Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anskaffelse av destillasjonsapparat for vann


Cerent

Anbefalte innlegg

Lurer på å anskaffe meg et destillasjonsapparat for vann, da vannkvaliteten her jeg bor ikke er bra (privat brønn). Men så kom jeg over denne

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/alkoholloven/kapittel-8-spesielle-pabud-og-forbud/-8-5.forbud-mot-apparater-for-tilvirkning-av-brennevin-m.v

der det henvises til

§ 8-5.Forbud mot apparater for tilvirking av brennevin m.v.

Uten tillatelse av departementet er det forbudt å ha i besittelse, innføre eller omsette apparater, herunder deler og utstyr, som er bestemt for eller som finnes tjenlige for tilvirking eller omdestillering av sprit eller brennevin.

Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven) § 8-5
 
Men det står også at det gjelder apparater beregnet til destillasjon av andre substanser som vann og oljer! Ser det er nettbutikker som selger destillasjonsapparater beregnet på vann, men det er vel ikke mulig å gå til anskaffelse av det for meg som innbygger i Norge? Det står at en kan søke dispensasjon men er det noen reel mulighet for at det vil gå igjennom? Hvordan gjør jeg det i så fall?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, sedsberg said:

Finnes det ikke gode filtre som kan gjøre jobben?

Det er mulig, det blir jo alternativet, men krever mer undersøkelser med tanke på type, så må jeg regne på hva som lønner seg økonomisk. Disse må jo også byttes innimellom. Det som er greit med destillasjon er jo at det fjerner vel det meste mens et filter fjerner en spesifikk urenhet. Tenker å få klarhet i alternativene før jeg tar den endelige beslutningen og da er det greit å få utelukket ting som ikke lar seg gjøre uansett med en gang.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Cerent said:

Lurer på å anskaffe meg et destillasjonsapparat for vann, da vannkvaliteten her jeg bor ikke er bra (privat brønn). Men så kom jeg over denne

Man kan nok sikkert gjøre tekniske tiltak som gjør aparatet uegnet for alkohol, men uansett ville jeg slått fra meg tanken om å destillere vann for drikkevann. Det er veldig eneergiintensivt (Selv om man kan få ned energibruken ved å resirkulere varmen) 

Det finnes muligheter for å kjøpe ferdige småskala vannrenseanlegg. For å finne ut hva du trenger bør du kontakte en spesialist og sende inn en vannprøve. Jeg gjetter en kombinasjon av filtre, sedimentering, og UV anlegg bør dekke de fleste behov.

Vannrenseanlegg

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Cerent skrev (48 minutter siden):

Det er mulig, det blir jo alternativet, men krever mer undersøkelser med tanke på type, så må jeg regne på hva som lønner seg økonomisk. Disse må jo også byttes innimellom. Det som er greit med destillasjon er jo at det fjerner vel det meste mens et filter fjerner en spesifikk urenhet. Tenker å få klarhet i alternativene før jeg tar den endelige beslutningen og da er det greit å få utelukket ting som ikke lar seg gjøre uansett med en gang.

Ja, men du fjerner også nyttige mineraler, som er bra for kroppen. Vil tro at sterilt vann heller ikke smaker så godt, eller noen ting rettere sagt?

Endret av Uderzo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Destillasjon er jo helt idiotisk med de gode alternativene som fins i dag.

Se etter revers osmosis med god filtrering før membranen, fint kullfilter etterpå *og* remineralisering. Legg med UV-lampe om opprinnelig vannkilde er tvilsomt mtp bakterier og sånt grums.

Selv har jeg dette systemet:

https://www.freedrinkingwater.com/ro-ph90-detail.htm

Knallsystem, og det gir vann som smaker godt. Utgiftene til filtre er overkommelige, bytte en gang i året.

Lenke til kommentar
Cerent skrev (2 timer siden):

Det er mulig, det blir jo alternativet, men krever mer undersøkelser med tanke på type, så må jeg regne på hva som lønner seg økonomisk. Disse må jo også byttes innimellom. Det som er greit med destillasjon er jo at det fjerner vel det meste mens et filter fjerner en spesifikk urenhet. Tenker å få klarhet i alternativene før jeg tar den endelige beslutningen og da er det greit å få utelukket ting som ikke lar seg gjøre uansett med en gang.

Dersom hensikta er å destillere drikkevatn frå ei urein vasskjelde så vil du oppnå omtrent den same effekta ved ordinær koking. Den einaste forskjellen mellom destillering og koking er eignetleg at partikklane blir igjen i destilleringsapparatet, men vatnet blir like trygt og smaklaust ved vanleg koking. 

Eit kullfilter for å rense vatn koster ca 100 kr og filtrer 10 m³ (ein kvart tankbil) med vatn før det bør byttast ut. Alternativt kan du sjølvsagt også kjøpe mekaniske filter som du kan skylle reine når det har blitt såpass tett at du synes det går for treigt å filtrere.

