonen spesielt i rushtida.

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Hva med oss som har vokst opp med altfor stor plen og er lykkelige over å ikke ha ansvar for en hage, samt elsker livet våres i blokk?

Uansett, det er ikke mange som har tilgang på egen hage innenfor ring 3, men vi klarer oss godt for det. Om blokken er 30m eller 125m  har lite å si når du da uansett bor i blokk. Blir mange Fornebubaner i Oslo hvis man skal bygge ut en infrastruktur som støtter det at alle skal ha sin egen plen.

Alternativet er å roe ned boligbyggingen i Oslo å la de andre kommunene omkring å ta litt initiativ fremover. Da kan også bedrifter flytte etter å kunne nyte godt av både lavere husleie og tilby kort reisevei for de som bor utenfor byen. Må ikke stappe alt inn i Oslo å sprenge alle kapasiteter på kollektivt, vann og avløp veier parkering etc. Nå som all kjøper elbiler så blir forurensing mindre problem. Ikke skape nye med trengsel og lite plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Er ikke hensikten med høye bygg å minke transportbehovet i byen? Altså at stadig flere kan bo og jobbe på et mindre område. Om det bygges ennå mer næringsliv i sentrum og folk skal bo utenfor så øker det jo transportbehovet inn og ut av byene og forverrer situasjonen spesielt i rushtida.

Hvordan i all verden landet du på den konklusjonen? Legger man bedriften i Bærum så vil folk i øst doble sitt transportbehov inn og ut av byen. Samtidig blir man bare mer avhengig av bil siden man er langt unna et knutepunkt for kollektivtrafikk. Så biltrafikken vil dermed øke og ikke minske.

Folk som jobber sentralt i Oslo tar kollektivt. Kun et fåtall som ser behovet for å drasse med seg 2 tonn bil på jobb.

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 timer siden):

Desentralisering gjør det offentlige tilbudet dyrere/dårligere. En gruppe høyblokker kan i teorien ha sin egen butikk, arbeidslokaler, barnehage og skole. I teorien, dystert som den enn høres ut, så ville ikke de som bor der trengt mer infrastruktur enn en heis for å få dagliglivet til å gå rundt..

Det finnes en gylden middelvei. Går man for langt mot desentralisering blir avstander et kostnadsproblem. Går man for langt mot sentralisering blir arealkostnaden et problem. Oslo er ikke spesielt stor i global sammenheng, men begynner faktisk å føle på en del storbyproblemer med dagens størrelse. Se på millionbyer hvordan de sliter med en del ting som Oslo bare har sett begynnelsen på. Selv Stavanger, Bergen og Trondheim har eller har hatt visse trafikale utfordringer. I andre enden av skalaen på norske byer har vi Vardø, Vadsø, Båtsfjord og sånt som ikke burde hatt bystatus. De sliter igjen med for små forhold. F.eks at det er for lite konkurranse mellom lokalt næringsliv. Er det to rørleggere i byen så er det fort gjort at det blir prissamarbeid, utvikler seg ukultur, partnerallianser, og rivalisering som ikke tjener innbyggerne godt. Med større utvalg får man bedre konkurranse. Byer med mellom 20k og 150k innbyggere ser ut til å fungere svært godt på mange plan, med unntak av et fåtall spesialiserte næringer som krever større byer for å få et sunt fagmiljø.

Beskrivelsen av en by i en skyskraper fungerer sikkert utmerket for single barnløse, men jeg tror oppriktig det er usunt for barn å vokse opp uten en egen hageflekk. Selv for barnløse par kan det konseptet by på utfordringer, fordi folk gjerne finner partner etter andre kriterier enn bostadsadresse. Dermed vil i mange tilfeller den ene parten jobbe et annet sted enn den andre og man har dermed skapt et transportbehov til og fra by-blokka. Folk er gjerne mer spesialisert enn at par klarer å finne jobb på samme adresse. Man kan selvsagt ha flaks, eller finne seg en partner på arbeidsplassen, men det tror jeg hører til sjeldenhetene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, N8591NB4 said:

Alternativet er å roe ned boligbyggingen i Oslo å la de andre kommunene omkring å ta litt initiativ fremover. Da kan også bedrifter flytte etter å kunne nyte godt av både lavere husleie og tilby kort reisevei for de som bor utenfor byen. Må ikke stappe alt inn i Oslo å sprenge alle kapasiteter på kollektivt, vann og avløp veier parkering etc. Nå som all kjøper elbiler så blir forurensing mindre problem. Ikke skape nye med trengsel og lite plass. 

Alternativet ditt hjelper lite når folk vil faktisk bo her. Hvorfor tror du at prisene er så høye innenfor ring 3? Det er ikke pga. for mye boligbygging for å si det slikt. Jeg kunne fint kjøpt meg et stort fint hus der jeg kommer fra, for hva min lille leilighet koster, men likevel vil jeg heller bo her på mine få kvadratmeter.

Elbiler tar fortsatt kapasitet på veien, så må nok ha noen ekstra fornebubaner da hvis vi som bor her inne må reise ut.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 timer siden):

Hva med oss som har vokst opp med altfor stor plen og er lykkelige over å ikke ha ansvar for en hage, samt elsker livet våres i blokk?

Jeg skjønner ikke hvordan du kan tolke mitt innlegg som tvang. Det skal selvsagt forbli frivillig å bosette seg der man vil..

