Gå til innhold

Når én stor varmepumpe kan gjøre jobben, hvorfor installere små på hvert eneste rekkehus? [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra artikkelen: "– Et alternativ kan være at én leverandør er ansvarlig for alle investeringer, drift og vedlikehold og at de har en avtale om pris per kilowattime varme".

Straks "profesjonelle" skal inn i bildet koster vedlikehold og reparasjoner ca 10 til 100 ganger så mye som om en selv gjør det. Så det skremmer meg!

I en annen artikkel på TU nå skal nettselsakapene ha 10 til 15.000 kr for ett til tre mellomstykker styrt over nettet som jeg betaler kr 180 per stk for. Andre har påpekt at selskapene egentlig betaler bare en brøkdel for hardwaren, men det hjelper jo ikke oss forbrukere for vi vet jo hvor regningen til slutt havner.

Men en begynner jo å ane hvorfor AMS-målerne ble påtvunget oss. Forklaringen fikk vi jo aldri før målerne ble installert!

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Når hvert rekkehus kan ha sin egen varmepumpe, hvorfor installere én gigantisk edderkoppløsning?

- Store varmepumper har gjerne flere vifter i en enhet = pumpeeffekt = svevende infralyd

- Store varmepumper med flere inneenheter må som regel ha alle inneenhetene i samme modus. Dvs. hvis naboen vil kjøle og du vil varme så vil kun en av dere få viljen sin. Edit: Den anbudsvinnende måten å "løse" det på er fjerne kjølefunksjonen.

- Store varmepumper krever eget målesystem for hvem som bruker energi. Dette fordyrer ofte med "abonnements"-ordninger.

- One-off anlegg er ofte dyrere enn mange små, fordi de krever spesialtilpasning. Små varmepumper masseproduseres, er like og ofte billigere i sum enn et edderkoppanlegg.

- Ved lekkasjer på systemet vil alle boenhetene rammes, i stedet for bare én. Rekkehus får gjerne en del varmelekkasje mellom boligene så hvis en i midten mister varmen en dag så fryser ikke rørene på badet samme dagen i hvert fall, men når alle rekkehusene mister varmen samtidig så øker den faren.

- Ved problemer vil det ofte ikke være spesialdeler på lager og hele nabolaget må påregne lang nedetid.

- Edderkopp-røropplegg tar plass og ser lite pent ut. Rørføring til enkeltvise varmepumper gjør mindre ut av seg.

- Illustrasjonsbildet viser til tilsynelatende mange svært plasskrevende system, men det kan være grunner til at det er sånn. Det kan være vernestatus på bygget som gjør at bakkemontering er eneste mulighet, samt rømninvsvei fra vinduer som gir varierende avstand mellom utedelene. Et stort anlegg ville antagelig vært på størrelse med en pizzabudbil og ikke nødvendigvis penere.

 

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta den et skritt lengre - krympe varmepumpene mer og bygge 2-i-1 enheter som kan felles inn i veggen og fungere som panelovn, så kan man ha én i hver rom. Ryker én så fungerer fortsatt varmen i resten av huset. 2-i-1-enhetene har også den fordelen at man ikke trenger spesialtrent og sertifisert montør, men kan montere den selv. Som om den var et innbyggings-kjøleskap. Apropos kjøleskap så får man jo må kjøleskap ned i tusenlappen og kjøleskap er jo i prinsippet det samme som en varmepumpe. For 1000 kr/stk hadde jeg glatt kjøpt en til hvert rom. Omsetningen av varmepumper i Norge kunne tidoblet seg i antall, uten at totalsummen øker. Masseproduksjon = lave enhetspriser. Egenmontering betyr at jeg kan bytte ut en selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke ta den et skritt lengre - krympe varmepumpene mer og bygge 2-i-1 enheter som kan felles inn i veggen og fungere som panelovn, så kan man ha én i hver rom. Ryker én så fungerer fortsatt varmen i resten av huset. 2-i-1-enhetene har også den fordelen at man ikke trenger spesialtrent og sertifisert montør, men kan montere den selv. Som om den var et innbyggings-kjøleskap. Apropos kjøleskap så får man jo må kjøleskap ned i tusenlappen og kjøleskap er jo i prinsippet det samme som en varmepumpe. For 1000 kr/stk hadde jeg glatt kjøpt en til hvert rom. Omsetningen av varmepumper i Norge kunne tidoblet seg i antall, uten at totalsummen øker. Masseproduksjon = lave enhetspriser. Egenmontering betyr at jeg kan bytte ut en selv.