 

Det skal være relativt kurrant å søke om dispensasjon om du har ein god grunn. Spørsmålet er eigentleg om du blir trudd på at du skal destillere vatn når du kan oppnå det same eller betre resultat med andre metoder. Du hadde nok hatt ein betre søknad dersom du skal produsere batterivatn i stor skala eller har andre behov som krever destillering.
Søknaden om dispensasjon er i all hovudsak eit register slik at du kjem på ei liste over personar som kan få kontroll for å påsjå at destillasjonsapparatet blir brukt til det du påstår det skal brukast til.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (20 minutter siden):

Det skal være relativt kurrant å søke om dispensasjon om du har ein god grunn. Spørsmålet er eigentleg om du blir trudd på at du skal destillere vatn når du kan oppnå det same eller betre resultat med andre metoder. Du hadde nok hatt ein betre søknad dersom du skal produsere batterivatn i stor skala eller har andre behov som krever destillering.

Søknaden om dispensasjon er i all hovudsak eit register slik at du kjem på ei liste over personar som kan få kontroll for å påsjå at destillasjonsapparatet blir brukt til det du påstår det skal brukast til.

Men hvorfor i alle dager skal man gjøre det? Destillasjon er jo håpløst lite effektivt, og dersom man ikke har meget sære behov for renhet på ferdig vann må det jo være mye bedre å heller gå for en RO-membran. RO sløser jo litt med vann, men vann har man plenty av her. Strøm og øvrig brennstoff for destillasjon er dyrt i forhold. Avhengig av bruk kan man og sørge for at spillvannet blir brukt til noe annet - f.eks plantevanning.

RO-membranen produserer jo godt nok renset vann til det meste man kan ha behov for. Holder til batteri, sære planter og annet med behov for nesten perfekt vann. (Tips dersom man går for RO-system for drikkevann med remineralisering: det er mulig å koble inn tappekran etter trykktanken sånn at man også kan få rent vann ved behov.)

Lenke til kommentar
8 hours ago, The Avatar said:

Dersom hensikta er å destillere drikkevatn frå ei urein vasskjelde så vil du oppnå omtrent den same effekta ved ordinær koking. Den einaste forskjellen mellom destillering og koking er eignetleg at partikklane blir igjen i destilleringsapparatet, men vatnet blir like trygt og smaklaust ved vanleg koking. 

Det er mange typer vannforurensninger. Mikrobiologi, partikler, mineraler og til og med radioaktivitet. Det spørs hva man ønsker å fjerne.

 

Lenke til kommentar

Det er et godt eksempel på en lov som er overomfattende for å gi myndighetene svært vide muligheter. 

Quote

Forbudet rammer besittelse, innføring eller omsetning av apparater, hele eller i deler, selv om det krever en del teknisk ferdighet for å sette apparatet sammen. Forbudet kan derfor ramme apparater som i utgangspunktet har andre hovedformål, men som ved tekniske justeringer kan endres til apparat for destillasjon av sprit.

En vannkoker, et kobberrør og en bøtte med is og purken stopper deg på vei hjem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 5/25/2022 at 2:26 PM, The Avatar said:

Det skal være relativt kurrant å søke om dispensasjon om du har ein god grunn. Spørsmålet er eigentleg om du blir trudd på at du skal destillere vatn når du kan oppnå det same eller betre resultat med andre metoder. Du hadde nok hatt ein betre søknad dersom du skal produsere batterivatn i stor skala eller har andre behov som krever destillering.
Søknaden om dispensasjon er i all hovudsak eit register slik at du kjem på ei liste over personar som kan få kontroll for å påsjå at destillasjonsapparatet blir brukt til det du påstår det skal brukast til.

Tja, burde ikke være så vanskelig, et apparat for å destillere vann er jo mye enklere enn ett for å destillere sats. Men dette ble mye vanskeligere enn jeg hadde tenkt meg, filter, UV, rørlegger  etc. Det kommer til å bli kostbart uansett... Kanskje like greit å fortsette å kjøpe drikkevann i butikken eller fylle kanner hos bekjente:/

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (På 26.5.2022 den 18.35):

Vi har også privat brønn, sammen med flere naboer, og gikk til innkjøp av denne kanna i linken under.

Electrolux AquaSense – great tasting water faster – Electrolux Group

Skal ikke kuppe tråden, men hvor kjøpte dere kanna?  Man får kun filtre fra den "norske" nettbutikken til electrolux ser jeg.

Erindrer å ha lest når dette kom et sted at kanna skulle koste i underkant 200 for liten og 3-400 for stor?

Lenke til kommentar
On 6/7/2022 at 11:35 AM, LD93 said:

Skal ikke kuppe tråden, men hvor kjøpte dere kanna?  Man får kun filtre fra den "norske" nettbutikken til electrolux ser jeg.

Erindrer å ha lest når dette kom et sted at kanna skulle koste i underkant 200 for liten og 3-400 for stor?

Bestilte herfra, men det ser ikke ut til at de har den lenger.

https://www.homestore.no/

HOMESTORE AS

Sund Senter

5382 Skogsvåg

Org. nr. 817 064 442 MVA

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (På 25.5.2022 den 12.46):

Ja, men du fjerner også nyttige mineraler, som er bra for kroppen. Vil tro at sterilt vann heller ikke smaker så godt, eller noen ting rettere sagt?

Ikke bare er mineraler nyttig, men sterilt vann helt uten mineraler er bokstavelig talt farlig for kroppen (siden H2O da vil trekke til seg mineraler fra kroppen din). Det er ikke uten grunn at sterilt vann selges med advarsler om å svelge og injisere uten å først blande det ut.

Endret av ali q
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...