Jeg tror det bygges for mye i høyden i forhold til hvor folk egentlig ønsker å bo. Byggebransjen elsker det, fordi sentralt betyr høy kvadratmeterpris, mens høyt betyr lav byggekostnad per kvadratmeter. Så du kan jo tenke hva de lobbyerer for. Men spør folk i undersøkelser hvordan de egentlig ønsker å bo .. om de hadde hatt bedre råd. De aller fleste svarer større bolig, gjerne hage, større hage, bedre utsikt, mer grønt, flere ønsker å eie framfor å leie. Byboere svarer ofte litt mer landlig.

shockorshot skrev (2 timer siden):

Uansett, det er ikke mange som har tilgang på egen hage innenfor ring 3, men vi klarer oss godt for det. Om blokken er 30m eller 125m  har lite å si når du da uansett bor i blokk.

Godt poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (12 minutter siden):

Hvordan i all verden landet du på den konklusjonen? Legger man bedriften i Bærum så vil folk i øst doble sitt transportbehov inn og ut av byen.

Jeg må spørre om det samme. Legger man bedriften i Bærum så finner du neppe mange ansatte som bor i Oslo sentrum og pendler ut til bedriften hver dag. Eller folk som heller velger å jobbe i samme type stilling i et selskap f.eks i Lillestrøm, om det er i det området man bor.

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (5 minutter siden):

Alternativet ditt hjelper lite når folk vil faktisk bo her. Hvorfor tror du at prisene er så høye innenfor ring 3? Det er ikke pga. for mye boligbygging for å si det slikt. Jeg kunne fint kjøpt meg et stort fint hus der jeg kommer fra, for hva min lille leilighet koster, men likevel vil jeg heller bo her på mine få kvadratmeter.

Elbiler tar fortsatt kapasitet på veien, så må nok ha noen ekstra fornebubaner da hvis vi som bor her inne må reise ut.

Her treffer du spikeren på hodet for mange. Jeg kunne bodd i huset der jeg kommer fra, 35-40 minutters kjøring fra Oslo sentrum, og brukt fire timer hver helg på sitteklipperen. Jeg kunne solgt leiligheten i byen og fått bygget meg et nytt et med svømmebasseng for den verdien. Men jeg velger å bo sentralt i Oslo likevel. Folk må forstå at mange aktivt ønsker å bo sentralt i byen og at det er mange fordeler med det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Jeg må spørre om det samme. Legger man bedriften i Bærum så finner du neppe mange ansatte som bor i Oslo sentrum og pendler ut til bedriften hver dag. Eller folk som heller velger å jobbe i samme type stilling i et selskap f.eks i Lillestrøm, om det er i det området man bor.

Pendlingen ut av Oslo er økende. Det er mange i Oslo som pendler på jobb til Asker, Bærum, Ski, Lillestrøm osv, til og med Jessheim. Flere av mine beste venner gjør nettopp dette. Samboeren også før :) 

https://viken.no/tjenester/planlegging/analyse-statistikk-og-kart/aktuelt-statistikk-og-kart/pendling-i-viken.21053.aspx

Sitat

Antallet pendlere fra Oslo til Viken har økt over flere år - og det var totalt om lag 54 000 pendlere fra Oslo til Viken i 2018. Dette er 2,6 prosent flere enn året før. Det var flest pendlere fra Oslo til Bærum (ca. 20 000) og deretter til Lørenskog (ca. 5 400) og Skedsmo (ca. 5 100).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Jeg må spørre om det samme. Legger man bedriften i Bærum så finner du neppe mange ansatte som bor i Oslo sentrum og pendler ut til bedriften hver dag. Eller folk som heller velger å jobbe i samme type stilling i et selskap f.eks i Lillestrøm, om det er i det området man bor.

OK, så din løsning er at folk skifter jobb i stedetfor å ha en fornuftig byplanlegging. Greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bo i liten, sentral leilighet er sikkert fint når man er 22. Eller 62. Jeg unner dem det og har ikke tenkt å stikke kjepper i hjulene for at de får bo som de vil. Kulturliv, restauranter, korte avstander og godt kollektivtilbud.

Hvis man skal stifte familie så er det mange av oss som ønsker litt mer plass. Jeg flyttet ganske snart fra 5.etasje uten heis og asfalt på alle kanter når jeg fikk barn.

Det er sikkert mye bra med å bo/jobbe i et hus  på 125 meter. Ulempen blir vel størst for de som holder til i nærheten av dette bygget.

 

De som mener at vi skal ha en liberal bolig regulering i så måte at utbygger skal få lov til å bygge høyt og tett slik at folk får lite lys og lite grøntareal - men råd til å bo sentralt. Mener de samme at vi også kan tillate utbygger og kjøper å bli enige om at mengden isolasjon kan kuttes ned på? Eller at snuplass til rullestol i alle rom og døråpninger er noe som selger og kjøper kan avtale uten at staten blander seg inn?

Jeg tenker det virker rimelig at man enten er for «aktive» myndigheter som har en visjon om hvordan boliger og bydeler skal være de neste 100 år (og tvinger utbyggere og kjøpere til å følge den visjonen), eller man er for mer hands-off myndigheter som overlater flere av valgene til markedet?

Ved nærmere ettertanke kan man selvsagt være for myndigheter som regulerer mye, og at høye hus skal være en tilsiktet del av denne reguleringen - altså pushet av demokrati og byråkrati, ikke utbyggere og kjøpere.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er heller om dette er uunngåelig?  

 

Det er bare spm om tid tror jeg.  Når utbyggerne får lov til å bygge i høyden kan de fint ofre en etasje eller to til slike ting man mister når man flytter i blokk kontra hus for å gjøre det mer "aktuelt". Svømmebasseng, kinosaler, festlokale, takterasse... You name it.    Man så en drastisk endring i blant annet NY når utbyggerne begynte å gi beboerne i nevnt blokk slike ekstra fasiliteter og hvor stort skille ble mellom de som hadde råd, og de som satt igjen i utkanten.

 

Oslo og andre nordiske Storbyer blir nok ikke noe annerledes med tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...