Nå er vi så glad i H-Vinduene våre, men om vi hadde satt inn "amerikanske" vinduer, de som nedre del kan løftes som knivbladet på en giljotin, så hadde man lettere kunne satt inn AC-enheter beregnet for "vegg".

Ser at disse enhetene koster fra US $150-800, pris inkludert installasjon US$300-1100. https://homeguide.com/costs/window-ac-unit-cost

Mulig de blir litt dyrere, om de skal takle norsk vinter.

Nå må jeg si at disse som man normalt ser av slike typer, ser helt forferdelig ut. Men om de kan "gjemmes" bak noe som minner om vindusklaffer slik man brukte før og er vanlig på hytter og andre værutsatte steder, eller falske franske balkonggitter i smijern, så kan det hende de vil skli langt penere inn.

Lenke til kommentar

Dette er vel noe VP bransjen ønsker først og fremst. Flere ledd fra kunde til montering og service = saftigere påslag. Evt besparelse som kunne blitt av dette ville nok gått i sin helhet til VP mafiaen. De kjemper med nebb og klør mot hurtigkoblinger på gass og DIY løsninger. De pumpene som selges ferdig montert til 20 tusen koster egentlig bare 5-6 tusen inn til butikken. Resten er moms, importør, montering, påslag, profitt, kjøring, papirmølle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Nå er vi så glad i H-Vinduene våre, men om vi hadde satt inn "amerikanske" vinduer, de som nedre del kan løftes som knivbladet på en giljotin, så hadde man lettere kunne satt inn AC-enheter beregnet for "vegg".

Ser at disse enhetene koster fra US $150-800, pris inkludert installasjon US$300-1100. https://homeguide.com/costs/window-ac-unit-cost

Mulig de blir litt dyrere, om de skal takle norsk vinter.

Nå må jeg si at disse som man normalt ser av slike typer, ser helt forferdelig ut. Men om de kan "gjemmes" bak noe som minner om vindusklaffer slik man brukte før og er vanlig på hytter og andre værutsatte steder, eller falske franske balkonggitter i smijern, så kan det hende de vil skli langt penere inn.

Glad vi ikke har de vinduene, det er trekkfulle greier. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Nå er vi så glad i H-Vinduene våre, men om vi hadde satt inn "amerikanske" vinduer, de som nedre del kan løftes som knivbladet på en giljotin, så hadde man lettere kunne satt inn AC-enheter beregnet for "vegg".

Ser at disse enhetene koster fra US $150-800, pris inkludert installasjon US$300-1100. https://homeguide.com/costs/window-ac-unit-cost

Mulig de blir litt dyrere, om de skal takle norsk vinter.

Nå må jeg si at disse som man normalt ser av slike typer, ser helt forferdelig ut. Men om de kan "gjemmes" bak noe som minner om vindusklaffer slik man brukte før og er vanlig på hytter og andre værutsatte steder, eller falske franske balkonggitter i smijern, så kan det hende de vil skli langt penere inn.

Nei, huff til både vinduene og de AC-enhetene der. De ser jo ikke ut.

Se for deg en baderomsvifte eller lite vindu. Sag et kvadratisk hull i veggen på f.eks 50x50 cm og 30 cm tykk vegg og 30 cm tykk varmepumpe. Øverste halvdel kan for eksempel være dedikert "utedelen" med egen bred radialvifte og nederste til "innedelen" med samme type vifte. Isolert vegg i mellom de to viftene og litt rom til krimskrams som kompressor etc. Isoler rundt enheten på samme måte som man ville gjort med et vindu. For tynnere vegger vil den stikke litt ut på ene, andre eller begge sidene av veggen. Sett i støpselet og voila.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Glad vi ikke har de vinduene, det er trekkfulle greier. 

Så lenge de skal stå permanent med en AC-enhet nede, så kan man isolere rundt, og bruke 3-lags isolerglass (med solcellepaneler innebygget(?)), så er slider-funksjonen kun viktig i forhold til å passe forskjellige høyder på AC-enhetene.

Simen1 skrev (1 time siden):

Nei, huff til både vinduene og de AC-enhetene der. De ser jo ikke ut.

Se for deg en baderomsvifte eller lite vindu. Sag et kvadratisk hull i veggen på f.eks 50x50 cm og 30 cm tykk vegg og 30 cm tykk varmepumpe. Øverste halvdel kan for eksempel være dedikert "utedelen" med egen bred radialvifte og nederste til "innedelen" med samme type vifte. Isolert vegg i mellom de to viftene og litt rom til krimskrams som kompressor etc. Isoler rundt enheten på samme måte som man ville gjort med et vindu. For tynnere vegger vil den stikke litt ut på ene, andre eller begge sidene av veggen. Sett i støpselet og voila.

Nå skjønte jeg ikke hvorfor du blander inn baderomsvifte inn i dette. Hullet i veggen settes jo uavhengig av noen baderomsvifter, og det er jo ikke på badet man trenger AC-enhet. Og jeg ser ikke du beskriver hva den baderomsviften har å gjøre her med løsningen. 

Er dette et produkt som eksisterer? Har du et eksempel? Tar gjerne mot link. Ja, de enhetene jeg trodde var de du snakket varmt om pga lav pris, ser grusomme ut. Og spesielt i større bygg der du ser de i rekker og rader etter hverandre. Men de har jo den størrelsen de har, av en grunn.

Jeg kan jo ta feil, men jeg ser ikke at man får motor, vifte, filter og annet inn i en slik enhet du snakker om nå. Men jeg blir langt mer positiv til dette, om man faktisk kan få dette til å fungere, samtidig som det ikke blir veien inn i huset for snø, vannrett regn, insekter og skadedyr som mus, rotter, termitter etc.

Lenke til kommentar

Et hus som har ventilasjon bør ha en varmepumpe som kjøler ned ventilasjonsluften før den forlater huset. Varmen brukes til å varme opp luften huset tar inn. Det reduserer varmebehov og burde vert standard på alle moderne tette hus. Et sentral system ville bli svært komplisert og kostbart. Moderne luft til luft pumper er ikke pene men gir brukbar cop. Jeg tar toppvarmen fra en vanlig pumpe og bruker den til å forvarme varmtvannet til ca 55grader. Krever bare en bereder med fjernvarmetilkobling og litt rør arbeid.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (58 minutter siden):

Nå skjønte jeg ikke hvorfor du blander inn baderomsvifte inn i dette. Hullet i veggen settes jo uavhengig av noen baderomsvifter, og det er jo ikke på badet man trenger AC-enhet. Og jeg ser ikke du beskriver hva den baderomsviften har å gjøre her med løsningen. 

Hulltaking gjøres på samme måte, altså i veggen ikke i amerikanske skyvevinduer. Det er hele likhetstrekket jeg ville fram til.

Snowleopard skrev (59 minutter siden):

Er dette et produkt som eksisterer? Har du et eksempel? Tar gjerne mot link. Ja, de enhetene jeg trodde var de du snakket varmt om pga lav pris, ser grusomme ut. Og spesielt i større bygg der du ser de i rekker og rader etter hverandre. Men de har jo den størrelsen de har, av en grunn.

Så vidt jeg vet eksisterer det ikke i den formfaktoren jeg ønsker. Men det er jo bare å se på de håpløst stygge amerikanske AC-enhetene så renner det på med ideer for modernisering på en sånn måte at det kan bli smakelig for et norsk publikum. Størrelsen kommer blant annet av at de ikke felles inn i vegg og dermed ikke er begrenset av noen dimensjonerende tykkelse. De bruker også plass-ineffektive aksialvifter, som støyer mer enn radialvifter (nok en negativ ting med de håpløse amerikanske..) For ikke å snakke om vindusløsningen. Norsk vær og klima krever vindtetting, fuktsperre, dyttestrimmel eller skum osv. Akkurat som når man setter inn et vindu. Derfor er monteringsbeskrivelsen til et vindu treffende for de enhetene jeg ser for meg.

Snowleopard skrev (1 time siden):

Jeg kan jo ta feil, men jeg ser ikke at man får motor, vifte, filter og annet inn i en slik enhet du snakker om nå. Men jeg blir langt mer positiv til dette, om man faktisk kan få dette til å fungere, samtidig som det ikke blir veien inn i huset for snø, vannrett regn, insekter og skadedyr som mus, rotter, termitter etc.

Varmepumper er ikke ventilasjonsanlegg. De er lufttette mellom innsiden og utsiden av veggen. Det er kun varme som strømmer inn via en helt lukket væskekrets. Har man så mange tommeltotter at man kan få allskens skadedyr, snø og regn inn mellom vegg og vinduskarm etter at man har satt inn et vindu, så bør man leie noen til å gjøre jobben for seg. De varmepumpene jeg foreslår er helt like å montere som et vindu.

Lenke til kommentar

Problemet med store anlegg er at de underdimensjoneres for å spare penger. Har jobbet i et slikt bygg med det resultatet at det måtte monteres 3 stk 3500 kW kjølere på det arealet vi leide som kjørte "eksosen" sin rett ut i kjøleanlegget (portable aircondition-enheter).

Helt greit med store fellesanlegg, men overdimensjoner dem sånn at en slipper ekstremvarme. Spesielt når en ikke har mulighet til å lufte manuelt og heller koble seg av anlegget.

Lenke til kommentar

Stordriftsfordeler og synergieffekter. Blårussens beste venn. Alt av slike fellesløsninger er unødig kostbart og en risikosport.. Ved feil; ikke bare en enkelt som ved "en-manns-anlegg" mister varmen /AC, men ved feil mister samtlige varmen / AC, - der har vi synergieffektene og sårbarheten. Stordriftsfordelene er at større firmaer med div blåruss kan sko seg fett på komplekse energisløsende anlegg og service. Ingenting slår effektivitet og økonomi i at en enkelt person bygger, drifter og eiere sitt eget lille anlegg. En ser nok av fellesskapets forfall av dårlig vedlikehold, ingen har ansvar ingen bryr seg. Dårskap, der eks nyere bygninger og anlegg må vrakes pga manglende vedlikehold over år. Kostbart for samfunnet, - blårussen skor seg og er kostnadsdrivende..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (9 timer siden):

Problemet med store anlegg er at de underdimensjoneres for å spare penger.

Problemet er at ventilasjonskanalene tar for mye plass når man bruker gigantiske anlegg. De dimmensjoneres for å dekke for store arealer og da må kanaldiameteren bli så stor at man trenger enorm høyde over himling. Eller sagt på en annen måte: Der man kunne bygget 12 etasjer blir det bare 9-10 fordi kanalene er 1-1,5 meter i diameter og må få plass over himling.

Med mange små ventilasjonsaggregat får man rett og slett ned etasjehøyden sånn at man får flere etasjer ut fra samme tillatte byggehøyde. Det gir verdifullt tilleggsareal. I tillegg slipper man gigantiske ventilasjonsrom med aggregater på størrelse med vogntog. Man kan gjemme små aggregater over himling hvor som helst.

Lenke til kommentar

Det bygget jeg omtaler var et nytt nydesignent praktbygg så man skulle tro det var tatt hensyn til det meste, men det var helt uutholdelig å jobbe der på sommeren så jobbet vanligvis hjemmefra. Husker også jeg jobbet i lokalene til et stort mediekonsern i Oslo en periode, og der var det også så varmt på dagtid at jeg stort sett jobbet ettermiddag/kveld for å ha det levelig.

Lag gjerne løsninger som er kostnadsbesparende, men tilpass dem sånn at folk kan bruke lokalene, eller blir det for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 timer siden):

Så lenge de skal stå permanent med en AC-enhet nede, så kan man isolere rundt, og bruke 3-lags isolerglass (med solcellepaneler innebygget(?)), så er slider-funksjonen kun viktig i forhold til å passe forskjellige høyder på AC-enhetene.

Nå skjønte jeg ikke hvorfor du blander inn baderomsvifte inn i dette. Hullet i veggen settes jo uavhengig av noen baderomsvifter, og det er jo ikke på badet man trenger AC-enhet. Og jeg ser ikke du beskriver hva den baderomsviften har å gjøre her med løsningen. 

Er dette et produkt som eksisterer? Har du et eksempel? Tar gjerne mot link. Ja, de enhetene jeg trodde var de du snakket varmt om pga lav pris, ser grusomme ut. Og spesielt i større bygg der du ser de i rekker og rader etter hverandre. Men de har jo den størrelsen de har, av en grunn.

Jeg kan jo ta feil, men jeg ser ikke at man får motor, vifte, filter og annet inn i en slik enhet du snakker om nå. Men jeg blir langt mer positiv til dette, om man faktisk kan få dette til å fungere, samtidig som det ikke blir veien inn i huset for snø, vannrett regn, insekter og skadedyr som mus, rotter, termitter etc.

Det finnes allerede varmepumper for selvmontering å få kjøpt i Norge. To hull i veggen er alt som kreves. Billigere er de også. Ulempen er at både "utedelen" og "innedelen" monteres inne på veggen, noe som gir litt dårligere effektivitet, samt potensiale for litt mer støy, selv om produsenten hevder det ikke er tilfelle. Feks Luftvarmepumpe | QLIMA Monoblock WDH JA2921 (jula.no)

 

Lenke til kommentar

Takk for link. Billig men neppe verdt pengene.

Spoiler

Luftvarmepumpe til rom på opptil 35 m² (kvadrat) eller 85 m³ (kubikk).

Kapasitetsberegninger i kvadratmeter og kubikkmeter tar utgangspunkt i normal takhøyde og at rommet er godt isolert i gulv, vegger, vinduer og tak.

Luftvarmepumpen skal ikke brukes som eneste varmekilde, men er beregnet som tilleggsvarme til eksisterende oppvarmingssystem i hjemmet.

1833594560_Screenshot2022-05-12at11-57-22LuftvarmepumpeQLIMAMonoblockWDHJA2921.png.bf3740c679649a2e8c05317f0a79d20f.png

Jeg ville betalt mer for enn sånn enn for en panelovn, men ikke i nærheten av den prisen Jula skal ha. Skulle gjerne hatt mer konkurranse i dette segmentet og bedre produkter å velge mellom. Gjerne med innfelling i vegg i stedet for montasje på veggen som denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, AL123 said:

Det finnes allerede varmepumper for selvmontering å få kjøpt i Norge. To hull i veggen er alt som kreves. Billigere er de også. Ulempen er at både "utedelen" og "innedelen" monteres inne på veggen, noe som gir litt dårligere effektivitet, samt potensiale for litt mer støy, selv om produsenten hevder det ikke er tilfelle. Feks Luftvarmepumpe | QLIMA Monoblock WDH JA2921 (jula.no)

 

Angående kjøling, så må en slik løsning ikke bare kjøle ned rommet, men også fjerne ca 1kW som den forbruker selv. Jeg har noe tilsvarende selv (gulvstående, pris under halvparten) og det fungerer til nød, men det er mye bortkastet strøm og mye unødvendig støy.

Til oppvarming burde den jo ha fungert, men kvaliteten er tydeligvis ikke god nok...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...